بدحجابی نوعی خودزنی اجتماعی و عاطفی است/ زنان قربانی چهارشنبه های سفید
حجت الاسلام و المسلمین علی سرلک عضو هیئت علمی دانشگاه هنر در گفتگو با خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛در خصوص چهارشنبه سفید گفت: وجود انگیزههای غیردینی و سیاسی در این ماجرا را نمیتوان نا دیده گرفت اگر چه خیلی از کسانی که به این موضوع پرداخته اند به اجباری بودن حجاب ایراد
حجت الاسلام و المسلمین علی سرلک عضو هیئت علمی دانشگاه هنر در گفتگو با خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛در خصوص چهارشنبه سفید گفت: وجود انگیزههای غیردینی و سیاسی در این ماجرا را نمیتوان نا دیده گرفت اگر چه خیلی از کسانی که به این موضوع پرداخته اند به اجباری بودن حجاب ایراد دارند نه به خود حجاب .
البته روشن است که این مطالبه با هر انگیزه ای خیلی در جامعه و اصطلاحا کف خیابان شیوع پیدا نکرده و بیشتر در در فضای مجازی گسترده شده و با بازنشر چند عکس و کلیپ در تیراژ بالا ، چنین وانمود می شود که یک جریان قوی در کار است.
وی افزود: البته به کسانی که دوست دارند، تنور بدحجابی ها را داغ نگه دارند، می گویم که این نوع بینش و منش در بن و پایه خود بیشتر از آنکه فریاد آزادی زنان را داشته باشد، سر و صدایی است که ناخواسته آزادی دسترسی به زن را فراهم میکند. به عقیده من این نوع آزادی خود زنی اجتماعی و عاطفی زنان است.که البته در میان مردان هم طالب و مشتاق کم ندارد!
حجتالاسلام و المسلمین سرلک ادامه داد: کارکرد اصلی حجاب ایجاد روابط انسانی در ارتباطات زن و مرد با هم است. یعنی به واقع حجاب زمینه ارتباط زن ومرد بر پایههای انسانی را فراهم میکند. و خاستگاه جنسیت را در این روابط به حاشیه می برد. اگر چه جامعه متدین و بالغ نباید امکان زندگی متعارف و برخورداری زنان به اصطلاح بد حجاب را از حقوق خود ، از بین ببرد البته به نظر من این مسئله بدحجابی اگر دقیق فهمیده شود چیزی نیست که زنها از آن استقبال کنند؛ گمان میکنم که این حریم ها به ارتقاء شأن و حرمت زن در درجه اول کمک می کند.
این سخنران مذهبی افزود: به نظر میرسد در زمان، بازنده این بازی پیچیده جامعه انسانی است و رابطه پاک انسان ها آسیب می خورد؛ و در نهایت قربانی اصلی این مسئله خانمها هستند.
وی اظهار کرد: اصل صحبت من این است که ما اگرچه در روشهای فرهنگی و اثباتی کارهایی بر اساس نیازهایمان نکرده ایم، اما از آن طرف میبینیم کسانی هستند که با یک نگاه کاملا نفسانی و سودجویانه اقتصادی والبته سیاسی پشت این موضوع قرار گرفتهاند. قابل کتمان نیست که امروز تجارت مبتنی برعریانی و استفاده از جاذبه های ظاهری زنان در دنیا جزء سه بیزینس اصلی محسوب می شود.
حجتالاسلام و المسلمین سرلک در ادامه در تبیین مفهوم و حدود حجاب گفت: حجاب چهار مرحله دارد مرحله گفتار، رفتار، تماس و در نهایت لباس. من باید تاکید کنم که حجاب در هر چهار مرحله هم برای مردان و هم برای زنان وجود دارد، اما در مرحله لباس چون زیبایی و ظرافت بانوان بیشتر است، پس به طبع پوشیدگی و نوع پوشش آنها گستردهتر میشود.
حجتالاسلام و المسلمین سرلک با اشاره به سخنرانی حضرت امام راحل در بهشت زهرا (س) پیرامون سینما که فرموده بودند ما با فساد مخالفیم نه با سینما، تصریح کرد: انقلاب ما چون انقلاب فرهنگی بود حتما روابط آزاد و به قول معروف روابط بیمحابا و بیمبالات را باید کنترل فرهنگی کند و زمینه انتخاب آگاهانه و گرایش قلبی به حجاب را فراهم کند. البته در این زمینه که ما تا چه میزان تلاش کرده ایم، جای بحث و سخن دارد ولی این که اساس آزادی که جزء شعارهای اصلی انقلاب است به معنای حریت انسانی و عدم تعلق به نفس و شهوات است جای بحث نیست.
وی ادامه داد: آنچه که از دنیای غرب و زندگی غربی این روزها بعضی بعنوان آرمانشهر واتوپیا در گوش ما زمزمه میکنند و بعضی از افراد آن را آرزو میکنند، مسیری است که دنیای غرب و سبک زندگی غربی تا پایانش رفته و به نتایج و پیامدهای تلخ و شیرینش هم رسیده اندیشمندان آن ها به صراحت دیگران را از پیامدهای شوم آن پرهیز می دهند.
این سخنران مذهبی با اشاره به اینکه حرکت در مسیر و سبک زندگی غربی، فروپاشی خانوادهها را بدنبال داشته، گفت: زمانی که خانواده دچار فروپاشی شود، تنهایی انسانها گستردهتر شده و انسان تنها، سرد و سرخورده و پراسترس و افسرده است. آرامش، حق انسان است، ولی نه آرامشی که در دنیای غرب با مصرف قرصهای آرامش بخش، مشروبات الکلی و حتی قتل و جنایات بناست، بدست بیاید. این اضطراب درون و نا آرامی نشان میدهد که مسیری که آنها انتخاب کردند، مسیر درستی نیست و ما میتوانیم متناسب با تمدن کهن، عمیق و بالنده خودمان و در پرتو تعالی دینی اسلامی به شرط تلاش و زحمت و همت به شرایط مطلوب برسیم.
حجتالاسلام و المسلمین سرلک در پایان با بیان اینکه با شکلگیری فضای مجازی واز بین رفتن مرزهای جغرافیایی ، بدحجابی پایین شهر و بالا شهر ندارد، گفت: در دهه اخیر فضای مجازی به عنوان رقیب بسیار مقتدر جذاب و اثرگذار برای رسانه ، کار، تحصیل و خانواده ، به میدان آمده و مهندسی فرهنگی را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰