در کنار بزرگداشت اربعین، به قوانین هم باید احترام گذاشت
آیتالله سید هادی رفیعی پور، رئیس موسسه تحقیقاتی امام هادی (ع) با اشاره به آیه شریفه «وَ وَاعَدْنَا مُوسَی ثَلَاثِینَ لَیْلَهً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَه»، اربعین را مسئلهای دانست که ریشه در قرآن کریم و ادیان گذشته دارد و عنوان کرد: در اهمیت اربعینِ امام حسین (ع) همین کافی است که امام
آیتالله سید هادی رفیعی پور، رئیس موسسه تحقیقاتی امام هادی (ع) با اشاره به آیه شریفه «وَ وَاعَدْنَا مُوسَی ثَلَاثِینَ لَیْلَهً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَه»، اربعین را مسئلهای دانست که ریشه در قرآن کریم و ادیان گذشته دارد و عنوان کرد: در اهمیت اربعینِ امام حسین (ع) همین کافی است که امام صادق (ع) برای این روز، زیارتنامۀ مخصوصی دارند.
این استاد محقق، اجتماع میلیونی اربعین را حرکتی مثبت در جهت اتحاد مسلمانان و شیعیان جهان دانست و گفت: زیارت اربعین، آثار فوقالعاده مثبتی هم برای افراد و هم برای جامعه اسلامی دارد؛ زیرا وقتیکه مؤمنین در روز اربعین در کربلا حاضر میشوند و مضامینی مثل توحید، نبوّت، امامت، انسانسازی، جامعه سازی، توجه به معاد، تولّی، تبرّی و … را در زیارت اربعین تکرار میکنند، این خود یک آموزش بزرگ دینی است که در اجتماع میلیونی اربعین، به آن پرداخته میشود.
شکوه پیاده روی اربعین از برکات جمهوری اسلامی است
وی با اشاره به اینکه پیادهروی اربعین از گذشته بین علما و عموم شیعیان مرسوم بوده است، بیان کرد: شکوه و عظمت اجتماع جهانی اربعین در سالهای اخیر از برکات نظام جمهوری اسلامی ایران است که حرکتی بینظیر در دنیا است.
وی افزود: اجتماع میلیونی اربعین، ضمن شکست بسیاری از توطئههای دشمنان، زمینه را برای توجه مردم دنیا فراهم میکند که چه حادثه و اتفاقی بوده که هزاران هزار نفر از مردم، اینگونه برایش حرکت و تلاش میکنند.
آیتالله رفیعی پور، زیارت اربعین را یکی از عوامل مهم در همبستگی موحدان عالم معرفی کرد و اظهار کرد: نهتنها شیعه، بلکه بزرگان ادیان و مذاهب دیگر هم – خصوصاً در اربعین- به زیارت امام حسین (ع) میروند و این موضوع، در اتحاد بین الادیانی بسیار اثر مثبت دارد.
رئیس موسسه امام هادی (ع) بابیان اینکه امروز حرکت اربعین، شیعه و سنی را باهم در مقابل دشمن واحد، متحد کرده است، گفت: پس از رحلت رسول خدا (ص) تاکنون، همیشه اختلافات فقهی و سلیقهها، بین گروههای مسلمین وجود داشته اما همه میبینند که ما و برادران اهل سنت، در تعدادی از مسائل کلیدی و ریشهای، صد در صد اتفاقنظر داریم.
وی ادامه داد: مسائلی مانند نماز بهطرف قبله، احترام نسبت به کعبه، قرآن مجید، حب رسولالله (ص) و اهلبیت (ع) و … نقاط مشترک بین ما و اهل سنت و از مسائل اجماعی مسلمین است که نشاندهنده محبت مسلمین نسبت به حضرت سیدالشهدا (ع) و پیام برائتی برای دشمنان اهلبیت (ع) است.
آیتالله رفیعی پور با اشاره به پایبند نبودن برخی به قوانین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت عراق خصوصاً در ایام اربعین، گفت: قانونمندی و احترام به ضوابط اجتماعی برای هر مسلمانی لازم است و اگر این ضوابط اجرا نشود، طبیعی است که هرج و مرج به وجود میآید و در این شرایط کرونایی، ممکن است که مسائل سلامت و جانِ نه یک انسان، بلکه انسانهایی به خطر بیفتد؛ لذا در کنار لزوم بزرگداشت اربعین، حفظ ضوابط و دستورهای دولت ایران و عراق هم لازم است.
سرپرست نویسندگان موسوعه زیارات المعصومین علیهمالسلام، بابیان اینکه در بین ائمه معصومین (ع)، تنها امامی که برای اربعینِ شهادتشان، زیارتی از امام معصوم (ع) واردشده، امام حسین (ع) است، بیان کرد: زیارت اربعین امام حسین (ع)، حاوی نکات بسیار ارزشمندی است که برخی از آنها، از نابترین معارف شیعه به شمار میرود.
وی با اشاره به روایت سید بن طاووس در اقبال الاعمال از صفوان بن مهران که میگوید امام صادق (ع) به من فرمود: در روز اربعین هنگامی که آفتاب بلند شد (قبل از ظهر)، امام حسین (ع) را با الفاظی که به تو آموزش میدهم، زیارت کن، به بیان نکاتی از زیارت اربعین پرداخت و گفت: زیارت اربعین با عبارت السَّلامُ عَلَی وَلِیِّ اللَّهِ وَ حَبِیبِهِ شروع میشود که این به معنی این است که زیارت، با سلام شروع میشود.
وی ادامه داد: در عبارت بعدی امام حسین (ع) بهعنوان ولی خدا و حبیب خدا معرفی میشود و میفرماید: السَّلامُ عَلَی خَلِیلِ الله وَ نَجِیبِهِ یعنی حسین بن علی (ع) نیز مانند ابراهیم، خلیل و دوست خداست و در سومین عبارت، به صفیّ و برگزیدۀ خداوند، اینگونه سلام گفته میشود: السَّلامُ عَلَی صَفِیِّ اللَّهِ وَ ابْنِ صَفِیِّهِ، همانگونه که ما در زیارتنامه حضرت معصومه (ع)، آدم ابوالبشر را برگزیده خدا میخوانیم، در زیارت اربعین هم سیدالشهدا (ع) را انتخابشدۀ الهی و فرزندِ برگزیدگانِ الهی میدانیم و میخوانیم.
سلام برکسی کسی که اشکها بر او جاری شد
رئیس موسسه امام هادی (ع) با اشاره به عبارات چهارم و پنجم زیارت اربعین که میفرماید: السَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِیدِ السَّلامُ عَلَی أَسِیرِ الْکُرُبَاتِ وَ قَتِیلِ الْعَبَرَاتِ، گفت: چهارمین سلام به حضرت، با نام و دو صفت ممتاز و دلخراش، همراه است؛ سلام بر حسین که هم مورد ظلم و ستم قرار گرفت و هم شهید شد و هم در سختیها اسیر شد و اشکها بر او جاری شد.
وی تصریح کرد: پسازاین پنج قطعه، زائر به خدا توجه میکند و بابیان عباراتی دقیق، اعتقادات خود را در باب امام شناسی و اینکه سیدالشهدا (ع) ولی خدا و فرزند ولی خداست، ابراز میکند و میگوید: اللَّهُمَّ إِنِّی أَشْهَدُ أَنَّهُ وَلِیُّکَ وَ ابْنُ وَلِیِّکَ وَ صَفِیُّکَ وَ ابْنُ صَفِیِّکَ.
این استاد حوزه زیارات معصومین علیهمالسلام، در توضیح عبارات بعدی زیارت اربعین گفت: سپس زائر، امام حسین (ع) را با ۱۱ ویژگی خطاب میکند و میگوید: أَکْرَمْتَهُ بِالشَّهَادَهِ وَ حَبَوْتَهُ بِالسَّعَادَهِ وَ اجْتَبَیْتَهُ بِطِیبِ الْوِلادَهِ وجَعَلْتَهُ سَیِّداً مِنَ السَّادَهِ وَ قَائِداً مِنَ الْقَادَهِ وَ ذَائِداً مِنَ الذَّادَهِ وَ أَعْطَیْتَهُ مَوَارِیثَ الْأَنْبِیَاءِ وَ جَعَلْتَهُ حُجَّهً عَلَی خَلْقِکَ مِنَ الْأَوْصِیَاءِ فَأَعْذَرَ فِی الدُّعَاءِ وَ مَنَحَ النُّصْحَ وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَهِ وَ حَیْرَهِ الضَّلالَهِ یعنی امامی را زیارت میکنم که فضائلی مانند شهادت، سعادت، برگزیده بودن در ولادت، سیادت و آقایی، پیشوایی، دربردارنده مواریث انبیا، حجت خدا بر مخلوقات، دعوتکننده مردم به حق، نصیحت کنندهای دلسوز، بخشندۀ روح و خون قلب در راه خدا به جهت نجات انسانهای جاهل از حیرت و گمراهی را دارد.
آیتالله رفیعی پور به فرازهای بعدی زیارت اربعین اشاره کرد و افزود: در متن زیارت، پس از بیان اوصاف سیدالشهدا (ع)، به ویژگیهای دشمنان امام حسین (ع) میپردازد و میفرماید: وَقَدْ تَوَازَرَ عَلَیْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیا وَبَاعَ حَظَّهُ بِالْأَرْذَلِ الْأَدْنی وَشَرَی آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الْأَوْکَسِ وَتَغَطْرَسَ وَتَرَدَّی فِی هَوَاهُ وَأَسْخَطَکَ وَأَسْخَطَ نَبِیَّکَ وَأَطَاعَ مِنْ عِبادِک َ أَهْلَ الشِّقاقِ وَالنِّفاقِ الْمُسْتَوْجِبِینَ النَّارَ یعنی مخالفین این امام و انسان صالح و کامل، افرادی بودند که دارای ویژگیهایی مانند فروختن آخرت به دنیا، خریداری دنیا به یک ثمن پائین، غوطه ور شدن در هوای نفس، به سخط آوردن خدا و رسول خدا، اطاعت اهل شقاق و نفاق، کوله بار گناه زیاد بودند و با کسانی همراهی کردند که کوله بارگناهانشان را زیاد میکنند و آتش بر همه اینها واجب است.
وی در خصوص وجود الفاظ و تعابیر «لعن» در زیارت نامهها و همینطور زیارت اربعین گفت: واقعیت این است که بعضی از فرق اسلامی، نسبت به لعن و نفرین بسیار حساسیت نشان میدهند؛ ولی باید گفت که لعن در قرآن کریم هم متعدد استفاده شده است. خداوند متعال، ظالمین را بارها مورد لعن خود قرار داده است.
وی افزود: در ادعیه و زیارات هم زیاد از واژه «لعن» استفاده شده مثل جایی که میفرماید: اللّهُمَّ فَالْعَنْهُمْ لَعْناً وَبِیلاً وَعَذِّبْهُمْ عَذاباً أَلِیماً. خدایا! قاتلین امام حسین (ع) را لعنت کن، لعنی زیاد و دائم و آنها را از رحمتت دور کن و آنها را دچار عذابی الیم و دامنه دار بفرما!
آیت الله رفیعی یادآور شد: ان شاء الله سعی کنیم در روز اربعین این زیارت را با توجه به معانی آن بخوانیم و بُعد مکان و فاصله ما را از فیض این زیارت محروم نکند و از برکات آن بهره ببریم.
انتهای پیام
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰