اعتراف نجفی به طلب ۱۷هزار میلیاردی شهرداری از دولت
سرویس اجتماعی فردا: امروز محمدعلی نجفی، شهردار تهران در جلسه کمیسیون عمران مجلس اسلامی حضور یافت و حرفهایی را به زبان آورد که قابل تامل و بررسی است. حدود ۲ ماه از شروع فعالیت نجفی به عنوان شهردار تهران میگذرد و در این مدت حرف های متفاوتی راجع به بدهکار بودن یا طلبکار بودن از
سرویس اجتماعی فردا: امروز محمدعلی نجفی، شهردار تهران در جلسه کمیسیون عمران مجلس اسلامی حضور یافت و حرفهایی را به زبان آورد که قابل تامل و بررسی است.
حدود ۲ ماه از شروع فعالیت نجفی به عنوان شهردار تهران میگذرد و در این مدت حرف های متفاوتی راجع به بدهکار بودن یا طلبکار بودن از دولت به زبان آورده که در نهایت امروز به طلب شهرداری تهران از دولت اعتراف کرده است. نجفی اوایل شهریور و همزمان با گرفتن سکان هدایت شهر تهران در سخنانی گفته بود، طلب شهرداری را ظرف سه ماه از دولت وصول خواهد کرد. اما پس از اولین حضور در هیات دولت به عنوان شهردار تهران، با لحن جدیدی به کلی طلب ۱۸ هزار میلیاردی شهرداری تهران از دولت را زیر سوال برد و گفت که اصلا باید ببیند دولت به شهرداری بدهکار است یا نه؟! حالا امروز نجفی در جلسه کمیسیون عمران مجلس اسلامی به میزان بدهی شهرداری به دولت اعتراف کرده است. او که به نظر میرسد تا حدودی مشکلات مالی شهرداری تهران را درک کرده، لب به سخن گشوده و گفته: «در زمینه یارانه بلیط مترو دولت باید یکسوم از بلیط مترو را پرداخت کند، اما بهدلیل اینکه دولت در سالهای گذشته سهم خود را پرداخت نکرد، شهرداری تهران این رقم را پرداخت کرده و به حساب مطالبات خود از دولت گذاشته است.»
نجفی در بخش دیگری از اظهاراتش و در تشریح دیگر منابع پایدار شهر تهران بر ضرورت وجود سهم عادلانه از مالیات بر ارزش افزوده تاکید کرده و گفته: «در جریان تصویب قانون بودجه مادهای توسط مجلس شورای اسلامی گنجانده شد که بر اساس آن سهم شهرها از محل مالیات بر ارزش افزوده کاهش پیدا کرد. به دنبال تصویب این ماده حدود دو هزار میلیارد تومان از سهم شهرداری تهران از مالیات بر ارزش افزوده در سال جاری کاهش پیدا کرده این در حالی است که این فرمول غیر عادلانه است.» شهردار تهران با اشاره به یکی دیگر از مطالبات شهرداری تهران از دولت گفته: «در حال حاضر بخش عمدهای از مطالبات شهرداری تهران از دولت مربوط به عوارض دستگاههای دولتی است که در این زمینه باید مکانیزمی طراحی شود تا در قانون بودجه سال ۹۷، عوارض دستگاهها به شهرداری تهران به نحو درستی پرداخت شود.» نجفی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مطالبات شهرداری تهران از دولت نیز اشاره کرده و افزوده: «از تاریخ اول فروردین ماه ۱۳۸۵ تا شهریور ۱۳۹۴ مجموع مطالبات شهرداری تهران بر اساس آنچه که قانون معین کرده ۱۴ هزار و ۱۵۳ میلیارد تومان است که تاکنون پرداخت نشده است. البته این رقم تا شهریور ۱۳۹۴ احصا شده و مابقی مطالبات شهرداری تهران از شهریور ۱۳۹۴ در حال بررسی است تا اطلاعات دقیق مربوط به این مطالبات احصا شود.»
شهردار تهران اظهار داشته: «بر اساس قانون ۶۰ درصد از تخلفات راهنمایی و رانندگی باید به شهرداریها پرداخت شود این در حالی است که سهم شهرداری تهران از جرایم راهنمایی و رانندگی به میزان زیادی پرداخت نشده است. همچنین در زمینه یارانه بلیط مترو دولت باید یک سوم از بلیط مترو را پرداخت کند، اما به دلیل اینکه دولت در سالهای گذشته سهم خود را پرداخت نکرد، شهرداری تهران این رقم را پرداخت کرده و به حساب مطالبات خود از دولت گذاشته است.»
جدول زیر مربوط به بدهی دولت به شهرداری میشود که نجفی آن را ارائه کرده است:
مطالبات شهرداری تهران از تاریخ ۸۵/۱/۱ لغایت ۹۴/۱۶/۱۳ |
|||
۱ |
عوارض مستمر در مناطق ۲۲ گانه |
۳۲۰ |
عوارض پایدار ساختمانی اعم از عوارض نوسازی و مدیریت پسماند مربوط به کلیه ساختمانهای دولتی |
۲ |
عوارض مستمر در مالیات برارزش افزوده |
۵۳۷ |
بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده |
۳ |
عوارش ویژه ساختمان استانداری تهران |
۶۵ |
طبق توافقات صورت گرفته در خوص ساختمان اداری استانداری تهران، میبایست ۱۰۰۰ واحد پارکینگ در اراضی عباس آباد از طریق آن استانداری ساخته و تجهیز میگردید که تا کنون این اتفاق نیفتاده است.
|
۴ |
آراء کمیسیون ماده ۱۰۰، ماده ۷۷ و سایر دعاوی حقوقی |
۱.۲۷۲ |
آراء کمیسیونهای ماده ۱۰۰ و ۷۷ که به تایید مراجع قضایی رسیده احکام قطعی نیز موجود است.
|
۵ |
۵۰ درصد سهم دولت در تخفیفات بافت فرسوده |
۳۴۲ |
|
۶ |
سهم دولت در یارانه بلیط شزکت اتوبوسرانی تهران و حومه (۳/۱ بهای تمام شده) |
۱.۳۸۰ |
بر اساس سهم یک سوم قید شده در قوانین موضوع هدفمندی یارانهها و حمایت از حمل و نقل عمومی
|
۷ |
سهم ولت در یارانه بلیط شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه (۳/۱ بهای تمام شده) |
۷۱۴ |
بر اساس سهم یک شوم قید شده در قوانین موضوع هدفمندی یارانهها و حمایت از حمل و نقل عمومی
|
۸ |
۶۰ درصد سهم شهرداری از محل توافقات رانندگی وصول شده شهر تهران |
۶۸۶ |
طبق قانون حمایت از حمل و نقل ریلی ۶۰ درصد از جرائم تخلفات راهنمایی و رانندگی که در چهنه جغرافیایی استان تهران وصول میگردد، سهم شهرداری تهران خواهد بود (تا تاریخ تنطیم این گزارش به عددی بالغ بر ۱۲۰۰۰ میلیارد توامن رسیده است). |
۹ |
۵۰ درصد سهم دولت در شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) – مخارج طراحی و تجهیز |
۸.۸۳۷ |
بر اساس قانون حمایت از حمل و نقل ریلی، دولت مجاز به تامین هزینه تا ۵۰ درصد هزینههای انجام شده است. علاوه بر این رقم، لازم به ذکر است که رقمی در حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان نیز سهم ۵۰ درصد دولت در خرید و تملک ایستگاههای دولت میتواند محاسبه گردد. |
|
جمع کل |
۱۴،۱۵۳ + ۳۰۰۰میلیارد تومان |
|
هنوز از یادها نرفته است که اواخر اردیبهشت ماه امسال که شور و حال انتخابات کشور را فراگرفته بود. همان روزها بود که دولتیها بدهی خود به شهرداری تهران را تکذیب میکردند و با تهمت زدن به قالیباف یک بازی سیاسی را به راه انداختند. تا جایی که ۳۰ اردیبهشت ماه، مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی طی اطلاعیهای رسما در رسانهها اعلام کرد: «دولت بدهی به شهرداری ندارد!» نامهربانی دولت با شهر تهران موضوعی است که دغدغه اصلی مدیران شهری پیشین بوده است. و روال کار به این صورت بود که در قوانین و مصوبات مجلس شورای اسلامی، تعهداتی برای دولتها در نظر گرفته میشد، اما دولتیها در زمان اجرا به دلیل بی تعهدی مالی به سابقه بدهیهای شهرداری اضافه میکردند.
تا سال ۱۳۹۶ دولت میبایست ۱۱۳۹ میلیارد تومان سهم شهرداری تهران از تخلفات راهنمایی و رانندگی رابه شهرداری تهران پرداخت میکرد. ۲ میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ارزی باید دولت بابت توسعه مترو تهران پرداخت کند، دولت ۳۴۲ میلیارد تومان از محل تخصیصات بافت فرسوده به شهرداری تهران بدهکار است. همچنین دولت ۱۳۸۰ میلیارد تومان در خصوص اتوبوسرانی، ۵۷۰۹ میلیارد تومان در خصوص توسعه مترو و ۳ هزار و ۹۲۸ میلیارد تومان در خصوص ایستگاههای مترو دولت به شهرداری تهران بدهکاری دارد. در کنار هم قرار دادن این اعداد و ارقام و سالهای متمادی تخلف دولتها و بدعهدی آنها در عدم پرداخت بدهی خود به حمل و نقل عمومی تهران بیانگر آن است که در صورت عدم خلف وعده دولت ها، امروز شاهد این حجم از معضلاتی نظیر ترافیک و آلودگی هوا در تهران نبودیم و شهرداری تهران میتوانست بخش عمدهای از زمان خود را به توسعه طرحهای بالادستی دیگر اختصاص دهد.
پیش از این دکتر محمدباقر قالیباف از بدهیهای دولت به شهرداری تهران خبر داده بود، ولی او را متهم به عوام فریبی و تهمت میکردند. و در حالی که با تیتر های درشت از رقم بزرگ بدهیهای قالیباف حرف میزدند، منکر بدهی دولت به شهرداری میشدند. حالا همین بدهیها تایید شده و نجفی؛ شهردار تهران برای ادامه فعالیتش، آن را مطالبه میکند!
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰