مرکز پژوهش های مجلس نگاه ویژه ای به قم داشته باشد
جلسه معرفی ظرفیت های علمی و عملیاتی دفتر تبلیغات اسلامی در حوزه مسائل اجتماعی با حضور نمایندگان معاونت های فرهنگی و تبلیغی و پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی و میز مسائل اجتماعی ایران و کارگروه عفاف قطب های فکری و فرهنگی و مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی این دفتر با حضور کمیل قیدرلو «معاون مطالعات
جلسه معرفی ظرفیت های علمی و عملیاتی دفتر تبلیغات اسلامی در حوزه مسائل اجتماعی با حضور نمایندگان معاونت های فرهنگی و تبلیغی و پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی و میز مسائل اجتماعی ایران و کارگروه عفاف قطب های فکری و فرهنگی و مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی این دفتر با حضور کمیل قیدرلو «معاون مطالعات اجتماعی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی» و هیئت همراه در مرکز همایش های غدیر برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسین هاشمیان «مدیرکل حقوقی و امور مجلس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم» با اشاره به وجود ظرفیت های مختلف در این نهاد حوزوی اظهارکرد: این جلسه با هدف توسعه تعاملات راهبردی فی مابین مجموعه دفتر تبلیغات اسلامی به عنوان عقبه معرفتی حوزوی برای نظام جمهوری اسلامی است.
وی گفت: در بیانیه مأموریت دفتر تبلیغات اسلامی، این دفتر واسط میان حوزه و نظام تعریف شده و مسائل مختلف نظام جمهوری اسلامی را با رویکرد مسأله محوری در دستور کار دارد؛ کمتر ظرفیتی در عرصه معارف اسلامی و سه حوزه آموزش، پژوهش و تبلیغ است که هم مسأله محور باشد و مسائل نظام را شناسایی کند و هم پاسخ های درخوری مبتنی بر مبانی انقلاب اسلامی ارائه دهد.
مدیرکل حقوقی و امور مجلس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این که مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی مهم ترین عقبه سیاست پژوهی نظام حکمرانی کشور است، تصریح کرد: این مرکز به لحاظ جایگاه، شاهراهی است که دولت و قوه قضائیه و نهادهای حاکمیتی در آنجا به هم میرسند تا یک خط مشی و قانونی برای حل مسائل تدوین شود.
مرکز پژوهش های مجلس محل ورود دفتر تبلیغات اسلامی در لایه قانونگذاری
وی افزود: اگر بناست در مقام کنشگری به خصوص در حوزه تفنین قرار بگیریم و مسائل اجتماعی را در لایه قانون گذاری حل کنیم، محل ورود و تعامل ما معاونت مطالعات اجتماعی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی است.
قیدرلو با بیان این که اثرگذاری مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به عمل نزدیک است، اظهارکرد: کار مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، تولید دانش مورد نیاز مجلس و نمایندگان برای تصمیم گیری طرحها و لوایح است.
وی گفت: از اهمیت این مرکز همین قدر باید گفت که در کمیسیونهای مجلس شورای اسلامی، طبق قانون یک موافق و یک مخالف و یک نفر از مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به ارائه نظر میپردازند و نظر فنی مسائل، نظر این مرکز خواهد بود که لازمه این اظهار نظر، فعالیتهای مختلفی است که انجام و جمع بندی هایی صورت میگیرد و در قالبهای گزارش به مجلس، منتشر میشود.
معاون مطالعات اجتماعی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در معاونت اجتماعی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بنا به اقتضاء و نیازهایی که پیش آمده، هفت گروه («آسیب های اجتماعی»، «سلامت»، «رفاه و تأمین اجتماعی و امور ایثارگران»، «مسائل اجتماعی ایران»، «اقوام و اقشار»، «جمعیت و مهاجرت»، «سرمایه اجتماعی، مشارکت و تعاون» شکل گرفته اند و ملاحظات و مطالبات به گروههای علمی تبدیل شده که به موضوعات علمی مختلف میپردازند.
حجت الاسلام والمسلمین سعید روستا آزاد «معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم» در این جلسه پس از بیان ساختار این دفتر اظهارکرد: نمیتوان حوزه اجتماعی را از فرهنگی تفکیک کرد؛ دفتر تبلیغات اسلامی به بلوغی رسیده است که از ابتدا تا کنون نمی توانست خود را از حوزههای اجتماعی جدا کند.
توجه مستمر دفتر تبلیغات اسلامی به مسائل اجتماعی از بدو تأسیس تا کنون
وی با اشاره به تشکیل قطب های فکری و فرهنگی در دفتر تبلیغات اسلامی گفت: با رویکرد آگاهی بخشی و پیشگیری، از ابتدای شکل گیری دفتر تبلیغات اسلامی توجه جدی به مسائل اجتماعی بوده است؛ با تشکیل قطب های فکری و فرهنگی در این دفتر که خط فرمان دفتر در ۱۴ مسأله اصلی هستند، بخش قابل توجهی از این میزها، مربوط به حوزه کاری معاونت مطالعات اجتماعی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی است.
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ضمن ارائه گزارشی آماری از فعالیت های این معاونت تصریح کرد: در این معاونت، جذب مبلغین صورت می گیرد که از بدو تأسیس دفتر تبلیغات اسلامی حدود ۴۰ هزار مبلغ در این معاونت پرونده دارند.
وی با اشاره به برگزاری و تدوین دوره های آموزشی مقابله با آسیبهای اجتماعی افزود: در حوزه های تخصصی طلاق، اعتیاد، مفاسد اخلاقی و جمعیت دوره های بلند مدت و کوتاه مدت در حد تربیت مربی و تربیت مدرس به صورت مجازی و یا حضوری تدوین و آماده شده و از طریق سامانه آموزشی در حال اتفاق است.
حجت الاسلام والمسلمین روستا آزاد به وجود ظرفیت مبلغین متخصص در دفتر تبلیغات اسلامی اشاره کرد و اظهارکرد: یکی دیگر از فعالیتهای معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی، بکارگیری و استفاده از ظرفیت مبلغین و طلاب محترمی است که در این حوزه ها تخصص دارند؛ در اداره کل تبلیغ تخصصی دفتر قریب به ۳۵۰ نفر از مبلغینی که علاوه بر تحصیلات حوزوی، دارای تحصیلات دانشگاهی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاهی روانشناسی و مشاوره هستند، پرونده دارند و در حوزههای مشاوره و روانشناسی خدمات میدهند.
وی گفت: بعد از دیدار مدیران دفتر تبلیغات اسلامی با رهبر معظم انقلاب و تأکید ایشان بر رسیدگی و تمرکز بر مسائل و موضوعات اجتماعی قم، کمیته ای در قم شکل گرفت و سپس قرارگاه ۱۹ دی زیر نظر آیت الله سعیدی «نماینده ولی فقیه در استان قم» تشکیل شد و مسؤولیت کارگروه اجتماعی و تأمین نرم افزار و اساتید آن از سوی این دفتر انجام می شود.
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: در حوزه آسیب های اجتماعی تاکنون درمان هیچ نتیجه ای نداشته است، لذا باید تمام توان را به قبل از ازدواج بیاوریم تا طلاق کنترل شود که در این صورت، بسیاری از آسیب هایی که میان خود زاد و ولد داشته و تأثیر دارند، کنترل می شود.
وی افزود: شأن مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی این است که این خط فرمان را برای مجموعه های مختلف تعریف کند، که البته این ظرفیت در قم و در حوزه و در دفتر تبلیغات اسلامی وجود دارد.
حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله بابایی، رییس میز مسائل اجتماعی قطب های فکری و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه دو محور اصلی «عدالت اجتماعی» و «امداد فرهنگی» را در میز مسائل اجتماعی در دستور کار داریم، عنوان کرد: مسئله امداد فرهنگی در راستای فعال کردن ظرفیتهای فرهنگی روحانیت در مواجهه با آسیبهای فرهنگی است؛ یعنی اساساً امدادگران فرهنگی در حوزه علمیه در صدد حل مسأله های آسیبهای اجتماعی نیستند، بلکه در صدد ایجاد مصونیت فرهنگی در برابر آسیبهای اجتماعی هستند.
برگزاری دوره های مصونیت بخشی نسبت به آسیب های اجتماعی برآمده از طلاق
وی تصریح کرد: ممکن است که این اقدام نتواند جلوی طلاق را بگیرد، اما سعی می کند نسبت به آسیب های فرهنگی برآمده از طلاق ایمنی و مصونیت ایجاد کند که برای این مسأله، با همکاری مرکز آموزش های کاربردی، آموزش های مختلفی را ویژه طلاب برادر و خواهر تدارک دیده و برگزار کردهایم.
وی افزود: در دیداری که مدیران دفتر تبلیغات اسلامی با رهبرمعظم انقلاب داشتند، مطالبه دانش امداد گری اسلامی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بود که اقدامی در راستا صورت گرفت.
حجت الاسلام والمسلمین بابایی اظهار کرد: طلابی که در مناطق آسیبزا کار امدادگری و تبلیغی انجام می دهند، تجربیات ذی قیمتی دارند که در هیچ جایی تبدیل به دانش نشده است؛ اقدامات انجام شده در عرصه مذکور، به این صورت بود که دوره هایی را برگزار کرده ایم و در حال حاضر تیمهای تحقیقاتی داریم که با روش های مختلف تجربیات طلبه های موفق در عرصههای اجتماعی را به دانش تبدیل می کنند و اولین کار را با ۳۰ نفر در پنج شش گروه علمی انجام دادیم و اکنون نزدیک به چند صد صفحه مطالب تدوین و تألیف شده، آماده گردیده است.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه عدالت اجتماعی گفت: اولین گروه علمی – پژوهشی عدالت اجتماعی در ایران که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی شکل گرفت، در حدود ۵ سال است که جمع فاضلی از طلاب به دنبال آن هستند که عملاً نظریه یا نظریات عدالت اجتماعی در اسلام را ارائه کنند تا بتوان آن را به عنوان مبنایی در برنامه ریزیهای اجتماعی قرار داد.
وی تصریح کرد: در این پژوهشکده، در زمینه مطالعات اجتماعی، علاوه بر حوزه های «امداد فرهنگی» و «عدالت اجتماعی»، مسأله «رسانه و روحانیت» و «رسانه و تبلیغ» را محور کار قرار دادیم و از جمله مسائل بسیار مهمی است که امروزه با آن درگیر بوده و جزو نیازهای فراگیر جامعه ما به شمار میرود.
وی افزود: کارهای جامعه شناسانه و روحانیت داریم که در حوزه علمیه قم طلابی که توأمان دانش آموخته حوزه و دانشگاه هستند، در مسأله جامعه شناسی و روحانیت ورودهایی کردهاند.
وجود ۱۳۰۰ نفر مبلغ متخصص در بیش از ۳۰ حوزه تخصصی در دفتر تبلیغات اسلامی
در این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین وحیدرضا ملکی، رئیس اداره اعزام مبلغان و گروههای تبلیغ تخصصی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی، عنوان کرد: تا کنون قریب به ۱۳۰۰ نفر از مبلغان متخصص در بیش از ۳۰ حوزه تخصصی شناسایی و تشکیل پرونده داده شده و طی دو سال اخیر حدود دو برابر شده است.
وی با بیان این که ظرفیت های خیلی خوبی در تبلیغ تخصصی از نظر منابع انسانی متخصص شناسایی شده است، گفت: حدود ۷۰ درصد از افرادی که تشکیل پرونده داده اند، علاوه بر تحصیلات حوزوی، دارای مدرک کارشناسی ارشد در آن حوزه تخصصی هستند و حدود ۲۱ درصد مدرک دکتری در این رشته ها دارند و قریب به هشت درصد مدرک کارشناسی را دارا می باشند اما افرادی که مدرک کارشناسی دارند، باید دورههایی را گذرانده باشند تا بتوانند پرونده تبلیغ تخصصی شان تأیید شود.
وی تصریح کرد: آسیبهای اجتماعی اتفاقی چند بعدی است و تک فعالیت نمیتواند منجر به حل مسأله شود؛ بر همین اساس سعی کردیم که برای حرکت در راستای حل مسأله، مبلغان را متمرکز در مناطق خاص کنیم که شناسایی شده و پنج شهر تهران، البرز، کرمانشاه، خوزستان و مرکزی در اولویت فعالیتهای ما قرار گرفته است و شهرهای قم و مشهد هم به خاطر تأکیدات مقام معظم رهبری نسبت به مسائل اجتماعی و فرهنگی قم و حاشیه نشینی در مشهد مورد توجه معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی است.
اجرای طرح مقابله با آسیب های اجتماعی در ۴۰ محله قم
حجت الاسلام والمسلمین سیدحامد شریعتمداری جهرمی، رئیس اداره اعزام مبلغان و گروههای تبلیغ عمومی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی، عنوان کرد: کارگروه اجتماعی قرارگاه ۱۹ دی قم از سوی این قرارگاه به دفتر تبلیغات اسلامی سپرده شد؛ مدلی که اجرا شده، در ۴۰ محله از ۱۱۲ محله قم این مدل را با همکاری سازمان های مختلف فرهنگی (سپاه، شهرداری، ارشاد، کمیته امداد، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، ناجا، آموزش و پرورش و…) در شهر پیاده کرده ایم.
وی ضمن تبیین مدل مقابله با آسیب های اجتماعی گفت: مدل بر این اساس بوده است که محله باید نسبت به مسائل خود آشنا شود و برای حل آنها مشارکت کند و ما نقش تسهیل گری خواهیم داشت، نه تصدی گری؛ شورای محلات را فعال کردیم و ابزارهایی را در اختیار قرار دادیم تا بتوانند نقش آفرینی گسترده تری را داشته باشند؛ همچنین آموزش های مهارت های زندگی، فرزندپروری و پیشگیری از اعتیاد و طلاق و… را تدرک دیدیم و در کنار آن، نظام ارجاعات ایجاد کردیم و گفتیم که اگر با خانواده معتادی برخورد کردید، از گروههای تخصصی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی استفاده کرده و با هم مرتبط کردیم؛ مسائل را با محوریت مسجد و اتصال خانوادهها و مدارس به مسجد پیش بردیم و این مدل، مدل تقویت بنیان خانواده به عنوان راهکار ما بوده که پیش رفته است.
وی تصریح کرد: از مرکز پژوهش های مجلس میخواهیم که نسبت به قم به عنوان مادر انقلاب نگاه ویژهای داشته باشد تا بتوانیم در قم و نقش آفرینی که در محلات و برنامههای فرهنگی و اجتماعی داریم، یک کار ویژهای انجام دهیم.
انتهای پیام
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰