تاریخ انتشار : یکشنبه 24 مرداد 1400 - 14:13
کد خبر : 126354

تربیت نمازگزار اولویت خیران مسجد ساز باشد

تربیت نمازگزار اولویت خیران مسجد ساز باشد

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید محمدباقر علوی تهرانی در مراسمی که به مناسبت دهه اول محرم ۱۴۰۰ در دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران برگزار شد، با موضوع اوصاف مقربان به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: از دیگر عوامل تقرب،

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید محمدباقر علوی تهرانی در مراسمی که به مناسبت دهه اول محرم ۱۴۰۰ در دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران برگزار شد، با موضوع اوصاف مقربان به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: از دیگر عوامل تقرب، ادا و انجام فرابض اعم از واجبات و نوافل است.

وی افزود: گاهی انسان‌ها به دنبال انجام کار فوق العاده و خارق العاده هستند تا بتوانند مقرب درگاه الهی شوند در حالی که علما و بزرگان دین، انسان‌ها را به انجام واجبات و ترک محرمات دعوت می‌کنند و آن را عامل تقرب می‌دانند؛ بنابراین نیازی به انجام کارهای خارق العاده نیست چرا که همین انجام واجبات به تنهایی کار خارق العاده محسوب می‌شود.

این کارشناس مذهبی ذکر صلوات را از اذکار مجرب الهی بیان و عنوان کرد: در قیامت وقتی اعمال انسان مورد سنجش قرار می‌گیرد این صلوات است که موجب سنگین شدن میزان اعمال نیک انسان می‌شود چرا که پیامبراکرم (ص) فرمودند اگر کسی در دنیا به من صلوات داده باشد و در قیامت میزان عملش سبک باشد من از عمل خودم بر می‌دارم و به میزان آن فرد اضافه می‌کنم تا اهل بهشت شود. صلوات بر امام زمان (عج) سبب ارتباط انسان با ایشان می‌شود.

وی با استناد به روایات، گفت: در حدیثی قدسی چنین آمده که بندگان من به چیزی مانند واجبات به من تقرب پیدا نمی‌کنند و بانوافل به من نزدیک می‌شود تا جایی که من عاشق آنها شوم؛ زمانی که من عاشق آنان شدم من دست، گوش و زبان آنها میشوم.

حجت الاسلام علوی تعقیبات نماز را یکی از نوافل برشمرد و اظهار داشت: دعا و نماز آداب دارد؛ از آداب ذکر، صحبت نکردن است. تعقیبات نیز از آداب نماز به شمار می‌رود و طبق صریح روایت؛ تعقیبات عین خود نماز است و اهل بیت (ع) اهتمام ویژه ای به ادای تعقیبات داشتند. تعقیبات سبب بالا رفتن برخی نمازها می‌شود.

این خطیب مشهور با بیان اینکه عبادت تلاشی عاشقانه است، گفت: عبادت برای جلب توجه معبود و برای کسب رضایت محبوب انجام می‌شود. در روایات آمده بهترین مردم عاشق عبادت هستند و جسد خویش را پیوسته صرف عبادت می‌کنند. نخستین حالت عبادت، انجام واجبات است؛ بنابراین عابدترین و باتقواترین انسان‌ها کسی است که اهل انجام واجبات باشد.

وی درباره عبادات اجتماعی اظهار داشت: کمک به مستضعفان از جمله عبادات اجتماعی به شمار می‌رود. برای مثال امروز برخی افراد با وجود اینکه بسیاری از مساجد خالی نمازگزار است باز به دنبال ساختن مسجد هستند در حالی که امروز بایدضرورت به دنبال تربیت نمازگزار باشند و هزینه خود را در این راه صرف کنند.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد