تاریخ انتشار : شنبه 27 شهریور 1400 - 20:57
کد خبر : 131130

معضل موجود در حیطه عفاف و حجاب مشخص نبودن مسؤول بالادستی است

معضل موجود در حیطه عفاف و حجاب مشخص نبودن مسؤول بالادستی است

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از شیراز، آیت‌الله لطف‌اله دژکام در دیدار با رئیس شورای سیاستگذاری عفاف و حجاب کشور ضمن تاکید بر اینکه مسؤول اصلی و بالادستی در مساله عفاف و حجاب باید مشخص شود، گفت: نکته اول اینکه امروز ما نمی‌دانیم

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از شیراز، آیت‌الله لطف‌اله دژکام در دیدار با رئیس شورای سیاستگذاری عفاف و حجاب کشور ضمن تاکید بر اینکه مسؤول اصلی و بالادستی در مساله عفاف و حجاب باید مشخص شود، گفت: نکته اول اینکه امروز ما نمی‌دانیم در مسئله عفاف و حجاب مسئول اصلی و بالادستی کیست؟ حال که ۳۳ ارگان مختلف در این قضیه دخیل هستند ومی‌خواهیم آنها را در هماهنگی با یکدیگر به میدان بیاوریم، بنابراین باید بدانیم مسئول و هماهنگ کننده اصلی کار کیست؟

وی افزود: بنده وقتی می‌خواهم در این خصوص کاری انجام دهم از نظر اداری طرف من، خود را قانونا موظف نمی داند پس اگر در مرحله اول مدیران نسبت به بحث عفاف و حجاب وظیفه خود را انجام دهند در مرحله دوم که کف میدان است کار را مساجد و بسیج انجام می دهند.

امام جمعه شیراز ادامه داد: در قسمت اول ۳۳ ارگان داریم بدون مسئول بالادستی که بتوان اختیارات کافی را به او تفویض و سپس از او کاستی ها را مطالبه کرد، ما ابتدا باید در هر استان و حتی سطح کشور یک نفر یا یک ارگان مسئول را مشخص کنیم که بقیه با آن ارگان هماهنگ شوند، اگر این واضح شود بسیاری از مشکلات حل می شود مثلا هم اکنون استانداری، جایگاه قانونی بالادستی ترین نهاد در امر عفاف و حجاب را دارد اما تلقی عمومی و حتی خود این مجموعه این نیست که آنها باید پاسخگوی وضع موجود باشند.

وی تاکید کرد: اگر بنا باشد شورایی در وزارت کشور تشکیل شود بقیه باید با کسی که وزارت کشور مشخص می کند هماهنگ شوند و همه متوجه باشند که برای این قضیه مسئولیت متوجه کیست که در راس دستگاه ها بخواهد امور را هماهنگ کند.

او مشخص نبودن مسوول بالادستی را یکی از معضلات امروز ما در دستگاه ها و ارگان های مختلف دانست و افزود: مثلا در فلان دستگاه با کارمند رسمی که اصول اولیه پوشش را مراعات نکرده است مواجه می‌شویم، حال باید چکار کنیم؟ آیا آن ارگان خودش را موظف می داند که به نماینده وزیر کشور که در استانداری است پاسخگو باشد؟ اگر این مسئله را حل کنیم یک گره کار ما حل می شود.

آیت‌الله دژکام گفت: چرا یک کار به این مهمی در یک مرحله قفل می شود؟ احساس ما این است که بالاخره یک نفر باید در موضع اجرایی آنقدر قدرت داشته باشد که وقتی کسی به وظیفه اش عمل نمی کند را مواخذه کند و برای دوره جدید حکم مسئولیت نزند.
وقتی در اداره رسمی فردی با این وضعیت می آید و کسی چیزی نمی گوید چطور می شود در خیابان امر به معروف و نهی از منکر کرد؟ بنابراین اصلاح این وضعیت باید از ادارات و ارگان های رسمی آغاز شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مدیریت این بخش با نماینده دولت در استان است، گفت: متاسفانه نباید به جایی برسیم که انگار دولت در این زمینه هیچ قدرتی ندارد، دولت در این موارد جایگاه خودش را تثبیت کند و لااقل ادارات خود را تنظیم کند و اگر بخواهد تنظیم کند وزیر کشور و نماینده هایش در استان یعنی استاندارها باید محکم پای کار بایستند. در این قسمت ضعفی وجود دارد که به نتیجه‌ای نمی رسیم.

نماینده ولی فقیه در فارس با اشاره به نکته‌ای دیگر، گفت: طبیعتا ما وقتی در کاری میبینیم که به اهداف خود نرسیده ایم یا کم رسیده‌ایم عوامل را دنبال و شناسایی می کنیم، ممکن است مثلا ما در یک مطالعه مسائل اجتماعی ۲۰ عامل را بگوییم اما همه آنها به دو موضوع بر می‌گردد.

وی افزود: نکته اول ندانستن است، یعنی همین فرد وقتی توجیه می شود دیگر مشکلی ندارد و پای کار می ایستد و این ندانستن است که مشکل‌ساز می‌شود.
مورد دوم اینکه می دانند اما انگیزه انجام چنین کاری را ندارند، این دو موضوع از هم تفکیک می شود.
آیت الله دژکام بیان کرد: خیلی وقت ها ما خودمان متوجه وظیفه نیستیم و انجام نمی‌دهیم، یعنی انگیزه داریم اما متوجه نیستیم چه باید بشود. این مسئله را راهنمایی کنید تا در مجموعه استان برای همه مدیران دوره های آموزشی ضمن خدمت برگزار شود تا همه حداقل تکلیف خود را در بحث عفاف و حجاب بدانند.

او گفت: یکی از وظایف فرهنگی مدیر بحث عفاف و حجاب است و در مسائل اجتماعی و فرهنگی مدیران باید در چند سرفصل دیگر هم نقش آفرینی کنند و در این راستا باید دوره‌هایی به صورت فراگیر برگزار شود.

آیت الله دژکام در ادامه با اشاره به لزوم آموزش برای موضوعاتی که دغدغه ولی فقیه و بسیاری از متدینین جامعه است، گفت: به نظر بنده می‌رسد این خلاء وجود دارد و آموزش به قدر کافی نبوده است، پس برای ائمه جمعه، استانداران و همه مدیران این نیاز برای آموزش وجود دارد که امید است طراحی شود و در سطح وسیعی آموزش داده شوند.

امام جمعه شیراز نکته دیگر را همان انگیزه ها دانست و گفت: از نظر انگیزه در گزینش نیروهایی که مدیر فرهنگی می شوند باید انگیزه لازم برای کار و تحول فرهنگی را احراز کنیم؛ در خصوص مسئله عفاف و حجاب اگر هر دو جهت مدنظر قرار گیرد امیدواریم در این تحول یک سامان مناسبی رخ دهد و بتوانیم به نحو خوبی کنترل کنیم.

وی افزود: ما به مدیری که می داند اقدام مناسب فرهنگی چیست اما نمی خواهد این اقدام را انجام دهد و اراده انجامش را ندارد نیاز نداریم، یعنی نمی شود همچین فردی مدیریت فرهنگی کند، اما مدیری که همراه است اما نمی داند و آموزش کافی را ندیده را ما باید آموزش دهیم.

آیت الله دژکام اظهار داشت: در برهه اول گام اول انقلاب که شروع کردیم با نوعی بی تجربگی و عدم هماهنگی ها نتیجه قشنگی نگرفتیم و حال این گام دوم را که شروع می کنیم ضمن اینکه دغدغه های مقدس و ارزشمندی در قشر متدین جامعه است اما این نگرانی هم وجود دارد و آن اینکه ما نمی توانیم عقلانیت را کنار بگذاریم و توقع داشته باشیم نتیجه دائمی بگیریم.

او افزود: شاید این اتفاق چند روز نتیجه دهد اما کم کم به ضدارزش تبدیل می‌شود که برخی موافق و برخی مخالف آن هستند و همین امر به جای اینکه یک کار فرهنگی باشد به کار سیاسی تبدیل می‌شود.

امام جمعه شیراز خطاب به رئیس شورای سیاست گذاری عفاف و حجاب کشور تاکید کرد: ما وقتی این مسیر را وقتی شروع می کنیم باید با همت مدیرانی چون شما آموزش ها را مد نظر قرار دهیم و کار را به روشی پیش ببریم که کمترین مقاومت و مزاحمت را ایجاد کند، در عین حال پذیرش عمومی بیشتری داشته باشد و به عنوان یک ارزش جا بیفتد.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد