تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 آبان 1396 - 11:36
کد خبر : 16754

پخش سخنرانی به زبان فارسی در داخل صحن مطهر امامین جوادین(ع)

پخش سخنرانی به زبان فارسی در داخل صحن مطهر امامین جوادین(ع)

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد احسانی مسئول بعثه مقام معظم رهبری در کاظمین و سامرا در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) به تشریح برنامه های بعثه مقام معظم رهبری در شهر سامرا و کاظمین پرداخت و اظهار کرد: یکی از کمیته های ۱۱ گانه ستاد مرکزی اربعین ستاد فرهنگی است و کلیه فعالیت های فرهنگی

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد احسانی مسئول بعثه مقام معظم رهبری در کاظمین و سامرا در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) به تشریح برنامه های بعثه مقام معظم رهبری در شهر سامرا و کاظمین پرداخت و اظهار کرد: یکی از کمیته های ۱۱ گانه ستاد مرکزی اربعین ستاد فرهنگی است و کلیه فعالیت های فرهنگی بر عهده این کمیته قرار دارد.

وی ادامه داد: فعالیت های میدانی یکی از فعالیت های کمیته فرهنگی است که شامل تبلیغات، نصب بنر و پوستر، توزیع کتاب و جزوه و رفع نیازمندهای زائر در زمینه های معنوی است. اعزام روحانی به کاروان ها نیز از دیگر اقدامات ما است؛ سال گذشته حدود ۷۰ روحانی در کاظمین و سامرا داشتیم که کارهای تبلیغی را در موکب ها، بین مردم و داخل حرم انجام می دادند. روایت گری تصویری، برنامه های کودک مخصوص عرب زبان ها و … هم داشتیم اما امسال تصمیم بر این شد که هر موکب یک روحانی با خود از ایران به همراه داشته باشد که این اقدام نیازهای فرهنگی آن موکب را تأمین می کند.

۲۱ هزار محل اسکان برای زائران ایرانی کاظمین

حجت الاسلام احسانی تشریح کرد: چون جمعیت ها در موکب ها ساکن می شوند روحانیان نیز در موکب ها استقرار داده شده اند. علاوه بر این ۳۰ روحانی نیز در کاظمین و سامرا حضور دارند تا هر جا نیاز بود اقامه نماز، سخنرانی و برنامه های مذهبی داشته باشند. مسئولان عراقی به ما اعلام کردند که ما ۲۱ هزار محل اسکان برای زائران کاظمین داریم که البته اولویت ما اسکان زائران در اطراف حرم بود و بقیه به سایر مناطق مسکونی انتقال داده شده اند و ما به این محل ها هم روحانی اعزام می کنیم.

وی با اشاره به اینکه روحانیان در داخل حرم هم شیف بندی شده اند تا برنامه ستارگان حرم شامل معرفی امامین جوادین و علمای مدفون داخل حرم را انجام دهند، اضافه کرد: البته این برنامه فقط برای آقایان است و به ما اجازه حضور روحانیان را در قسمت بانوان نمی دهند، اما از طرف آیت الله العظمی سیستانی روحانیان عرب زبان و فارسی زبان در قسمت بانوان مستقر هستند و به سؤال های شرعی بانوان پاسخ می دهند.

احسانی در پاسخ به این سؤال که آیا برنامه ای برای حضور مبلغه های خانم در بخش بانوان صحن مطهر امامین جوادین ندارید؟ گفت: تاکنون که برنامه ای نبوده و مشکلاتی در این زمینه وجود دارد. در ایام عادی در نجف و کربلا مبلغه داریم اما در اربعین مبلغه ها حضور ندارند.

پخش سخنرانی به زبان فارسی در داخل صحن مطهر امامین جوادین(ع)

مسئول بعثه مقام معظم رهبری در کاظمین و سامرا کار ویژه ای که امسال صورت گرفته است را پخش سخنرانی به زبان فارسی در داخل صحن مطهر عنوان کرد و گفت: تا قبل از این مسئولان حرم بلندگو را در اختیار ما قرار نمی دادند تا داخل صحن سخنرانی به فارسی برگزار شود اما از چند روز پیش این امکان فراهم شده و بعد از هر نماز نیم ساعت بلندگو در اختیار یک خطیب فارسی زبان قرار داده شده است که به فارسی سخنرانی می کند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در ایام عادی(غیر از اربعین) مراسم عزاداری یا سخنرانی ویژه زائران ایرانی برگزار می شود؟ گفت: از آنجایی که زائر ایرانی در ایام عادی یک شب را در کاظمین می گذارند (سه شب نجف، سه شب کربلا، یک شب کاظمین و سامرا) و خیلی فرصت کمی در کاظمین هست، چنین برنامه ای نداریم اما تقاضا کرده ایم که با دو شب ماندن زائر ایرانی در کاظمین موافقت شود که تا حدودی موافقت شده اما برنامه ریزی اجرایی آن باقی مانده که در صورت تحقق، منبری راه اندازی می شود و جایی را برای مداحی و سخنرانی اختصاص می دهیم.

مسئول بعثه مقام معظم رهبری در کاظمین و سامرا در پاسخ به این سؤال که حضرت رسول(ص) طبیب الدوار بوده و به سراغ مردم می رفتند و آنها را هدایت می کردند، روحانیان ما چه قدر به سراغ مردم می روند؟ ایا اربعین بهترین فرصت برای این کار نیست؟ گفت: ما تبلیغات جهادی زیادی داریم و اغلب روحانیانی که آمده اند خود ویزا گرفته اند و کسی نیست که از آنها حمایت کند و همه طلاب نیز اکنون در میان زائران پخش شده اند.

تعداد روحانی کم است

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این تعداد روحانی کافی است؟ گفت: ما به مقدار جمعیتمان روحانی مورد نیازمان را نداریم. اینجا جمعیت میلیونی است تعداد روحانی ما کم است اما روحیه جهادی در حال ترویج است و مرتب روحانیان به صورت خودجوش به کاظمین و سامرا می آیند و تاکنون سه گروه برای کارهای فرهنگی و اقامه نماز به سامرا اعزام کرده ایم اما طبیعی است که باید بیش از این کار کنیم.

احسانی بزرگ‌ترین مشکل تبلیغی در ایام اربعین در کاظمین را حضور کوتاه مدت زائران در این شهر عنوان و اظهار کرد: در ایام عادی هم فقط یک شب خواب در کاظمین داریم و نبود فرصت و عدم توقف زائران در این شهر بزرگ ترین مشکل تبلیغی ما است.

وی در پایان عنوان کرد: اربعین با این عظمت اتفاق جدیدی است که بعد از هزار و چهار صد سال رخ داده و ما باید قدر آن را بدانیم. ما باید احترام مردم عراق را داشته باشیم و در اینجا به حداقل ها قانع باشیم. اجداد ما آرزوی یکبار سفر به کربلا را داشتند اما نتوانستند اما به حرمت خون شهدا این راه باز شده باید احترام مردم عراق را داشته باشیم تا این پیوند بیشتر برقرار شود.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد