تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 مهر 1400 - 10:18
کد خبر : 136983

چرا مردم برای امام زنده و حاضر خود وقف نمی کنند؟

چرا مردم برای امام زنده و حاضر خود وقف نمی کنند؟

حجت الاسلام محمود اسدپور در گفت‌وگو با ایسنا گفت: طبق آیات و روایات اولین واقف در اسلام پیامبر بوده است. از پیامبر اکرم(ص) تا امام زمان(عج)، صحابه، علما و صلحا همه واقف بوده اند. پس از عاشورا بیشتر وقف به سمت ترویج و تبیین عاشورا شد. باید اهمیت وقف در مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و… بیان

حجت الاسلام محمود اسدپور در گفت‌وگو با ایسنا گفت: طبق آیات و روایات اولین واقف در اسلام پیامبر بوده است. از پیامبر اکرم(ص) تا امام زمان(عج)، صحابه، علما و صلحا همه واقف بوده اند. پس از عاشورا بیشتر وقف به سمت ترویج و تبیین عاشورا شد. باید اهمیت وقف در مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و… بیان شود. باید از هر فرصتی برای این کار بهره برد.
وی افزود: خداوند در قرآن فرموده است که آنچه پیش شماست از بین رفتنی است و آن چه پیش من است باقی است. وقف تا سال‌ها باقی می‌ماند و از درآمد خود موقوفه هزینه‌هایش تامین می‌شود. بر این اساس می‌توان گفت موقوفات مصداق بارز بحث منابع پایدار است. وقف برداشت از صندوق پس انداز دنیوی به و افزودن به صندوق پس انداز اخروی است. ثواب وقف ابدی است. هر جا سهام خریداری کنید ضرر و زیان دارد ولی وقف خیر؛ چون مالتان را به خداوند سپرده‌اید. وقف با صدقه، نذر، بخشش و قرض الحسنه متفاوت است. زیرا آن موارد دارای ثوابی محدود است و وقف ثوابی نامحدود دارد. تا زمانی که کسی از آن بهره ببرد ثوابش به فرد می‌رسد.
اسدپور اظهار داشت: ارتباط وقف با امام حسین و عاشورا احیای فرهنگ عاشورا و ارتباط بین انتظار و مهدویت با عاشورا مشخص است. ظهور و مهدویت نتیجه عاشورا است. تمام زحمات ائمه در همین خلاصه می‌شود. همان طور که در ابتدا وقف به سمت حفظ و تببین فرهنگ عاشورا رفت باید امروز به سمت امام زنده برود. باید منابع پایدار موجود باشد تا بتوان مبلغینی را برای این کار اختصاص داد و پژوهش کرد. در صدا و سیما و دیگر رسانه‌ها این مسئله را تبیین کرد. آموزش‌هایی از طریق ساخت تیزر، موشن گرافی، داستان کوتاه و رمان و…
وی عنوان کرد: موقوفات قرآنی و مهدوی بسیار کم هستند و این در حالی است که این دو یادگارهای پیامبر است که در حدیث ثقلین گفته‌اند. باید در رسانه ها گفتمان سازی صورت بگیرد. رسانه‌ها می‌توانند بخشی از زمانشان را وقف ترویج معارف کنند و وقف مهدوی را تبیین کنند. با تنظیم تفاهم نامه‌های همکاری با سازمان‌هایی مثل اوقاف یا مسجد جمکران و… در این مسیر گام بردارند.‌
وی بیان کرد: یکی از اولین اقدامات امام زمان پس از ظهور رفع فقر است. فقر در اسلام مضموم است. ما به عنوان کشوری شیعی با جا انداختن فرهنگ موقوفات می‌توانیم در راستای رفع فقر حرکت کنیم و درآمد موقوفات را به این کار اختصاص دهیم. به نام حضرت در تهیه جهیزیه، اعیاد و مراسمات، دارو و درمان، خدمات اجتماعی و… ورود کنیم.
اسدپور تاکید کرد: می‌شود از محل موقوفات مرکزی برای خدمات رسانی به زائران مسجد ایجاد و یا مراکز تخصصی مهدویت را تاسیس کرد. پیامبر مشکلات مردم را در مسجد می‌شنیدند و حل می‌کردند. مسجد جمکران با جایگاهی که در جهان دارد باید در حل مشکلات مردم پیش قدم باشد. تمام این‌ها نیازمند منابع پایدار است که از محل وقف منفعتی تامین کرد.
کارشناس مذهبی نوان کرد: اولین راه مشارکت در وقف مهدوی حضور در مرکز وقف مهدوی واقع در مسجد مقدس جمکران است. در این مرکز کارشناسان فقه و حقوق واقفان را راهنمایی می‌کنند تا با توجه به نیاز روز جامعه نیت وقفشان را تنظیم کنند. وظیفه این کارشناسان فقط تبیین مسائل است. این نوع مشارکت باعث می‌شود افراد با هر توان مالی بتوانند از لذت و ثواب برخودار شوند. این وقف‌ها وقف انتفاعی است و قابل فرو یا اجاره دادن نیست. راه حل بعدی از طریق سایت مسجد شمیم جمکران است. با کلیک بر روی آیکون وقف مهدوی و خرید حداقل یک سهم وقف و پرداخت پول، وقفنامه را دریافت کنند. از هر نقطه جهان امکان وقف وجود دارد.
انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد