تاریخ انتشار : یکشنبه 6 تیر 1400 - 16:28
کد خبر : 119207

رفع مشکل ۵۷ واحد تولیدی در همدان/ جلوگیری دستگاه قضا از بیکاری ۴۲۲ نفر

رفع مشکل ۵۷ واحد تولیدی در همدان/ جلوگیری دستگاه قضا از بیکاری ۴۲۲ نفر

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از همدان محمدرضا عدالتخواه بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران، با اشاره به اقدامات انجام شده در دادگستری استان اظهار کرد: طرح‌های ابداعی با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب و بر مبنای سند تحول قوه قضائیه در استان

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از همدان محمدرضا عدالتخواه بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران، با اشاره به اقدامات انجام شده در دادگستری استان اظهار کرد: طرح‌های ابداعی با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب و بر مبنای سند تحول قوه قضائیه در استان ایجاد شده که مورد تأیید ریاست قوه قضائیه در سفر به همدان قرار گرفت و در حال حاضر نیز در کشور شناخته شده است.

وی با اشاره به اینکه در دادگاه‌ها و دادسراها به جز شورای حل اختلاف و اجرای احکام ۲۷۱ هزار و ۱۶۷ فقره پرونده طی یک سال مختومه شده است گفت: این میزان ۱۵ هزار و ۸۶۷ فقره پرونده نسبت به سال قبل بیشتر بوده است.

رئیس کل دادگستری استان همدان خاطرنشان کرد: طی ۲۱ ماه اخیر ۷۴۶ هزار و ۷۲۵ فقره پرونده وارد مجموعه قضایی استان اعم از دادگاه‌های بدوی، تجدیدنظر، دادسراها، شوراهای حل اختلاف و اجرای احکام مدنی و کیفری به نحو نقطه‌ای شده است.

وی یادآور شد: بر اساس آمار نقطه‌ای عملکرد، ۷۴۹ هزار و ۴۲۶ فقره پرونده با شوراهای حل اختلاف وارد مجموعه قضائی استان شده، مختومه شده که ۲ هزار و ۷۰۱ فقره پرونده بیش از پرونده وارده، مختومه شده است.

 رئیس کل دادگستری استان همدان با اشاره به اینکه در شورای احکام ۲۱۲ هزار و ۵۳۹ فقره پرونده رسیدگی شده است افزود: خوشبختانه همدان رتبه اول صلح و سازش در کشور را به دست آورده که با ۴۷ درصد یعنی نزدیک به ۵۰ درصد پرونده‌های وارده به شورای حل اختلاف این مهم حاصل شده است، البته این آمار در کشور به طور میانگین ۳۲ درصد است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه‌ دادگاه‌ها و دادسراها آمار ۴۲ هزار و ۳۸۸ فقره پرونده را به صلح و سازش ختم کردند بیان کرد: ۷.۵ درصد کل پرونده‌های دادگاه‌ها و دادسراهای استان منتهی به صلح و سازش شده که تمام این اقدامات محورهای سند تحول قضایی است.

عدالتخواه با اشاره به اینکه برای سند تحول اهدافی در سه بازه زمانی ترسیم شده که بسیار متقن و اساسی است ادامه داد: متاسفانه شرایط کرونا اثر مستقیمی بر کار ما داشت، با این وجود که ۷۰ قاضی و ۱۶۰ کارمند در سطح استان مبتلا به این بیماری شدند اما یک روز کار تعطیل نشد و با ابتلای هر فردی، کار توسط همکاران دیگر پیش رفت.

وی با بیان اینکه در عفو زندانیان نیز رتبه اول کشور از آن همدان است افزود: در استان همدان طی ۱۰ سال گذشته ۵۷۸ نفر شامل عفو شده بودند که در ۲۱ ماه اخیر یک‌هزار و ۵۲۶ نفر مورد عفو قرار گرفتند و در این زمینه اصلاح رفتار و متنبه شدن افراد شرط اساسی است.

رتبه اول اتقان آراء در سطح کشور متعلق به همدان است

رئیس کل دادگستری استان همدان با اشاره به اینکه همدان رتبه اول آزادی مشروط را در کشور دارد گفت: خوشبختانه رتبه اول اتقان آراء در سطح کشور نیز متعلق به همدان است.

وی با بیان اینکه ۲۰ درصد آراء در دادگاه‌های تجدید نظر کشور نقض می‌شود اما این میزان در استان ۱۲ درصد است و اردیبهشت‌ماه به ۷ درصد رسیده بود افزود:‌ «ساآب» به عنوان سامانه ارزشیابی آرای بدوی، در استان ایجاد شده و آرای قضات نمره‌گذاری و به تمام قضات بدوی کارنامه عملکرد ارائه می‌شود.

عدالتخواه با اشاره به اینکه آیت‌الله رئیسی در سفر به همدان، دستور داد سامانه ساآب و سه سامانه دیگر استان سراسری شود چراکه به دادرسی قوی کمک خواهد کرد گفت: از نظر رضایتمندی مراجعین نیز با نمره ۸۳ رتبه چهارم کشوری را به دست آوردیم اما میانگین کشوری ۸۱ است.

وی با بیان اینکه رهبری بارها تاکید به استفاده جوانان دارند و می‌فرمایند «از جوانان صالح، انقلابی و فاضل در مسوولیت قوه قضائیه استفاده کنید» افزود: در عمل به این منویات سن دادستان‌های ما پنج سال و رئیس دادگستری‌ها چهار سال جوان‌تر شدند و ۷۵ درصد قضات یعنی۱۷۰ قاضی در دو کمیسیون نقل و انتقالات ارتقا پیدا کردند.

رئیس کل دادگستری استان همدان با اشاره به اینکه رفع موانع تولید از مجموعه بنگاه‌های اقتصادی در سطح کشور مورد توجه دستگاه قضا بوده است گفت: در استان همدان با تشکیل ۲۰۷ جلسه با فعالین اقتصادی و ۲۷۷ مورد مکاتبه برای تسهیل امر تولید و سرمایه، ۵۷ کارخانه و کارگاه رفع مشکل و از بیکاری ۴۲۲ نفر جلوگیری شده‌ است.

وی با بیان اینکه در این راستا صنایع غذایی کیوان در کمتر از ۱۰ روز راه‌اندازی شد اما برای ظرفیت صد درصدی آن زمان لازم است خاطرنشان کرد: طبق اعمال ماده ۴۷۷ طی ۲۱ ماه گذشته ۲ هزار و ۷۲۰ درخواست وارد شده که ۲ هزار و ۳۶۹فقره خلاف شرع تشخیص داده نشده اما ۱۵۹ پرونده تشخیص داده شده که اشکال دارند.

عدالتخواه با اشاره به اینکه معادل ۶ درصد آراء خلاف شرع تشخیص داده و بقیه پرونده‌ها نیز در حال بررسی هستند گفت: فسادستیزی در قوه قضاییه بعد از آیت‌الله رئیسی نیز به قوت ادامه خواهد داشت و ریاست بعدی نیز با قوت کار را ادامه می‌دهد چراکه دستور رهبری و مطابق با سند تحول قضایی است.

وی با بیان اینکه ماده ۴ قانون ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد تاکید به این موضوع دارد و در استان نیز کارگروه شناسایی و پیشگیری از عوامل فسادزا تشکیل شده که می‌توان گفت همدان مبدع این کارگروه در کشور است افزود: نتیجه غیرمستقیم وجود فساد در سیستم اداری باعث بدینی می‌شود و نباید اغماض صورت گیرد، مدیری اگر چشم‌پوشی کند و گزارش ندهد، مرتکب جرم ترک فعل شده است.

اضافه شدن ۴۴ شعبه قضائی در استان

رئیس کل دادگستری استان همدان با اشاره به اینکه ماده قانونی آن یعنی ۶۰۶ قانون مجازات اسلامی ناظر به ماده ۱۳ قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد است عنوان کرد: اگر مدیری ترک فعل کرد دو سال حبس و دو سال انفصال موقت از سمت خود خواهد داشت.

وی با بیان اینکه مردم برای معرفی افراد کلاهبردار که ادعای ارتباط با سیستم قضایی دارند و می‌خواهند کلاهبرداری کنند با شماره ۱۵۸۰ مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضائیه تماس بگیرند افزود: شماره ۱۲۹ نیز در زمینه ارشاد قضائی، مشاوره تلفنی می‌دهد.

عدالتخواه از اضافه شدن ۴۴ شعبه قضائی در استان خبر داد و افزود: با توجه به حجم بالای پرونده‌های قضائی در استان برای اینکه بر این حجم بالای پرونده‌ها فائق آئیم، ۴۵ شعبه را اضافه کردیم که بیش از ۲۰ شعبه قضائیه در دادگستری استان اضافه شده است.

وی با بیان اینکه هفته گذشته شعبه ۱۵ دادگاه حقوقی شهید سلیمانی را در دادگستری استان افتتاح کردیم گفت: این اقدام باعث کوتاه شدن زمان رسیدگی به پرونده می‌شود و کیفیت کار بالا می رود.

رئیس کل دادگستری استان همدان با اشاره به اینکه قریب به ۱۰ معاون قضائی داریم که در شعب به عنوان قاضی شعبه نیز فعالیت دارند و این در کشور استثناست افزود: یکی از برنامه‌ها در سند تحول قضایی، الکترونیکی کردن خدمات بوده که تاکنون ۴۰ خدمت به صورت الکترونیکی ارائه می‌شود.

راه‌اندازی سامانه ملاقات «زندانی با خانواده»

وی با بیان اینکه طی چند روز اخیر در زندان استان سامانه ملاقات «زندانی با خانواده» راه‌اندازی شد گفت: طبق این سامانه هر فرد زندانی می‌تواند ۲۰ دقیقه به صورت مجازی با خانواده خود ملاقات داشته باشد.

عدالتخواه از ابلاغ ۹۳ درصد اخطاریه به صورت الکترونیکی خبر داد که تاکنون ۲ هزار و ۲۲۰ دادرسی به صورت الکترونیکی برگزار شده است اضافه کرد: در حال حاضر در تمام زندان‌های استان به صورت سامانه الکترونیک دادرسی می‌شود و به همین دلیل کمتر غل و زنجیر را در دست متهم می‌بینیم.

وی با اشاره به برنامه‌های ابتکاری استان که سه برنامه در طول سه سال از سال ۹۸ تاکنون اجرا شده و همدان به عنوان الگوی سایر استان‌ها قرار گرفته است گفت: برنامه کمی شعبه‌محور، برنامه سال اول بود که طبق آن ابتدای سال هدف پایان سال قاضی مشخص می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان همدان با بیان اینکه سال گذشته برنامه کیفی قاضی‌محور اجرایی شد که در آن عملکرد قاضی سنجیده می‌شود افزود: برای سامانه ساآب، سامانه ارزشیابی آرای بدوی، ۱۰ شاخص حقوقی و کیفری مشخص شده و طبق عملکرد نمراتی درج می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پنج استان درخواست راه‌اندازی این سامانه را داده‌اند افزود: «ساتد» به عنوان سامانه ارزشیابی تحقیقات دادسرا را نیز راه‌اندازی خواهیم کرد.

عدالتخواه از راه‌اندازی سامانه «سانک»، سامانه ارزشیابی نظرات کارشناسی و سامانه «سادو»، سامانه ارزشیابی دفاعیات وکلا سخن به میان آورد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۵۰ قاضی استان زیر ۱۲ درصد نقضی دارند و برخی نیز صفر درصد نقضی داشته‌اند که طبق این سامانه بهترین قاضی‌ها در استان شناسایی می شوند.

وی با اشاره به اینکه ۲۵ قتل عمد در ستاد تألیف قلوب استان به مصالحه کشیده شده گفت: در ستاد تالیف قلوب دو کمیته معتذرین و مصلحین فعال است که وظیفه کمیته معتذرین این است که از متهم بخواهند در صورت تمایل با حفظ حق اعاده دادرسی از شاکی عذرخواهی کند.

رئیس کل دادگستری استان همدان با بیان اینکه تاکنون ۴ هزار و ۳۶۹ متهم حاضر به عذرخواهی شدند که ۲ هزار و ۷۴۴ شاکی رضایت دادند افزود: البته این مورد شامل پرونده حقوقی نمی‌شود و بیشتر شامل جرائم کیفری است.

وی با اشاره به اینکه کمیته مصلحین نیز با هدف حل اختلاف محلات در مساجد فعالیت می‌کند  خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۱۰۰ مسجد در شهر همدان در این راستا سازماندهی شدند که قرار است تعداد آن به ۴۰۰ مسجد برسد.

بیش از ۲۰۰ نفر از زندانیان آزاد و با پابند الکترونیکی زندگی می‌کنند

عدالتخواه با بیان اینکه تاکنون بیش از ۲۰۰ نفر از زندانیان آزاد و با پابند الکترونیکی زندگی می‌کنند افزود: خوشبختانه نسبت به سال گذشته پنج درصد در مجموع ورودی پرونده به دستکاه قضائی استان کاهش داشته است.

وی  با اشاره به سفر اخیر آیت‌الله رئیسی به همدان که در جریان امور واحدهای تولیدی قرار گرفت گفت: مشکل شرکت کشاورزی دامپروری تلیسه امید استانی حل نمی‌شود و قرار  است در کارگروهی در تهران مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس کل دادگستری استان همدان با بیان اینکه در این سفر ۴ هزار و ۵۰۰ نامه جمع‌آوری شد که کمترین نامه هم متعلق به استان  همدان بود ادامه داد: این نامه‌ها در ۴۱ کارگروه تخصصی بررسی و رسیدگی می‌شوند.

وی در خصوص تخلفات انتخاباتی نیز بیان کرد: در انتخابات ۱۴۰۰ کمترین میزان تخلف را نسبت به دوره‌های قبل داشتیم و تخلفات صورت گرفته اگر در حوزه ارتکاب جرم باشد به ما ارتباط دارد و در غیر این صورت به هیات‌های نظارت مربوط  می‌شود.

عدالتخواه در خصوص اینکه چرا استان همدان تعداد بالای زندانیان نسبت به سایر استان‌های غرب کشور دارد گفت: متأسفانه قبلا تفکر قدیمی حبس‌محور در استان حاکم بوده اما ما تغییر رویه دادیم تا وضعیت بهتری را شاهد باشیم.

وی در خصوص پروژه اسکای مال نیز خاطرنشان کرد: پروژه اسکای مال ارتباطی به دادگستری ندارد و مربوط به شهرداری است اما اگر حقوق عامه ضایع شود، برخورد می‌کنیم.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد