تاریخ انتشار : یکشنبه 3 دی 1396 - 10:14
کد خبر : 20376

سخنرانی دکتر فائزه هاشمی رفسنجانی

سخنرانی دکتر فائزه هاشمی رفسنجانی

 به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری برنا؛ سخنرانی دکتر فایزه هاشمی رفسنجانی بعد از هشت سال در دانشگاه زنجان به همت کارگروه زنان انجمن اسلامی دانشجویی این دانشگاه برگزار گردید که مورد استقبال جمع کثیری از دانشجویان و اساتید و خبرنگاران و عکاسان قرار گرفت

 به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری برنا؛ سخنرانی دکتر فایزه هاشمی رفسنجانی بعد از هشت سال در دانشگاه زنجان به همت کارگروه زنان انجمن اسلامی دانشجویی این دانشگاه برگزار گردید که مورد استقبال جمع کثیری از دانشجویان و اساتید و خبرنگاران و عکاسان قرار گرفت . 

دکتر فائزه هاشمی رفسنجانی در سالن الغدیر دانشگاه زنجان عنوان نمود که:  بحث زنان و حقوق بشر بحث مهمی در توسعه است و نمی توان حقوق بشر را بدون حقوق زنان تعریف کرد ،اعتقاد دارم اسلام مهمترین و شاید تنها مکتب دینی که حقوق بشر و زنان درآن دیده شده است.

هرچیزی به نام اسلام باشد اسلامی نیست ،در آمریکا مساجدی داریم که امام جماعتشان خانم است ،آیا در جمهوری اسلامی قبول داریم یک خانم امام جماعت باشد؟ در صدر اسلام کسی بخاطر عقیده اش محکوم و اعدام نشد.

وظیفه مجتهد چیست؟ اسلام را با فتواهای جدید به روز کند،اگر قرار باشد قوانین از صدر اسلام تغییر نکند چه نیازی به مجتهد است؟

میتوانیم یک رساله از همان ایام داشته باشیم و دیگر نیازی به مجتهد نیست .

قبل از انقلاب یکی از شعار ها اسلام بود،(استقلال،ازادی،حکومت اسلامی) مفهوم زنان همیشه دستخوش برداشت های افراطی شد،-حالا نه همیشه-

همانطور که با کشف حجاب رضاشاه مخالفم با حجاب اجباری هم مخالفم.

     آیا حجاب اسلامی زنان ما را با حجاب تر کرده است؟بلکه روز به روز بد حجابی و کم حجابی بیشتر شده و دین وحجاب تقویت نشده است چون اثر منفی گذاشته است.فشار برعکس نتیجه می دهد.

   قوانین ما یکسری موضوعاتی را بین زن و مرد اختلاف گذاشته که باعث نابرابری شده است.

   درقرآن فقط ارث زن نصف مرد بودن صراحتا بیان شده است بقیه موارد مثل حضانت،طلاق ،شهادت صراحت قرآنی ندارد.

حواسمان نیست داریم اسلام را بین مردم خراب می کنیم. چرا در مسابقات والیبال کشور حضور زنان ایرانی در استادیوم مشکل ندارد اگر گناه است چرا در خارج کشور میشود گناه کرد و در داخل کشور نمی شود؟

می گویند از لحاظ اخلاقی فضای استادیوم مناسب خانم ها نیست بی اخلاقی بخاطر نبودن خانم ها در استادیوم می باشد.

حضور خانم ها فضای استادیوم را به سمت اخلاق می برد. چطور در زمان احمدی نژاد حضور خانم ها در سالن های والیبال و بسکتبال مشکلی نداشت اما الان اشکال دارد؟در نهایت که جوابی ندارند می گویند ساختار ها آماده نیست،شما این همه خرج می کنید اما چهارتا توالت نمیتوانید بسازید. آقای احمدی نژاد میتواند مادر چاوز را بغل کند ولی وقتی از آقای خاتمی یک عکس تایید نشده منتشر شد کفن پوشان به خیابان ریختند،اما آقای احمدی نژاد مادر چاوز را بغل کرد که پیر هم نبود.

     سیاستمداران نباید مسایلی مثل توجه به مردم،حقوق مردم و زنان را قربانی سیاست بکنند مردم برای مطالبات به حق خود نباید کوتاه بیایند هرچند نیازمند زمان و تدریجی در نگاه من در دوره روحانی دو موضوع عمده داریم مدیریت زنان و قوانین تبعیض آمیز.

       از روحانی انتظار میرفت وزیر زن داشته باشد اما فشار از جاهایی خیلی محکم بود که ایشان نه وزیرزن نه وزیراقلیت (مذهبی) داشته دارند.  روحانی :خواستیم سه وزیر زن داشته باشیم ولی خوب نشد ، نمایندگان اصولگرای مجلس خودشون نذاشتند وزیر زن داشته باشند ولی به روحانی انتقاد میکردند که چرا وزیر زن ندارد قوانین ما در حوزه زنان نه پایه حقوق بشری دارد ونه پایه دینی 

مثلا عدم اجازه خروج از کشور زن بدون اجازه شوهر .

خانم ایرانی که با مرد خارجی ازدواج کند بچه اش را تا هجده سالگی شناسنامه نمیدهند چرا که قوانین تابعیت ایران خون مرد ایرانی حایز اهمیت است، کجای اسلام این را داریم خیلی از قوانین ما تابعیت دینی ندارد و قابل اصلاح است راه حل این است که مردم مطالبه گر باشند.

این جلسه بعد از پرسش و پاسخ دانشجویان پایان گرفت.

 

 

 

 

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد