تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آذر 1400 - 9:26
کد خبر : 145911

 می‌گویند اگر نباشد انگار یک چیزی کم است / گزارشی پیرامون سلایق موسیقیایی نوجوانان

 می‌گویند اگر نباشد انگار یک چیزی کم است / گزارشی پیرامون سلایق موسیقیایی نوجوانان

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو؛ ریحانه ابراهیمی؛ می‌گویند اگر نباشد انگار یک چیزی کم است به گفته نوجوانان این روز‌ها، هندزفری و هدفون جزء یکی از وسایل ضروری آن‌ها شده و به دنبال خرید یک هدفون یا هندرفری حرفه‌ایی هستند. پیگیری روزمره‌های اعضای گروه موسیقی مورد علاقه‌شان هم به یکی از کار‌های واجب تبدیل

 می‌گویند اگر نباشد انگار یک چیزی کم است / گزارشی پیرامون سلایق موسیقیایی نوجوانان

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو؛ ریحانه ابراهیمی؛ می‌گویند اگر نباشد انگار یک چیزی کم است به گفته نوجوانان این روز‌ها، هندزفری و هدفون جزء یکی از وسایل ضروری آن‌ها شده و به دنبال خرید یک هدفون یا هندرفری حرفه‌ایی هستند. پیگیری روزمره‌های اعضای گروه موسیقی مورد علاقه‌شان هم به یکی از کار‌های واجب تبدیل شده مثلا اینکه امروز جانگ هو‌سوک (یکی از اعضای گروه بی‌تی اس) به کدام باشگاه رفته یا لحظه شماری برای منتشر شدن آهنگ جدید گروه. البته بسیای از نوجوانان نیز برای اینکه بیشتر طرفداری خود را نشان دهند، در اینستاگرام و دیگر صفحه‌های مجازی برای گروه یا فرد مورد علاقه خودشان “فن‌پیج” می‌سازند. به طور کلی گوش دادن به موسیقی و دیدن موزیک ویدیو به یکی از بخش‌های بزرگ زندگی نوجوانان تبدیل شده.

 گوش کردن به موسیقی؛ بخش وسیع زندگی نوجوانان

اگر بگوییم نوجوان امروزی بیشتر اوقات فراغت خود را صرف شنیدن موسیقی یا تماشای موزیک ویدیو می‌کند اغراق نکرده‌‌اییم . به طور متوسط نوجوانان بخش قابل توجهی از زمانی را که با دوستان خود می‌گذرانند را هم به شنیدن موسیقی اختصاص می‌دهند. موسیقی نقش عمده‌ایی در حالات روحی و روانی نوجوان دارد، موسیقی خلق و خوی نوجوان را تغییر می‌دهد و بر بسیاری از مکالمات او تسلط پیدا می‌کند. موسیقی ابزار قدرتمندی است که می‌توان از آن برای تأثیرگذاری بر زندگی افراد استفاده کرد.

اگر بخواهیم دلایلی برای این حجم از استفاده نوجوان از موسیقی بیان کنیم باید بگوییم دلایلی مانند کسب اطلاعات در مورد دنیای بزرگسالان، تسهیل دوستی در جمع و کناره‌گیری از تماس اجتماعی مزید بر علل دیگر استفاده نوجوان از موسیقی است. موسیقی آن‌قدر قدرتمند است که نوجوانان را به گروه مهمی از بازار هدف تولید موسیقی تبدیل کرده. نوجوانان بخش قابل توجهی از مصرف کنندگان موسیقی را تشکیل می‌دهند حال اگر تولید کنندگان بخواهند در این عرصه موفق عمل کنند باید به تغییرات سلیقه و اولویت‌های این قشر توجه کافی داشته باشند.

 می‌گویند اگر نباشد انگار یک چیزی کم است / گزارشی پیرامون سلایق موسیقیایی نوجوانان

 

در بین نوجوانان چند ژانر موسیقی بیشتر مورد توجه است و آن‌ها ترجیح می‌دهند گوششان به همین چند ژانر عادت کند؛ که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

” موسیقی راک ROCK”

موسیقی راک در دهه ۱۹۵۰میلادی در ایالات متحده به عنوان “راک اند رول” ظهور کرد و بعدها به سبک‌های مختلف تبدیل شد. در دهه ۱۹۵۰، جوانان موسیقی راک را پذیرفتند، زیرا به آن‌ها اجازه می‌داد از هنجارهای جامعه طغیان کنند. در این زمان، جامعه بیشتر بر روی سازگاری تأکید داشت، از این رو موسیقی راک به جوانان اجازه می‌داد تا شیوه‌های زندگی جایگزین داشته باشند. در طول سال‌ها، موسیقی راک به همین هدف ادامه پیدا کرد. این به جوانان فرصتی برای ابراز وجود در جامعه داده.

راک در بین بسیاری از نوجوانان کشور‌های مختلف نیز محبوب است برای مثال در ایالات متحده، ۲۸ درصد از نوجوانان ۱۶ تا ۱۹ ساله موسیقی راک گوش می‌دهند. راک بسیار پرانرژی است و نوجوانان راک را گوش می‌دهند تا از آن انرژی دریافت کنند.

موسیقی الکترونیکی (EDM)

این سبک موسیقی به عنوان “موسیقی رقص” نیز شناخته می‌شود. EDM موسیقی الکترونیکی بیشتر در کلوب‌ها استفاده می‌شود و مورد توجه دی‌جی‌ها است. سرآغاز موسیقی رقص در اواخر دهه ۱۹۸۰ و اوایل دهه ۱۹۹۰ برمی‌گردد. موسیقی رقص به دلیل فرهنگ ریو آمریکایی در بین نوجوانان محبوب است.

موسیقی پاپ “POP”

موسیقی پاپ از جمله موسیقی های محبوب برای نوجوانان است. این ژانر موسیقی عناصری را از موسیقی محلی و هنرهای زیبا می‌گیرد. موسیقی پاپ از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. یکی از خصوصیات نوجوانان علاقه به هم‌ذات پنداری با آهنگ‌های موفق است و موسیقی پاپ این امکان را به نوجوان می‌دهد که با آهنگ‌های موفق همراهی کند.

 می‌گویند اگر نباشد انگار یک چیزی کم است / گزارشی پیرامون سلایق موسیقیایی نوجوانان

 

ترکیب موسیقی پاپ ساده است. موسیقی پاپ شعرهای ساده، ملودی جذاب و ریتم خوبی دارد. در موسیقی پاپ گروه کر تمایل به تکرار دارد و همین امر باعث می‌شود این موسیقی به راحتی یادآوری شود. نوجوان علاقه دارد بتواند یک آهنگ را به راحتی زمزمه کند به طور معمول آن‌ها علاقه ندارند وقت خود را صرف یادگیری موسیقی‌های پیچیده کنند.

 موسیقی هیپ‌هاپ “HIP HOP”

موسیقی هیپ‌هاپ عمدتاً توسط جوانان آفریقایی-آمریکایی در نیویورک پیشگام بود. در دهه ۱۹۷۰ این ژانر به سرعت در سایر نقاط جهان گسترش یافت. در اوایل گسترش “هیپ‌هاپ”، طرفداران این سبک از توانایی هنرمندان هیپ هاپ برای ایجاد صداهای جدید بر اساس موسیقی موجود شگفت زده می‌شدند. هنرمندان هیپ‌هاپ مسئول خلق روشی جدید در آهنگسازی بودند که انقلابی در ضبط موسیقی ایجاد کرد. امروزه دنیای ریمیکس دیجیتال یکی از نتایج اثرات هنرمندان هیپ هاپ است.

سبک هیپ‌هاپ شکل قدرتمند برای بیان است. تمرین و یادگیری سبک هیپ‌هاپ آسان است. تبدیل شدن به یک خواننده هیپ هاپ موفق به این معنا نیست که خواننده باید تحت آموزش‌های ویژه قرار گیرد. تسلط بر این ژانر آسان است و نوجوانانی را که می‌خواهند در آینده خواننده شوند، را جذب می‌کند. هیپ‌هاپ همچنین جنبه سرکشی دارد.

 می‌گویند اگر نباشد انگار یک چیزی کم است / گزارشی پیرامون سلایق موسیقیایی نوجوانان

 

موسیقی رپ “RAP”

موسیقی رپ بر پخش آوازی تأکید دارد که معمولاً با یک بیت پشتیبان انجام می‌شود. ژانر موسیقی رپ شامل محتوا، ریتم و تحویل آهنگ است. رپ یکی از اجزای هیپ‌هاپ است و می‌توان آن را با بیت باکسر یا بدون هیچ دستاوردی اجرا کرد. به دلیل ارتباط نزدیک آن با موسیقی هیپ‌هاپ، برخی افراد از اصطلاحات هیپ‌هاپ و رپ به جای یکدیگر استفاده می‌کنند.

 موسیقی پاپ کره‌ای “K-pop”

موسیقی پاپ کره‌ای یک ژانر موسیقی است که در کره جنوبی ایجاد شده و توسط انواع عناصر سمعی و بصری ارائه می‌شود. عناصر تکامل یافته‌ی کی‌پاپ بعد از گذشت چند سال شامل این موارد می‌شود:

pop ballad electronic پاپ تصنیف الکترونیکی، راک Rock، هیپ‌هاپ، hip-hop، R&B؛ dance-pop و رقص پاپ

فرم‌های موسیقی فوق کاملاً از کره جنوبی منشاء نمی‌گیرند و به واسطه ادغام این سبک‌ها و از بین اشکال مختلف موسیقی، موسیقی کی پاپ شروع به تبدیل شدن به یک موسیقی مدرن جدید می‌کند.

در سال ۱۹۹۶ در سئول یک گروه مردانه به نام H.O.T شروع به فعالیت کرد. این گروه را می‌توان به عنوان نماینده مرحله اولیه دانست.  

H.O.T با اجرای پرانرژی و پر زرق و برق خود، که با روحیات و احساسات جوانان دهه۱۹۹۰ مطابقت داشت، توانست بسیار معروف شود. آهنگ‌های آن‌ها عمدتاً سرعت سریع و ریتم قوی داشتند و برای رقص مناسب بودند بنا بر همین ویژگی‌ها موزیک ویدیو‌‌های آن‌ها نیز پر از حرکات اکشن بود و همین ویژگی علت تمایز کی‌پاپ کره از موسیقی پاپ ژاپن و موسیقی پاپ آمریکا است.

H.O.T  بعد از انتشار پنج آلبوم رکورد جدیدی را در صنعت موسیقی پاپ کره ثبت کرد و در اواخر ۱۹۹۰ به عنوان نماینده کالا‌های فرهنگی کره شناخته شد. این گروه همچنین هدایت توسعه موسیقی کی پاپ را بر عهده داشت.

صادرات موسیقی

بعد از موفقیت جهان شمول گروه اچ او تی بسیاری از خوانندگان و همچنین دولت کره جنوبی به اهمیت این سبک پی بردند و در سال ۲۰۰۰ دولت کره سیاستی مبنی بر گسترش و انتشار دادن  موسیقی کی‌پاپ به کشور‌های همسایه و آمریکا وضع کرد. و بر همین اساس دولت کره اذعان داشت می‌توان از راه صادرات این محصولات برای کشور سود به دست آورد. بر اساس برآورد دولت، صادرات ۱۰۰ دلار در بخش فرهنگ منجر به صادرات ۴۱۲ دلار در دیگر بخش‌ها می‌شود. هم چنین وزارت فرهنگ و گردشگری کره تلاش کرد محبوبیت کی‌پاپ را همانند دیگر بخش‌های فرهنگ کره در سطح جهان ارتقا دهد. همین اقدامات باعث شد که فرهنگ کره و کی‌پاپ به صورت یک موج در بیاید که به آن “موج کره‌ایی” گفته می‌شود.

 می‌گویند اگر نباشد انگار یک چیزی کم است / گزارشی پیرامون سلایق موسیقیایی نوجوانان

 

همچنین رشد سریع اینترنت باعث شد که کی‌پاپ بسیار معروف شود و همراه شدن رشد کی‌پاپ هم زمان با شکوفایی وبسایت‌های “اس ان اس” شد؛ وبسایت های” SNS” همانند فیسبوک، توییتر و یوتیوب کمک بسیار زیادی به دیده شدن ستاره کی‌پاپ کرد.

پیش‌آهنگان ضدگلوله BTS

این سبک در واقع یک گروه موسیقی پسرانه هفت نفره است که توسط مجله تایم به عنوان یکی از ۲۵ شخصیت تاثیرگذار جهان شناخته شده. بی تی اس که به عنوان Bangtan Boys نیز شناخته می‌شود مخفف عبارت کره‌ایی Bangtan Sonyeondan است که به معنی پیش‌آهنگان ضدگلوله است. و در ژوییه ۲۰۱۷ به عنوان بخش جدید از خودشان Beyond the Scene اعلام کردند.

این گروه هفت نفره از طریق تست‌های آزمایشی توسط Bit Hit Entertainment در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ تشکیل شد و در سال ۲۰۱۲ نهایی شدند. بی ات اس در سال ۲۰۱۳ اولین موسیقی خود را به نام ۲ Cool 4 Skool منتشر کرد. این گروه به سرعت به یکی از پرطرفدارترین گروه‌های موسیقی کره جنوبی تبدیل شد و چندین بار جایزه بهترین هنرمند سال را به دست آورد. بی تی اس در سرتاسر ایالات متحده و بریتانیا نمایش های پرفروشی را اجرا کرده است.

بی تی اس در اصل یک گروه هیپ‌هاپ بود، سبک موسیقی آن‌ها گونه‌ای تکامل یافته که طیف گسترده‌ای از ژانرها را شامل می‌‍شود. اشعار آن‌ها که اغلب بر تفسیرهای شخصی و اجتماعی متمرکز است، به موضوعات سلامت روان، مشکلات دوران مدرسه و جوانی، از دست دادن، سفر به سوی دوست داشتن خود و فردگرایی می‌پردازد. آثار آن‌ها همچنین اغلب به ادبیات و مفاهیم روان‌شناختی اشاره می‌کند.

 می‌گویند اگر نباشد انگار یک چیزی کم است / گزارشی پیرامون سلایق موسیقیایی نوجوانان

 

آن‌ها اولین آلبوم استودیویی خود را به زبان کره‌ایی با نام Dark & ​​Wild و آلبوم استودیویی ژاپنی زبان خود را به نام Wake Up در سال ۲۰۱۴ منتشر کردند. دومین آلبوم استودیویی کره ایی گروه، Wings (2016) بود که یک میلیون نسخه در کره جنوبی فروخت. سال ۲۰۱۷، BTS وارد بازار جهانی موسیقی شد و موج کره‌ای را به ایالات متحده هدایت کرد و رکوردهای فروش زیادی را شکست. آن‌ها اولین گروه کره‌ای بودند که برای تک آهنگ خود “Mic Drop” از انجمن صنعت ضبط آمریکا (RIAA) گواهینامه دریافت کردند و همچنین اولین گروه کره‌ای بودند که با آلبوم استودیویی Love Yourself در صدر ۲۰۰ بیلبورد ایالات متحده قرار گرفتند.

خارج از موسیقی، آن‌ها با یونیسف همکاری کردند تا کمپین مبارزه با خشونت «خودم را دوست دارم» را تأسیس کنند، در سه مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کردند و به دلیل مشارکت در گسترش زبان کره‌ای، به جوانترین دریافت کننده نشان شایستگی فرهنگی از رئیس جمهور کره جنوبی تبدیل شدند.

سلیقه موسیقیایی نوجوان این دهه به سمت موسیقی‌های پررزق و برق و دارای ریتمهای تند حرکت کرده. امروزه کمتر نوجوانی پیدا می‌شود که حتی برای یکبار هم کی‌پاپ گوش نکرده باشد و یا یکی از موزیک ویدیو‌های آن‌ها را ندیده باشد. نوجوانانی هستند که به دلیل علاقه بسیار زیاد به این سبک از موسیقی به دنبال یاد گرفتن زبان کره‌ایی رفته‌اند و این نشان از عملکرد بسیار قوی موج کره‌ایی دارد. امروزه نوجوان به دلیل فراهم بودن فضای مجازی دسترسی بسیار آسانی به محتوای موسیقیایی جهان دارد و می‌تواند خودش را به تولید داخلی محدود نکند. البته اگر نوجوان سلیقه دلخواهش را میان آثار داخلی پیدا کند آن را پس نمی‌زند و طرفدارش می‌شود هماهنگونه که بخش عمده‌ایی از طرفداران بسیاری از گروه‌های موسیقی ایرانی، نوجوانان هستند؛ مخاطبین نوجوان برای موسیقی ایرانی و ظرفیت‌هایی که موسیقی بومی می‌تواند برای جذب نوجوانان داشته باشد، موضوعی است که در ادامه‌ی پرونده نوجوان به آن می‌پردازیم.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد