تاریخ انتشار : دوشنبه 24 آبان 1400 - 10:54
کد خبر : 143286

مسئولان کرمانشاه حتی آمار اقتصادی هم ندارند/ کاغذبازی در کرمانشاه بیداد می‌کند

مسئولان کرمانشاه حتی آمار اقتصادی هم ندارند/ کاغذبازی در کرمانشاه بیداد می‌کند

خبرگزاری فارس-کرمانشاه- حسین مسکنه: امروزه در همه جوامع بشری، تولید از اهمیت خاصی برخوردار است و همه انسان‌ها به نقش و اهمیت آن واقفند چرا که تولید به معنی زندگی است، تولید رشد است، شکوفائی است، کار است، تلاش است، اشتغال است، بهره گیری از طبیعت است، رفع نیازهای زندگی است، رفاه شخصی و عمومی

خبرگزاری فارس-کرمانشاه- حسین مسکنه: امروزه در همه جوامع بشری، تولید از اهمیت خاصی برخوردار است و همه انسان‌ها به نقش و اهمیت آن واقفند چرا که تولید به معنی زندگی است، تولید رشد است، شکوفائی است، کار است، تلاش است، اشتغال است، بهره گیری از طبیعت است، رفع نیازهای زندگی است، رفاه شخصی و عمومی است، استفاده بهتر از منابع موجود است، رفع مشکلاتی همچون بیکاری، تورم، مسکن و به حرکت درآوردن چرخ عظیم اقتصاد یک جامعه است.

تولید عامل اصلی ایجاد استحکام در اقتصاد است سامان دادن اقتصاد و محور پیشرفت و توسعه است. از همین رو تولید، شاخص و معیار اصلی پیشرفت در یک کشور است و برای ما نیز بعنوان شاخص پیشرفت، ملاکی برای اندازه گیری سرعت، شتاب و میزان پیشرفت محسوب می‌گردد.

موضوع تولید داخلی و تأکید بر آن علاوه بر همه اهمیت‌های پیش گفته، ضرورت‌های ویژه‌ای دارد، بخصوص در شرایط کنونی برای کشور ما بسیار تعیین کننده و سرنوشت ساز است.

توجه و تأکید بر تولید داخلی در این مقطع دارای معنی خاص و ویژه‌ای است. امروزه تولید داخلی یعنی رونق بخشیدن به حرکت کشور، یعنی حرکت به سوی استقلال و خود کفائی و خود اتکائی و رهائی از وابستگی‌ها یعنی تحکیم پیشرفت همه جانبه یعنی تحقق اهداف عدالت و پیشرفت یعنی مستحکم کردن اقتصاد داخلی و شکوفا نمودن آن یعنی ساختن کشور و آباد کردن خانه خودمان یعنی رشد همه جانبه یعنی بالا بردن قدرت خرید مردم یعنی افزایش دارائی‌ها و مالکیت مردم یعنی حذف دلالی‌ها و واسطه گری‌ها یعنی جذب سرمایه‌های بی هدف و سرگردان و سوق آن به سمت کار و تولید یعنی افزایش درآمد ملی یعنی افزایش سرمایه گذاری یعنی سامان دادن سرمایه ها در کشور یعنی کاهش واردات و یعنی افزایش صادرات، صادراتی که همگان و بخصوص مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند چراکه صادرات نقش مهمی در ثبات اقتصادی کشور دارد و در حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنعتی و خدماتی موجب تحول چشمگیری می‌شود.

هرگاه کشوری بخواهد مراحل پیشرفت را سپری کند، می‌بایست به تولید کالا و خدمتی که سبب افزایش صادرات شود، توجه داشته باشد. در واقع تمام کشورهای توسعه یافته، بخش قابل توجهی از تولید ناخالص ملی خود را از محل صادرات تامین می کنند یا اینکه یکی از محورهای توسعه آنها تولید کالا و خدمات برای صادرات به شمار می رود زیرا وقتی کالایی صادر می‌شود به این معنا است که تولید آن کشور، چنان کیفیتی دارد که می تواند بازارهای بین المللی را به دست آورد و بازار ملی و بین المللی را تصاحب کند. بنابراین صادرات یکی از عوامل مهم ثبات اقتصادی کشورها محسوب می شود که توجه ویژه ای به آن دارند.

استان کرمانشاه با دارا بودن ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق، ۵ مرز رسمی و یک بازارچه مرزی از ظرفیت ویژه ای برخوردار است که می تواند نقش مهمی در توسعه صادرات داشته باشد که البته باید با افزایش سطح تولیدات خود استان، کرمانشاه نقش بیشتری در این مهم ایفا کند.

هفته گذشته در نشست خبری که در سالن جلسات اتاق بازرگانی کرمانشاه و با حضور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت، مدیرکل گمرکات و رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار شد، محسن دارابی رئیس سازمان صمت میزان صادرات غیرنفتی از مرزهای استان کرمانشاه را یک میلیارد و ۴۳۶ میلیون  دلار و به وزن ۳/۵ میلیون تن به کشور عراق اعلام کرد که در مقایسه با سال گذشته از نظر وزنی ۵ درصد و از نظر ارزشی ۷ درصد رشد داشته است.

مسئولان کرمانشاه حتی آمار هم ندارند!

دارابی در این نشست و در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه چه میزان از این صادرات مربوط به تولیدات خود استان کرمانشاه است پاسخ قانع کننده ای نداشت و گفت: متاسفانه آمار دقیقی وجود ندارد اما سال گذشته در حدود ۵۰ به ۵۰ بوده است. ( ۵۰ درصد از کرمانشاه و ۵۰ درصد سایر استان ها ) البته دارابی ارایه آمار دقیق را به گمرک واگذار کرد.

رحمانی پور مدیرکل گمرکات استان نیز درخصوص آمار صادرات تولیدات استان کرمانشاه گفت: متاسفانه سیستم گمرک طوری است که نمی‌توان میزان و سهم استان کرمانشاه را مشخص کرد.

اما صحبت‌های کیوان کاشفی درخصوص سهم کرمانشاه از صادرات به کشور عراق منطقی تر بحساب می آمد. وی در این خصوص گفت: سهم استان کرمانشاه درحدود ۴۰ درصد است که از این میزان حدود ۲۰ الی ۲۵ درصد مربوط به صادرات واحدهای تولیدی و حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد مربوط به تجار کرمانشاهی است که کالایی را از دیگر استان ها خریداری و سپس صادر می کنند.

این صحبت‌های کاشفی نشان از آن دارد که سهم استان کرمانشاه از صادرات به کشور عراق در حدود ۲۰ درصد است. یعنی چیزی درحدود ۳۰۰ میلیون دلار که سهم بسیار کمی است که باید با توجه بیشتر به واحدهای تولیدی و حمایت از آنان بتوانیم میزان صادرات را افزایش دهیم که این افزایش صادرات برابراست با افزایش تولید، اشتغال، رونق اقتصادی و….

تولیدکنندگان و صادر کنندگان به عنوان سربازان جنگ اقتصادی با تامین ارز مورد نیاز کشور برای واردات محصولات مورد نیاز همت والای خود را به کار گرفته‌اند تا روند مبادلات تجاری و اقتصادی کشور به مطلوب ترین وجه ادامه یابد اما در این میان با مشکلاتی مواجه هستند که باید بسترهای زیادی فراهم شود که با رفع موانع، صادرکنندگان بتوانند میزان بیشتری از ارز صادراتی خود را به چرخه اقتصادی کشور برگردانند تا هم چرخ اقتصاد بچرخد و هم حمایت از صنعت صورت گیرد تا علاوه بر ایجاد اشتغال، ارز آوری حاصل از صادرات بتواند نیازهای ارزی کشور را پوشش دهد.

بروکراسی عامل بدبختی تولید در کرمانشاه شده است

جهانبخش شکری رئیس خانه صنعت استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ضمن تایید صحبت‌های کیوان کاشفی رئیس اتاق بازرگانی از میزان سهم ۲۰ درصدی واحدهای تولیدی کرمانشاه در صادرات، بروکراسی اداری، برخوردهای سلیقه ای و قوانین دست و پاگیر را از عوامل و مشکلات واحدهای تولیدی کرمانشاه عنوان کرد و گفت: تعداد ۸۰۰ واحد تولیدی در کرمانشاه مجوز فعالیت دارند که از این تعداد حدود ۵۰۰ واحد آن فعال است.

وی افزود: فعال بودن ۵۰۰ واحد تولیدی به معنای تولید خوب روزانه نیست، برخی از این واحدها عملکرد خوبی دارند و طی روز سه شیفت فعالیت می کنند و برخی نیز طی روز یک شیفت و حتی در هفته یک شیفت فعال هستند. رئیس خانه صنعت استان کرمانشاه با بیان اینکه وضعیت نسبت به سال های گذشته کمی بهتر است تصریح کرد: اما این وضعیت قابل قبول نیست چراکه کرمانشاه ظرفیت بالایی دارد که می تواند بهتر باشد.

شکری در پایان با بیان اینکه فقط تعدادی انگشت شمار از واحدهای تولیدی کرمانشاه ازجمله سیمان و فولاد صادرات دارند تاکید کرد: مشکل اصلی واحدهای تولیدی بعد از مسائل بیمه و مالیاتی، بروکراسی اداری و قوانین دست و پا گیر است که نفس تولید کنندگان و صادر کنندگان را گرفته است.

موضوع بروکراسی اداری، قوانین دست و پا گیر و برخوردهای سلیقه ای بحث تازه ای برای وضعیت اقتصادی کرمانشاه نیست و این مسئله تاجایی پیش رفته است که صدای تمامی تولید کنندگان و حتی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی را درآورده است.

محمدی رشیدی دبیر هیات رئیسه و نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی هفته گذشته در جلسه بررسی مشکلات صنوف، صنعت گران و تجار که باحضور مدیرکل پارلمانی وزرات اقتصاد در کرمانشاه برگزار شد اظهار داشت: آنچه که مردم کرمانشاه از آن رنج می‌برد بروکراسی اداری است که خدمات‌رسانی به مردم را کند کرده، برای ایجاد فضای کسب و کار باید این موانع شکسته شود.

وی افزود: وجود ۱۱ هزار قانون در کشور ما موانع جدی ایجاد کرده و اینگونه دست مردم را بسته‌ایم؛ اصناف و تولیدکنندگان ما به  شدت مشکل دارند مردم ما در بانک‌ها با قوانین سخت پرداخت وام مواجه هستند و این سختی را ما ایجاد کرده‌ایم  با قوانین دست و پاگیری که می‌شود به خوبی مدیریت شود و سختی راه مردم را کمتر کرد.

عضو هیات رئیسه مجلس تصریح کرد: ما در مجلس به شدت پیگیر هستیم که این قوانین دست و پاگیر جمع شود متأسفانه مردم ما در بروکراسی اداری قفل شده‌اند لذا برای رفع این مشکلات مدیران باید جهادی عمل کرده و خود حضوری وارد میدان شوند و بسیاری از این قوانین را به سمت گره‌گشایی مردم سوق دهند و مطمئنا این کار شدنی است.

کاغذبازی در کرمانشاه بیداد می‌کند

رشیدی با بیان اینکه حداقل توقع ما این است کرمانشاه که  ظرفیت و نیازمندی کسب و کار را دارد این‌چنین نادیده گرفته نشود گفت: بسیاری از سرمایه‌گذاران از بروکراسی در کرمانشاه ناراضی‌اند و عنوان می‌کنند مگر نه اینکه قوانین در سراسر کشور یکی است اما در کرمانشاه استعلامات و بروکراسی اداری بیداد می‌کند.

وی در پایان تاکید کرد: مسؤولان باید نگاه کارگشایی داشته باشند و منتظر مسؤولیت نباشند، این نگاه مدیریتی اگر تثبیت شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد؛ مهم‌ترین دغدغه مقام معظم رهبری مانع‌زدایی از تولید است و اگر ما در این مسیر حرکت نکنیم هر شعاری در ولایت‌مداری سرمی‌دهیم دروغ محض است.

همانطور که گفته شد بروکراسی اداری یکی از مشکلات اصلی تولید کنندگان و صادر کنندگان است که درصورت رفع آن می توان به نتیجه مطلوب که همان رشد اقتصادی است رسید. در پایان بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب و تاکیدات ایشان بر تولید داخلی تقدیم می شود:

ما گفته‌ایم «ساخت درونی نظام» باید استحکام پیدا کند؛ ما گفته‌ایم «علم» بایستی رشد پیدا کند؛ ما گفته‌ایم «تولید داخلی» بایستی اساس کار باشد؛ ما گفته‌ایم «نگاه خوشبینانه به استعداد بومی کشور» بایستی جدّی باشد، استعدادها پرورش پیدا کند؛ اینها پایه‌های اصلی کار است. وقتی کشوری با تکیه‌ به استعدادهای درونی، با تکیه‌ به ابتکار نیروی انسانی خود، با تکیه‌ به علم و دانش خود، با تکیه‌ به ایمان خود و با اتّحاد حرکت میکند، قطعاً به نتایج مطلوب خواهد رسید.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد