تاریخ انتشار : پنجشنبه 8 مهر 1400 - 19:48
کد خبر : 135231

در سفر رئیس قضا به قزوین چه گذشت؟/ از آزادی ۴۴ زندانی تا تشکیل شعبات تخصصی برای حل مشکلات

در سفر رئیس قضا به قزوین چه گذشت؟/ از آزادی ۴۴ زندانی تا تشکیل شعبات تخصصی برای حل مشکلات

  گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوۀ قضائیه صبح امروز پس از ورود به قزوین، در شاهزاده حسین(ع) و گلزار شهدا حاضر شد و مورد استقبال آیت‌الله عبدالکریم عابدینی نمایندۀ ولی فقیه، هدایت‌الله جمالی‌پور استاندار، علی شعبانی، رئیس کل دادگستری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. شرکت در جلسۀ

 

گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوۀ قضائیه صبح امروز پس از ورود به قزوین، در شاهزاده حسین(ع) و گلزار شهدا حاضر شد و مورد استقبال آیت‌الله عبدالکریم عابدینی نمایندۀ ولی فقیه، هدایت‌الله جمالی‌پور استاندار، علی شعبانی، رئیس کل دادگستری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

شرکت در جلسۀ شورای اداری استان قزوین، دیدار با نخبگان، گفتگو با قضات و کارکنان دستگاه قضایی، شرکت در جلسۀ شورای قضایی استان و گفتگوی ویژۀ خبری در صداوسیمای مرکز قزوین از جمله برنامه‌های سفر یک روزۀ اژه‌ای به قزوین بود.

چالش‌های پیش رو در حوزۀ مشکلات قضایی واحدهای تولیدی، پرونده‌های پرچالش قدیمی در حوزۀ زمین مانند هفت‌سنگان و نیاوران، جابجایی زندان مرکزی قزوین(چوبیندر) به خارج از محدودۀ شهر، پروندۀ واگذاری برخی شرکت‌ها مانند کنتورسازی ایران و غیره از جمله مسائل اولویت‌دار قزوین هستند که در این سفر مورد بررسی قرار گرفت.

 

مسائل سیاسی نباید به رشد استان قزوین آسیب بزند

رئیس قوه قضائیه در بدو ورود به استان قزوین در گلزار شهدای قزوین اظهار کرد: استان قزوین با پیشینه تاریخی و مذهبی و با ظرفیت‌های بسیار بالای مادی و معنوی جای دارد که نگاه ویژه‌ای به آن شود.

رئیس قوه قضائیه عنوان کرد: علمای بزرگی که در این خطه حضور داشتند، در علم، فقه، کلام، فلسفه، شعر و ادبیات درخشان هستند.

اژه‌ای گفت: شهدای بزرگ این استان مانند شهیدان رجایی، بابایی و لشگری و آزادگان بسیار بزرگ مانند عالم بزرگوار حجت الاسلام شهید ابوترابی که نمادی از ایثار و بزرگواری بودند در تاریخ کشور می‌درخشند.

رئیس دستگاه قضایی اظهار کرد: قزوین امروز قطب اقتصادی، کشاورزی و صنعتی است و با بیش از سه هزار واحد صنعتی و تولیدی، با دشت‌های کشاورزی گسترده و حاصل خیر، با مدارس متعدد علمیه و دانشگاه‌های بزرگ، مانند دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) و با مردم همیشه در صحنه، جای دارد که نگاه ویژه‌ای به آن بشود.

وی افزود: نباید با این همه ظرفیت‌های مادی و معنوی در اینجا مشکلات جدی در قزوین وجود داشته باشد.

این مسئول عنوان کرد: بدیهی است با این همه ظرفیت، جریان‌های مختلف سیاسی در اینجا وجود داشته باشد، اما نباید مسائل سیاسی به نحوی باشد که باعث شود استان آسیب ببیند، بلکه باید از مجموعه ظرفیت‌ها به نفع کشور، مردم و استان استفاده کرده و قزوین ارتقا پیدا کند.

اژه‌ای افزود: با توجه به این ظرفیت‌ها تصمیم گرفته شد که به این استان سفر کنیم. البته به دلیل شیوع کرونا کمی در این سفر تأخیر پیش آمد و در نهایت با بهبود وضعیت کرونا این سفر محقق شد.

رئیس قوه قضائیه گفت: دو سه مسئله در این سفر مهم است و امیدوارم به کمک همه مسئولین استانی، نماینده محترم ولی فقیه، استاندار، فرماندارها، نمایندگان مجلس و به خصوص آحاد مردم بتوانیم در این چند مسئله مهم که وجود دارد قدم هایی عمیق‌تر از گذشته برداریم و مشکلات را حل کنیم.

رئیس قوه قضائیه مشکل آب، محیط زیست، زمین، وقف و برخی از ناهنجاری‌های اجتماعی را اولویت مشکلات قزوین خواند و گفت: امیدواریم به کمک همدیگر با هم افزایی با دولت و مجلس برای برخورد با ناهنجاری‌ها و مقابله جدی با فساد و تبعیض، برای از بین بردن گلوگاه‌ها و بسترهای فساد، مجموعه مشکلاتی که بیان شد را رفع کرده و در این مسیر بتوانیم گام برداریم.

 تشکیل کارگروه‌ها و شعبات تخصصی برای حل مشکلات قزوین

غلامحسن محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه در جلسه شورای اداری استان قزوین که در محل سالن جلسات شهید امامی استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: استان قزوین قدمت و پیشینه تاریخی و علمی بسیاری دارد و علمای بسیار بزرگ در رشته‌های گوناگون داشته و شهدای گرانقدری مانند شهید رجایی، بابایی، لشگری و مرد ایستادگی، مقاومت و مهربانی سید آزادگان را در خود پرورانده و از درخشش خاصی برخوردار است.

محسنی اژه‌ای افزود: خداوند بر ما منت گذاشته که برای این مردم با این عقبه و این تاریخ و فداکاری مسؤولیت داشته باشیم و کار انجام داشته باشیم.

 

محسنی اژه‌ای ادامه داد: قزوین قطب صنعت است و بیش از ۳ هزار واحد صنعتی و تولیدی دارد و هم‌چنین ظرفیت‌های بسیار در حوزهٔ کشاورزی و گردشگری دارد، لذا اگر نتوانیم از این فرصت‌ها و ظرفیت‌ها برای گره‌گشایی کار مردم استفاده کنیم در برابر خداوند هیچ دلیل و حجتی نداریم و زیانکار خواهیم بود.

رئیس قوه قضائیه عنوان کرد: مشکلاتی در این استان وجود دارد، مشکل آب یکی از مشکلات جدی استان است، بنشینیم و در کنار هم برای مشکل آب و فرونشست دشت قزوین چاره‌اندیشی کنیم، این تصمیم و برنامه باید در جمع مسئولان اتخاذ شود.

وی خاطرنشان کرد: مسائل محیط زیست، زمین و حساسیت‌های مربوط به آن قابل توجه است، ذهن‌ها را به خود متوجه کرده و وقت‌ها را گرفته است، باید این مسائل را در کنار هم حل کنیم.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: در قزوین ۳۷-۸ دانشگاه و مرکز علمی وجود دارد، دانشگاه بین‌المللی دارد، حوزه‌های علمیه فراگیر دارد، یعنی این مجموعه‌های عظیم نمی‌توانند ناهنجاری‌ها، مسائل فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی را چاره‌اندیشی کنند؟ قطعاً می‌توانند.

رئیس قوه قضائیه اظهارکرد: قوه قضاییه در بخش‌های مختلف، اعم از بخش احیای حقوق عامه، مسائل حقوقی، محیط زیست، کشاورزی و صنعت آمادگی دارد کارگروه‌های مشترک و متخصص در امر تشکیل دهد و در کنار دستگاه قضایی با شعبات خاص به حل مسائل تخصصی کمک کند.

 

وی عنوان کرد: نمایندگان مجلس، نماینده محترم، ولی فقیه، استاندار و نمایندگان اقشار و بخش‌های تخصصی کارگروه‌هایی تشکیل دهند تا قبل از این‌که به پرونده قضایی برسیم، بتوانند مسائل را حل و فصل کنند و این شدنی است.

 

 

محسنی اژه‌ای تأکید کرد: حتی اگر با تلاش کارگروه‌ها مواردی باقی ماند که فقط باید با شعبات دادگاه قضایی حل شود، حتماً ورود کنیم.

وی عنوان کرد: قوه قضاییه این آمادگی را دارد که با کارگروه‌های مشخص و متخصص، با شعبات تخصصی و کار علمی به حل مسائل بپردازد، امروز در قزوین پیمان ببندیم که با ایجاد کارگروه‌های تخصصی مشخص در مسائل زمین، آب، محیط زیست و … وارد شده و این مشکلات را حل کنیم.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: اگر جریانات سیاسی دلسوز و خیرخواه مردم و نظام باشند و برای تعالی مردم و اقتدار نظام با هم همفکری کنند، کار‌ها را به‌نحوی به سمت تعالی و پیشرفت امر مردم پیش خواهند برد.

وی اضافه کرد: رسانه‌ها و مراکز علمی و فرهنگی می‌توانند در جهت ایجاد و تحقق عدالت اجتماعی به دستگاه قضایی کمک کنند، اگر حرف، سخن، پیشنهاد و روشی دارند استقبال می‌کنیم، اگر نقد هم کنند استقبال می‌کنیم و می‌پذیریم.

محسنی اژه‌ای اظهار کرد: کار دشمنان تحت فشار گذاشتن مردم از طریق اقتصاد و معیشت است تا مردم را ناامید کنند، چیز دیگری که دشمن دنبال می‌کند ایجاد نفاق و جنگ روانی و اختلاف میان مردم است، زیاده‌خواهان و طلبکاران با سوءاستفاده از ثروت و قدرت مردم را تحت فشار قرار داده و به آن‌ها آسیب می‌زنند و تلاش می‌کنند فقرا را فقیرتر و فاصله اجتماعی را بیشتر کنند.

 

 

وی در پایان بیان کرد: مردم می‌توانند سختی و تنگ‌دستی را تحمل کنند، اما قطعاً تبعیض و فساد برای آن‌ها تحمل کردنی نیست، لذا وظیفه ما اجرا و تحقق عدالت اجتماعی، مقابله با فساد و رفع تبعیض است، قوه قضاییه برای مبارزه با فساد چه در داخل قوه و چه در بیرون آن با جدیت وارد میدان شده است.

هماهنگی ۳ ماهه اخیر قوا در ۴۰ سال گذشته بی‌نظیر بوده است

در ادامه این سفر رئیس قوه قضائیه در دیدار با اقشار مختلف مردم استان قزوین که ظهر امروز در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین برگزار شد، اظهار کرد: اگر در میان مردم نسبت به دستگاه قضایی امیدی ایجاد شده باید این امید را ارتقا دهیم و این با حرف شدنی نیست.

وی ادامه داد: هماهنگی قوا در این سه ماه گذشته در ۴۰ سال اخیر بی‌نظیر بوده است، هم‌چنین در ۳ ماه گذشته نیز بهترین ارتباط و هماهنگی میان سه قوه برقرار بوده و جلسات متعددی با سران قوا، رئیس‌جمهور و رئیس مجلس داشتیم، چهار جلسه میان سران قوا، چندین جلسه نیز دوگانه با رئیس‌جمهور و رئیس مجلس و نیز جلسات فراوان با دیگر مسئولان داشته‌ایم.

محسنی اژه‌ای بیان کرد: یکی از مسائلی که به‌شدت به آن اعتقاد دارم استفادهٔ حداکثری، مشارکت دادن، کمک خواستن، کمک دادن، دیدار و مشورت گرفتن و استفاده از ظرفیت‌های مردم است.

وی عنوان کرد: ارتقای خدمت‌رسانی و امیدآفرینی و ارتقای عزت مردم بخش دیگری از چیزی است که باید با جدیت آن را دنبال کنیم.

 

رئیس قوه قضاییه افزود: ما باید با ایجاد کارگروه‌های مختلف از نظرات و دیدگاه‌ها و کمک مردم استفاده کنیم.

وی ضمن اشاره به پیگیری امور و دیدار با ایثارگران گفت: در حال پیگیری ایجاد یک کارگروه تخصصی با حضور قوه، بنیاد شهید و نمایندگان ایثارگران هستیم تا بتوانیم مسائل خانوداگی و زندگی خانوادگی ایثارگران را پیگیری کنیم و با حل مسائل به آن‌ها کمک کنیم.

محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد: ۲۰ درصد پرونده‌های ورودی به قوهٔ قضاییه مربوط به مسائل و موضوعات خانوادگی است و اگر بتوانیم با کمک مردم، با تقویت زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی این را حل کنیم و به استحکام بنیان خانواده بپردازیم، موفقیت بزرگی به دست آورده‌ایم.

این مسئول تصریح کرد: مشکلاتی که امروز جامعه بانوان ما با آن روبه‌رو است این نکته است که این قشر نیاز به یک‌سری مسائل حقوقی و غیرحقوقی دارند که باید با کمک آن‌ها این مسائل را به شک زیربنایی پیگیری و حل کنیم.

محسنی اژه‌ای با اشاره به ظرفیت عظیم استان قزوین در حوزه‌های مختلف عنوان کرد: امروز قزوین می تواند به یک قطب بزرگ کشاورزی تبدیل شود، هم‌چنین تولید، صنعت و ثروت این استان بیش از نسبت جمعیتی استان است و این نشان از ظرفیت درونی و امکانات برجسته این استان دارد که باید با تکیه بر آن‌ها مشکلات را حل کرد.

وی با اشاره به مشکلات بیان شده توسط نماینده ایثارگران در این جلسه، اظهار کرد: مطالب و مشکلات توسط نماینده ایثارگران تنظیم و مکتوب شده و به‌صورت دقیق توسط سازمان بازرسی کل کشور بررسی شده و دستگاه‌هایی که قانون را اجرا نمی‌کنند وادار به اجرای قانون می‌شوند.

محسنی اژه‌ای به مشکلات واحدهای صنفی که در جلسه طرح شد نیز اشاره کرده و گفت: مطالب بیان شده حتماً تنظیم شود و در مواردی که نیاز به اصلاح قانون است مشخص شود تا مسائل از طریق مجلس به شکل لایحه دنبال شود و آن مواردی که مربوط به عدم اجرای قانون است نیز دنبال شود تا دستگاه‌ها وادار به اجرای قانون شوند.

رئیس قوه قضائیه اظهار کرد: در مورد مراکز تولیدی، خواهش می‌کنم تا جایی که ممکن است همه مسئولان تلاش کنند نه تنها هیچ واحدی تعطیل نشود، بلکه حتی از ظرفیت اسمی آن نیز کم نشود، وظیفه مهم بر عهده استاندار است که برای ما مشخص شود چه مواردی تعطیل، نیمه تعطیل و یا حتی ورشکسته هستند تا پیگیری دقیق شود، بنده تأکید کردم کارگروهی شکل گرفته و در آن هر موردی که در استان قابل حل است حل شود و هر جا نیاز به حل موضوع از سوی دستگاه قضایی بود نیز حل شود و اگر نیازمند حرکت و اقدام قوه در سطحی بالاتر بود هم اقدام شود، اما در مورد واحدها با مشارکت همه مسئولان استان یک تقسیم کار و یک تصمیم قاطع گرفته شود و هر جا کار در استان حل نشد به مرکز ارجاع داده شود.

 

تا می‌توانید دستور بازداشت موقت صادر نکنید

همچنین رئیس قوهقضائیه در دیدار با قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان قزوین اظهار کرد: اکنون امیدی در دل مردم شکل گرفته و امیدشان به این است که همه ان‌شاءالله در خط رهبری هستند، دلسوز و خیرخواه مردم هستند و می‌خواهند دست به دست هم دهند تا مشکلات را حل کنند، اگر ما این امید مردم را محقق نکنیم، عقب‌گرد نمی‌کنیم بلکه دچار خسران شدید خواهیم شد. 

وی افزود: تاکنون تمام مشکلات ما با کمک و پشتیبانی مردم حل شده است؛ جنگ با کمک مردم حل شد، این تحریم حداکثری که دشمن گفت تاجایی آن را زیاد می‌کند که ملت را فلج کند، نه تنها مردم فلج نشدند بلکه ایستادگی کردند و پیروز شدند. 

این مسئولان خاطرنشان کرد: اگر مردم پای کار باشند جنگ، تحریم و مشکلات را با اعتماد مردم پشت سر می‌گذاریم، اما اگر خدای ناکرده این اعتماد از بین برود نمی‌توانیم مشکلات را از پیش‌رو برداریم. 

محسنی اژه‌ای بیان کرد: اگر صداقت، تعاون، همیاری و همدلی نباشد ما خیری نبردیم و دچار خسران می‌شویم، ما امروز به کسب اعتماد هرچه بیشتر مردم نیاز داریم و باید این اعتماد و امید را تعالی ببخشیم تا برای حل مشکلات پیروز شویم. 

وی اظهار کرد: آن‌چه در انجام مأموریت عامل اصلی است، ابزار و مکان نیست، بلکه انسان است، اگر ما همه ابزارها را داشته باشیم اما عامل انسانی را نداشته باشیم که بخواهد احقاق حق کرده و عدالت را برقرار کند، هدف اصلی محقق نمی‌شود، عامل اصلی در کنار امکاناتی که حتی اندک باشد، می‌تواند در جهت احقاق حق حرکت کند.

رئیس قوه قضائیه عنوان کرد: ما وظیفه داریم در جهت رفاه، آسایش و تعالی این عامل اصلی که عامل انسانی است، برای سلامت جسم و روح و خانواده‌اش تلاش کنیم، و باید بدانیم اگر از این حمایت کم کنیم، انگیزه و توان عامل انسانی ما کاهش پیدا خواهد کرد. 

وی خاطرنشان کرد: من شهادت می‌دهم واقعا نیروهای شما هر چه در توان دارند تلاش می‌کنند، همانطور که شما در کار روزانه‌تان می‌بینید، بیش از ظرفیت روزانه‌تان کار جلوی شما است و دارید با تمام توان تلاش می‌کنید.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: اکنون لوایح و طرح‌هایی در مجلس مطرح هستند که احساس کردیم ممکن است با آن‌ها موافقت نشود و یا مشکلاتی پیدا کند، اما دوستان ما در مجلس، دولت و دیگر دستگاه‌ها که می‌توانستند به ما کمک کنند را خواستیم و صحبت کردیم تا این طرح‌ها پیرامون حل مشکلات منابع انسانی ما پیش برود.

وی ادامه داد: امروز مشکلاتی پیرامون منابع انسانی در سازمان زندان‌ها، پزشکی قانونی و برخی بخش‌ها داریم که مشکلات مهمی هستند و باید این مشکلات را مرتفع کنیم. 

این مسئول اضافه کرد: یک مسئله در مورد قرارهایی هست که صادر می‌شود و برخی جاها گفته‌ام، قرارهایی که می‌خواهید صادر کنید آن‌جایی که ضرورت ندارد قرار بازداشت موقت نزنید، آن‌جایی هم که ضرورت ندارد قراری صادر نکنید که منجر به بازداشت نشود، اگر قراری صادر کردید کاری کنید که تأمین کند و منجر به بازداشت فرد نشود و اگر شد کاری کنید که بتواند زودتر حل کند و در بازداشت نماند.

وی تأکید کرد: آن‌هایی که زندانی‌ هستند را زودتر رسیدگی کنید، مثلا قرار بازداشتی دارد و در زندان است زودتر و با اولویت تعیین تکلیف کنید.

 

 

وی خاطرنشان کرد: مواردی که بیرون بودن فرد تالی فاسد و مفسده ندارد، از مجازات جایگزین حبس استفاده کنید، اما اگر ضرورت دارد و بیرون بودن فرد مفسده دارد باید حبس صادر شود، اگر تبعات ندارد، تالی فاسد ندارد و مفسده ندارد از مجازات جایگزین استفاده کنید. 

محسنی اژه‌ای اظهار کرد: به زندان‌ها سر بزنید، به قاضی ناظر زندان اکتفا نکنید، بروید سر بزنید به زندان، دسته‌جمعی یا فردی بروید، ببینید آن‌جا چه می‌گذرد، ببینید ممکن است فردی باشد که ممکن باشد مشکلش حل شود و بشود داخل زندان نباشد، مسؤولیت شرعی و قانونی ما این است که حقی از کسی ضایع نشود، ظلمی صورت نگیرد. 

وی عنوان کرد: باید از آه کسی که حرفش شنیده نمی‌شود و آهش فقط به خدا می‌رسد ترسید، به داد این‌ها برسید. 

رئیس قوه قضائیه در بیان کرد: بیایید یک طرح نو در کنار شورای حل اختلاف استفاده کنید، از صنوف، ظرفیت خانواده‌ها و افراد دارای نفوذ کلام و مؤثر استفاده کنید، در همه اقشار و مکان‌ها این افراد را داریم، باید چتر استفاده از مردم را هم در زمینه پیشگیری و هم در مرحله تشکیل پرونده که می‌تواند به صلح و سازش بیانجامد، استفاده کنید.

 

شایان ذکر است همزمان با سفر رئیس قوهٔ قضائیه به استان قزوین، ۴۴ نفر از زندانیان زندان مرکزی قزوین آزاد شدند. ۳۰ نفر از این زندانیان با پیگیری‌های مددکاری و معاضدت‌های قضایی و ۱۴ نفر نیز از محل کمک‌های ستاد دیه  و خیرین استان آزاد شدند.

مجموع مبالغ آزادی برای آزادسازی این ۱۴ زندانی حدود ۱۸ میلیارد ریال بود که با کمک‌های ستاد دیه و خیرین تأمین شده است.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد