تاریخ انتشار : یکشنبه 15 بهمن 1396 - 6:51
کد خبر : 22947

برخورد شدید با برداشتن روسری در خیابان

برخورد شدید با برداشتن روسری در خیابان

تازه‌ترین تحول درباره ماجرای موسوم به «دختران خیابان انقلاب» گفت‌وگویی است که رئیس دادگاه انقلاب تهران، حجت‌الاسلام غضنفرآبادی با خبرگزاری تسنیم انجام داده و این افراد را قانون‌شکنانی معرفی کرده که قانون به شدت با آنها برخورد خواهد کرد. بر اساس قانون مجازات اسلامی، ماده ١٠٢ قانون تعزیرات، مصوب سال ١٣۶٢ «زنانی که بدون حجاب

تازه‌ترین تحول درباره ماجرای موسوم به «دختران خیابان انقلاب» گفت‌وگویی است که رئیس دادگاه انقلاب تهران، حجت‌الاسلام غضنفرآبادی با خبرگزاری تسنیم انجام داده و این افراد را قانون‌شکنانی معرفی کرده که قانون به شدت با آنها برخورد خواهد کرد.

بر اساس قانون مجازات اسلامی، ماده ١٠٢ قانون تعزیرات، مصوب سال ١٣۶٢ «زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند، به حبس از ١٠ روز تا دو ماه و یا از ۵٠ هزار تا ۵٠٠ هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد». رئیس دادگاه انقلاب گفته است: «این افراد، قانون‌شکن هستند و از آزادی، امنیت و فرهنگ اسلامی مردم سوءاستفاده می‌کنند. به نظر می‌رسد برخی از این افراد فریب‌خورده هستند و تحت تأثیر حرف‌های شیطانی قرار گرفتند. برخی از این افراد هم خودخواه هستند و خواست و خواهش نفسانی خود را به خواست قاطبه مردم ترجیح می‌دهند. امیدوارم خداوند به این افراد عقل بدهد و اگر مسلمان هستند، اعتقاداتشان را تکمیل و تقویت کنند و اگر هم غیرمسلمان هستند، به حقوق دیگران احترام بگذارند؛ البته قانون هم به‌شدت با اینها برخورد خواهد کرد به غیر از آنهایی که مانکن بوده‌اند». غضنفرآبادی این حرکت را به استکبار جهانی نسبت داد و گفت: «استکبار جهانی دنبال این است که به نحوی و از هر طریق، راه و روشی ملت ایران را تضعیف و تحقیر کنند و چون در جبهه‌های نبرد کم آورده‌اند، به این کارهای کثیف روی آورده‌اند که ارزش بازگوکردن هم ندارد».

او با اشاره به مطرح‌شدن موضوع حجاب اختیاری از سوی این افراد گفت: «این هم از همان کج‌فهمی‌های این افراد است. حجاب هم در آیات نورانی قرآن کریم و هم در روایات وجود دارد و یکی از مواردی که در جامعه و جوامع اسلامی باید رعایت شود، حجاب است. اینکه این شعارها را مطرح می‌کنند، از روی ناآگاهی و بی‌اطلاعی از احکام نورانی اسلام است و دنبال این هستند که مرحله به مرحله پیش بروند و در گام اول بحث حجاب اختیاری را مطرح کرده و بعد هم سایر موضوعات را مطرح می‌‌کنند. باید به این موضوع توجه داشت که در هر جامعه‌ای یک‌سری تصمیمات به عنوان قانون وضع می‌شود و افراد باید قانون را رعایت کنند. بنابراین، اولا مسئله حجاب، تصریح قرآن و روایات است و ثانیا قانون است و هر فردی باید وظیفه قانونی خود را انجام دهد». موج دختران خیابان انقلاب از دختری به نام ویدا موحد شروع شد که روسری خود را در میدان انقلاب بر چوبی گذاشته بود. این حرکت بعدا از سوی دختران دیگری حتی دختران محجبه و چادری و برخی از مردان نیز پیگیری شد.

چهره‌های منسوب به جریان اصولگرا در فضای مجازی یا به تمسخر این حرکت پرداختند یا با به‌دست‌گرفتن پرچم ایران و برافراشتن آن بر جعبه‌های مخابراتی اعتراض خود را نشان دادند. با این حال دو نماینده مجلس یعنی سهیلا جلودارزاده و ناهید تاج‌الدین در گفتارهای جداگانه‌ای این حرکت را نتیجه برخی سخت‌گیری‌ها عنوان کرده بودند. تا اینجا و بر اساس اطلاع پلیس تهران، ٢٩ نفر در این رابطه دستگیر شده‌‌اند که از سرنوشت آنها خبری منتشر نشده است. عمادالدین باقی در همین رابطه در گفت‌وگو با سایت انصاف‌نیوز، به نامه‌نگاری خود با آیت‌الله مکارم‌شیرازی اشاره کرد و گفت: «دو سال پیش هم آیت‌الله مکارم درباره اینکه حجاب جزء ضروریات دین است، اظهارنظر کردند. ضروری دین یعنی عقیده‌ای که منکر آن کافر است. من نامه بلندی در ٩ صفحه برای ایشان نوشتم و با مدارک و دلایل متقن نشان دادم که در میان فقهای سلف کسی ادعای ضرورت نکرده است. ایشان هم پاسخی داده‌‌اند ولی چون یک بحث علمی بود، مایل بودم در یک نشریه تخصصی و علمی این نامه و پاسخ را منتشر کنم و اگر میسر نشد، در رسانه‌های عمومی منتشر خواهم کرد».

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد