تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 مهر 1400 - 11:05
کد خبر : 134839

خاطره سازی از پیاده روی اربعین در قلب پایتخت/ «رویای بهشت» در تهران

خاطره سازی از پیاده روی اربعین در قلب پایتخت/ «رویای بهشت» در تهران

گروه زندگی: سعیده اسدیان: ویروس کرونا که نزدیک ۶۰۰ روز می‌شود جهان را تحت تأثیر خود قرار داده، کاری کرد تا امسال هم بسیاری از مشتاقان سید و سالار شهیدان نتوانند به پیاده‌‌روی اربعین بروند و محدودیت‌های بحران کرونا تعداد جاماندگان اربعین را بی‌شمار کرد. این در حالی است که تا دو سال قبل، بسیاری خود

گروه زندگی: سعیده اسدیان: ویروس کرونا که نزدیک ۶۰۰ روز می‌شود جهان را تحت تأثیر خود قرار داده، کاری کرد تا امسال هم بسیاری از مشتاقان سید و سالار شهیدان نتوانند به پیاده‌‌روی اربعین بروند و محدودیت‌های بحران کرونا تعداد جاماندگان اربعین را بی‌شمار کرد.

این در حالی است که تا دو سال قبل، بسیاری خود را آماده رفتن به بین‌الحرمین می‌کردند و تلاش‌شان بر این بود تا بتوانند نجف تا کربلا را پیاده طی کرده و در روز اربعین ارادت خود را به امام حسین (ع)، حضرت ابوالفضل (ع) و یارانش نشان دهند، با این وجود بسیاری از هنرمندان بیکار ننشسته و تلاش کرده‌اند حال و هوای اربعین را در فضای شهری ایجاد کنند تا جاماندگان اربعین بتوانند تا حدی به آن حس و حال دست یابند و خاطره بازی کنند.

زنده کردن حال و هوای کربلا در تهران

بر همین اساس یکی از کارهای هنرمندانه‌ای که در این روزها صورت گرفته، قرار دادن ۳ هزار پرتره از زائران کربلا کنار هم، عکاسی ۸ کیلومتری هوایی پاناروما از جاده نجف-کربلا و چیدمان‌های عکسی است که حال و هوای روزهای پیش از شیوع کرونا در محرم و صفرِ نجف و کربلا را به خوبی نشان می‌دهد.

مجموعه‌ای جذاب و دیدنی که در قالب یک نمایشگاه عکس بزرگ با نام «رویای بهشت» ایجاد شده و احسان باقری، طراح و مدیر هنری این نمایشگاه است. او توانسته این مجموعه عکس را جمع‌آوری و در قالب نمایشگاهی بزرگ به وسعت ۸۰۰ متر مربع در معرض دید عموم قرار دهد.

نمایشگاه چیدمان عکس «رویای بهشت» تا ۱۵ مهر ماه در «باغ هنر» مجموعه فرهنگی و گردشگری اراضی عباس‌آباد برپا بوده و از ساعت ۱۵ تا ۲۱ میزبان جاماندگان اربعین خواهد بود.

نمایشگاه «رویای بهشت» تنها یک نمایشگاه عکس ساده نیست. بلکه حجم، نور و موسیقی نیز به کمک عکس و چیدمان این نمایشگاه آمده تا بتواند حس و حال بهتری را برای ببینده در زمان تماشای تصاویر به همراه آورد.

بهره‌مندی و جمع‌آوری عکس‌ از ۱۲۰ عکاس ایرانی، عراقی، بلژیکی، استرالیایی و… از جمله اقداماتی است که احسان باقری برای تهیه عکس‌های پرتره این نمایشگاه انجام داده و تلاش کرده با چیدمانی جذاب تصاویر را در کنار یک دیگر به بهترین شکل ممکن قرار دهد.

باقری در گفت و گو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه محور نمایشگاه عکس چیدمان «رویای بهشت»، قرارگیری تصاویر در کنار هم و همچنین کمک گرفتن از دیگر هنرها به صورت تلفیقی بوده می‌گوید: «حجم، صوت، نور و هر آنچه که می‌تواند به کمک عکس‌ها بیاید تا حس یک فضای تجربه شده یا نشده را به بیننده منتقل کند در این نمایشگاه در سه بخش عرضه شده است.»

آنچه در «رویای بهشت» خواهید دید

او هر سه بخش این نمایشگاه را که در «باغ هنر» مجموعه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد با وسعت ۸۰۰ متر مربع برپا شده اینطور توضیح می‌دهد: «در بخش نخست نمایشگاه بیش از ۳ هزار پرتره از زائران اربعین نصب شده، در بخش دوم قسمتی از یک عکس ۸ کیلومتری هوایی پاناروما که از جاده نجف به کربلا ثبت شده؛ در معرض نمایش قرار داده‌ایم و در بخش سوم نیز نمادهای حجمی و تصویری زیارت اربعین به صورت عکس چیدمان بوده و فضایی را برای نمایش مستندهای مربوط به اربعین در نظر گرفته‌ایم.»

طراح و مدیر هنری «رویای بهشت» به این موضوع تأکید دارد که در این نمایشگاه هدف آن بوده تا هم حال و هوای زیارت اربعین را برای کسانی که تجربه این پیاده‌روی را داشته‌اند و در این دو سال شیوع ویروس کرونا نتوانسته‌اند مشرف شوند و هم برای کسانی که هنوز این تجربه شیرین را نداشته‌اند به همراه آورد و ادامه می‌دهد: «هدف از نمایشگاه تنها به این خاطر بوده تا حال و هوای زیارت اربعین را در همین حوالی احساس کنیم تا باز هم این امکان بعد از تمام شدن بحران کرونا مجدد ممکن شود و همچنان شاهد پیاده‌روی و زیارت میلیونی بین‌الحرمین باشیم.»

تلاشی برای کمرنگ کردن تأثیر کرونا بر هنر و هنرمند

با وجود آنکه ویروس کرونا یکی از تأثیرات سوء خود را بر هنر و هنرمندان گذاشته اما باز هم تلاش بر این است تا بتوان هنر را همچنان پویا نگاه داشت و از هنرمند حمایت کرد. فرصتی که در «باغ هنر» برای هنرمندان فراهم شده تا بتوانند تاثیر منفی این بحران بر هنر را کمرنگ کنند.

سید محمدحسین حجازی، مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد در گفت وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: «مجموعه اراضی عباس‌آباد طی سال‌های گذشته تلاش کرده تا نقشی جدی در احیای هنر به ویژه در زمان شیوع کرونا داشته باشد. به طوری که می‌توان این نگاه را همچنان ادامه داد تا علاقمندان به هنر و هنرمند بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.»

حجازی درباره برگزاری نمایشگاه «رویای بهشت» با همین هدف ادامه می‌دهد: «هنر تعاملی و معرفی دین از زاویه هنر اقدامی است که در این نمایشگاه به خوبی توانسته است خود را در معرض نمایش قرار دهد و برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند مقدمه‌ای برای قدم‌های بزرگ‌تر و حمایت بیشتر و بهتر از چنین هنرمندانی باشد.»

علاقمندان برای بازدید از نمایشگاه «رویای بهشت»‌ که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برپاست همه روزه می‌توانند از ساعت ۱۵ تا ۲۱ به آدرس بزرگراه حقانی (غرب به شرق)، خروجی کتابخانه ملی، بلوار شهدای بانک مرکزی، باغ هنر مراجعه کنند.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد