تاریخ انتشار : سه شنبه 16 آبان 1396 - 11:49
کد خبر : 16661

شناخت الگو های کلامی برای بهبود روابط زوجین یک ضرورت است

شناخت الگو های کلامی برای بهبود روابط زوجین یک ضرورت است

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبریه، یکی از مهمترین لازمه های یک زندگی مشترک داشتن تواناییها و مهارتهایی است که بدان وسیله بتوان با مسائل و مشکلات زندگی مشترک به مقابله و چالش پرداخت. بدون وجود چنین مهارتهایی،

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبریه، یکی از مهمترین لازمه های یک زندگی مشترک داشتن تواناییها و مهارتهایی است که بدان وسیله بتوان با مسائل و مشکلات زندگی مشترک به مقابله و چالش پرداخت. بدون وجود چنین مهارتهایی، زوجین هنگام برخورد با مشکل ممکن است به طور اشتباه گام بردارند و بدین طریق زندگی را به کام همدیگر تلخ کنند.

 

توجه همه جانبه به کسب مهارت های زندگی در مراحل پیش از ازدواج و پس از آن، ضرورتی ست که نرخ بالای طلاق و آسیب های بعد از آن به خوبی به آن اشاره دارد، البته نباید فراموش کرد که آموزش و کسب این مهارت ها تنها نباید به سنین جوانی نیز ختم شود؛ چراکه قدر مسلم آموزش های دوران کودکی و نوجوانی در فرد گیراتر و ماندگارتر است و این آموزش ها از رفتار والدین با همدیگر در کودک نهادینه شده و یک الگو برای زندگی مشترکش در او نقش می بندد.

 

فردی که می خواهد ازدواج کند باید تعریفی از خود داشته و هویت یافته باشد. جوانی که هنوز به روشنی نمی داند کیست؟ از چه ظرفیت ها و توانمندی هایی برخوردار است و چه علایقی دارد؟، آیا می تواند با ازدواج و ورود به مرحله جدید زندگی، از عهده مسئولیت ها و نقش های خود به خوبی برآید؟از آنجا که حالات جسم و روح در یکدیگر اثرگذار هستند، اختلال و ناهنجاری هر یک می تواند در دیگری نیز اثرگذار باشد. بنابراین جوانی که در آستانه سن ازدواج قرار دارد، باید با ارتقاء بینش و کسب مهارت های رفتاری در پیشگیری از بروز چنین موانعی جدیت داشته باشد و از سوی دیگر، فردی که از اختلالاتی چون افسردگی، اضطراب، استرس، وسواس و … رنج می برد باید بداند که این موارد می تواند در زندگی آینده او و نحوه تعامل با همسر و فرزندان آثار نامطلوبی را داشته باشد و ضروری است تا حد امکان در کاهش و درمان این اختلالات بکوشد.

 

برخی از مردها و یا زن ها هستند که آگاهی بسیار کم و ناچیزی نسبت به وظایف و مسئولیت های خویش دارند. در واقع از مهم ترین آمادگی های لازم برای آغاز زندگی مشترک، مسئولیت شناسی و مسئولیت پذیری است. با شروع زندگی مشترک زن و مرد عنوان و جایگاه جدیدی پیدا می کنند و باید نسبت به یکدیگر حقوق و تکالیفی را پذیرا باشند و بهترین زمان آموختن این حقوق و تکالیف همان سنین آستانه ازدواج است.

در ادامه با تشکیل میزگردی با حضور حجت الاسلام اسلام خدادوست مدرس حوزه و دانشگاه ،حجت الاسلام مهدی صدرا  مدرس دانشگاه ، مریم قلعه نکی مشاور خانواده و  الهام سلیمانی مشاور خانواده به بررسی برخی از مهارتهای اساسی زندگی مشترک پرداخته می شود.

 

چرا برای زندگی مشترک بایدمهارت کسب نمود؟

 

خدادوست: فردی که تنها زندگی می کند وظایفی دارد اما پس از ازدواج مسئولیت های دیگری بر عهده خواهد داشت یعنی می توان گفت بسیاری از وظایف افراد و حتی معاشرت ها پس از ازدواج تغییر می کند و برای پایداری زندگی مشترک لازم است از قوانین خاصی پیروی کرد که این قوانین با عنوان مهارت زندگی یاد می شود پس قبل از آغاز زندگی مشترک لازم است جوانان در این خصوص مطالعاتی داشته باشند تا نحوه برخورد با همسر و شناختی از وظایف خود کسب کنند .

 

صدرا: وقوع طلاق دلایل مختلفی دارد که یکی از دلایل مهم آن عدم مهارت زندگی مشترک داشتن است ، این عوامل به رابطه انها آسیب وارد میکند.  مهمترین مساله در ایجاد اختلافات،ضعف آگاهی یا فقدان آن است،در واقع زن و مرد اطلاعات مناسب برای زندگی را ندارند ویا اطلاعاتشان ضعیف است. یادگیری موفقیت آمیز مهارت های زندگی هم شخص را تغییر می دهد و هم محیط را، و این اصل دوسویه باعث ارتقای سلامت خانواده و کاهش آمار طلاق دائمی و عاطفی می گردد.

 

قلعه نکی: داشتن سبک زندگی مناسب , نگرش نو به روابط  و تأمین نیازهای عاطفی با رفتاری صحیح و احساس مسئولیت در قبال یکدیگر لازمه یک زنگی خوش فرجام است و این داشتن ها با کسب مهارت زندگی کردن قبل از ازدواج ممکن می گردد.

 

سلیمانی: بروز اختلاف ها و مشکلات زوجین پس از ازدواج  که گاه به طلاق منجر می گردد ناشی از نبود مهارت لازم برای یک زندگی  مشترک است که زن و مرد کسب ننموده اند و این امر لزوم کسب مهارت زندگی  قبل از ازدواج را ضروری می نماید.

 

مهارت های لازم برای یک زندگی موفق چیست؟

 

خدادوست: روش درک عمیق  و تفاهم یافتن  یکی از مهارت های لازم برای زندگی موفق است. همدلی با افراد مهارت خاصی می‌خواهد. در واقع همدلی به فرد این امکان را می دهد که بتواند احساسات و حالاتی را در دیگرای بفهمد که خود تا کنون تجربه نکرده است. بعبارتی دیگر یعنی درک عمیق دیگران. گاهی اوقات افراد به اشتباه، تصور می‌کنند تفاهم به این معناست که ما با فرد مقابل، کاملاً همفــکر و هم عقیـــده باشیم، در حــالی که باید گفت چنین تصوری از پایه و اساس اشتباه است و زوجین باید توانایی و روش درک عمیق و تفاهم را بیاموزند.

 

صدرا: شناخت وظایف زوجین در قبال یکدیگر و شناخت ابعاد روانشناختی همسران یک ابزار مناسب برای کسب تخصص خوب زندگی کردن است و عدم شناخت وظایف زن و مرد  باعث تنش و تزلزل خانواده می شود ،همچنین  عدم شناخت از روحیات زنانه و مردانه و رفتار با نیاز خود فرد نیز از محبت زوجین می کاهد چون نیازهای رفتاری مردان با زنان بسیار متفاوت و متمایز است.

 

قلعه نکی: مهم ترین آمادگی های لازم برای آغاز زندگی مشترک، مسئولیت شناسی و مسئولیت پذیری است و در صورتی زن و مرد در کنار هم به آرامش می رسند که هر کدام مسئولیت و وظایف خود را به خوبی بشناسند و اجرایی کنند در غیر این صورت اساس و پایه  همه چیز بهم خواهد ریخت.

 

سلیمانی: مهارت های رفتاری اولین و مهمترین وسیله ایجاد یک زندگی موفق است و داشتن مهارت ارتباطی سازنده به زوجین این امکان را می دهد که در برخورد با مشکلات ارتباطی، به نحو صحیحی آنها را حل و برطرف کنند. از جمله مهمترین مهارتهای برقراری ارتباط موثر، خوب گوش دادن و خوب حرف زدن است و برقراری ارتباط صحبت کردن اولین مهارت رفتاری است چون با حرف زدن می توان در مورد خواسته ها،عادات ،رفتارها وتمایلات همسرتان خیلی چیزها بیاموزید تا بتوانید زمینه آرامش او را مهیا کنید.فرصت های کنار هم را غنیمت بدانید و اعلام کنید که حضور داشتن کنار همسرتان در شما حس خوشایندی ایجاد می کند تا عواطف و احساسات زوجین به یکدیگر نزدیک شود.

 

خانواده در ماندگار نمودن مهارت های زندگی چگونه نقش دارند ؟

 

خدادوست: والدین اولین  و موثرترین  نقش دهندگان فرزندان در تمام امور زندگی اند و نوع سبک زندگی و رفتار با همسر را با دیدن رفتارهای پدر و مادر با هم تجربه می نمایند  پس اولین نقش دهندگان مسلما موثرترین نقش ها را می گذارند.

 

صدرا: والدین با داشتن مدل رفتاری خاص با یکدیگر ، مطمعناً اولین الگوهای فرزندان در زندگی مشترک آینده هستند پس لازم است که والدین به عنوان ماندگارترین الگو رفتاری شایسته و مناسب با هم داشته باشند تا فرزندشان در زندگی اینده اش موفق باشد.

 

قلعه نکی: مهارت های زندگی را باید قبل از ازدواج باید کسب نمود  و یکی از ابزارهای کسب مهارت والدین اند که در مواردی والدین الگوهای مناسبی نیز نیستند که باید در دوره های مشاوره ای افراد قبل از ازدواج به الگوهای مناسب برسند.

 

سلیمانی:نقش والدین در همه ی ابعاد زندگی به چشم می خورد  و زندگی مشترک نیز یکی از بعدهایی است که فرزندان از کودکی در خانواده با آن زندگی می کنند و شاید اولین تجربیات افراد در زندگی مشترک برگرفته از کانون خانواده باشد.

 

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد