تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 آذر 1396 - 10:24
کد خبر : 19021

بخشی از طلاق ها در خانواده های ایرانی به دلیل مزاج افراد است/ تاثیر مزاج شناسی بر انتخاب مشاغل در جامعه

بخشی از طلاق ها در خانواده های ایرانی به دلیل مزاج افراد است/ تاثیر مزاج شناسی بر انتخاب مشاغل در جامعه

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  حجت الاسلام سید علی حجازی در گفت و گو با خبرنگار شهرضانیوز در رابطه با طب اسلامی و اهمیت مزاج شناسی در زندگی روزمره، اظهار کرد: مزاج شناسی یکی از مهم ترین ابزارهای تشخیص بیماری

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  حجت الاسلام سید علی حجازی در گفت و گو با خبرنگار شهرضانیوز در رابطه با طب اسلامی و اهمیت مزاج شناسی در زندگی روزمره، اظهار کرد: مزاج شناسی یکی از مهم ترین ابزارهای تشخیص بیماری در طب سنتی و اسلامی محسوب می شود.
کارشناس طب اسلامی با بیان اینکه مزاج شناسی علاوه بر مباحث درمانی، آثار مهمی در تنظیم زندگی انسان در ابعاد فردی ، خانوادگی و اجتماعی دارد، تصریح کرد: مزاج شناسی از قدیم الایام یکی از ابزارهای مهم انتخاب دختر و پسر برای تشکیل خانواده بود.

مزاج شناسی یکی از ابزارهای انتخاب همسر در گذشته بوده است
وی با بیان اینکه مادربزرگ خانواده در قدیم از این ابزار به خوبی استفاده می کرد، عنوان کرد: زنان کهنسال در قدیم در هنگام بررسی دختری برای ازدواج، مثلا از طریق خونی که در صورت او می دیدند ویژگی های او را شناسایی می کردند.
حجازی با بیان اینکه نسل های قدیم تشخیص طبیعت و مزاج شناسی را سینه به سینه و نسل به نسل به آیندگان انتقال می کردند، خاطرنشان کرد: وقتی مادربزرگی گونه های سرخ و گلین دختری را مشاهده می کرد از آن جا که این خون، نشان از دموی بودن این دختر دارد سریع می گفت این دختر، زن زندگی است . چرا؛ چون مزاج دم نشانه آرامش، شادی، مهربانی و بدن سالم برای زاییدن بچه است و بزرگان با استفاده از تجربیات گذشتگان نکاتی این چنینی را درمی یافتند.
وی بیان کرد: در مقابل مواردی که مثلا چهره شخص سفید و به اصطلاح مثل گچ بود، به شدت رنگ پریده و پف آلود و به اصطلاح، رنگی به صورت نداشت، از آن جا که این ها نشانه طبع بلغم و سردی است و حساسیت بالا، بداخلاقی های مدام، بیماری های مکرر در صورت غلبه این طبع در انتظار شخص بود لذا از این گزینه صرف نظر می کردند.

ارائه راهکارهای درمانی برای طبع سرد در طب سنتی
حجازی با بیان اینکه اگر بر ازدواجی در این صورت اصرار می شد، موارد درمانی برای دختر و پسر در نظر گرفته می شد، خاطرنشان کرد: آن چه امروز تحت عنوان آزمایش خون برای تشخیص تالاسمی شدن یا نشدن فرزندان مطرح است و گاهی درمان هایی مطرح می شود تا از این رخ داد جلوگیری شود، پیش از این در بحث مزاج شناسی تا حدودی وجود داشته است و این نقش برعهده بزرگان و به ویژه مادربزرگان خانواده بوده است.
کارشناس طب اسلامی ادامه داد: بحث مزاج شناسی باید وارد زندگی مردم شود و به عنوان یکی از ابزارهای تشخیص فرد مورد نظر در زندگی مد نظر قرار بگیرد.

بخشی از طلاق ها در خانواده های ایرانی به دلیل مزاج افراد است
وی تصریح کرد: اگرچه بخشی از جدایی هایی که امروز در خانواده های ایرانی اتفاق می افتد به دلیل عدم شناخت زوجین، کفویت و سطح فرهنگی است، اما بخشی از این طلاق ها به دلیل مزاج افراد است؛ کسی که گوشه گیر و بهانه گیر است، به درد زندگی مشترک نمی خورد و باید درمان شود.

استفاده اهل بیت(ع) از مزاج شناسی در انتخاب همسر
حجازی با بیان اینکه اهل بیت(ع) نیز در انتخاب همسر از مزاج شناسی استفاده می کردند، عنوان کرد: امیرالمومنین(ع) وقتی می خواستند برای فرزندشان امام حسین(ع) برادری مانند عباس را بیاورند تا در کربلا او را یاری کند، به عقیل برادر خود گفتند: می خواهم از خانواده ای برای من دختر انتخاب کنی که فرزندی شجاع، رشید و قوی به دنیا بیارود.
کارشناس طب اسلامی ادامه داد: عقیل به دلیل نسب شناسی که می دانست، خانواده بنی کلاب را معرفی کرد، زیرا ویژگی های جسمی و مزاجی خانواده ها را می دانست، او می دانست این خانواده گرم هستند و خانواده گرم فرزند شجاع به دنیا می آورند و به دلیل صفراوی بودن خانواده، قدبلندی و رشادت نیز در بین آن ها وجود دارد.

تاثیر مزاج شناسی بر انتخاب مشاغل در جامعه
وی یکی دیگر از تاثیرات مزاج را در انتخاب شغل ها در جامعه دانست و گفت: افراد بلغمی به درد شغل های مرتبط با پرستاری می خورند، زیرا این افراد مهربان و عاطفی بوده و انعطاف پذیر اند؛ از طرفی لطیف، نرم و با حساسیت بالا هستند که این خصیصه موجب می شود با یک نوزاد مهربانی کند و از او پرستاری نماید.
حجازی تاکید کرد: یک فرد صفراوی جسور و شجاع است و برای جنگ ها و فرماندهی نظامی مناسب است و می تواند در میدان ها بدون ترس از دشمن جلو برود، از طرفی این فرد به دلیل خستگی ناپذیر بودن برای شغل های سخت و سنگینی که در پیرامون ما وجود دارد ، عالی است .
کارشناس طب اسلامی ادامه داد: یکی از شغل های سنگین در جامعه امروزی رانندگی است که فرد روزها در مسیر یک جاده و با تمام خطرات باید رانندگی کند؛ قشر راننده ما معمولا صفراوی مزاج هستند، نوع و سبک سخن گفتن، صبوری و قدرت مواجهه آن ها با مشکلات شغلی در این مزاج به خوبی حس می شود.

انسان های دموی مزاج برای مدیریت مناسب هستند
وی با بیان اینکه انسان های دموی مزاج برای مدیریت مناسب هستند، تصریح کرد: شخص دموی مزاج علاوه بر صبوری ارتباط خوبی با زیردستان برقرار می کند، انسان دموی مزاج همیشه میگوید : «می شود»، «می توانیم» و با تزریق شادی و احساس راحتی کار را جلو می برد.
حجازی افزود: فرد دموی دستور می دهد اما تحکم نمی کند، ایده می دهد اما با فکر آن را بیان می کند.

سیستم های اطلاعاتی و کارآگاهی به مزاج سودا نیازمند هستند
وی با بیان اینکه مزاج سودا برای سیستم های اطلاعاتی و مشاغل دارای حساسیت مناسب است، اظهار کرد: فرد سوداوی ریزنگر است و لذا برای این مشاغل و یا مشاغلی مانند کارآگاهی مناسب است.

لزوم توجه به مزاج شناسی در معماری مناطق

کارشناس طب اسلامی با بیان اینکه مزاج شناسی سبک معماری را تغییر خواهد داد، تصریح کرد: معماری هر منطقه باید با استفاده از مزاج آن منطقه صورت بگیرد؛ مناطق سردسیر نباید از سنگ استفاده کنند و در این مناطق باید از خشت و آجر استفاده کرد.
حجازی ادامه داد: مناطق دارای رطوبت باید از سنگ و چوب به عنوان ماده اولیه معماری خود استفاده کنند و تمام این موارد به طور کامل بررسی شده است.
کارشناس طب اسلامی با بیان اینکه مزاج در انتخاب رنگ لباس ها هم تاثیر می گذارد، خاطرنشان کرد: مزاج در تعیین غذاها، قیافه شهرها، قیافه خانه ها و سبک زندگی انسان ها تاثیر می گذارد.
وی با بیان اینکه مزاج شناسی می تواند در نحوه تربیت فرزندان تاثیر بگذارد، خاطرنشان کرد: نحوه تربیت یک بلغمی مزاج با دموی مزاج، سوداوی مزاج و صفراوی مزاج متفاوت است.
حجازی خاطرنشان کرد: اگر این میراث که در گذشته مورد توجه پادشاهان، اطبا درباری و غیر درباری بود و بر این اساس مردم را دسته بندی می کردند و کار برای آن ها فراهم می کردند، امروز هم مورد توجه قرار می گرفت نتایج آن ها را به خوبی می دیدیم و آینده بهتری برای جامعه خود رقم می زدیم.

مزاج یک واقعیت است و جبر نیست
کارشناس طب اسلامی در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که آیا مزاج یک جبر از پیش تعیین شده برای انسان است خاطرنشان کرد: مزاج یک واقعیت است و جبر نیست؛ ما وقتی از چهار مزاج صحبت می کنیم، این چهار مزاج بر روی کاغذ و در عالم تعقل وجود دارد؛ در مباحث تخصصی بی نهایت مزاج وجود دارد، اما در یک دسته بندی کلی می توانیم مزاج افراد را در این چهار گروه بگنجانیم.
وی خاطرنشان کرد: افراد در درجه حرارت، درجه خشکی، درجه سردی و درجه تری با هم متفاوت هستند و از صفر تا صد می توان آن ها را درجه بندی کرد.
حجازی با بیان این که ما برای مزاج شناسی و شناخت روحیات، به صورت نسبی مزاج شناسی می کنیم؛ عنوان کرد: ما ویژگی های یک شخص را بررسی می کنیم و به صورت نسبی به یک مختصات می رسیم.
کارشناس طب اسلامی ادامه داد: این مختصات آثاری را که از فرد متصاعد می شود را بیان می کند.
وی با بیان اینکه انسان مجبور نیست زندگی را بر اساس مزاج خود تدوین کند ؛ خاطرنشان کرد: البته هرکسی طبق مزاجی که دارد و براساس مزاجش زندگی کند می تواند بهترین زندگی را داشته باشد.

اگر شخصی براساس مزاجی که دارد زندگی خود را تعیین کند، موفقیت بیشتری کسب خواهد کرد
حجازی تاکید کرد: صحبت در این زمینه بر سر بهتر بودن یا نبودن است، اگر شخصی براساس مزاجی که دارد زندگی خود را تعیین کند، موفقیت بیشتری کسب خواهد کرد و لذت بیشتری خواهد برد؛ این به این معنی نیست که انسان نتواند در حوزه های دیگر ایفای نقش کند.
کارشناس طب اسلامی اظهار کرد: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم آتش می سوزاند، آب خیس و سرد است و این یک نکته ذاتی است.
وی تصریح کرد: اگر در ظرفی آب گرم بریزید، گرم می شود، آب سرد بریزید سرد می شود.
حجازی تصریح کردک این ویژگی ها بر روی اخلاقیات فرد نیز تاثیر می گذارد، خاطرنشان کرد: انسان صفراوی سریع عصبانی می شود و سریع هم پشیمان می شود، انسان دموی دیر عصبانی می شود و بیشتر خوش حال است، انسان بلغمی نه خیلی خوش حال است و نه خیلی عصبانی و انسان سودایی اگر عصبانی شود به زودی نمی تواند حال خود را خوب کند و به زودی هم دچار خنده و فرح هم نمی شود.
وی تاکید کرد: این ها ویژگی هایی است برخاسته از حقیقت مزاج ها که نادیده گرفتن آن ها موجب ضرر بسیاری می شود که در بحث بعدی مفصلا به بحث مزاج، انواع آن و ویژگی های هر قسم خواهیم پرداخت.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد