تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 بهمن 1396 - 9:08
کد خبر : 22621

فاطمه (س) و تفاهم در زندگی

فاطمه (س) و تفاهم در زندگی

حجت‌الاسلام علی مراد کیانی، مدرس دانشگاه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ببن‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان، اظهار کرد: زنی‌ که‌ در خانه نبوت متولد شد تمام‌ دوران‌ کودکی‌ را در کنار‌ پدری‌ گذراند که‌ مشغول یک‌ مبارزه‌ اعتقادی با شرک و ترویج فرهنگ توحیدی بود. حجت‌الاسلام کیانی افزود: حضرت فاطمه(س) در دوران‌ کودکی‌، سختی‌های‌ مبارزه‌ به ویژه

حجت‌الاسلام علی مراد کیانی، مدرس دانشگاه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ببن‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان، اظهار کرد: زنی‌ که‌ در خانه نبوت متولد شد تمام‌ دوران‌ کودکی‌ را در کنار‌ پدری‌ گذراند که‌ مشغول یک‌ مبارزه‌ اعتقادی با شرک و ترویج فرهنگ توحیدی بود.

حجت‌الاسلام کیانی افزود: حضرت فاطمه(س) در دوران‌ کودکی‌، سختی‌های‌ مبارزه‌ به ویژه محاصره اقتصادی و اجتماعی و درد از دست دادن مادر را در کنار پیامبر(ص) با تمام وجود لمس کرد و در کنار بدترین تهدیدات مهاجرت به‌ مدینه‌ را آغاز کرد.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: ایشان مشقت هجرت و دوری از وطن را به جان خرید و در اوج قربت به ازدواج با جوان مردی‌ در آمد که‌ تمام‌ زندگی‌ اش مجاهدت در راه خدا بود. 

وی ادامه داد: در تمام‌ زندگی‌ مشترکش با امیرالمومنین‌(ع)، هیچ‌ سالی‌ نبود که همسرش در دفاع از حریم دین در میادین نبرد حضور نداشته باشد او در تمام جنگ‌هایی که پیامبر حضور داشت (بجز جنگ تبوک که به سفارش حضرت رسول در مدینه ماند) پهلوان شکست ناپذیر میدان رزم بود.

این فعال فرهنگی عنوان کرد: حضرت فاطمه (س) کسی است که در امر جهاد حامی همسر خود بود، ایشان در زندگی مشترک بنا را بر تفاهم گذاشت به گونه‌ای که در شب اول ازدواج در آن هنگام که در فکر عمیقی فرو رفته بودند، امیر المومنین(ع) علت را از ایشان جویا شد، حضرت زهرا|(س) فرمودند:« من از خانه پدرم به این جا منتقل شده‌ام و روزی از این جا به سرای آخرت منتقل می‌شوم».

حجت‌الاسلام کیانی گفت: حضرت زهرا(س) در این ازدواج به فکر زندگی با حضرت علی(ع) بود و کوچکترین نگاهی به طلاق و جدایی نداشت، کسی که پیرو حضرت صدیقه طاهره است برای تعامل در زندگی مشترک این کلام الگوی خوبی برای اوست.

وی ابراز کرد: متاسفانه امروزه، طلاق‌های زود هنگام به قدری در جامعه رواج یافته است که اساس و بنیان خانواده را متزلزل کرده است و در صورت ریشه یابی درست و عمقی حکایت از آن دارد که اینگونه جدایی‌ها معمولا در میان خانواده‌هایی رخ می‌دهد که از سبک زندگی فاطمی بهره ایی نبرده‌اند. 

فاطمه (س) و تفاهم در زندگی

این فعال سیاسی با بیان اینکه فاطمه (س) در سختی‌های زندگی یار همسر خود بود نه باری بر دوش او یادآور شد: ایشان در طول زندگی مشترک هیچ گاه از همسر خود در خواستی نکرد که برایش مقدور نباشد چنانچه روزی امیر المومنین از فاطمه (س) پرسید:«فاطمه جان! چرا نگفتی چیزی در خانه نیست تا فراهم آورم؟ فاطمه (س) در جواب عرض کرد: علی جان! من از پروردگارم حیا دارم که چیزی را که تو بر فراهم آوردن آن توان نداری، آن را از تو بخواهم و فراهم آوردن آن را از شما درخواست کنم».

حجت‌الاسلام کیانی ادامه داد: این رفتار اگر در جامعه اسلامی الگو و در خانواده‌ها اجرا شود بسیاری از نابسامانی‌های نظام خانواده حل و آسیب‌های اجتماعی کاهش پیدا می‌کند.

 

تجملات و خودخواهی زن و مرد عامل فروپاشی خانواده‌ها

این مدرس دانشگاه عنوان کرد: امروزه در برخی خانواده‌ها به دلیل خود خواهی‌های بیجا برخی زنان یا مردان، همچنین تجملات، تشریفات و سخت گیری‌ها بنیان خانواده از هم پاشیده می‌شود.

وی گفت: دود این طلاق و جدایی به چشم کودکانی خواهد رفت که از ابتدای زندگی خود از مهر پدر یا مادر و یا هر دو بی بهره شده و ممکن است در بزرگ سالی به دام بزه‌هایی بیفتد که را نجاتی برایشان نباشد.

حجت‌الاسلام کیانی اظهار کرد: این نکته را نباید فراموش کردکه تفاهم در زندگی باید دو سویه باشد، مرد باید نیاز‌ها و مایحتاج زندگی را درحد توان تامین کند و باعث رنجش زن و فرزند نشود. 

این فعال فرهنگی افرود: در سیره زندگانی حضرت امیر(ع) این امر بخوبی مشهود بود چنانکه حضرت می‌فرماید: «به خدا قسم! هرگز کاری نکردم که فاطمه (س) خشمگین شود، او نیز هیچ گاه مرا خشمگین نکرد».

وی با اشاره به اینکه این دو بزرگوار هیچگاه بر خلاف میل یکدیگر کاری نکرده که از هم رنجیده خاطر شوند ادامه داد: علی(ع) و فاطمه(س) یار و غمخوار هم بودند و گرفتاری‌ها و مشکلات زندگی را در یک فضای صمیمی حل و فصل می‌کردند.

حجت‌الاسلام کیانی ادامه داد: حضرت در یکی از سخنان خود در خصوص صدیقه طاهره می‌فرماید: «هیچ گاه فاطمه از من نرنجید و او نیز هرگز مرا نرنجاند، او را به هیچ کاری مجبور نکردم، او نیز مرا آزرده نساخت، در هیچ امری قدمی بر خلاف میل باطنی من برنداشت و هرگاه به رخسارش نظاره می‌کردم تمام غصه‌هایم بر طرف می‌شد و دردهایم را فراموش می‌کردم».

این مدرس دانشگاه گفت: این همان تفاهم در در زندگی مشترک است، اگر در درون خانه با همسر خود چنین رفتار شود به گوشه‌هایی از سبک زندگی علوی و فاطمی عمل شده است. 

وی اظهار کرد: محبت به همسر مقوله دیگری است که در سیره فاطمی هویداست، فاطمه (س) و علی (ع) همواره به یکدیگر عشق می‌ورزیدند و دوری و فراق از هم برایشان سخت بود و این محبت، محبتی دو سویه خدایی بود، 

حجت‌الاسلام کیانی گفت: از آنجا که پیامبر (ص) وصیت کرد: من از شما در برابر ابلاغ رسالتم هیچ پاداشی جز مودت و محبت به نزدیکانم را نمی‌خواهم؛ که این همان محبت به فاطمه(س) و علی (ع) است که مزد رسالت پیامبر(ص) بود. 

این فعال سیاسی افزود: این محبت و عشق حتی پس از حیات ایشان نیز ادامه داشت چنانکه حضرت زهرا (س) در لحظات آخر عمر به همسرش سفارش می‌کند: «ای اباالحسن! برای من لحظه‌ای بیش از زندگانی نمانده است و زمان کوچ و خداحافظی فرارسیده است، سخنان مرا بشنو؛ زیرا پس از این صدای فاطمه را هرگز نخواهی شنید، ای اباالحسن! تو را وصیّت می‌کنم که مرا فراموش نکنی و پس از وفات من همواره مرا زیارت کنی»

وی اضافه کرد: یکی از مهمترین آسیب‌های نظام خانواده در عصر حاضر، عدم شناخت اعضای خانواده نسبت به وظایف خویش است به گونه ایکه دختران به دلیل ادامه تحصیل و اشتغال در بیرون از منزل، سال‌ها ازدواج خود را به تاخیر انداخته که این امر گاه موجب از دست دادن فرصت‌های ازدواج و یا عدم رغبت به ازدواج وحتی کاهش زاد و ولد می‌شود و چه بسا عامل افزایش طلاق در جامعه نیز می‌تواند باشد.

حجت‌الاسلام کیانی ابراز کرد: آن زمان که امیرمؤمنان(ع) با حضرت زهرا(س) ازدواج کرد رسول خدا(ص) به دیدن آنها رفت و فرمود کارهای داخل خانه برای دخترم فاطمه و کارهای بیرون منزل با علی، این تقسیم کار برای حضرت زهرا از آن‌ جهت که به مسئله عفاف بها می‌داد، خوشایند بود.

این مدرس دانشگاه یاداور شد: هر چندفعالیت‌های منزل برای او به حدی بود که گاهی علی(ع) نیز در برخی از کارها به او کمک می‌کرد اما از اینکه وظیفه کاری مشخص بود بسیار خرسند بود حال اگر این مسأله در نظام خانواده فرهنگ شود و زنان به خانه‌داری، همسرداری و مدیریت امور خانه بپردازند بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات از جامعه ما ریشه‌کن خواهد شد.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد