تاریخ انتشار : یکشنبه 11 مهر 1400 - 16:32
کد خبر : 135884

اربعین ۱۴۰۰؛ درس‌ها وعبرت‌ها!

اربعین ۱۴۰۰؛ درس‌ها وعبرت‌ها!

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار حج و زیارت و وقف خبرگزاری فارس اربعین ۱۴۰۰ هم با تمام زیبایی‌ها، ظرافت‌ها و عاشقانگی‌هایش  و در سویی با  تمام سختی‌ها، دغدغه‌ها، حسرت‌ها و صبوری‌هایش برای راه یافتگان و بازماندگان و جاماندگان از این سفر به پایان رسید.

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار حج و زیارت و وقف خبرگزاری فارس اربعین ۱۴۰۰ هم با تمام زیبایی‌ها، ظرافت‌ها و عاشقانگی‌هایش  و در سویی با  تمام سختی‌ها، دغدغه‌ها، حسرت‌ها و صبوری‌هایش برای راه یافتگان و بازماندگان و جاماندگان از این سفر به پایان رسید.

بی‌تردید انتظار این بود که با وجود جلسات هماهنگی که از چندین ماه پیش در نهادهای متولی و ستاد مرکزی اربعین و ستاد عتبات عالیات و وزارت کشور برگزار شده بود اوضاع اربعین امسال با توجه به عدد قلیل سهمیه زائران ایران در زمینه خروج زائران مطلوب‌تر و مناسب‌تر و با دغدغه و مشکلات کمتر و خلف وعده همراه نباشد.

هرچند دست اندرکاران عراقی سهمیه ۶۰ هزار نفری کشورمان را دیر اعلام کردند و دست، دست کردن طرف عراقی موجب ایجاد برخی ناهماهنگی‌ها هم شد، اما فروش بلیت با رقم‌های نجومی و بسیار فراتر از نرخ مصوب، عدم فروش همزمان  بلیت رفت و برگشت، اختلالات سامانه سماح، اختلالات صدور ویزا، تأخیر‌های چندین ساعته پروازها در مسیر رفت و سرگردانی زائران در سالن‌های فرودگاه و معطلی زیاد پشت کانترها و درگیری و چالش مردم با عوامل پرواز و مسایلی از این دست که به طرف عراقی هم ارتباطی نداشت و نشان داد که اگر سهمیه کشورمان در اعزام‌ها افزایش بیشتری می‌یافت، این مشکلات و بی‌تدبیری‌ها هم مضاعف می‌شد و باید گفت خوب شد اعزام‌ها میلیونی نشد والا معلوم نبود چه اتفاقی می‌افتاد.

البته همه با مشکلات سفرهای هوایی و محدودیت‌های فعلی سامانه پروازی آشنا هستیم، اما نمی‌توان بر فرصت طلبی و سرکیسه کردن مردم توسط برخی ایرلاین‌ها و تأخیرها و پاسخگو نبودن و بعضاً بی‌توجهی به سؤالات، انتقادها و اعتراض‌های مردم چشم فروبست.

سرگردان کردن مردم و سواستفاده از احساسات دینی و شور حسینی مردم و ثروت اندوزی گویا برای برخی با هر توجیهی پذیرفتنی و قابل قبول است. حتی در یک روز چهار مسئول و دست اندرکار درخصوص قیمت‌های بلیت تذکر و هشدار و قول برخورد دادند، اما سامانه‌های فروش راه خود را می‌رفتند.

اما در کنار این ناخرسندی‌ها و بی‌تدبیری‌ها و نارضایتی‌های زائران و عاشقان حسینی از مقدمات و موخرات سفر هوایی اربعین  که لازم به رسیدگی و برنامه‌ریزی در آینده برای جلوگیری از تکرار دارد. زیبایی‌های بی‌شماری را هم در سفر امسال در سوی میزبان و میهمان‌پذیر همچون سنوات قبل و بلکه پررنگتر و محسوس‌تر شاهد بودیم.

استقبال و تکریم زائران ایرانی و مسافران راهپیمایی اربعین ۱۴۰۰ در عراق همچون سنوات قبل باشکوه و لذت بخش و ستودنی بود. در فرودگاه نجف عملیات تخلیه زائران به سرعت و دقت انجام می‌گرفت و تکریم زائران مناسب بود. البته بخش اعظم استقبال و پذیرایی و نواختن شیفتگان امام حسین علیه‌السلام  در کربلا و نجف و مسیر پیاده‌روی مردمی و توسط موکب‌ها و هیأت‌ها صورت می‌پذیرد.

موکب‌ها و موکب‌داران هم نه تنها برای ایرانیان بلکه بدوا برای خود مردم عراق و زائران پرشمار و متنوع این کشور تدارک می‌بینند که بر اساس اعلام سامانه حرم حضرت ابوالفظل العباس (ع) امسال از ۱۶ و نیم میلیون نفر هم فراتر رفته است؛ در این میان موکب‌داران نگاهشان به ایرانی‌ها با عنایت به جمعیت پرشمارتر و همسایگی و پیوندهای فرهنگی و تاریخی بیشتر و حساسیت‌ها و البته سهیم بودن ایران در این تکریم مضاعف است. در این اثنا  بودند زائران و موکب دارانی که از حضور ایرانی‌ها  اظهار خوشحالی و شادمانی می‌کردند.

این استقبال با ارایه خدمات متنوع  رفاهی و تغذیه‌ای به چشم می‌آمد. در این بین نقش بسیج  مردمی حشد الشعبی هم  پرنگ تر بود. سرویس رایگان رفت آمد در برخی مسیر‌ها، تلفن رایگان و مستقیم به ایران و… جلوه‌هایی از این خدمات بودند. موکب‌ها همه نوع امکانات از سرویس بهداشتی تا غذاهای متنوع و آب که در این مسیرحیاتی است تا لوازم استراحت و خواب و استقرار موقت و برخی داروهای عمومی و ضروری و اینترنت و ایاب و ذهاب را تدارک دیده بودند تا زائران به راحتی در این سفر حضور داشته باشند. لذا در عمق ارادت و اخلاص و ایثار مردم سختکوش عراق از زن و مرد و پیر و جوان  با همه ناداری‌هایشان و میزبانی شایسته از زائران حسینی و راهپیمایان اربعین نمی‌توان تردیدی روا داشت.

تصور حضور بیش از ۱۵ میلیون نفر در ایامی محدود در شهری چون کربلا با وجود نواقص بی شمار امکانات و عقب ماندگی در زیرساخت‌ها و توسعه نیافتگی بسیار سخت و اینکه این آیین بین‌المللی و جهانی بدون کمترین آسیب و خللی برگزار شود از الطاف الهی و درسایه عنایات خود امام حسین علیه‌السلام  است. در ابعاد فرهنگی هم امسال برنامه‌های خوبی اعم از همایش و نشست و هم‌اندیشی در کربلا و مراسم عزاداری و سخنرانی‌ها و مداحی‌ها و محافل قرآنی و تبلیغی متنوع با استقبال پرشور مردم و زائران برگزار شد که البته جا دارد به برنامه‌های هنری و ادبی هم توجه بیشتری بشود و سهمی هم به این برنامه‌ها اختصاص یابد.

علی شیرین

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد