زمینههای تضییع حقوق مردم/ از بخشش کردن پشیمان نشوید
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار فعالیتهای قرآنی خبرگزاری فارس، حجتالاسلام «محسن قرائتی» استاد تفسیر قرآن کریم بیش از ۳۰ سال است به تدریس معارف قرآن و اهلبیت(ع) میپردازد و سالها است که پنجشنبهها در برنامه درسهایی از قرآن میهمان خانههای ایرانیان است. با توجه
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار فعالیتهای قرآنی خبرگزاری فارس، حجتالاسلام «محسن قرائتی» استاد تفسیر قرآن کریم بیش از ۳۰ سال است به تدریس معارف قرآن و اهلبیت(ع) میپردازد و سالها است که پنجشنبهها در برنامه درسهایی از قرآن میهمان خانههای ایرانیان است.
با توجه به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به انس عمومی با قرآن و توجه به مفاهیم الهی، خبرگزاری فارس در سال جدید گزیدهای از تفسیر قرآن حجتالاسلام قرائتی در سالهای گذشته را در اختیار علاقهمندان قرار میدهد.
در ادامه بخشی از تفسیر قرآن حجتالاسلام قرائتی در برنامه درسهایی از قرآن با موضوع «حق مردم» که در ۳۰ اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۸ ایراد شده است، تقدیم میشود.
مسجد باید تا ۲ کیلومتر خانههای اطراف خود را بیمه کند
– حدیثی است: «لَا ضَرَرَ وَ لَا إِضْرَارَ فِی الْإِسْلَامِ»(من لایحضره الفقیه، ج4، ص334) یعنی هر کاری که برای مردم ضرر دارد نباید انجام داد این یک قاعده فقهی است که باید هر مسلمانی آن را حفظ داشته باشد.
– سستی بد است، قرآن دو مرتبه فرموده است: «خُذِ الْکِتابَ بِقُوَّهٍ» مریم/۱۲ اگرمیخواهی به قرآن عمل کنی جدی باش. قرآن درباره مسجدی میفرماید، باید برنامههای جدی داشته باشد که مخالفین و هرزهها در اطراف مسجد نتوانند خلاف کنند و از آدمهایی جدی و حزباللهی نسبت به هرزگی ترس داشته باشند، مسجد باید تا ۲ کیلومتر خانههای اطراف خود را بیمه کند تا ثابت شود که مسجد زنده است.
– قرآن از آنها که نماز را با کسالت و زکات را با کراهت انجام میدهند انتقاد میکند و لذا تعبیرات نماز «حَی» داریم یعنی بشتاب با جدیت نه باسستی و یا «فَاسْعَوْا إِلى ذِکْرِ اللَّهِ» جمعه/۹ و«عَجِّلُوا» یعنی نماز باید با نشاط باشد.
زمینههای تضییع و از بین رفتن حق مردم/ عیبجویان را از خود دور کنید
– «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِذا تَدایَنْتُمْ بِدَیْنٍ إِلى أَجَلٍ مُسَمًّى فَاکْتُبُوهُ وَ لْیَکْتُبْ بَیْنَکُمْ کاتِبٌ بِالْعَدْلِ» بقره/۲۸۲ ما در کل قرآن آیه به این بزرگی نداریم ازکلمه «إِذا تَدایَنْتُمْ» شروع میشود. میفرماید درتمام موارد ردوبدل مالی«فَاکْتُبُوهُ» بنویسید یا «وَ لْیَکْتُبْ بَیْنَکُمْ کاتِبٌ بِالْعَدْلِ» این را بنویس. بنویس در زمانی است که به قول شهید مطهری در کل حجاز ۱۷ باسواد بود و در شهر مکه ۱ باسواد هم نبود. در زمانی که باسواد کم بود در قرآن با این جدیت نوشتن مطرح شده است.
– زمینههای تضییع و از بین رفتن حق مردم چند مورد است؛ الف: دلسوزی نابجا و روابط؛ ب: مغالطه و تشبیه، ج: قبول هر سخن، د: رها بودن غرائز، ح: بهانه اضطرار.
– بر عفوها و بخششها افسوس نخورید و پشیمان نشوید. امیرالمومنین علی علیه السلام میفرماید: «وَ لَا تَنْدَمَنَّ عَلَى عَفْوٍ»(نهجالبلاغه، نامه53) از بخشش کردن پشیمان نشوید.
– اگر میخواهید حق مردم حفظ شود عیبجویان را از خود دور کنید. یکی از چیزهایی که حق را از بین میبرد، شوخی نابجا و رعایت نکردن احترام متقابل است؛ حدیث میفرماید: «وَ لَا تُضِیعَنَّ حَقَّ أَخِیکَ اتِّکَالًا عَلَى مَا بَیْنَکَ وَ بَیْنَهُ»(نهجالبلاغه، نامه31). امام سجاد(ع) در دعاهایی که برای شبهای رمضان میخوانده میفرماید: «وَ مِنْ أَیْدِی الْخُصَمَاءِ غَداً مَنْ یُخَلِّصُنِى»(مصباح المتهجد، ص590) خدایا فردای قیامت از دست دشمنانی که حق آنها را از بین بردهام چگونه خلاصی یابم.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰