تاریخ انتشار : دوشنبه 1 شهریور 1400 - 9:38
کد خبر : 127620

شهریه آموزشی تغییر نمی‌کند/ اشتغال به تحصیل دانش آموزان محروم در طرح «آبا»

شهریه آموزشی تغییر نمی‌کند/ اشتغال به تحصیل دانش آموزان محروم در طرح «آبا»

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از تهران، عدالت در بحث آموزش مقوله مهمی است، چون که بین دانش آموزان رقابت علمی ایجاد می‌شود و پس از طی کردن یک دوره دوازده ساله برای ورود به دانشگاه، رقابتی در قالب آزمون تستی کنکور و

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از تهران، عدالت در بحث آموزش مقوله مهمی است، چون که بین دانش آموزان رقابت علمی ایجاد می‌شود و پس از طی کردن یک دوره دوازده ساله برای ورود به دانشگاه، رقابتی در قالب آزمون تستی کنکور و آزمون تشریحی نهایی شکل می‌گیرد.

گاهی برخی مدارس دولتی که نباید شهریه بگیرند، شرکت در فوق برنامه را اجبار کرده و از خانواده‌ها هزینه دریافت می‌کنند، درصورتی که این برنامه‌ها باید اختیاری باشد و همه مدارس حتی مدارس غیر دولتی هم باید از منطقه یا استان مجوز بگیرند.

با توجه به ایام کرونا، بخشی از دانش آموزانی که دسترسی به فضای مجازی را نداشتند از تحصیل محروم ماندند، البته با کمک بعضی نهادها این کمبود اندکی برطرف شد اما همچنان باقی است.

مدارس غیردولتی هم هستند که در آن سودجویان با تبلیغ برنامه های خاص، شهریه‌های نجومی از خانواده ها می‌گیرند ولی در پایان نتیجه بخش نیستند، که این مسائل باید تحت رصد مدیران مربوطه باشد.

موسسان و مدیران باید شهریه خود را در سامانه مشارکت‌ها ثبت کنند 

شهریار فولادوند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش در همین رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تهران، با اشاره به نحوه‌ تعیین شهریه مدارس غیر دولتی اظهار کرد: برای تعیین شهریه مدارس غیر دولتی، شورای تعیین شهریه شهرستان، منطقه یا ناحیه بر اساس فرم‌های ارسالی موسسان تصمیم می گیرد.

وی افزود: مؤسس موظف است تمام شهریه‌های اخذ شده از اولیای دانش آموزان شامل شهریه مصوب و شهریه فعالیت‌های آموزشی و پرورشی مکمل، موضوع ماده ۱۴ قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز غیردولتی و نحوه دریافت آنها را در راستای اجرای مواد ۱۷ و ۱۸ همان قانون، در سامانه تعیین شهریه به آدرس www.mosharekatha.ir ثبت کرده و نسبت به عقد قرارداد جداگانه در دو نسخه از طریق سامانه الکترونیکی مذکور اقدام کند.

فعالیت‌های فوق برنامه باید با مجوز و اختیاری باشد

فولادوند ادامه داد: با توجه به ایام کرونا شهریه مربوط به اقدامات آموزشی مصوب تغییری نمی کند، زیرا هزینه آب و برق و گاز در کلاس حضوری به هزینه تهیه اینترنت و سامانه تبدیل می شود، اما اقدامات مکمل مدارس باید با مجوز از اداره آموزش و پرورش منطقه یا استان و در ایام کرونا اجرایی باشد.

رئیس سازمان مدارس غیر دولتی و مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به نظارت‌های ستادی تصریح کرد: حدود ۱۸ هزار مدارس غیر دولتی داریم که تقریبا همه آن‌ها شهریه های خود را در سامانه ثبت کرده اند، علاوه بر آن ناظرین سازمان هفته‌ای چند روز به مدارس به صورت حضوری سر می زنند و نظارت می کنند. 

وی در پایان با اشاره به «طرح آشتی با آموزش» خاطر نشان کرد: برای اجرای عدالت آموزشی در سراسر کشور، اطلس آموزش‌های محرومین تهیه شد که بر اساس آن افرادی که به علت شیوع کرونا یا محرومیت توانایی تحصیل ندارند تحت پوشش قرار می گیرند، که در قالب طرح آشتی با آموزش(آبا) برای تمام سنین در ۱۶ استان برگزار شد و در دو استان کرمان و سیستان دو هزار نفر مشغول به تحصیل شدند.

مدارس دولتی حق گرفتن شهریه برای برنامه های مصوب را ندارند

همچنین محمد حسین کفراشی مدیر کل ارزیابی و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به وضعیت شهریه مدارس اظهار کرد: مدارس دولتی حق گرفتن شهریه را ندارند، مگر این که با اخذ مجوز از اداره آموزش و پرورش منطقه و به صورت فوق برنامه و اختیاری باشد.

وی افزود: مدارس غیردولتی نیز باید شهریه خود را در سازمان مدارس غیر دولتی و مشارکت‌های مردمی ثبت کنند تا مورد تایید قرار گیرد، همچنین برای فعالیت‌های فوق برنامه هم مانند مدارس دولتی باید مجوز بگیرند.

سامانه پاسخگویی به شکایات و ثبت گزارشات برای همه اقشار فعال است

مدیر کل ارزیابی و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: سامانه پاسخگویی شکایات وزارت آموزش و پرورش شامل دو بخش است، مورد اول ثبت گزارشات مردمی است که هویت گزارش دهنده مشخص نیست، مورد دوم ثبت شکایات است که به وسیله دانش آموز، والدین، پرسنل آموزش و پرورش، اشخاص حقیقی یا نهادها و شرکت‌ها صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: شکایات ثبت شده طی ده روز پاسخ داده می‌شود، در این صورت اگر نیاز به پیگیری سازمانی داشت و تخلف آیین نامه‌ای منجر شده بود، در هیئت تخلفات وزارتخانه بررسی می شود و اگر لازم به اقدامات قضایی بود در قوه قضائیه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

با مدارس متخلف برخورد می‌کنیم و شهریه های اضافی باید برگردانده شود

کفراشی در پایان با اشاره به شهریه‌های نجومی خاطرنشان کرد: حدود ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش آموز و حدود ۱۰۳ هزار مدرسه کل کشور تحت رصد ناظرین و بازرسین هستند و اگر با تخلف شهریه مواجه شوند، با مدیر یا موسس مدرسه برخورد می‌کنند تا شهریه برگردانده شود و اگر تکرار شد مجوز آن مجموعه باطل می شود.

با توجه به صحبت‌های رئیس مدارس غیر دولتی و مدیر کل ارزیابی وزارت آموزش و پرورش، شهریه مدارس غیر دولتی طبق ساختار مشخص باید مورد تایید قرار گیرد و از طرفی اجرای آن نیز مورد نظارت بازرسین مربوطه است، که امیدواریم اقدامات «طرح آبا» نیز گسترش یابد و شامل حال همه دانش آموزان محروم شود.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد