تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 مرداد 1400 - 9:16
کد خبر : 125653

از احیای ۱۳ واحد تولیدی تا بی‌نیاز شدن به خارج/ چشم امید توسعه همدان به صنایع کوچک

از احیای ۱۳ واحد تولیدی تا بی‌نیاز شدن به خارج/ چشم امید توسعه همدان به صنایع کوچک

خبرگزاری فارس- همدان؛ تجربیات اقتصادی جای تردیدی نمی‌گذارد که یکی از مهمترین ارکان رشد و توسعه اقتصادی صنایع کوچک است. چه بسیار کشورهای صنعتی که تنها بر پایه این صنایع برای خودشان نامی دست و پا کردند.  در این میان اگرچه هنوز در همدان صنایع کوچک و بزرگ آنچنان که باید و شاید جان نگرفتند

خبرگزاری فارس- همدان؛ تجربیات اقتصادی جای تردیدی نمی‌گذارد که یکی از مهمترین ارکان رشد و توسعه اقتصادی صنایع کوچک است. چه بسیار کشورهای صنعتی که تنها بر پایه این صنایع برای خودشان نامی دست و پا کردند.

 در این میان اگرچه هنوز در همدان صنایع کوچک و بزرگ آنچنان که باید و شاید جان نگرفتند و سهم عمده‌ای در تولید ثروت و اشتغال این استان ندارند، اما همچنان تک‌ستاره‌هایی در آن یافت می‌شوند که با انجام فرآیندهای قابل توجهی دستاوردهایی فراتر از انتظار را محقق می‌کنند.

به مناسبت روز «صنایع کوچک» داستان برخی از این واحدهای موفق را بازگو می‌کنیم و از همه مسؤولان و دست‌اندرکاران سه قوه می‌خواهیم که با بررسی مجدد فرآیند تولید و بروکراسی حاکم بر این بخش نسبت به پشتیبانی و مانع زدایی برای این واحدهای با برکت اقدام کنند.

در این نوشتار پای صحبت صنعتگری نشستیم که می‌توانست با سرمایه‌گذاری در بازارهای کاذب سود بیشتری کسب کند اما به احیای ۱۳ واحد تولیدی و  تولید در حوزه آبیاری مکانیزه برای زمین‌ها و باغ‌های کشاورزی دست زده و لذت سفره‌داری را بر  هر سود و منفعت دیگری ترجیح داده و در راه تأمین امنیت غذایی و صرفه‌جویی در مایه حیات یعنی آب گام‌های مستحکمی برداشته است. 

داستان دیگر واحد  تولیدی است که قطعاتی برای خودروسازها می‌سازد که در ایران  تقریبا مشابهی ندارد و مصداق واقعی ظرفیت داخلی برای بی نیاز شدن به خارج از کشور است، این واحد نمونه‌ای از هزاران واحد تولیدی در سراسر کشور بوده که اجازه نداد تحریم‌ها چرخ اقتصاد و صنعت کشور را متوقف کنند، در نهایت به تولید گرانبهاترین ثروت ایران زمین و البته استان کهن همدان یعنی قالی‌های رنگارنگ می‌پردازیم که همچنان به عنوان شاخصه بارز فرهنگی این آب و خاک مطرح است و نام پایتخت تاریخ و تمدن را در جهان بر سر زبان‌ها انداخته و تنها امروز به همتی نیاز دارد تا دوباره بر فراز قله‌های تجارت جهانی بازگردد و حاکم بی چون و چرای این صنعت در جهان شود.

احیا ۱۳ واحد راکد/ تولید با ثبت اختراع

مدیر مارکتنیگ گروه صنعتی پایا بسپارآریا با بیان اینکه این شرکت تولیدکننده تجهیزات آبیاری کشاورزی است اظهار کرد: این مجموعه ۶۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرده و در زمینه ارائه سبد جامعی از محصولات تخصصی آبیاری فعالیت می‌کند.

علی مصلح‌خو با اشاره به اینکه محصولات ما با استفاده از دانش بالای بومی و تکنولوژی تولید شده به نحوی که برخی از این محصولات حتی نمونه خارجی نیز ندارد و برای اولین بار در کشور تولید شده است اضافه کرد: در این گروه صنعتی دانش‌بنیان تعدادی زیادی ثبت اختراع صورت گرفته و برخی محصولات به صورت انحصاری تولید می‌شود.

وی در ادامه تأکید کرد: تولیدات این مجموعه که حاصل توان و دانش داخلی است باعث شده به میزان چشمگیری از واردات محصولات مشابه جلوگیری شود به نحوی که از لحاظ کیفی مناسب بوده و حرف برای گفتن دارد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه علاوه بر بازار داخل و نمایندگی‌های موجود در سراسر کشور تولیدات این شرکت به کشورهای همسایه نیز صادر می‌شود یادآور شد: گروه صنعتی پایا بسپار خدمات تخصصی در زمینه کشاورزی ارائه می‌دهد و در سفره همه ایران نقش بسزایی دارد.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر پنج سایت بزرگ تولیدی در شهرک صنعتی بوعلی فعال است و به تولید منجر می‌شود اضافه کرد: قالب‌سازی، تراشکاری، مونتاژ و بسته‌بندی و تمام مراحل تولید از صفر تا صد در گروه صنعتی پایا انجام می‌شود و این موضوع افزایش قابل توجه اشتغال را در پی دارد.

مصلح‌خو پیشرفت کشاورزی را از عوامل خودکفایی کشور دانست و گفت: تولید محصولات و تجهیزاتی که باعث پیشرفت صنعت کشاورزی شود در نهایت پیشرفت کشور را رقم خواهد زد  بنابراین تلاش ما تولید محصولات کیفی‌ با قیمت مناسب‌تر است.

وی اهمیت توسعه تولید داخل را علاوه بر جلوگیری از خروج ارز، تولید ثروت داخلی و ایجاد اشتغال برشمرد و افزود: هر چه تولیدات ما به روز و نشات گرفته از دانش و خلاقیت باشد تولید ناخالص ملی افزایش می‌یابد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه این مجموعه همواره و در همه حال به فکر رشد و توسعه است اگرچه این مهم حمایت مسؤولان را می‌طلبد متذکر شد: بالغ بر ۱۳ واحد تولیدی راکد اما مرتبط با تولیدات این گروه صنعتی، سرمایه‌گذاری و احیا شده به طوری که منجر به گسترش واحد قالب‌سازی و یا مونتاژ و افزایش اشتغال شده است.

وی فعالیت دوباره واحدهای راکد و استفاده بهینه از این فضاها را پراهمیت دانست و ادامه داد: رفع موانع تولید گامی استوار است که دولت جدید می‌تواند در برنامه داشته باشد چراکه حمایت از تولید باعث حرکت چرخ اقتصادی کشور خواهد شد.

مصلح‌خو در ادامه به مشکلات ناشی از تحریم‌ها اشاره کرد و یادآور شد: تحریم‌های ظالمانه مشکلاتی را به واحدهای تولیدی تحمیل کرده و شرکت ما نیز از این قائده مستثنی نبوده است اما با تکیه بر دانش داخل بر مشکلات فایق آمدیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بخشی از مواد اولیه مورد نیاز تولیدات از داخل و بخشی دیگر از خارج تامین می‌شود خاطرنشان کرد: مواد اولیه مورد نیاز این محصولات اغلب مواد پلیمری حاصل فعالیت پتروشیمی‌ها است.

مدیر مارکتنیگ گروه صنعتی پایا بسپار آریا گفت: همه تلاش ما پیشرفت این مجموعه و افزایش چشمگیر اشتغال است و امیداریم با حمایت مردم و مسؤولان در این مسیر موفق باشیم.

قطعه سازی در داخل/ قطعه بدون مشابه در کشور

مدیرعامل شرکت تولیدی صنعتی قطعه سازان رزن با بیان اینکه در دو بخش شلنگ ترمز خودرو و شلنگ هیدرولیک فرمان خودرو ماهانه بین یک و نیم تا دو میلیون قطعه تولید می‌کنیم اظهار کرد: این قطعات خودرو به شکل انحصاری برای دو شرکت بزرگ خودرویی تولید می‌شوند.

حسن زابلی با اشاره به اینکه این قطعات برای اولین بار در ایران تولید شده است افزود: تاکنون برای ۱۷۵ نفر اشتغالزایی در این مجموعه صنعتی ایجاد شده بدان معنا که به طور کلی توسعه تولید افزایش اشتغال را به همراه دارد.

وی خاطرنشان کرد: هر آنچه که در داخل کشور تولید شود نیاز ما به خارج را کمتر می‌کند از همین رو تولید در حیطه‌های مختلف وابستگی به خارج را کاهش می‌دهد و اگر باب صادرات باز شود ارزآوری هم ایجاد شده و ثروت کشور بیشتر خواهد شد.

این صنعتگر موفق همدانی با تأکید بر اینکه ادامه حیات اقتصادی کشور در گرو رشد تولید است بنابراین بها به تولید باید سرلوحه اقدامات قرار گیرد اضافه کرد: از قوانین دست و پا گیر که تولید را دچار چالش کرده گله داریم، قوانین خلع‌الساعه، مالیات و ارزش افزوده و هزار و یک مشکل دیگر.

وی در ادامه به اهمیت تسهیل امور تولیدکنندگان اشاره کرد و گفت: صنعتگران باید کفش آهنین به پا داشته باشند و با سختی طی طریق کنند اگرچه سود دلالی و خرید و فروش به مراتب بیشتر از تولید است.

زابلی با تأکید بر اینکه اگر دولت سنگ‌اندازی در مسیر تولید نکند، نگرانی بابت تحریم‌های ظالمانه نداریم متذکر شد: از دولت جدید انتظار داریم در راستای  رفع موانع و در نظر گرفتن تسهیلات ارزان قیمت برای صنعتگران  و پشتیبانی برای حفظ اشتغال موجود و ایجاد شغل جدید گام بردارد. 

احیا فرش همدان یعنی کرور کرور ارزآوری

مدیر مجموعه فرش دیبا با بیان اینکه در راستای احیا فرش دستبافت همدان گام برمی‌داریم اظهار کرد: در حال حاضر مجموعه ما ۵۰ پرسنل دارد البته صنعت فرش در کشور جزو صنایع پایه به شمار می‌رود و بدون حد و حصر می‌توان در این زمینه به ویژه در روستاهای محروم و بدون آب اشتغال ایجاد کرد.

مصطفی صفری با اشاره به اینکه متاسفانه فرش همدان به فراموشی سپرده شده است افزود: تمام هم و غم ما احیا نقشه فرش همدان است چراکه در دنیا خواهان بسیاری دارد و ما در مجموعه فرش دیبا اقدامات لازم برای جذب بازار خارجی را انجام  دادیم.

وی در ادامه به رتبه برتر فرش دستبافت ایرانی در دنیا گریزی زد و بیان کرد: عدم حمایت این صنعت مهم را با چالش مواجه کرده در حالی که ظرفیت کرور کرور ارزآوری دارد و درآمد ارزی کشور را به مراتب افزایش می‌دهد.

این فعال اقتصادی به بازار خوب خارجی فرش دستبافت اشاره کرد و گفت: فرش دستبافت خوب روی زمین نمی‌ماند اما در استان متولی و دلسوز برای رونق صادرات قالی نداریم، در حالی که رونق دوباره این صنعت  نیازمند یک برنامه ریزی دقیق است.

وی گرانی مواد اولیه را از دیگر نقاط ضعف تولید فرش دستبافت دانست و متذکر شد: اگر دولتمردان در زمینه تامین مواد اولیه مثل ابریشم و کُرک، رونق صادرات و حل مشکل بیمه قالی بافان ورود کنند این صنعت نمادی موفق برای تحقق جهش تولید خواهد شد.

صفری یادآور شد: تا کنون مسؤولان کمکی در حوزه امکانات یا تسهیلات برای ما در نظر نگرفتند، اما انصافا مشوق خوبی برای احیا فرش دستبافت به ویژه قالی همدان هستند بنابراین ما به همین تشویق‌ها بسنده کرده و با توکل بر خدا پیش می‌رویم.

وی در ادامه به موانع بی‌شمار اخذ تسهیلات اشاره کرد و گفت: تنها انگیزه‌ای که ما را در راه تولید ثابت قدم نگاه داشته بهبود شرایط کشور است چراکه فقط با توسعه تولید، مشکلات اساسی من جمله اشتغال جوانان حل خواهد شد.

مدیر مجموعه فرش دیبا همت و تلاش شبانه‌روزی تولیدکنندگان را از سر خیرخواهی دانست و اضافه کرد: امروز هدف تولیدکننده پر کردن جیب خودش نیست بلکه با نگاه کلان به مشکلات کشور پا در این مسیر گذاشته‌ و در پی بی اثر کردن تحریم‌ها است.

وی با بیان اینکه با وجود مشکلات امروز تولیدکننده کوچک و بزرگ با سیلی صورت خود را سرخ نگاه می‌دارند خاطرنشان کرد: اهمیت تولید بر کسی پوشیده نیست چراکه با توسعه تولید، به ثروت، خودکفایی و ارزآوری با رونق صادرات خواهیم رسید.

صفری در ادامه تحقق شعار سال را در گرو تلاش قوه مقننه و تسهیل قوانین و همت قوه مجریه دانست و تأکید کرد: اشتغالزایی یکی از مهمترین چالش‌ها در کشور است که با تلاش همه جانبه و گروهی مسؤول و تولیدکننده رفع خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از دولت جدید انتظار داریم در قدم اول مشکل بیمه قالیبافان را حل کند چون با رنج و سختی بالایی در کار روبرو هستند و بیمه می‌تواند انگیزه خوبی برای ادامه کار آنها باشد.

آنچه گفته شد نشان از انگیزه بالای تولیدکنندگان و اهالی صنعت در استان دارد از همین رو تنها کافی است با اصلاح برخی از قوانین و ساختارها راه را برای آنها باز کنیم، به عبارتی دیگر رونق تولید و جهش آن در گرو تغییر نگاه مسؤولان و سبک رفتار بدنه اجرایی استان و کشور محقق می‌شود.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد