فاصله زیاد مهندسی ترافیکی در کشور ما با استانداردهای دنیا/ آموزش ترافیکی درستی نداریم/ تنها اجرای مقررات مشکلات ترافیک و تصادفات را حل نمیکند
سردار تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور ناجا، در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی برنا، درباره مهندسی ترافیک، گفت: بحث تصادفات چندسالی است که تبدیل به یکی از مسائل پرچالش کشور شده است. موضوع تصادف در سراسر دنیا به عنوان یکی از چالشهای جدی مطرح و تصادفات رانندگی در دنیا جزو سه دلیل مرگ و میر
سردار تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور ناجا، در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی برنا، درباره مهندسی ترافیک، گفت: بحث تصادفات چندسالی است که تبدیل به یکی از مسائل پرچالش کشور شده است. موضوع تصادف در سراسر دنیا به عنوان یکی از چالشهای جدی مطرح و تصادفات رانندگی در دنیا جزو سه دلیل مرگ و میر است. سازمان بهداشت جهانی موضوع تلفات جادهای را در دستور کار خود داده است.
او با اشاره به اینکه از ابتدا باید ببینم پدیده تصادفات محصول چه فرآیندی است، ادامه داد: حوزه حمل و نقل و ترافیک یکی از الزمات جدی زندگی امروز است اما با وجود ضرورتهایی که دارد تبعات و آسیبهایی را به همراه دارد که یکی از آن آسیبها، تصادفات رانندگی، ترافیک، بی نظمیها و … است اما اگر بخواهیم درباره تصادف حرف بزنیم این پدیده ناشی از بینظمی در رفت و آمد خودروها، بی نظمی در ترافیک و حمل و نقل است این بی نظمی از یک تخلف شروع میشود و هر تصادف به دلیل تخلف است.
سردار حسینی بیان کرد: کارشناسان در دنیا معتقد هستند اگر بخواهیم ترافیک مناسب داشته باشیم باید یک مهندسی درست برای این مسئله درنظر بگیریم این مهندسی ترافیک تعریف های زیادی دارد ما باید معابر را براساس استانداردهای لازم ایجاد کنیم و به کاربران نیز آموزشهای لازم را برای تردد در این معابر بدهیم تا بعد از آن بتوانند تردد داشته باشند. کاربران شامل راننده، سرنشین، عابر پیاده، دوچرخه سوار، موتورسوار و … هستند. کاربران ترافیک برای تردد باید مهندسی ترافیک را برابر استانداردهای کشورهای دنیا رعایت کنند. بسیاری از کشورهای اروپایی در زمینه مهندسی ترافیک به وضعیت مطلوبی رسیده اند و عدد کشتههای تصادفاتشان به کمترین رقم برسانند و در هزار ۱۰۰ هزار نفر جمعیت آمار فوتیهای ناشی از تصادفتشان ۵ رقمی شده است.
جانشین رئیس پلیس راهور ناجا اضافه کرد: وقتی مهندسی ترافیکی استاندارد در دنیا پیاده میشود، دو مزیت دارد اول اینکه کاربر براساس همان استانداردها و چارچوبی که تعریف شده است رفتار میکند و مورد دوم اینکه آموزشیهای داده شده به کاربران در یک محیط استاندارد امکان تحقق پیدا میکند. یعنی اگر آموزش را به کاربران در حوزه مهندسی ترافیک دهیم اما معابر آماده نباشد، این آموزش ها نتیجه بخش ندارد. مثلا به کاربر میگوییم بین خطوط حرکت کن اما راههایی داریم که خط کشی ندارد، آموزش فایده نداشته است.
او با بیان اینکه اگر این دو مولفه یعنی ایجاد معابر براساس مهندسی ترافیک و آموزش لازم را به کاربران دادیم ۹۵ درصد از کاربران رفتارهایشان تغییر میکند و قانونمند رفتار خواهند کرد، تصریح کرد: آن ۵ درصد افراد که ذاتا قانونمند نیستند باقی میماند و با این افراد براساس اجرای مقررات عمل می کنیم.
سردار حسینی اظهار کرد: درحال حاضر مهندسی ترافیکی ما از استانداردهای دنیا فاصله دارد و آموزشهایمان هم درست نیست و فقط میخواهیم این ضعفها را با اجرای مقررات جبران و با جریمه کردن میخواهیم وضعیت را کنترل کنیم که به این صورت محقق نمیشود به همین دلیل باید از اساس به سمتی برویم که یک ترافیک استاندارد داشته باشیم تا از آسیبهایی مثل تصادفات جلوگیری شود و باید با اقدامات لازم تلاش کنیم تخلفات و تصادفات کاهش پیدا کند.
جانشین رئیس پلیس راهور ناجا در پایان گفت: دستگاهها و نهادهایی که براساس قانون وظایفی را دارند باید اقداماتشان هم افزا باشد و یک هدف واحد را دنبال کنیم اگر این اتفاق افتاد نتیجه مثبت میگیریم در غیر این صورت همین شرایط فعلی باقی خواهد ماند.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰