تاریخ انتشار : یکشنبه 14 آبان 1396 - 10:21
کد خبر : 16480

ساخت مسجد و مدرسه را به مصلی‌‌سازی ترجیح می‌‌دهم/ در دولت مرحوم هاشمی ظرفیت چندانی برای انتقاد نبود

ساخت مسجد و مدرسه را به مصلی‌‌سازی ترجیح می‌‌دهم/ در دولت مرحوم هاشمی ظرفیت چندانی برای انتقاد نبود

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، درپی بازدید آیت‌‌الله محمدتقی پورمحمدی از تحریریه خبر آناج گفت‌‌وگویی صمیمی با این عالم دینی داشتیم که در آن به اهم اقدامات ایشان در شهرستان مراغه پرداخت شد. عضو مجلس خبرگان

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، درپی بازدید آیت‌‌الله محمدتقی پورمحمدی از تحریریه خبر آناج گفت‌‌وگویی صمیمی با این عالم دینی داشتیم که در آن به اهم اقدامات ایشان در شهرستان مراغه پرداخت شد. عضو مجلس خبرگان رهبری در این نشست به سوالاتی پیرامون ساخت مصلی و چرایی نقد دولت‌‌مردان در تریبون‌‌های نماز جمعه پاسخ داد.

اگر زوجی از من بخواهند صیغه عقدشان را بخوانم، نه نمی‌‌گویم/ بعضاً کودکان را هم می‌‌آورند تا در گوش‌‌شان اذان اقامه کنم

آناج: در طی سال‌‌هایی که در مراغه بودید بیشتر سعی کرده‌‌اید چه مسائلی را دنبال کنید و در رفع چه مشکلاتی قدم برداشته‌‌اید؟

امام جمعه و مخصوصا امام جمعه‌‌ای که در خدمت مردم است در تمام مشکلات شهر حضور دارد و بنده نیز از افرادی هستم که در پی حل مشکلات مردم می‌‌باشم، به گونه‌‌ای که دفتر ما از صبح تا شب دایر است و بنده نیز حضور دارم و حتی ناهار را هم در آن جا صرف می‌‌کنم، تا بعد از نماز عشاء نیز هستیم چراکه مردم مراجعه می‌‌کنند و مسائل مختلفی از جمله مسائل شرعی و شبهه و حتی اختلافات خانوادگی دارند، برای جاری کردن صیغه عقد و حتی گاهی برای ذکر اذان و اقامه در گوش فرزندان متولد شده به نزد من می‌‌آیند. زمانی دوستان دفتر می‌‌خواستند مانع این کارها بشوند که بنده نگذاشتم و گفتم از قضا چنین کارهایی خوب است.

مراغه در حوزه دینی عقب مانده بود/ آیت‌‌الله صافی گفتند مراغه‌‌ای که سوابق علمی درخشانی دارد باید احیاء شود

امام جمعه‌‌ای که در خدمت مردم است در مسائل مختلف ورود می‌‌کند. بنده بیشتر در رابطه با مسائل دینی ورود نمودم چون وقتی به مراغه آمدم متوجه شدم مراغه بسیار در این زمینه عقب مانده، با وجود این که در زمان خواجه نصیرالدین طوسی پایتخت بوده و علمای بسیاری داشت. بزرگانی مانند سهروردی و قطب الدین شیرازی در مراغه تحصیل کرده‌‌اند، پیش از دوره خواجه نصیر نیز مراغه پایگاه علمی بوده، عالمی که برای بحث با علامه حلی به خدابنده زنجان رفت، از علمای اهل سنت مراغه بود. پس از رفت و آمد علامه حلی به آن جا و حضور خواجه نصیرالدین طوسی مراغه به منطقه، مردم مذهب اهل بیت(ع) را انتخاب کردند.

ما پس از تاسیس حوزه چند سال پیش طلبه‌‌ها را نزد مراجع برده بودیم و با مراجع مختلف مثل آیت الله مکارم، سبحانی، نوری، صافی، جوادی آملی و مرحوم آیت الله اردبیلی دیدار داشتیم. غالبا در ابتدا من صحبتی داشتم بعد آقایان دیگر صحبت می‌‌کردند. آیت الله صافی گفتند من در تذکره الفقهای علامه حلی خوانده‌‌ام که: «کتبتها بمدرسه السیاره فی مراغه» من این قسمت کتاب تذکره را در مدرسه سیاره در مراغه نگاشته‌‌ام، آیت الله صافی گفتند مراغه‌‌ای که چنین سوابقی دارد باید احیا شود.

در طول مدتی که در مراغه بوده‌‌ام، ۵ مدرسه علمیه بنا کرده‌‌ایم/  ۶۰۰ طلبه در مدارس علم می‌‌آموزند

به هر صورت به لطف الهی اهتمام نموده و در این مدت ۵ مدرسه علمیه بنا کرده‌‌ایم، یکی مدرسه علمیه خواهران با نام فاطمه الزهرا(س) و چهار مدرسه علمیه برادران با نام‌‌های امیرالمومنین، امام حسن مجتبی، امام حسین و امام سجاد تاسیس گشته است. من به نزد آیت الله مکارم رفته و گفتم ما از شما تآسی نموده‌ایم و نام مدارس را چنین گذاشته‌‌ایم، فقط شما مدرسه‌‌ای با نام حضرت زهرا ندارید، ایشان گفتند به جهت این سخن شما یک مدرسه با نام فاطمه زهرا تاسیس خواهیم کرد.

اکنون ما ۶۰۰ نفر در این مدارس طلبه داریم و تمام پایه‌‌های درسی نیز در آن‌‌ها موجود است. زمانی که آقای بوشهری مدیر حوزه بودند به من گفتند این کار شما تقریبا بی‌‌سابقه است و با وجود اینکه شما خود اهل مراغه نیستید چنین حرکتی کرده و در مدت کمی این مدارس را ساخته و این مقدار نیز طلبه دارید و استادهای آن‌ها را جذب کرده‌اید، این کار شما بی‌‌سابقه است.

از اردبیل و زنجان برای علم‌‌آموزی به مراغه می‌‌آیند/ برخی از این طلبه‌‌ها امام جمعه و قاضی شده‌‌اند

این کمک خداوند بود که این حوزه احیا شد و اکنون حوزه مراغه از حوزه‌های ممتاز کشور است. چند سال پیش از آذربایجان دو حوزه، یکی حوزه مراغه و دیگری حوزه بناب به عنوان حوزه‌‌‌های برتر معرفی شدند. تشخیص بنده این بود که اگر در جایی یک حوزه خوبی باشد این در گسترش فرهنگ اسلامی بسیار مهم است، البته نه تنها برای آن شهر. از طلبه‌های ما کسانی هستند که در جاهای مختلف قاضی شده‌اند، برخی امام جمعه شده‌اند، یا برخی در قم مدرس هستند. ما از اردبیل و زنجان و آذربایجان غربی و شهرهای مختلف طلبه داشته‌ایم. برکات وجودی این‌ها در شهرها و منطقه‌های خود نمود می‌یابد، ممکن است که گاهی زیاد محسوس نباشد ولی آینده دار است.

زمانی که مراغه آمدم در ۱۴ مسجد نماز جماعت برپا می‌‌شد اما حال در ۷۹ مسجد نماز جماعت برگزار می‌‌شود

اکنون در مراغه در ۷۹ مسجد نماز جماعت برگزار می‌‌شود این در حالی است که در زمان ورود من تنها در ۱۴ مسجد نماز جماعت بود. یا این که آموزش پرورش مراغه چندین سال است که در بحث نماز اول بوده است. در برخی مدارس که دو شیفته بود در شیفت اول یک نماز و در شیفت دوم نماز دیگری بوده است که به موجب آمار ۱۲۳ نماز جماعت مدارس در طول سال تحصیلی شده است، رئیس آموزش و پرورش به من گفت این ما نیستیم که اول می‌‌شویم در واقع شما اول می‌‌شوید چراکه این نمازها به برکت حوزه و طلاب آن است. حتی زمانی که حوزه تازه شروع به کار نموده بود و طلبه‌‌ها دو یا سه سال تحصیل نموده بودند، بر دوششان یک عبا می‌‌انداختیم بدون عمامه در مدارس نماز به پا می‌‌کردند. شاید یکی از دلایل استقبال از نمازهای جماعت مدارس نیز این بوده که دانش آموزان می‌‌توانستند ارتباط بهتری با این طلبه‌‌ها برقرار کنند.

ساخت مسجد و مدرسه را به مصلی‌‌سازی ترجیح می‌‌دهم/ جایی که جمعیت اندک است نیازی به ساخت مصلی نیست

من نماز را در اولویت قرار داده‌‌ام و حتی بسیار به بنده اصرار نموده‌‌اند که در مراغه مصلی ساخته شود ولی من به این فکر نمی‌کنم، ما مسجد جامع مراغه را گسترش می‌دهیم و همان برای نماز جمعه خوب است. مصلی سازی بسیار در شهرها رواج یافته ولی به نظر من باید در هزینه کردن بسیار دقت کنیم. در جایی که جمعیت بسیاری ندارد به مصلی نیز نیازی نیست جمعیت در یک مسجد بزرگ جا به جا می‌شود، به نظر من برای مراغه مسجد جامع کفایت می‌‌کند لذا در فکر مصلی سازی نیستم. اگر زمانی نیاز باشد حتما اقدام می‌کنیم ولی برای مدارس اولویت دادم چراکه معتقدم مسجد را اگر بسازی و عالم و واعظ و امام جماعت و کارشناس دینی نداشته باشد به درد نمی‌خورد.

منظور از کارشناس دینی اشخاصی مانند آیت الله مطهری و بهشتی است. من به طلبه‌ها می‌گویم که از چنین کسانی پیروی و الگو برداری کنید نه افرادی مانند پورمحمدی، سواد با ظاهر نیست. طلبه‌ای که شروع به سخن گفتن می‌کند نشان می‌‌دهد که چیزی در چنته دارد یا خیر. به قول سعدی: تا مرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد. من همیشه این انتقاد را نسبت به صدا و سیما دارم که یک عده‌ای را می‌آورند و به عنوان کارشناس دینی معرفی می‌کنند که گاهی یک حدیث ساده را نیز اشتباه بیان می‌‌نمایند. لذا من این موضوع را که همانا تربیت طلبه آگاه است در اولویت قرار داده‌‌‌ام، بنده با دانشگاه‌‌ها ارتباط دارم و در هفته یک روز در دانشگاه درس دارم برای دانشجویان دکتری و این به دلیل این است که ارتباطی با دانشگاه داشته باشم، بنده به مسائل فرهنگی و گسترش فرهنگ اسلامی اهمیتی ویژه‌‌ای می‌دهم.

در دولت مرحوم هاشمی ظرفیت چندانی برای انتقاد نبود/ وقتی امام جمعه‌‌ای از دولتی انتقاد می‌‌کند نباید بگوییم حتما قصد تخریب دارد

آناج: از منظر برخی‌‌ها تریبون نماز جمعه تبدیل به فرصتی برای نقد دولت‌‌مردان شده است، این نقد را تا چه حد قبول دارید؟

این موضوع که ما در باب هر دولتی که باشد خصمانه حرف بزنیم کار صحیحی نیست، انتقاد لازم است اگر انتقاد نباشد حرکتی صورت نمی‌‌گیرد. فرقی ندارد که کدام دولت باشد، بنده و آقای شبستری همیشه از دولت اصلاحات انتقاد نموده‌‌ایم، انتقاد باید باشد، منتهی بعضی دولت‌‌ها آستانه تحملشان نسبت به انتقاد بیشتر است و برخی تحملشان کم‌‌تر است. حتی در دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی ظرفیت چندانی برای انتقاد نبود، فضا برای انتقاد حتی در روزنامه‌‌ها و جراید باز نبود و حتی شاید این انتقاد را تضعیف دولت بیان می‌‌کردند، ولی پس از دولت سازندگی فضای انتقاد کمی بازتر شد و درستش هم این است که باید انتقاد باشد، در دولت‌های بعدی نیز تا کنون این انتقادها بوده است، اما نباید به گونه‌‌ای باشد که کلا از ریشه همه چیز را بزنیم و کشتی را که خود در آن نشستیم سوراخ کنیم.

فرقی نمی‌‌کند آستانه انتخابات باشد یا زمان دیگر اگر کسی از دولتی انتقاد می‌‌کند نباید بگوییم که حتما قصد تخریب دارد، مطمئنا همه از روی دلسوزی این انتقادها را می‌‌کنند.

بخش دوم این گفت‌‌وگو که در آن به احتمال حضور آیت‌‌الله پورمحمدی در یکی از استان‌‌ها به عنوان نماینده ولی فقیه و مباحث پیرامون اختلاف روحانیون پرداخت شده است، فردا منتشر می‌‌شود.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد