تاریخ انتشار : پنجشنبه 10 تیر 1400 - 17:07
کد خبر : 119593

ژئوممبران چه کاربردی دارد؟

ژئوممبران چه کاربردی دارد؟

برخی از عایق‌ها مانند رزین نصب بسیار سختی دارند و هزینه‌ی گرانی را روی دست افراد باقی می‌گذارند. از طرف دیگر عایق‌هایی مانند سیمان، نمی‌توانند نفوذ ناپذیری بالایی داشته باشند و البته پس از مدت کوتاهی از بین می‌روند. برای این منظور به موادی نیاز داریم که از نظر انسجام حالتی شبیه به ورق‌های پلاستیکی استخر داشته

برخی از عایق‌ها مانند رزین نصب بسیار سختی دارند و هزینه‌ی گرانی را روی دست افراد باقی می‌گذارند. از طرف دیگر عایق‌هایی مانند سیمان، نمی‌توانند نفوذ ناپذیری بالایی داشته باشند و البته پس از مدت کوتاهی از بین می‌روند. برای این منظور به موادی نیاز داریم که از نظر انسجام حالتی شبیه به ورق‌های پلاستیکی استخر داشته باشند. با ما همراه باشید تا شما را با مقاوم‌ترین عایق موجود آشنا کنیم.

ژئوممبران چیست؟

عایق‌های ژئوممبران در واقع آسترها و موانع غشایی نفوذ ناپذیری هستند که در واقع می‌توانند برای موارد بسیاری استفاده شود. این موانع چه به عنوان لایه‌ی اول و در برنامه‌ی مهار اولیه و چه به عنوان موانع و عایق‌های ثانویه در انواع صنایع مختلف می‌توانند استفاده شوند.

یکی از عایق‌های پلیمری که از مواد پلی اتیلن و ترکیب آن با کربن سیاه ساخته شده است ژئوممبران است که  می‌تواند نفوذناپذیری بالایی در مقابل آب نسبت به خاک داشته باشد و از نفوذ آب به داخل خاک تا نزدیک به ۱۰۰ درصد محافظت می‌کند. علاوه بر این‌، مواد ورق‌ها در مقابل اشعه ماورای بنفش مقاومت می‌کنند و از دمای منفی ۴۰ درجه تا مثبت ۷۰ درجه می‌توانند مقاومت کنند.

 از دیگر ویژگی‌های این مواد این است که دارای نصب آسان بوده و چون از مواد پلیمری تشکیل شده‌اند حالت پلاستیکی داشته و قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارند. این عایق به خاطر مواد تشکیل دهنده خود هستند در نتیجه با آب ترکیبات شیمیایی تشکیل نداده و مواد مضر را وارد آب نمی‌کند. از طرفی مواد نه تنها عایق سیالات هستند بلکه می‌توانند از ورود و خروج سایر گازها به آب یا آب به خاک محافظت کنند.

این عایق‌ها به دلیل داشتن ویژگی‌های مختلف فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی که دارند می‌توانند به شما اطمینان خاطر دهند که می‌توانید مطمئن باشی  از عملکرد بالایی برخوردار هستند.

مزایای ژئوممبران چیست

نصب سریع و آسان
کاربری‌های متفاوت و متنوع
مقرون به صرفه
دارای ضخامت‌های متفاوت
مقاوم در برابر نفوذ گازها
انعطاف پذیر
مقاومت در برابر اشعه ماورای بنفش
مقاومت در برابر دمای مختلف
به دلیل خاصیت ارتجاعی که دارند می‌توانند در برابر مواردی مانند زلزله تا ۷ ریشتر مقاومت کنند
عمر این مواد بسیار طولانی است که بین ۴۰ تا ۸۰ سال تخمین زده می شود

نکات نصب ژئو ممبران چیست

در صورتی که تصمیم دارید از عایق‌های ژئوممبران استخرهای خود استفاده کنید بهتر است قبل از خرید این عایق‌ها به حفر استخر بپردازید و سطح استخر را از نخاله‌ها و سنگ‌های بزرگ پاکسازی کنید. این سنگ‌ها در طولانی مدت می‌توانند به مقاومت‌ها عایق آسیب وارد کنند

کاربردهای ژئوممبران چیست؟

همانطور که پیش از این‌هم گفتیم، این مواد در مهارهای اولیه و ثانویه مورد استفاده قرار می‌گیرند. منظور از مهارهای ثانویه چیست؟ بد نیست بدانید که برخی از تاسیسات مانند پالایشگاه‌ها و فرودگاه‌ها وجود دارند که برای مهار سوخت، روغن، لجن یا سایر مواد شیمیایی از این عایق‌ها باید به عنوان برنامه‌ی عایق‌بندی ثانویه استفاده کنند.  از این عایق‌ها استفاده می‌کنند  تا مناطق بزرگی از مخازن زیرزمینی، مخازن بالای زمین و یا حتی ظروف قابل حمل مواد شیمیایی استفاده کنند.

 این عایق‌ها دارای استفاده‌ها و کاربری‌های گوناگون به شرح زیر هستند.

استخرهای کشاورزی
استخرها و حوضچه‌های پرورش ماهی
محل جمع آوری زباله‌های پزشکی
سدها و حوضچه‌های دست ساز
دیوارها و سقف تونل‌ها
حوضچه‌ها و پساب‌های پتروشیمی
کانال‌های انتقال و نگهداری آب یا سایر سیالات

ژئوممبران‌ها طیف بسیار وسیعی از کاربری را در بر می‌گیرند و از طرفی می‌توانند در مکان‌ها متعددی مورد استفاده قرار گیرند.

ژئوممبران‌ها در کاربردهای زیست محیطی، هیدرولیکی، حمل و نقل، نفت و گاز و همچنین صنایع زباله مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نکاتی که هنگام خرید ژئوممبران باید مد نظر قرار دهید؟

در هنگامی که به قصد خرید ژئوممبران مراجعه می‌کنید حتما دقت کنید عایقی را انتخاب کنید که به اندازه‌ای که لازم است محکم باشد و بتوان تایید کرد که می‌تواند به طور طولانی مدت در برابر اشعه ماورا بنفش، شرایط سخت آب و هوایی، و انبساط و انقباض‌های حرارتی دوام لازم را داشته باشد.

این نکته را در نظر بگیرید که بسته به محل مورد نظرتان این رول‌ها باید به اندازه‌ای ضخیم باشند که در برابر  سوراخ، پارگی یا فشار ظرف ذخیره‌ی اولیه نیز مقاومت داشته باشند. از ویژگی‌های مهم برای این عایق‌ها این است که که در اثر تماس طولانی مدت با سوخت‌های سمی، قابل اشتعال، مواد شیمیایی ذخیره یا خورنده، واکنشی نشان ندهد و خراب نشود.

توجه کنید که مواد تشکیل دهنده‌ی ژئوممبران بسیار در نتیجه‌ی نهایی که مد نظر دارید موثر است. برخی ژئوممبران‌های مختلف در بازار موجود است که از جنس پی وی سی تولید شده است. این ژئوممبران‌ها مناسب عایق بندی نیستند. از طرفی دقت به ضخامت ژئوممبران یکی از نکات موجود است. ژئو ممبران‌های موجود در بازار اغلب ۱.۵ میلیمتر قطر دارند. اما اگر کمتر یا بیشتر از این ضخامت را نیاز دارید باید به طور سفارشی به کارخانجات تولید این عایق سفارش دهید تا بسته به نیاز شما آن را تولید کنند.

برای خرید این مواد به صورت متر مربع باید هزینه کنید. البته عوامل بسیاری باعث می‌شود تا این مواد از نوسان قیمتی برخوردار باشد و نتوانید قیمت دقیقی را برای آن تعیین نمایید.

ژئوممبران با ضخامت ۲ میلیمتر بیشتر برای استخرهای با عمق بیش از ۱۵ متر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ژئوممبران برای محل‌های کوچک می‌تواند به صورت یک تکه به کار رود، اما در محل‌های بسیار بزرگ لازم است تا در محل درزها، این عایق‌ها ذوب شوند تا استقامت بیشتری داشته باشند.

به طور کلی از ژئوممبران در هر محلی استفاده می‌شود که لازم باشد ماده مورد نظر را در فضایی نگه داریم که برای آن‌ها تعیین کرده‌ایم تا بدین طریق از هدر رفت آن‌ها جلوگیری کنیم.

کلام آخر

از ترکیب ۹۷ درصد پلی اتیلن و ۲.۵ درصد کربن سیاه و ۰.۵ درصد آنتی اکسیدان، عایق پلیمری مقاومی تولید می‌شود می‌تواند از استخرهای شما در مقابل نفوذ آب به داخل زمین جلوگیری می‌کند. از مهار مواد زائد جامد تا عایق انتقال گازها و بخارها، می‌توانید از این این رول‌های ژئوممبران استفاده کنید. بسته به این‌که از عایق‌های رولی ژئوممبران در کجا استفاده می‌کنید، می‌توانید از ژئوممبرانی استفاده کنید که از ترکیبات خاصی تولید شده باشد. به همین منظور می‌توانید این عایق‌ها را سفارش دهید.

ژئوممبران‌ها علی الخصوص اگر تولید داخل باشند، می‌توانند با قیمت بسیار ارزان و مقرون به صرفه از استخرهای شما در مقابل انواع خسارات جلوگیری کنند.

برای نصب عایق می‌توانید از جوشکاری حرارتی یا جوشکاری با هوای گرم استفاده کنید و آن را در انواع شکل‌ها به استخر عنوان لایه استخر به استخر خود اضافه کنید. می‌توانید برای این‌که سنگ‌های بزرگ باعث کاهش مقاومت نشوند یک لایه‌ی زیرین آن ورق‌های ژئو تکستایل اضافه کنید تا مطمئن باشید این‌ها آسیبی نمی‌بینند.

عایق‌های ژئوممبران می‌توانند کاربردهای بسیاری داشته باشند و در موارد مختلف بسیاری استفاده شوند. از حوض‌های کوچک خانگی تا محل دفن زباله یا حتی سدهای بسیار بزرگ از این روش می‌توان استفاده نمود.

بسیاری از افراد از این عایق‌ها استفاده می‌کنند. آیا تا به حال شما امتحان نموده‌اید؟

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد