تاریخ انتشار : شنبه 10 مهر 1400 - 12:33
کد خبر : 135545

ترغیب مردم به واکسیناسیون دغدغه دلسوزان/شکست کرونا با سلاح واکسن

ترغیب مردم به واکسیناسیون دغدغه دلسوزان/شکست کرونا با سلاح واکسن

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – محمد حسین عابدی: یک ماه مانده به اسفند ماه ۹۸ در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود نشستی با حضور اصحاب رسانه برگزار شد و در آن رئیس دانشگاه که خود دانش آموخته رشته اپیدمیولوژی صحبت از شیوع ویروس کرونا می‌کرد ویروسی که تازه شهر ووهان چین را بر سر زبان‌ها انداخته

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – محمد حسین عابدی: یک ماه مانده به اسفند ماه ۹۸ در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود نشستی با حضور اصحاب رسانه برگزار شد و در آن رئیس دانشگاه که خود دانش آموخته رشته اپیدمیولوژی صحبت از شیوع ویروس کرونا می‌کرد ویروسی که تازه شهر ووهان چین را بر سر زبان‌ها انداخته بود. رضا چمن همان زمان معتقد بود در بازه زمانی چهار الی شش هفته‌ای به استان سمنان خواهد رسید که همین طور نیز شد.

از همان ابتدای شیوع کرونا بود که زمزمه‌های ساخت واکسن شکل گرفت اما کارشناسان امر معتقد بودند که آزمایش درمان‌های مختلف بر روی هم خانواده‌های کرونا مانند آنفولانزاها بر روی کووید ۱۹ دشوار بوده و بعضاً نتیجه نمی‌دهد در نتیجه کار ساخت واکسن با دشواری‌هایی همراه شد اما آنچه از ابتدای مسلم بود آن است که شکست دادن کرونا جز در سایه واکسیناسیون عمومی و همچنین رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی میسر نیست.

واکسن و اراده‌ای برای مقابله

دانشمندان از سراسر دنیا و همچنین متخصصان بومی ایران اسلامی با ایمان و دانش بومی مراحل ساخت واکسن را آغاز کردند و در نهایت هرچند کمی دیر، اما برکت این آزمایش‌ها تولید واکسن‌های مقابله با بیماری کرونا بود که در مقایسه با نمونه‌های خارجی عملکرد بدی هم نداشته است.

دو نقطه عطف در واکسیناسیون سبب شد تا نبرد مردم استان سمنان با ویروس کویید ۱۹ که یک سال و نیم بود به نفع ویروس دنبال می‌شد، شرایط دیگری به خود بگیرد نخست اجرای طرح واکسیناسیون و دوم ورود سپاه به ماجرای درمان و کمک به کادر بهداشت؛ تا جایی که امروز شاهد هستیم که مراکز واکسیناسیون آنقدر پرتوان ظاهر شده‌اند که حالا تعداد مراجعان نسبت به واکسن‌ها کمتر شده است! در این زمینه باید گفت هستند عده معدودی که باور به واکسن ندارند اما بیشتر کسانی که تا امروز واکسن نزده‌اند در واقع یک نوع ترس نسبت به این واکسن دارند که در ادامه به آن می‌پردازیم.

وزارت بهداشت اما امروز چهارشنبه هفته قبل دستورالعمل ثبت نام افراد بالای ۱۲ سال را نیز داد موضوعی که در شهرستان‌های استان سمنان نیز به واسطه عملکرد خوب دانشگاه‌های علوم پزشکی سمنان و شاهرود و همچنین همراهی بی شائبه سپاه، مطمئناً بدون دغدغه و به زودی انجام خواهد شد تا شرایط برای مقابله با ویروس کرونا وارد یک مرحله جدی‌تر شود اما در پسِ این تلاش‌ها هستند کسانی که هنوز واکسن خود را دریافت نکرده‌اند و در بین آنها نیز اظهارنظرها زیاد است.

ترغیب مردم به واکسیناسیون دغدغه دلسوزان/شکست کرونا با سلاح واکسن

باورهای نادرست و مردم کم اطلاع

زن جوان شاهرودی که واکسن کرونا را دریافت نکرده اعتقاد دارد که ترس سبب می‌شود تا او واکسن نزند ترسی که از عوارض واکسن بر می‌آید. او که مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یک رشته مهندسی نیز دارد به خبرنگار مهر، می‌گوید: از عوارض واکسن چیزهای بدی شنیده‌ایم اینکه خون لخته می‌شود و سکته می‌آورد اینکه ممکن است افراد بیمار تر هم بشوند و اگر ندانی که کرونا داری و واکسن تزریق کنی حتی به قیمت جانت تمام می‌شود از سوی دیگر برخی صحبت‌ها هم درباره اینکه تراشه‌های اسرائیلی در واکسن‌های وارداتی است وجود دارد.

همسر او که نام خانوادگی‌اش یاراحمدی است با بیان اینکه مطمئن است که واکسن‌های خارجی عوارض جدی برای نسل‌های بعدی مردم ایران دارد، به خبرنگار مهر می‌گوید: چرا واکسن آستارازانکا فقط برای مردم ایران مورد تأیید خطوط هوایی و بین‌المللی است؟ چرا دیگر واکسن‌ها و دیگر کشورها نیست؟ مشخص است به این دلیل که مردم ترغیب شوند این واکسن را بزنند در حالی که این واکسن‌ها میکرو چیپ‌های اسرائیلی در درونشان است که وقتی وارد بدن می‌شوند به یکدیگر می‌چسبند و تشکیل یک ربات ریز مولکولی می‌دهند.

وی با بیان اینکه بسیاری متخصصان و پزشکان آن سوی آب‌ها به این موضوع اشاره می‌کنند نه مردم عادی می‌افزاید: «در تلگرام فردی می‌گفت واکسن‌ها لخته ایجاد می‌کند دلیلش هم این است که میکروچیپ وقتی شکل می‌گیرند خون پشت آنها در رگ گیر می‌کند!» از او می‌پرسم واکسن آستارازانکا ۲۵ دز در هر بسته دارد چطور می‌توان مطمئن بود که ۲۵ میکروچیپ دقیقاً در هر دز سرنگ وارد شود؟ و وی پاسخی در این مورد ندارد و مدام می‌گوید «دانشمندان ثابت کرده‌اند» اما کدام دانشمندان مشخص نیست عجیب‌تر اینکه این افراد واکسن برکت ایرانی را هم تزریق نمی‌کنند تا نشان دهد باور نادرستشان در واقع توجیهی برای ترس است اما نگرانی مسئولان و کارشناسان این است که این دسته افراد بتوانند بر روی دیگران نیز تأثیر بگذارند.

اعتقادی نداریم!

کسانی که معتقد هستند واکسن‌های خارجی خطرناک هستند چرا واکسن ایرانی تزریق نمی‌کنند؟ این موضوعی است که بارها و بارها در مواجهه با افراد ناآگاه پرسش می‌شود. یکی از این افراد با بیان اینکه ما اصلاً اعتقادی به واکسن نداریم، به خبرنگار مهر، می‌گوید: اگر دست خودم بود و در کودکی اراده داشتم حتی فلج اطفال را هم دریافت نمی‌کردم من با افتخار عرض می‌کنم که خودم واکسنی از سن ۱۴ سالگی نزده و حالا هم که ازدواج کرده‌ام نه گذاشته‌ام همسرم واکسن بزند و نه فرزندانم را واکسن می‌زنم چرا که اصلاً اعتقادی به واکسن دارم زیرا همه اینها کاسبی علم پزشکی نوین است.

قصد در این گزارش ترویج این نوع باورهای نادرست نیست بلکه هدف اطلاع رسانی درباره نوع تفکری است که برخی افراد در این برهه حساس که کشور نیاز به همدلی در راستای واکسیناسیون همگانی دارد، درگیر آن هستند، است. افرادی که متأسفانه سعی در تزریق باورهای نادرست خود به افراد دیگر هم دارند و چون خودشان بر حسب باوری به واکسن اعتقادی ندارند حاضر هستند یک عمر فرزندان خودشان را هم قربانی کنند بدون اینکه از آن فرزند بپرسند آیا تو هم با این موضوع موافقی؟

باید اذعان کرد که امروز دانشمندان تمام دنیا معتقد هستند که دو راهکار بیشتر جلوی ما برای مقابله با کرونا باقی نمانده است نخست واکسن و دوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی؛ در نتیجه باید دانست که اینها تنها راهکارها هستند که در ادامه سعی می‌کنیم در گفتگو با کارشناسان و پزشکان به اهمیت واکسیناسیون و ترغیب مردم به این امر بپردازیم.

واکسن از نان شب واجب‌تر است

یک پزشک عمومی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه اگر عامه مردم و قشر کمتر آگاه جامعه درباره مسائل، بدانند که واکسن تا چه میزان اهمیت دارد لحظه‌ای و شاید صدم ثانیه‌ای در آن تأخیر نخواهند داشت، گفت: صحبت درباره نوع واکسن نیست کافی است افراد واکسن کرونا بزنند از هر نوع و شرکت و مارکی که دارد چرا که اصل مقابله با عامل بیماری به زبان ساده، اهمیت دارد.

محمد رضا اسماعیلی با بیان اینکه واکسن از نان شب واجب‌تر است، می‌گوید: برای قطع شدن زنجیره شیوع واکسن اهمیت ویژه‌ای دارد هرچند باید اذعان کرد که واکسن تنها می‌تواند از مرگ ناشی از کرونا و همچنین کاهش قدرت تخریب سویه های آن در ریه و اندام تنفسی جلوگیری کند در نتیجه پس از دریافت دزهای واکسن بازهم باید از ماسک استفاده و از تجمع‌ها دوری کرد تا زمانی که تمام مردم واکسینه شوند.

وی با بیان اینکه کسانی که بر حسب ناآگاهی واکسن دریافت نمی‌کنند و به باورهای نادرستی اعتقاد دارند باید بدانند که واکسن ایرانی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی تزریق شده است آیا ایشان از مسائلی که در فضای مجازی مطرح می‌شود اطلاع ندارند؟ بیان کرد: آیا کسانی که درباره واکسن اظهار نظر می‌کنند و بعضاً هم متأسفانه از قشر دانشگاهی هستند معتقد هستند که بصیرتی بیشتر از رهبر معظم انقلاب دارند؟

ترغیب مردم به واکسیناسیون دغدغه دلسوزان/شکست کرونا با سلاح واکسن

ثمرات واکسن کرونا و یک استدلال درست

چندی پیش در جریان بازدید از محل واکسیناسیونی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای کمک به شبکه بهداشت و درمان آماده کرده با فرمانده سپاه شاهرود گفتگو کردیم وی با اشاره به نقش مهم رسانه‌ها در ترغیب مردم به واکسیناسیون، گفت: واکسن کرونا یکی از مهمترین راه کارها برای کاهش شدت و حدت این ویروس است در نتیجه اهمیت آن را ما را بر آن داشت تا به سرعت و با همکاری تیپ ده محرم در شاهرود دو سالن بزرگ مدیریت بحران و سوله شهدای مدافع حرم را تجهیز کنیم.

سرهنگ محمد خوشقدم با بیان اینکه خطر کرونا رفع نشده و باید به مردم درباره اهمیت واکسیناسیون اطلاع رسانی کرد، بیان داشت: نکته قابل توجه درباره تأثیر بسزای واکسن تنها اینکه در پیک‌های اول، دوم و سوم بیماری کرونا شاهد بودیم که تعداد قابل توجهی از کادر بهداشت و درمان متأسفانه جان خود را از دست دادند و ما در همین استان سمنان هم دو شهید مدافع سلامت تقدیم کردیم از سوی دیگر نخستین گروهی که در کشورمان واکسینه شدند نیز کادر درمان بودند لذا شاهد بودیم که در موج‌های سنگین چهارم و پنجم به اذعان وزارت بهداشت حتی یک مورد جان باختن کادر درمان را شاهد نبودیم.

وی با بیان اینکه اینها مسائلی است که رسانه‌ها باید به مردم اطلاع رسانی کنند، افزود: در تمام پیک چهارم با قدرتی که داشت طبق گفته وزارت بهداشت فقط دو نفر از عوامل بهداشت و درمان جان خود را از دست دادند که اتفاقاً این افراد دقیقاً کسانی بودند که واکسن نزده بودند.

قشری از مردم واکسن دریافت نکرده‌اند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه تا هفته اول مهرماه بیش از ۱۸۳ هزار و ۵۰۰ دز واکسن کرونا در شاهرود و میامی تزریق شده است، گفت: متأسفانه زمانی به دلیل تأخیر در ارسال محموله‌های واکسن کرونا به دانشگاه‌های علوم پزشکی با تأخیر در واکسیناسیون روبرو بودیم از سوی دیگر حتی کسانی بودند که دز دوم آنها نیز با تأخیر مواجه می‌شد که البته دلایل خودش را داشت اما خوشبختانه این مسائل حل شده است.

رضا چمن با بیان اینکه حال که مسائل مرتبط با کمبود واکسن حل شده، عده قلیلی از مردم برای تزریق مراجعه نمی‌کنند، بیان کرد: گزارش‌ها و بازدیدهایی که از سطح پایگاه‌های تزریق واکسن در سراسر شهرستان داریم مشهود است که کادر بهداشت و درمان و مراکز تجمیعی واکسیناسیون آماده و مهیا هستند و واکسن هم در آنها وجود دارد اما مردم مراجعه شأن به شدت کاهش یافته است در حالی که مشخصاً هنوز قشر زیادی از مردم واکسن دریافت نکرده‌اند.

به صورت تخمین و بر حسب آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت می‌توان دریافت که متأسفانه هنوز از هر چهار نفر واجد شرایط دریافت واکسن یعنی افراد بالای ۱۸ سال تا زمان تهیه این گزارش یک نفر واکسن دریافت نکرده همچنین باید دید که با گشایش سایت وزارت بهداشت بر روی افراد بالای ۱۲ سال از هفتم مهرماه ۱۴۰۰ این آمار افزایش نیز خواهد یافت یا خیر چرا که کارشناسان احتمال می‌دهند امتناع خانواده‌ها در تزریق واکسن برای کودکان ممکن است بیشتر از بزرگسالان باشد و دلیل آن نیز حساسیت بیش از حد و بعضاً بی مورد بیان می‌شود.

مردم برای واکسیناسیون مراجعه کنند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان نیز با بیان اینکه مردم به شکل منظم و طبق نوبت درج شده به مراکز واکسیناسیون کووید ۱۹ مراجعه کنند و در زمان مراجعه به مرکز کارت ملی همراه داشته باشند، می‌گوید: تمام افراد حتی کسانی که واکسینه شدند باید رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را جدی بگیرند و اگرچه تزریق واکسن شدت بیماری را در جامعه کاهش داده است و زنجیره انتقال را قطع می‌کند، ولی این به آن معنا نیست افرادی که تزریق واکسن داشتند، به کرونا مبتلا نخواهند شد، پس همه مردم دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

نوید دانایی با بیان اینکه از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا تا پایان روز ششم مهرماه سال جاری مجموعاً ۴۲ هزار و ۷۵۴ مورد مثبت بیماری کرونا بر اساس معیارهای تشخیص آزمایشگاهی در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی سمنان شناسایی شده است، ابراز داشت: در ۲۴ ساعت منتهی به ابتدای روز هفتم مهرماه همچنین ۲۵ بیمار جدید کرونایی در شهرستان‌های تابعه دانشگاه شناسایی شده است که نشان می‌دهد همچنان درگیری با بیماری کرونا وجود داشته و باید راهکار واکسیناسیون مد نظر قرار گیرد.

آخرین آمار ارائه شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی سمنان در زمینه واکسیناسیون در دانشگاه علوم پزشکی سمنان به بیستم شهریورماه ۱۴۰۰ باز می‌گردد که دانایی رئیس دانشگاه از تزریق ۲۱۰ هزار دز واکسن کرونا خبر داده بود و با سرعت‌گیری روند واکسیناسیون این شاخص افزایش نیز یافته است اما شهرستان‌های زیرمجموعه دانشگاه سمنان نیز متأسفانه هستند کسانی که از تزریق واکسن خودداری کرده‌اند.

ترغیب مردم به واکسیناسیون دغدغه دلسوزان/شکست کرونا با سلاح واکسن

واکسن راه مقابله با کرونا است

دیگر پزشک نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به فواید واکسیناسیون بیان کرد: در مقوله واکسن کرونا با پدیده‌ای به نام اثربخشی روبرو هستیم یعنی واکسن فارغ از نام و کارخانه‌ای که دارد یک کار ویژه یکسان در بدن انسان داشته و آن هم مقابله با ویروس یا همان اثربخشی است در واقع واکسن ایمنی بدن را افزایش و به سیستم ایمنی بدن می‌آموزد که چطور با ویروس کویید ۱۹ مقابله کند.

مریم عربی با بیان اینکه واکسن سیستم دفاعی بدن را تقویت و سبب می‌شود تا بدن ما با ویروس یا عامل بیماری مقابله کند، بیان کرد: به زبان ساده در واقع واکسن ابزار مقابله با ویروس در بدن است و در مورد به خصوص کرونا می‌تواند سبب جلوگیری از مرگ شود و به میزان قابل توجهی ایمنی بدن را بالا ببرد البته این به معنای ایمنی کامل بدن نیست بلکه هر واکسن بسته به نوعی که دارد مثلاً ویروس ضعیف شده کرونا، ویروس ضعیف شده آنفولانزا و… میزان خاصی ایمنی را در بدن ایجاد می‌کند که بعضاً در بهترین موارد بیش از ۷۵ درصد است.

وی با بیان اینکه به عبارت دیگر بازهم در بهترین موارد باید ۲۰ درصد شانس به ویروس داد اما ۸۰ درصد ایمنی در علم پزشکی یک دستاورد بسیار زیاد و بزرگ محسوب می‌شود، ابراز کرد: واکسن سبب می‌شود که سیستم ایمنی ما بتواند آنتی‌ژن را خودش تولید کند در نتیجه در برابر بیماری قوی‌تر شود لذا توصیه اکید ما به مردم این است که حتماً واکسن بزنند.

طب جایگزین برای مقابله با کرونا به جز واکسن وجود ندارد

این پزشک همچنین می‌گوید: فعلاً با توجه به این دستاوردهایی که امروز به دست آمده باید گفت طب جایگزین برای مقابله با کرونا به جز واکسن وجود ندارد در نتیجه دم‌نوش، قرص گیاهی و حتی شیمیایی، طب سوزنی و درمانی و… هیچکدام بر روی ویروس تأثیری که واکسن دارد را ندارد در نتیجه فعلاً تا زمانی که درمان دیگری کشف نشده، باید واکسن زد و موارد بهداشتی را رعایت کرد.

عربی بیان کرد: واکسن در کنار رعایت شیوه‌های بهداشتی و فاصله گذاری امروز تنها راه مقابله با کرونا است و این در صورتی رخ می‌دهد که عزم جدی همگانی برای این امر وجود داشته باشد. خوشبختانه دولت با وضع مقرراتی سبب شده تا مردم مجبور به واکسیناسیون شوند و از سوی دیگر گروه قلیلی از مردم هستند که اصلاً اعتقادی به واکسن ندارند و سلامت جامعه را تهدید می‌کنند در حالی که بسیاری از کسانی که تا کنون واکسن دریافت نکرده‌اند در واقع به دلیل ترس به این کار مبادرت نمی‌ورزند.

وی افزود: ترس این افراد بسیار قابل احترام است اما غیر قابل پذیرش؛ چرا که از یک باور نادرست ریشه می‌گیرد برای مثال بیان می‌شود که واکسن ممکن است لخته بیاورد در حالی که برای مثال در مورد واکسن ایرانی برکت چنین چیزی اصلاً ثابت نشده و در موارد خارجی نیز شش در یک میلیون نفر امکان این امر وجود دارد که در واقع بسیاری از قرص‌ها و داروهایی که ما مصرف می‌کنیم مانند پروپرانول و حتی داروی گیاهی مانند شیرین بیان و زیره میزان ریسک ابتلای به بیماری‌هایی مانند سنگ کلیه، سنگ صفرا حتی سکته قبلی و… دارای ریسک بیشتری هستند اما چون برخی به غلط درباره واکسن اظهار نظر نادرست می‌کنند این مسائل به وضوح برای مردم باز نمی‌شود.

مردم نگران باشند اما نترسند

این پزشک همچنین گفت: از همان روز نخست سازمان بهداشت جهانی عنوان کرد که در مقابله با کرونا باید دغدغه مند و نگران بود اما ترس را نباید به دل راه داد چرا که این بیماری نیز مانند دیگر بیماری‌ها در طبیعت وجود داشته و زمانی شیوع پیدا می‌کند و بعد هم ضعیف می‌شود تا به بقای خودش ادامه دهد از سوی دیگر باید گفت تمام بیماری‌ها از جمله همین آنفولانزای ساده زمانی مانند کرونا بلکه بدتر از آن جان مردم را می‌گرفتند اما با واکسیناسیون و کشف درمان بود که این امر به یک بیماری معمولی بدل شد مانند کرونا که ده سال دیگر بیماری معمولی است.

علیرضا آشناگر استاندار سابق سمنان در آخرین روز مسئولیت خود در مسند استانداری و در جمع خبرنگاران از واکسیناسیون نیز صحبت کرد و گفت: ۶۰ تا ۶۵ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال استان سمنان واکسینه شدند و به زودی می‌توان گفت کل استان واکسینه خواهند شد. این صحبت‌ها نشان می‌دهد که می‌توان به ماه‌های آتی امیدوار بود اما به شرطی که مردم نیز همراهی خوبی داشته باشند.

در پایان باید گفت گروهی که هنوز به باور استفاده از واکسن نرسیده و هرکدام باور خودشان را دارند باید به این نکته توجه داشته باشند که چطور می‌شود صدها و هزاران پزشک و کارشناس و متخصص داخلی و خارجی همگی واکسن را راه نهایی مقابله با بیماری می‌دانند اما برخی هنوز آن را باور ندارند. مردمی که اگر حضور شأن در امر واکسیناسیون به صورت عام نباشد نتیجه دلخواه مردم و مسئولان به دست نخواهد آمد.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد