فشار مضاعف دستهای زمخت گرانی بر گردن نحیف مردم
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایسنا، اگرچه رشد قیمت یا کمبود برخی اقلام بارها منجر به واکنشهایی در سطح رسانهها شد، اما تمرکز بر آمارهای وضعیت کرونا و اهمیت پرداختن به سلامت جامعه، خبرها و گزارشهای گرانی را تحت الشعاع قرار داد و امروز افزایش
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایسنا، اگرچه رشد قیمت یا کمبود برخی اقلام بارها منجر به واکنشهایی در سطح رسانهها شد، اما تمرکز بر آمارهای وضعیت کرونا و اهمیت پرداختن به سلامت جامعه، خبرها و گزارشهای گرانی را تحت الشعاع قرار داد و امروز افزایش قیمت انواع کالا و خدمات به سطحی رسیده است که تولید و توزیع و مصرف کننده را به شدت نگران کرده است.
اکنون قیمت اقلامی نظیر تخم مرغ، میوه و سبزی، برنج، روغن، محصولات گوشتی و پروتئینی، لبنیات و … میوه به حدی رسیده است که بخش زیادی از جامعه، توان خرید خود را نسبت به ماههای ابتدایی سال به شدت از دست داده یا اجبارا کمیت خرید را به سمت کاهش تغییر مسیر دادهاند.
مردم اما معتقد هستند که نه تنها نظارت کافی نیست بلکه دولت و دستگاههای مسئول، نسبت به رشد قیمتها بی تفاوت شدهاند و دیگر مانند قبل، نسبت به آن واکنش نشان نمیدهند و بسیاری از رسانهها که در ماههای گذشته هر روز گرانی سوژهشان بود، سکوت کرده یا فتیله اخبار را پائین کشیدهاند.
شهروندان تاکید دارند که کمرنگ شدن نظارت دستگاهها بر افزایش چندباره قیمت اقلام مختلف خصوصا لبنیات، برنج، روغن، گوشت، مرغ، تخم مرغ و میوه و سبزیجات، احساس میشود.
شمار زیادی از شهروندان در شیراز تاکید دارند که شاهد کاهش توان خرید در مردم و خلوت شدن فروشگاهها حتی فروشگاههای تعاونی هستند و ترفندهای تخفیف و جایزه هم منجر به حضور گسترده مردم در مراکز خرید نمیشود.
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایسنا، قیمتها علاوه در کالاهای اساسی، در سایر کالاها نیز روند صعودی شدیدی را تجربه کرد، به طوریکه قیمتها در همه اقلام به نسبت ماه پایانی سال ۹۹ و ابتدای امسال، رشدی چند برابری را تجربه کرده است.
بیتردید افزایش قیمتها در کنار ثابت ماندن یا حتی کاهش درآمد گروههای مختلف مردم، منجر به کوچک شدن سبد کالای اساسی خانوادهها در ایران شده است، سبدی که در گذشته هم کمتر اقلامی نظیر ماهی، گوشت، میوه و … را در آن میشد یافت، اکنون بدون این اقلام، به سمت محدودیت هرچه بیشتر سیر میکند.
افزایش قیمت اما در کالاهایی نظیر لبنیات و محصولات پروتئینی، طی ماههای گذشته به شکل چند باره حادث شده تا قیمت یک بطری شیر به بیش از ۱۲ هزار تومان و یک ظرف ماست معمولی به ۵۰ هزارتومان برسد و هر دانه تخم مرغ قیمت بیش از ۲ هزار تومان را تجربه کرده و آرام آرام از سبد غذایی خانوادهها حذف شود.
یک شهروند شیرازی در خصوص افزایش قیمت کالاها به ایسنا گفت: ما یک خانواده ۵ نفری هستیم و تا قبل از گرانیها هر هفته ۲ بسته پنیر و یک شانه تخم مرغ را در برنامه خرید داشتیم اما اکنون و با افزایش قیمتها، مجبور به کاهش میزان خرید شدهایم.
این خانم میانسال گفت: یک بسته پنیر ساده ۳۵۰ گرمی که به عنوان اصلیترین غذا در صبحانه مصرف دارد، به بیش از ۳۵ هزار تومان رسیده و علاوه بر افزایش قیمت، شاهد کاهش حجم و کیفیت هم هستیم.
آقای صبری، دیگر شهروند شیرازی که خود را بازنشسته معرفی کرد، گفت: در گذشته وقتی پدر و مادر به سن بازنشستگی میرسیدند، اغلب فرزندان ازدواج کرده و مستقل شده بودند اما اکنون به دلیل فراهم نبودن شرایط، خانوادهای نظیر ما، همچنان ۶ عضو دارد.
او با یادآوری اینکه مادر همسرش هم یکی از اعضای خانواده است، گفت: برای تامین هزینههای روزانه تغذیه این خانواده، حداقل به ۲۵۰ هزار تومان درامد نیاز دارم، حال آنکه میزان حقوق دریافتیام کمتر از ۹ میلیون تومان است.
این شهروند بازنشسته با بیان اینکه اسما بازنشسته شده اما رسما به شغلهای دیگری مشغول است، گفت: اقلامی که امروز با ۳۰۰ هزار تومان میتوانم از فروشگاه زنجیرهای خرید کنم، قبلا با کمتر از ۱۰۰ هزار تومان تامین میشد، این یک معادله ساده برای بیان افزایش قیمتهاست.
صبری هم از آنچه کاهش کمیت و کیفیت محصولات بستهبندی در اقلام مختلف پروتئینی و لبنی و …. عنوان میشد گلایه کرد و گفت: قطعا به نسبت سال گذشته و قبل از آن، کیفیت زندگی خانوادههایی نظیر ما کاهش یافته است.
حسینی که به عنوان ویزیتور مشغول به کار است، گفت: افزایش قیمتها در بعضی از کالاها طی یکی دو ماه گذشته بسیار زیاد بوده است به طوریکه همکاران من خصوصا در گروه غذایی و دارویی، به آن اذعان دارند.
او با اشاره به اینکه قیمت یک قلم دارو نظیر قطره بینی از ابتدای امسال تاکنون چند بار افزایش داشته و از ۲ هزار تومان به حدود ۶ هزار تومان رسیده است، گفت: این موضوع در مورد سایر اقلام دارویی خصوصا داروهای پرمصرف، بسیار بیشتر بوده است.
حسینی در خصوص اقلام غذایی نیز گفت: قیمت کالاها از نان گرفته تا حبوبات، لبنیات، تنقلات و مواد پروتئینی، به طور میانگین بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش را تجربه کرده است اما بعضا به دلیل اینکه این افزایشها، در دورههای زمانی مختلف اما کوتاه اعمال شده و برخی از این اقلام هم مصرف گسترده و دائمی ندارد، برای بعضی محسوس نیست. یا کمتر مشهود است.
او گفت: یک بطری یک و نیم لیتری نوشابه اکنون حدود ۱۳ هزار تومان قیمت دارد و یک قوطی نوشابه ۳۰۰ سی سی بین ۶ تا ۷ هزار تومان است؛ حال آنکه قیمت این کالاها در پائیز سال گذشته، یک سوم بوده است.
حسینی با اشاره به افزایش قیمت حبوبات و خشکبار، گفت: افزایش قیمت خشکبار سرسام آور بوده اما به دلیل شیوع کرونا و کاهش مصرف این اقلام که عمدتا در میهمانی و اعیاد مصرف دارد، کمتر به آن پرداخته شده است.
رضاییفر، خانم جوانی است که در خصوص افزایش قیمت کالاها گفت: این موضوع تازهای نیست و شما هم بیخود زحمت نکشید، مردم انگار بی تفاوت شدهاند و مجبور هستند خود را با شرایط دشوار وفق دهند.
او خود را خانهدار شاغل معرفی و اضافه کرد: من در خانه هستم اما کار بورس را انجام میدهم بنابراین یک زن خانه دار شاغل محسوب میشوم.
رضاییفر با ابراز رضایت از فعالیتش در بورس، گفت: قطعا اگر من کار نکنم، با حقوق همسرم قادر به اداره خانواده سه نفریمان نخواهیم بود.
این شهروند شیرازی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از درآمدشان صرف اجاره منزل میشود، گفت: شاید اگر اجاره خانه نبود، با درآمد کنونی، امکان زندگی بهتری را داشتیم و حتی میتوانستیم به فرزند دوم فکر کنیم.
کسبه هم دل خوش به گرانی نیستند، آنان اعتقاد دارند که سودشان در رونق بازار و این رونق گیر ارزانی و فراوانیست، امروز اما فراوانی هست اما گرانی رونق از کسب و کارشان گرفته و از شمار مشتریانشان کاسته است.
صاحب مغازه میوه و تره باری که همیشه به انصاف شهره بود در این باره به ایسنا گفت: هیچ زمانی در ۱۰ سال گذشته کسب و کار اینقدر بی رونق نبوده.
او ادامه داد: اکنون به نسبت تابستان گذشته حجم میوه را نصف و حتی بیشتر از نصف کرده ایم اما به دلیل گرانی باز هم مشتری نداریم.
این میوه فروش گفت: تنها تعداد اندکی از مشتریان هنوز خرید مداوم دارند، اگرچه تعداد این مشتریها هم کم شده است.
صاحب دکان مرغ و تخم مرغ فروشی هم از اینکه گرانی باعث کم رونقی بازار شده است گلایه و اضافه کرد: تخم مرغ نسبت به هفته قبل ۵ هزارتومان گران شده است.
او گفت: به دلیل کم شدن قدرت خرید مردم، نصف سال قبل سفارش میگیرم، حتی نسبت به اول سال میزان مرغ و تخم مرغی که می آورم کمتر شده است. مردم خریدشان خیلی کمتر از قبل است.
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایسنا، هزینههای خانوار که در چهارسال گذشته روندی صعودی داشته از ابتدای تابستان همچنان به رشد ادامه داده است، قطعا بر کاهش کیفیت زندگی تاثیرگذار بوده و سلامت جسمی و روانی افراد را تحت تاثیر قرار میدهد.
معاون بازرسی، نظارت و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس در گفت و گو با ایسنا، تاکید دارد که این معاونت در زمینه انجام بازرسی و پایش بازار برخورد با تخلفهای صنفی، همواره رتبههای اول و دوم کشور را داشته است.
مهدی حسنی در گفت و گو با ایسنا، در پاسخ به این سئوال که چرا اقلام مختلف به کرات و در فواصل زمانی کوتاه، گران و گران و گرانتر شده است، با تائید اینکه افزایش قیمتها منجر به فشار مضاعف بر مردم شده است، گفت: با توجه به نگاه و رویکرد دولت، امیدوار هستیم که به تدریج شاهد ثبات در بازار باشیم.
او دلیل افزایش قیمت نهایی برخی اقلام کالایی، نظیر لبنیات را افزایش هزینههای تولید دانست و با اشاره به تاثیر افزایش قانونی قیمت شیرخام در کشور، گفت: موضوع افزایش قیمت شیرخام به عنوان خواسته دامداران سراسر کشور که به نوعی، یک مطالبه به حق محسوب میشد، از سوی کارگروههای ذیربط انجام شد و در اختیار استانها نبود.
او خاطرنشان کرد: افزایش قیمت شیرخام، به نفع دامدار که بخشی از جامعه محسوب میشوند و به ضرر مصرف کننده نهایی و البته تولیدکنندگان محصولات لبنی بود. کارخانهداران راغب به افزایش قیمت شیرخام نبودند زیرا بر میزان فروش آنان تاثیر مستقیم دارد.
حسنی با بیان اینکه تولیدکنندگان محصولات لبنی به درستی تاکید دارند که افزایش قیمت منجر به کاهش سرانه مصرف شده و در نهایت همه را متضرر میکند، گفت: ما به عنوان حلقه نهایی، ناظر بر روند عرضه محصولات در سطوح مختلف هستیم و برابر آمار عملکرد، اعتقاد داریم که تلاشها مضاعف شده است.
او در خصوص کاهش کیفیت و کمیت محصولات لبنی بعد از افزایش قیمت، گفت: قطعا اگر موردی از کاهش کمیت موادغذایی بستهبندی دیده و گزارش شود، قطعا پیگیری و برخورد میشود و در این زمینه البته گزارشهای مردمی بسیار تاثیرگذار است.
حسنی در پاسخ به اینکه چرا محصولاتی نظیر لبنیات، از ابتدای سال تاکنون بارها تغییر قیمت داده و گران شده است؟ گفت: براساس بند جیم دستورالعمل کشوری، واحدهای تولیدی اجازه قیمتگذاری محصولات خود را دارند اما اینگونه نیست که نظارتی بر کار نباشد.
او گفت: کارشناسان این سازمان همواره در حال بررسی روند کار قیمت گذاری کالاهای مختلف بوده و از واحدهای تولیدی در خصوص قیمتهای تعیین شده، آنالیز دریافت و به دقت آن را بررسی میکنند.
حسنی اضافه کرد: همه واحدهای تولیدی، آنالیزهای هر کالایی را به تفکیک و در نوبتهای مختلف ارائه داده و موارد مطرح شده به دقت بررسی شده است.
او با یادآوری اینکه افزایش قیمت در محصولات لبنی مختص یک استان نیست و کشوری است، گفت: قیمت مواد اولیه، دستمزد کارگر، هزینههای حمل و نقل و جابهجایی، هزینه بسته بندی، نگهداری ماشینآلات تولیدی و …. افزایش قابل توجهی داشته و این موضوع قطعا بر هزینه تمام شده محصول نهایی تاثیرگذار است.
حسنی تاکید کرد: شهروندان باید مطلع باشند که رصد و پایش همه اقدامات در حوزه مرتبط با حیطه اختیارات معاونت نظارت و بازرسی سازمان صمت، با دقت و وسواس دنبال شده و خروجی عملکرد ما موید این ادعاست.
او در خصوص افزایش قیمت کالاهایی نظیر مرغ و تخم مرغ طی هفتههای اخیر، گفت: موضوع تعیین قیمت و نظارت بر تعیین قیمت کالاهای کشاورزی و دامی برعهده کارگروههای تحت نظارت و مدیریت جهادکشاورزی است. سازمان صمت به عنوان ناظر، در حلقه آخر قرار دارد.
حسنی گفت: در ارتباط با نظارت، کارشناسان و بازرسان این سازمان با همراهی نمایندگان سایر دستگاههای ذیربط، به شکل مستمر بازار را رصد میکنند و اگر عرضه کننده کالا را با قیمت غیرمتعارف به مصرف کننده ارائه دهد، بدون اغماض، برخورد قانونی انجام میشود.
او در عین حال تاکید کرد که افزایش هزینههای تولید، محدود به لبنیات نبوده و همه واحدهای تولیدی در بخشهای مختلف را تحت تاثیر قرار داده و به همین دلیل قیمتها و هزینهها زنجیره وار، روند افزایشی داشته است.
حسنی گفت: باید مردم باور کنند که تولید و عرضه کنندگان عمده و خرده کالا، از گرانی اجناس راضی نیستند زیرا گرانی منجر به کاهش فروش و در نهایت کاهش درآمد خواهد شد؛ یک میوه فروش از اینکه اقلام مختلف میوهای را در رنج قیمتی ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان عرضه کند، رضایت ندارد و سود نمیبرد.
او با بیان اینکه اکثریت قریب به اتفاق واحدهای صنفی خرده فروشی، تخلف در قیمت کالا ندارند، گفت: به نظرم شاغلان صنوف مختلف به دنبال آن هستند که سود بیشتری کسب کنند و این سود بیشتر به دنبال فروش بیشتر کسب خواهد شد.
حسنی در پاسخ به این پرسش که نقش دلالان و واسطهها را در بازار چگونه ارزیابی میکنید؟ گفت: این یک موضوع کاملا تخصصی محسوب میشود و برای بررسی و تبیین دقیق آن باید مجار بیشتری اختصاص داد.
معاون سازمان صمت فارس ادامه داد: به شکل خلاصه اینکه نقش واسطهها گاهی حمایتی و گاهی زیانزا و مضر ارزیابی میشود و نمیتوان به شکل عام واسطهگری را رد کرد و آن را در افزایش قیمت یا کاهش کیفیت دخیل دانست.
حسنی گفت: واسطهها در جایی که تعادل بین تولید و مصرف وجود ندارد و این نبود تعادل منجر به زیان تولیدکننده میشود، نقشی مثبت ایفا میکنند، واسطهها به نوعی بازاریابی و تسهیلگر عرضه محصولات میشوند.
او ادامه داد: در جاهایی که تولیدکننده سرمایه کافی را در اختیار ندارد تا تولید را تداوم بخشد، واسطهها نقشی تسهیلگر و رونق دهنده را ایفا میکنند و ….
حسنی گفت: اما در جایی که یک کالا با کمبود مواجه میشود و تقاضا از عرضه پیشیمیگیرد، واسطههایی که به دنبال جمع آوری کالا از بازار و عرضه آن با قیمت بالا بودهاند، نقشی منفی را ایفا میکنند. این گروه با سوء استفاده از شرایط به دنبال کسب منفعت هستند و خسارات زیادی را به همه از تولید تا توزیع و مصرف کننده، وارد میکنند.
معاون سازمان صمت فارس یادآور شد که برای بیان نقش واسطهگر، نیازمند دقت نظر در نوع تاثیرگذاری عملکرد فعالان این بخش بر بازار هستیم.
حسنی همچنین یادآور شد که طی ۶ ماه اول امسال ۱۰۸ هزار و ۳۱۹ عملیات بازرسی از سوی بازرسان سازمان صمت با همکاری بازرسی اتاق اصناف فارس انجام و منجر به تشکیل ۸۰۴۴ فقره پرونده تخلف شده است.
معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرفکنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس خاطرنشان کرد که این معاونت همواره در کشور رتبه اول یا دوم را کسب کرده است.
انتهای پیام
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰