تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 آبان 1400 - 9:40
کد خبر : 142513

سفر استاندار کهگیلویه و بویراحمد به شهرستان گچساران+ تصاویر

سفر استاندار کهگیلویه و بویراحمد به شهرستان گچساران+ تصاویر

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از گچساران سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد امروز ۱۹ آبان به شهرستان گچساران سفر کرد. احمدزاده در بدو ورود خود به این شهرستان در گلزار شهدای گچساران حضور یافت و با قرائت فاتحه با آرمان‌های شهیدان

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از گچساران سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد امروز ۱۹ آبان به شهرستان گچساران سفر کرد.

احمدزاده در بدو ورود خود به این شهرستان در گلزار شهدای گچساران حضور یافت و با قرائت فاتحه با آرمان‌های شهیدان تجدید میثاق کرد.

قرار است استاندار علاوه بر نشست‌ها و برنامه‌های اداری در سالگرد شهیدان قیام ۱۹ آبان این شهرستان در مسجد شهیدان نیز به عنوان سخنران حضور پیدا کند.

مردم شهرستان گچساران که به دلیل وجود منطقه سقلاتون بلندترین نقطه نفتخیز کشور بام نفتی ایران نامیده می شود در پاییز سال ۱۳۵۷ روزهای به یادماندنی و تاریخی را در اعتصاب کارکنان صنعت نفت پشت سر گذاشته بودند در قیام خونین نوزدهم آبان نشان دادند تا پای جان برای آرمان های ملی مقاومت می کند.

کارشناسان می گویند: شهرستان گچساران در قطع شریان اقتصادی کشور در پاییز سال ۱۳۵۷ نه تنها کمر رژیم طاغوتی را شکست بلکه اتاق‌های فکر انگلیس و آمریکا را به کما بردند.
آن روزها از فروش میلیون‌ها بشکه نفت ایران تنها سهم ناچیزی عاید کشورمان می‌شد و کشورهای بیگانه در حال غارت ثروت ملی ایران بودند.
هر چند پیروزی انقلاب اسلامی ایران دستاورد پویشی فراگیر در تمام نقاط کشور و مربوط به همه اقشار جامعه است اما نمی توان از نقش اعتصاب کارگران صنعت نفت در پیروزی آن به سادگی گذشت.

**موقعیت گچساران

میدان نفتی گچساران دومین میدان بزرگ نفتی ایران است که با مرکزیت شهرستان گچساران در استان های کهگیلویه و بویراحمد ،خوزستان ،بوشهر و فارس قرار دارد.
شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران زیرمجموعه‌ شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب است و در زمینه استخراج، پالایش و انتقال نفت خام، گاز طبیعی و تولید میعانات گازی فعالیت می‌کند.

 جنبش های قبل از نوزدهم آبان

در زمان مبارزات انقلاب اسلامی مساجد صاحب الزمان، بیت العباس و شهیدان (جامع) هم محل تجمع مردم بودند.

نیمه های ماه رمضان سال ۱۳۵۷ با پخش پیام های امام خمینی (ره) و سردادن شعارهای الله اکبر،لا اله الا الله و نهضت ما حسینی است رهبر ما خمینی است، در گچساران ساواک به وحشت افتاد.

مقاومت مردم به اندازه ای بود که نیروهای نظامی از استان های خوزستان و فارس به گچساران آمدند تا اوضاع را کنترل کنند.

در روز عید فطر ۱۳۵۷ جمعیت زیادی برای اقامه نماز عید در مسجد صاحب الزمان(عج) شهر دوگنبدان جمع شدند و عده ای از نیروهای مسلح ضد شورش مسجد را محاصره کردند تا مانع حرکت جمعی مردم شوند.

در چنین شرایطی نماز عیدفطر برگزار و جمعیت شروع به شعار دادن کردند و نیروهای نظامی با تعقیب جمعیت و تیراندازی هوایی مردم را متفرق کردند.

پس از این رخدادها،۲ نفر از فرهنگیان مبارز که یکی از آنها بهرام تاجگردون بود دستگیر و به زندان کمیته مشترک تهران اعزام شدند.

در یک روز پاییزی مردم برای چندمین بار جهت برپایی تظاهرات فراخوانده شدند.
در مسجد صاحب الزمان(عج) و بیرون از آن جمعت زیادی از مردم آماده حرکت شدند.
عوامل ساواک مسلحانه حمله و بلندگوی مسجد را خاموش کردند.

در این میان شهید بلادیان با شور و هیجان خاصی شعار می داد و مردم را به ایستادگی فرا میخواند. گاز اشک آور پرتاب و چند نفر از جوانان مورد ضرب و شتم ماموران قرار گرفتند.

**نوزدهم آبان نقطه عطف مبارزات انقلابی در گچساران

تجمع ۵۰ نفری هواداران حکومت مستبد پهلوی که در نخستین ساعت‌های روز ۱۹ آبان سال ۱۳۵۷ انجام شده بود باعث واکنش انقلابی مردم گچساران شد.

درگیری از ساعت ۱۵ در محل مسجد جامع شهر دوگنبدان که بعد از این حادثه خونین به نام مسجد شهیدان نام گرفت، آغاز شد.

حکومت مستبد ساواک در برابر این اقدام آرام ننشست و مردم را به گلوله بست.
مردم در واکنش به خاک و خون کشیدن جوانان انقلابی خود را به خیابان اصلی شهر رساندند و با بشکه‌های نفت سیاه به طرف بانک‌ها و برخی اماکن دیگر هجوم بردند.
در ساعت‌های پایانی ۱۹ آبان سال ۱۳۵۷ شهردوگنبدان پر از آتش، دود و گلوله شد و ساعت‌ها درگیری ادامه داشت.

نکته‌ای که مردم شهرستان گچساران همواره از آن یاد می‌کنند باز بودن درب خانه‌های مردم بود که پناه جوانان گریخته از دست مأموران ساواک بود.

در آن درگیری ده‌ها نفر از مردم انقلابی گچساران زخمی و ۶ جوان به شهادت رسیدند.

در روز نوزدهم آبان سال ۱۳۵۷ شهیدان سید نجف بلادیان از طبقه بازاریان، امیرحسین کیامرثی و شهید غریب پرویزی از طبقه کارگر، شهید سید مذکور پارسی دانشجو، شهید محمد فراشبندی دانش آموز و شهید حسین امینی دانش آموز به شهادت رسیدند.

بزرگ مردانی که نام آنان اکنون زینت بخش خیابان های اصلی شهر دوگنبدان است.
دلاورمردانی که آرامگاه آنان در گلزار شهدای شهر دوگنبدان زیارتگاه عاشقان حسینی است.

شهرستان ۱۲۴ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد ۳۵۹ شهید تقدیم نظام جمهوری اسلامی ایران کرده است.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد