تاریخ انتشار : شنبه 8 آبان 1400 - 13:33
کد خبر : 140361

تاثیر مشاوره در کاهش نرخ طلاق

تاثیر مشاوره در کاهش نرخ طلاق

از گذشته تا به امروز خانواده بنیان اصلی و یکی از پایه های اساسی جامعه به حساب می آید. جوانان با ازدواج و شروع زوجیت و زندگی مشترک پایه و اساس این امر را بنا می کنند. در جامعه ایی که خانواده نقشی مهم و اساسی ایفا می کند به طبع به دنبال این موضوع

از گذشته تا به امروز خانواده بنیان اصلی و یکی از پایه های اساسی جامعه به حساب می آید. جوانان با ازدواج و شروع زوجیت و زندگی مشترک پایه و اساس این امر را بنا می کنند.

در جامعه ایی که خانواده نقشی مهم و اساسی ایفا می کند به طبع به دنبال این موضوع مشکلاتی هم بروز خواهد کرد که گاها این مشکلات با تجربه سطحی و گذشت افراد حل و فصل می گردد. اما گاهی اوقات هم مشکلات و دردسرهای بزرگتری بوجود می آید که افراد از پس حل کردن آن بر نمی آیند زیرا نه از علم و آگاهی کافی برخوردارند نه زمان مساعد و مناسبی برای حل و فصل این موضوع را ندارند.

تاثیر مشاوره در کاهش نرخ طلاق

در برخی از موارد پیش می آید که این مشکلات آنقدر پیچیده و بزرگ است که به صورت ناهنجاری به نام طلاق بروز می کند. امروزه مراکز مشاوره در کاهش میزان طلاق نقش موثری را ایفا کرده اند (حتی در موارد طلاق توافقی که هر دو طرف برای گرفتن طلاق توافق دارند).

مشاور خانواده چه کسی است؟

مشاورین خانواده ، متخصصان بهداشت روان هستند که در روان درمانی و سیستم های خانوادگی آموزش دیده اند و مجوز تشخیص و درمان اختلالات روانی و عاطفی را در چارچوب ازدواج، زوجین و سیستم های خانوادگی دارند.

درمانگران ازدواج و خانواده، اختلالات روانی و عاطفی و همچنین سایر مشکلات بهداشتی و رفتاری را ارزیابی کرده و آن ها را درمان می کنند و طیف وسیعی از مشکلات را در متن نظام خانواده برطرف می کنند. مشاور خانواده دارای تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد یا دکترا) در زمینه ازدواج و خانواده درمانی و حداقل دو سال تجربه بالینی است

تاثیر مشاوره در کاهش نرخ طلاق

طبق آمارو ارقام گزارش شده فعالیت مشاوره های خانواده و مراکز مشاوران زبده در سراسر کشور باعث روند نزولی طلاق بوده است.

طبق نظریه های گفته شده مشاوران در خصوص کاهش طلاق بین ۳۰ تا ۵۰ درصد موفقیت کسب نموده اند و باعث کاهش این امر گردیده اند. مشاوره های قبل از ازدواج به زوجین کمک می کند تا با معیار های انتخاب همسر ،  و میزان همسان بودن با یکدیگر و راه های داشتن ازدواج موفق و اصول و مهارت های ارتباطی و بسیاری از موارد دیگر  آشنا شوند.

خیلی از افراد جامعه هستند که نه به صلاح‌دید خود بلکه با توجه به اجبار و نظر دادگاه به مشاوره ها مراجعه می کنند. لذا، بعد از مراجعه به مشاوران به این امر واقف می گردند که نه تنها در خصوص طلاق و مشکل کنونی‌شان باید به مشاوره مراجعه کنند بلکه  از واجبات است که قبل از زوجیت و عقد نکاح هم می بایست به مشاوره مراجعه شود تا تمام مراحل علمی و قانونی آن ها روشن و بدون مشکل پیش رود.

داشتن مشاوره در خصوص طلاق موجب می شود که در اتلاف وقت صرفه جویی شده و تمام مراحل کاملا قانونی و آگاهانه طی شود.یک مشاور خوب و زبده باعث می شود که قبل از بروز شکل گیری هر  مشکلی شخص را آگاه ساخته و از بوجود آمدن مشکلات و دردسرهای بعدی جلوگیری شود. مشاور خانواده باید در نحوه تعامل با افراد مهارت داشته باشد و بعد از ارزیابی و تشخیص و درمان اختلالات روانشناختی به حل  مشکلات خانواده ها بپردازد.

معمولا افرادی که درصدد گرفتن طلاق از همسرخود هستند دچار مشکلات روحی و یا گرفتاری های ذهنی زندگی هستند و در پیچ و خم هزاران سوال و چراهایی هستند که جوابشان مستلزم علم و آگاهی کافی و آرامش روانی و روحی سالم است که تنها این ویژگی ها را یک مشاوره خبره، مسلط و البته مورد تایید دارا است.

طبق موارد فوق، قانون و دادگاه ها افراد را برای رسیدن درست و هرچه سریع تر به هدفشان به مشاورانی آگاه معرفی می کنند زیرا دادگا ها ناظر بر بهبود روابط زوجین  به کمک مشاوران در سیر پرونده ها بوده اند. همچنین با توجه با استقبال مردم و پیشرفت فرهنگ در جامعه و با مراجعه اشخاص به مشاوران شاهد سیر نزولی طلاق بوده ایم.

در خیلی ازمواقع زوجین از سر استیصال و مشکلات بوجود آمده در زندگی مشترک‌شان برای گرفتن راهنمایی و کمک به خانواده و یا دوستان‌شان مراجعه نموده و درخواست کمک می کنند. این اشخاص هم طبیعتا به دلیل عدم آگاهی یا از روی احساس ویا تنفر باعث راهنمایی اشتباه افراده شده و با تایید نا به جای آنها  باعث سردرگی و اختلال در زندگی افراد می گردند.

تاثیر مشاوره در کاهش نرخ طلاق

یک مشاور خوب باعث این می شود که مشکلات افراد را گره افکنی کرده و با بررسی تمام ابعاد روحی و روانی طرفین بهترین راهنمایی را ارائه دهد تا زوجین  بهترین تصمیم و بازدهی از جلسات مشاوره به عایدشان گردد.

نکته مهم و قابل اهمیت این است اگر که بعد از جلسات مشاوره هم این جلسات به عدم طلاق منجر شود حداقل این است که باعث رخ دادن یک طلاق خوب و آگاهانه می شود.

پس باید توجه داشت که بهتر است زمانی به مشاوران مراجعه شود که هنوز تصمیم نهایی برای طلاق گرفته نشده باشد.

تحقیقات نشان داده است که مراجعه به مراکز مشاوره خیلی موثر واقع شده است طوری که حتی تا ۵۰ درصد در بهبود و ترمیم روابط و عدم طلاق تاثیر داشته است. حتی اگر یک نفر از آنها برای طلاق اقدام کرده باشند مراجعه به مشاوره تاثیر مطلوب و به جایی در انتخاب و تصمیم نهاییشان می گذارد.

در دادگاه های خانواده بعد از اینکه مشاوره با زوجین انجام شد مراکز مشاوره جهت کاهش طلاق وارد سیر پرونده می شوند تا اقداماتی خاص را از جمله مشاوره و آموزش مهارت زندگی در مورد زوجین صورت گیرد تا اگر سازش بین زوجین صورت نگرفت حداقل طلاق با کمترین آسیب صورت پذیرد.

بیشتر بخوانید: وکیل خانواده کیست؟

بدین منظور برای روند و اجرای طلاق مدت زمان شش ماه تا یکسال در نظر گرفته می شود که قصد تعیین این زمان برای جلوگیری از طلاق و معیارشان سازش زوجین بیش از یکسال است.

مشاوران باید به اقتضائات فرهنگی اجتماعی جامعه واقف باشند . همچنین نظرات و رویکردهای شخصی و فردی در مقابل جامعه ارائه ندهند. بلکه تمام نکات و ابعاد جامعه و کل افراد را در نظر گرفته تا رویکرد سالم و مفیدی را برای راهنمایی افراد ارائه دهند.

** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد