تاریخ انتشار : سه شنبه 1 تیر 1400 - 12:43
کد خبر : 118861

«تحوّل تولید ۲۵۰ میلیون نفری در کشاورزی» ــ ۲ | یادداشت‌های تحول‌آفرین یک «مدیر جهادی» ــ بخش دوم

«تحوّل تولید ۲۵۰ میلیون نفری در کشاورزی» ــ ۲ | یادداشت‌های تحول‌آفرین یک «مدیر جهادی» ــ بخش دوم

– اخبار اقتصادی – خبرگزاری تسنیم؛  کارگروه بررسی‌های ویژۀ اقتصادی؛ پروندۀ ویژۀ «مزرعۀ پدری»، بخش  128  اشاره | خبرگزاری تسنیم با هدف کمک به دولت جدید در اتخاذ رویکرد مناسب و تحول‌خواه، سلسله‌مطالبی با عنوان «تحول ۲۵۰میلیون نفری در کشاورزی»، را منتشر خواهد نمود، و به‌ویژه رویکردهای مهمی که در تحول‌خواهی بخش کشاورزی مورد نظر

– اخبار اقتصادی –

خبرگزاری تسنیم؛  کارگروه بررسی‌های ویژۀ اقتصادی؛ پروندۀ ویژۀ «مزرعۀ پدری»، بخش  128 

اشاره | خبرگزاری تسنیم با هدف کمک به دولت جدید در اتخاذ رویکرد مناسب و تحول‌خواه، سلسله‌مطالبی با عنوان «تحول ۲۵۰میلیون نفری در کشاورزی»، را منتشر خواهد نمود، و به‌ویژه رویکردهای مهمی که در تحول‌خواهی بخش کشاورزی مورد نظر است را مطرح خواهد کرد. یادداشت مشورتی زیر دومین مطلب از این حوزه است؛ تراوشات قلم محمدتقی امانپور، دربارۀ اقتضائات حکمرانی و مدیریت جهادی در دولت تحول‌خواه جدید، که به‌صورت اختصاصی در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار گرفته و در چند شماره منتشر می‌شود. او در توضیح این یادداشت خاطرنشان کرد: ” توسعۀ پایدار کشور ما باید بر اساس قابلیت‌های سرزمینی ما شکل بگیرد، لذا، از حوزۀ «انرژی» آغاز می‌شود، و در حوزۀ «کشاورزی» توسعه و قوام می‌یابد.”

+ بخش اول را {اینجـــــــا} ببینید

متن بخش دوم، حاوی مقدمه، و ۲۸ مورد از رئوس ظرفیت‌های سرزمین ماست که صاحب این قلم مختصراً به آنها پرداخته است.

* * * * *

مقدمه: نظام جمهوری اسلامی با مبارزات و مجاهدت­‌ها وشهادت‌طلبی مردم به رهبری امام خمینی با هدف ایجاد یک نظام حکومتی روزآمد و متکی به آموزه­‌های اسلامی تأسیس شده­‌ است. با گذشت ۴۲ سال از پیروزی انقلاب اسلامی و تأسیس حکومت جمهوری اسلامی و برگزاری دوازده دوره انتخابات ریاست جمهوری در حالی سیزدهمین دورۀ این انتخابات تحت زعامت رهبر معظم انقلاب اسلامی در آستانۀ برگزاری است که، در کنار دستاوردهای ارزشمند به‌دست آمده از جمله حضور قدرتمند مردم در حفاظت و صیانت از نظام اسلامی در همۀ عرصه­­‌ها اعم از مبارزه با دشمنان داخلی و خارجی، حمایت و حضور پرشور در انتخابات، تحمل دشواری­‌ها و تحریم­‌های ظالمانه و حفظ و صیانت از حاکمیت با تلاش فداکارانه برای همراهی با نظام اسلامی در تولید کالا و خدمات مورد نیاز با رویکرد خوداتکایی که به الگویی برای استقلال و آزادی در جهان تبدیل شده­ است در عین حال چالش­‌های عمده­‌ای بر سر راه توسعۀ ملی و تأمین مطالبات مردمی قرار گرفته­ که طی ۴۲ سال گذشته هر روز وسیع­تر و متنوع­تر و عمیق­تر شده­ است. در حالی که مدت مذکور برای تأمین همۀ زیرساخت­‌ها و امکانات مورد نیاز برای ادارۀ شرافتمندانۀ یک ملت با جمعیت کمتر از ۸۵ میلیون نفر کافی بوده­ است اما این هدف محقق نشده و مشکلات و کمبودهای بسیاری پدید آمده­ است. بطور طبیعی تحریم­‌ها و محدودیت­‌های ناشی از فشار حداکثری دشمنانی که منافع آنان با تأسیس جمهوری اسلامی به خطر افتاده است در بروز ناکارآمدی­‌ها مؤثر بوده­ است، اما سؤال این است که در شرایط موجود و با محدودیت­‌های ایجاد شده چگونه کارآمدی مورد انتظار قابل ایجاد است. داوطلبان مدیریت راهبردی کشور باید اندیشه، تفکر، فهم، لیاقت، کارآمدی روزآمد اجرایی و اشراف اطلاعاتی لازم را برای تغییر وضع موجود و گذر از ناکارآمدی­‌ها و ایجاد کارآمدی­‌های لازم در همۀ عرصه­‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی داشته باشند. آنان باید همچنین کارآمدی لازم برای تعامل جهانی با همسایگان و دیگر حکومت­‌ها را داشته و توان و قابلیت برنامه‌­ریزی و بهره­‌گیری همه­‌جانبه از دیپلماسی کارآمد اقتصادی را داشته باشند. این برنامۀ مختصر و پیشنهادی بگونه­‌ای تلاش دارد که با رویکرد مدیریت جهادی متکی به جهاد علمی با ذکر الزامات و اولویت­‌ها و مرور ظرفیت­‌ها برنامه­‌ای خلاصه و اولیه­‌ را ارائه نماید، تا افراد محترمی که احساس تکلیف کرده­‌اند مدیریت اجرایی کشور را تصاحب کنند نزد وجدان خود، در پیشگاه خداوند و نزد مردم معلوم شود به چه میزان آمادگی، توان، لیاقت، سابقه و کارآمدی لازم را برای انجام وظایف محوله دارا می­‌باشند. برخی داوطلبان تلاش می­‌کرند که به هر قیمت و به هر وسیله­‌ای! برندۀ انتخابات باشند، اما سؤال این است که چقدر می­‌خواستند و می­‌توانستد با فراهم کردن زمینۀ مشارکت همۀ دست­‌اندرکاران در اداره کشور کارآمد و موفق باشند. توصیه این است که مسئولان ذی‌ربط ضمن مشارکت در اجرایی شدن این برنامه با جدیت در جستجوی شناسایی و معرفی مدیران لایق و کارآمد و توانمندی باشند که بتوانند با تغییر و تحول و گذر از وضع موجود دستیابی به توسعۀ پایدار ملی و زمینه­‌سازی برای آبادانی و شکوفایی و تمدن­‌سازی را در این سرزمین تمدن­‌ساز فراهم کند. نوآوری در ارائۀ یک برنامۀ پیشنهادی برای همۀ داوطلبان با همۀ نواقص و کاستی­‌هایی که می­‌تواند در ویرایش­‌های اولیه داشته­ باشد، گامی ارزشمند در ایجاد هم­‌افزایی و توانمندسازی جامعه و دست­‌اندرکاران برای بهینه­‌سازی فرایند انتخاب داوطلب اصلح و شایسته و قدرتمند و همچنین گامی در مشارکت همگانی برای بهره­‌گیری از دانش و فناوری­‌های موجود قابل دسترس برای تهیۀ یک برنامۀ جامع کارآمد ملی و فرایندی مؤثر برای همدلی و همراهی و عزم ملی خواهد بود. این روند با انجام ویرایش­‌های مختلف همچنان ادامه خواهد یافت و امید است که با مشارکت صاحبنظران به یک مجموعۀ کامل از برنامه­‌های روزآمد و عملیاتی و قابل قبول تبدیل شود و بستر اجرایی شدن آن با حمایت قوای سه‌گانه فراهم شود. جناح‌بندی­‌ها و تمامیت­‌خواهی­‌های موجود هرگز راه به جایی نمی­‌برد و جز به دلسردی مردم و عدم همراهی واقعی آنان برای پیشرفت و آبادانی نمی­‌انجامد و چاره­‌ای جز وفاق ملی و عزم ملی برای انتخاب صالح­ترین و مناسب‌­ترین گزینه و همراهی و همدلی و پشتیبانی از او نخواهد بود. هم­دلی و عزم ملی در انتخاب اصلح کوچک­ترین اقدام مورد نیاز است و اقدامات مؤثر و مهم پس از انتخابات آغاز شده است. هم­‌افزایی و توانمندسازی دست­‌اندرکاران و حمایت و پشتیبانی از نیروهای حرفه­‌ای و کارآمد حتی اگر با سلیقۀ سیاسی حکمرانان کاملاً همراه نباشد و قبول زحمت و دردسر برای اجرای کارهای سخت و دشوار اما مؤثر که موجب کارآمدی حکمرانی می­‌شود از جمله مطالبات و اقدامات مهم مورد نظر مردم است امری که عموماً مورد غفلت قرار می­‌گیرید و با غفلت از این مهم بسیاری از منافع و مطالبات مردم نیز برآورده نمی­‌شود. این برنامه بستری برای فراخوان عمومی همۀ دست­‌اندرکاران و صاحب­نظران برای تکمیل و اصلاح برنامه و کمک به اجرایی شدن آن است. رسالت و مأموریتی که نه متوقف خواهد شد و نه به پایان خواهد رسید بلکه تا تحقق همۀ اهداف و تکامل مستمر آن­ها ادامه خواهد یافت. انشاءالله.

کلیدواژه:  انتخابات ریاست جمهوری، مبارزات انتخاباتی، کارآمدی مدیریت، تغییر و تحول، توسعۀ پایدار، آبادانی و شکوفایی، دیپلماسی اقتصادی، خودکفایی، استقلال،  هم­‌افزایی و توانمندسازی، جهاد علمی، مدیریت جهادی، اشراف اطلاعاتی، سلامت همگانی، تمدن­‌سازی، فراجناحی، عزم ملی، روزآمدی در علم و فناوری، اشتغال و امنیت غذایی، مدیریت هوشمند

خلاصه فصول پنجگانه: این برنامه در پنج فصل تنظیم شده که رئوس و کلیات هر فصل بطور خلاصه و تیتروار آمده و مشروح هر یک از فصل­‌ها حسب ضرورت به‌تدریج انشاء­الله ارائه و منتشر خواهد شد:

فصل اول) نمونه­‌هایی از قابلیت­‌های سرزمین:

۱-۱)ذخایر عظیم نفت و گاز: رتبۀ اول ذخایر هیدروکربوری (نفت و گاز) جهان با سابقۀ ۱۲۰ سال اکتشاف و استخراج و فناوری پالایش و تجارت مواد خام و فراورده­‌ها، متکی به نیروهای متخصص و کارآمد و ساختارهای وسیع و گسترده که قابلیت روزآمد شدن دارند.

۲-۱) تنوع منابع زیستی و اکوسیستم: تنوع بی­‌نظیر ذخایر ژنتیکی زراعی، باغی، دام و طیور و آبزیان، جنگل و مرتع و بیابان، اقلیم و اکوسیستم­‌های زیستی، عرصه­‌های سرزمینی متنوع و پرجاذبۀ تاریخی، مذهبی و طبیعی و چهار فصل و قابل سرمایه­‌گذاری برای گردشگری، تولید و اشتغال.

۳-۱) فرهنگ غنی و تاریخی: فرهنگ تمدن­‌ساز با سابقۀ سه هزار سال تاریخ مکتوب و آثار تاریخی تا ۱۷هزار ساله و ایجاد دوره­‌های تمدنی چند صد ساله و توان تولید علم و مهارت حکمرانی پایدار، حماسه­‌ساز و ماندگار، قابل احترام و افتخارآفرین.

۴-۱) سرمایه اجتماعی: مردم عاقل و فهیم، صبور، وفادار، فداکار و همراه و پشتیبان،  شجاع و جریان­‌ساز و مدافع سرزمین با توانایی ایجاد تحول و تغییر در وضع موجود برای تقویت و تحکیم همه­‌جانبۀ نظام.

۵-۱) جوانان انقلابی: جوانان جهادی، انقلابی، دانشمند، آرمان‌خواه، نوآور و پرچم­دار توسعۀ کسب و کارهای فناورانه، ریسک­‌پذیر، پرتلاش و خستگی­‌ناپذیر و دارای توانایی تغییر و تحول وضع موجود با رویکرد دستیابی به آبادانی و شکوفایی و توسعۀ پایدار ملی.

۶-۱) زیرساخت­‌های علمی و فناوری: زیرساخت­‌های بی­‌نظیر کمی و کیفی تولید علم و فناوری شامل دانشگاه­‌ها، مراکز علمی  و مؤسسات تحقیقاتی و شرکت­‌های دانش­‌بنیان و گروه­‌های بی‌شمار استارت­آپی، دانشمندان ساکن یا مهاجر، مخترعین و نوآوران در علم و فناوری.

۷-۱) مراکز علمی و دانشگاهی: وجود زیرساخت­‌های دانشگاهی برای پذیرش ۶ میلیون دانشجو که ظرفیت آموزشی آنها قابل افزایش تا سقف پذیرش ۱۰ میلیون دانشجو می­‌باشد که با خلق بازارهای جذب فراملی حضوری و غیرحضوری دانشجو و توسعۀ کسب و کار فناورانه باز هم قابل افزایش است. وجود تعداد بی­‌شمار حوزه­‌های علمیه و مدارس تربیت مبلغ و مدرس مذهبی برای تربیت و تزکیۀ جوانان انقلابی آرمان‌خواه و پرچمدار تحول و تغییر.

۸-۱) شرکت­­‌های دانش‌بنیان: وجود ۶ هزار شرکت دانش­‌بنیان (تا پایان سال ۱۳۹۹) قابل افزایش تا ۲۰ هزار شرکت که در صورت حمایت و خلق بازار توسعۀ کسب و کار فناورانه تا ۵۰ هزار شرکت دانش­‌بنیان قابل گسترش است.

۹-۱) گروه­‌های جهادی: وجود بیش از ۶۰ هزار گروه جهادی (ثبت شده تا پایان سال ۱۳۹۹) مدعی و داوطلب خدمت‌گزاری، محرومیت‌زدایی و یاری‌رسانی به برنامه شکوفایی و آبادانی کشور که در صورت برنامه­‌ریزی برای هماهنگی و استفادۀ کارآمد و سازمان‌یافتۀ  آنان در برنامه­‌های مشخص تا یکصد هزار گروه جهادی کارآمد قابل گسترش است.

۱۰-۱) مؤسسات نیکوکاری: ده­‌هزار مؤسسه و سازمان مردم‌نهاد نیکوکاری ثبت شدۀ فعال و حاضر در صحنه که در صورت پشتیبانی و حمایت از خدمات برای هم­‌افزایی و توانمندسازی آنها متکی به جهاد علمی و ساماندهی فعالیت­‌ها قابل افزایش تا ۲۰ هزار مؤسسه و مرکز می­‌باشد.

۱۱-۱) ظرفیت اجتماعی نیکوکاری: تخمین بیش از یکصد هزار فرد حقیقی نیکوکار که شخصاً در جمع­‌های خانوادگی و فامیلی و یا در محلات فعالیت می­­‌کنند. چنانچه ظرفیت اجتماعی نیکوکاری سازماندهی، استانداردسازی، حمایت و نظارت و با رویکرد توانمندسازی آنان برای افزایش کارآمدی مدیریت شوند این تعداد تا ۵۰۰ هزار نفر داوطلب نیکوکاری قابل افزایش است. اعتقاد به نیکوکاری ایرانیان یک خصلت اجتماعی و یک باور عمیق دینی است که می­‌تواند ابزار کارآمد مردم­‌سالاری نیز باشد.

۱۲-۱) جامعه مخترعین: وجود یکصدهزار نفرمدعی داشتن اختراع ثبت شده و ثبت نشده و متکی به یک ظرفیت نامحدود اختراع و نوآوری به­‌شرط ایجاد فرایندهای کارآمد در شناسایی و حمایت از دستاوردها و اختراعات و توسعۀ کسب و کار آنان و خلق بازارهای روزآمد کسب و کار فناورانه و ایجاد شأن و جایگاه اجتماعی برای مخترعین، نوآوران و دانشمندان همراه با حمایت حقوقی کارآمد از منافع آنان.

۱۳-۱) منابع آبی: نزولات سالیانه حداقل ۳۸۰ میلیارد متر مکعب و حداکثر ۵۸۰ میلیارد متر مکعب است که متوسط نزولات سالیانه ۴۱۳ میلیارد متر مکعب می­‌باشد و هر هفتاد سال یکبار احتمال افزایش نزولات تا سقف ۷۲۰ میلیارد متر مکعب قابل پیش­‌بینی است. این مقدار نزولات به‌شرط کنترل و مدیریت بهره­‌برداری یک ظرفیت بی­‌نظیر برای رفع همۀ کمبودها و تأمین نیاز آبی کشور در سرزمین خشک و بیابانی ایران است.

۱۴-۱) امکان تولید آب جدید: یکصد میلیارد متر مکعب آب مصرفی و یکصد میلیارد متر مکعب آب جدید قابل تولید است. زیرا از ۴۱۳ میلیارد متر مکعب متوسط نزولات حدود ۳۰۰ میلیارد متر مکعب تبخیر و از دسترس خارج می­‌شود که با فناوری­‌های روزآمد شناخته شده یک‌سوم آن قابل مدیریت است و این توانایی متکی به فناوری‌های موجود خلق شده دانشمندان این سرزمین شناسایی و پایلوت­‌سازی و معرفی شده­ است.

۱۵-۱) امکان بهینه­‌سازی مصرف آب: از یکصد میلیارد متر مکعب آب مصرفی ۹۰ میلیارد متر مکعب در اختیار بخش کشاورزی است که با متوسط راندمان ۴۰­% مصرف می­‌شود. راندمان آبیاری مزارع و باغات تا ۸۵­% قابل افزایش است و فناوری­‌های مورد نیاز با همکاری مشترک دانشگاه­‌های داخلی و خارجی تولید شده­ است و قابل ملاحظه و قابل ارائه است.

۱۶-۱) گیاهان دارویی: ظرفیت بی­‌نظیر منابع ژنتیکی گیاهان دارویی با درصد بالای مواد مؤثره و منابع گیاهی با تولیدات با ارزش افزوده بالا همچون زعفران، زرشک، بنه، مغزها و دیگر محصولات که از ظرفیت تولیدی و تجاری آنها استفاده سنتی می­‌شود و با سرمایه­‌گذاری و ارتقاء فناوری و توسعۀ صنایع تبدیلی می­‌تواند خالق یک اقتصاد پیشتاز کشاورزی متکی به توسعۀ کسب و کار فناورانه و روزآمد باشد.

۱۷-۱) سیمان و فولاد: آب و خاک و آتش (انرژی) منابع اولیه مورد نیاز و فناوری روزآمد و نیروی انسانی متخصص همه نیازمندی­‌های توسعه صنایع سیمان و فولاد است که همگی برای یک جهش تولید و گذر از فروش محصولات کم ارزش برای پوشش دادن به  بازار منطقه آن هم با تولید محصولات با ارزش افزوده بالا همچون سیمان­‌های پلیمری، فولادهای آلیاژی و محصولات ارزشمند دیگر قابل مدیریت است.

۱۸-۱) صنایع پایین­‌دستی پتروشیمی: سرمایه­‌گذاری وسیع انجام شده برای تولید مواداولیه صنایع پتروشیمی و درصورت پرهیز از صادرات مواد خام می­‌تواند به ایجاد بزرگترین قطب توسعۀ صنایع پایین‌دستی پتروشیمی با صدها میلیون تن ظرفیت تولید انواع پلیمر گران قیمت از مواد هیدروکربوری و یا منابع تجدیدپذیر تبدیل و نقش محوری در اشتغال پایدار و تولید ناخالص ملی ایفا کند. تبدیل ایران به قطب صنایع پلیمری جهان یک هدف دست ‌یافتنی است.

۱۹-۱) ظرفیت بی­‌نظیر استفاده از سرریز فناوری­‌های نظامی و هسته­‌ای: ظرفیت و دارایی­‌های متمرکز شده و بلااستفادۀ بخش دفاعی و انرژی هسته­‌ای که نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد دلار است، با استفاده کارآمد از ظرفیت­‌ها و منابع بلااستفاده امکان جهش فوق­‌العاده در تولید و خدمات فراهم است آن دسته از سرریز فناوری­‌های نظامی و هسته­‌ای که چندان محرمانه نیست و هزینه­‌های سنگین سیاسی و امنیتی آن را نیز ملت مظلوم پرداخته­‌اند امکان استفادۀ کارآمد در توسعۀ کسب و کار فناورانه و گسترش و  زیرساخت­‌های اقتصادی امکان­‌پذیر است. دستاوردهای علم و فناوری نظامی و ظرفیت­‌های موجود و دست نخوردۀ تولید و خدمات که یا  بلااستفاده مانده و یا به‌صورت ناکارآمد و محدود و انحصاری استفاده می­‌شود و نظارت واقعی و کارآمد برای شناسایی این ظرفیت­‌ها و قراردادن آنها در چرخۀ استفادۀ ملی به عمل نیامده­ است می­‌تواند تحول­‌آفرین باشد.               مدیریت سیاسی امنیتی بر اطلاعات و منابع علمی با نظارت هوشمند می­‌تواند هرگونه نگرانی را برطرف کند و استفاده از این قابلیت و ظرفیت­‌ها را ممکن کند.

۲۰-۱) واردات در خدمت تولید و صادرات: ظرفیت منحصر به فرد و قابلیت­‌های فردی و سازمانی برای واردات کالا با توجه به سابقۀ طولانی، وجود ساختار و قوانین و دستورالعمل­‌های کارآمد چنانچه در مسیر تقویت و توسعه و تولید و صادرات به کار گرفته شود تحول­‌آفرین است این ظرفیت اقتصادی اجتماعی اگر توجهی به آن نشود و در مسیر رفع چالش­‌ها با کارآمدی مدیریت نشود همچنان در خدمت رانت­‌های مافیایی قاچاق کالا و اقدامات ضدتولید خواهد بود.

۲۱-۱) ظرفیت اجتماعی قومیت­‌ها: وجود قومیت­‌های ارزشمند یهودی، ارمنی، زرتشتی و افغانی که دارای قابلیت­‌های ارزشمند انباشت سرمایه، توان فنی، ساختارهای متمرکز قومی و ارتباطات گسترده و ارزشمند فراملی هستند که این ظرفیت می­‌تواند هم در تولید و اشتغال و هم­ در خلق بازارهای جدید کسب و کار استفاده شود و همچنین می­‌تواند ابزار کارآمد دیپلماسی اقتصادی باشد. تصدی­‌گری افراطی دولتی مانع از دیدن این‌گونه ظرفیت­‌های ارزشمند ملی شده­‌است و بی­‌توجهی به قومیت­‌های مذکور از نقش­‌آفرینی آنها در توسعۀ ملی غفلت شده­ است.

۲۲-۱) اقتصاد فرهنگی هنری: سابقۀ تمدنی، فرهنگ ملی و مذهبی، اکوسیستم­‌های بی­‌نظیر طبیعی، ظرفیت انسانی مشتاق محصولات فرهنگی هنری یک قابلیبت بی­‌نظیر برای تولید محصولات فرهنگی هنری است که علاوه بر تأثیرگذاری در هدایت فرهنگی اجتماعی جامعه می­‌تواند یک بازار فعال و توسعه‌یافتۀ صادرات محصولات هنری را فراهم نماید، در غفلت از بهره­‌گیری از این ظرفیت برای تولید محصولات فاخر فرهنگی هنری، واردکنندۀ محصولات کم­‌ارزش دیگران هستیم؟!

۲۳-۱) صنایع دستی: تمدن مکتوب سه هزار ساله و آثار تمدنی تا ۱۷ هزار ساله انباشت عظیمی از فناوری‌ها و هنرهای صنایع دستی و خانگی دارد رویداد بیماری فراگیر کرونا آغاز دوره جدیدی است که الزامات خاص خود دارد و از جمله آنها گسترش استفاده از فضای مجازی و مشاغل خانوار است. صنایع دستی از جمله ارزشمندترین ابزارهای توسعۀ کسب و کار خانوار متکی به قابلیت فضای مجازی برای آموزش، تولید، تجارت و برگزاری رویدادهای تبلیغاتی فروش محصول و توسعه بازار است. رکود، فراموشی، سهل انگاری، عدم توان حرفه­‌ای، عدم استفادۀ کارآمد از تجربیات موفق گذشته مثلاً تجربیات موفق  جهاد سازندگی در توسعه در فرش دستباف، فاجعه‌بار و غیرقابل‌بخشش است.

۲۴-۱) فراوری ضایعات کشاورزی: بخش کشاورزی عظیم­‌ترین ظرفیت توسعۀ ملی را دارد. تجربۀ چند سال اخیر نیز نشان داد که این بخش می­‌تواند رشد اقتصادی رتبۀ اول در میان دیگر بخش­‌ها را هم داشته باشد. تولید یکصد میلیون تن محصولات جانبی که ضایعات و دور ریز محسوب می­‌شود، منبع عظیم تولید محصولات با ارزش همچون سوخت­‌های گازی و مایع سبز و تجدیدپذیر (متان و الکل اتیلیک)، انواع پلیمرها، تولید انواع پروتئین و متکی به آنها تولید نهاده­‌های دامی و انواع خوراک دام و طیور و آبزیان به‌صورت جیرۀ غذایی قابل بسته­‌بندی و انبارداری و حمل و نقل را فراهم کند. این رویکرد با خلق ارزش افزودۀ جدید تولید محصولات کشاورزی را اقتصادی­‌تر و توجیه­‌پذیرتر و جذب سرمایه خارج بخش و جذب فناوری و ارتقاء سطح مکانیزاسیون را آسان­تر و گسترده­‌تر می­‌نماید.

۲۵-۱) سواحل جنوبی تهدید یا فرصت! سواحل جنوبی دریای عمان و خلیج فارس یک مرز طولانی سه هزار کیلومتری آسیب­‌پذیر و نفوذپذیر از سوی بیگانگان است و تلاش­‌های غیرعلمی برای توسعۀ آن تاکنون مؤثر نبوده­ است. در حالی که ظرفیت بی­‌نظیر توسعه این سواحل وصف‌ناشدنی است. جنگل­‌های حرا که گسترش فضای سبز با آب شور و تولید خوراک دام وطیور و آبزیان را فراهم می­‌کند و تا ۶۰۰هزار هکتار قابل توسعه است، یکی از این ظرفیت­‌ها می­‌باشد. ظرفیت پرورش میگو که پایلوت­‌سازی هم شده­ است و نیاز به توسعه کمی و کیفی جدید دارد و تا ۴۰۰ هزار هکتار قابل توسعه است نمونۀ دیگر قابل لمس از فرصت­‌ها و ظرفیت­‌های سواحل جنوبی است. برای تولید و اشتغال و محرومیت‌زدایی در سواحل جنوب دو ظرفیت ذکر شده قبلاً مطالعه و پایلوت­‌سازی شده‌اند و الا ظرفیت­‌های تولید و اشتغال و ایجاد ارزش‌افزوده در سواحل جنوب به همین دو مورد محدود نبوده و تعداد آنها بی­‌شمار و اثربخشی آنها نامحدود است که به‌موقع خود قابل طرح است.

۲۶-۱) مساجد ابزار تمدن­‌سازی و مردم سالاری: علی­‌رغم شعارها و ظاهر مذهبی حکمرانی و علی­‌رغم وجود ساختار مردمی مساجد، تلاش برای ترویج آموزه­‌های دینی بصورت کاربردی و تبدیل آنها به مهارت­‌های زندگی فردی و اجتماعی نهادینه نشده­ است. دلیل اصلی آن بی­‌توجهی به ساختارهای مردمی مساجد است. مساجد در اوج مظلومیت قرار دارند. به اندازۀ کافی و همه‌جا احداث نشده­‌اند، احداث شده­‌ها عمدتاً جز در زمان نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا بسته­‌اند، باز بودن آنها نیز ابزار تمدن­‌سازی نشده­ است. بی‌توجهی به ظرفیت انسان­‌ساز و تمدن­‌ساز مساجد یک خسارت جبران‌ناپذیر است.

۲۷-۱) خانواده سلول بنیادی مهندسی فرهنگی: جای تعجب ندارد زمانی که نیازمندی­‌های اولیه همچون آب و غذا و مسکن و اشتغال پایدار خانوار تأمین نشده باشد انتظار داشته­ باشیم به نهاد خانواده به‌عنوان سلول بنیادی فرهنگ­‌سازی توجهی شده باشد. مسجد سلول بنیادی حکمرانی و تمدن‌سازی و خانواده سلول بنیادی فرهنگ­‌سازی است و مهندسی فرهنگی جامعه متناسب با رویکرد تمدن­‌سازی است که نیازمند تولید علم و فناوری برای فرهنگ­‌سازی از طریق خانواده است. خانواده یک ظرفیت مردمی مستحکم و گسترده و بی­‌صاحب و بلااستفاده حکمرانی و مورد سوء‌استفاده بی‌انتهای دشمنان انقلاب و در معرض تهاجم همه‌جانبۀ فرهنگی بیگانگان است.

۲۸-۱) نقدینگی مالی: ساختار اقتصادی بی‌هویت ملی امکان بهره­‌گیری کارآمد از نقدینگی ازرشمند جامعه را ندارد. انباشت سرمایه زمانی در بانک­‌ها، زمانی در بورس و زمانی در مسکن و امثال آن رویکردهای بی‌ثبات و ناکارآمد جذب نقدینگی است. جذب نقدینگی در فرایند کسب و کارهای فناورانه و تقویت همه‌جانبه بخش خصوصی یک ظرفیت بی‌انتها برای مهندسی مالی اقتصاد است این ابزار و ظرفیت ملی همچون کوه یخ بخشی از آن شناخته شده­‌است منابع مالی ملی صرفاً در نقدینگی نیز خلاصه نشده و دارایی­‌های غیرنقد نیز ظرفیت نامحدودی است که با خلق بازارهای کسب و کار نوآورانه هوشمند و دانش‌بنیان قابل فعال­‌سازی است. توسعۀ علم و فناوری در حوزۀ دانش مهندسی مالی و هوشمندسازی آن می­‌تواند منجر به مدیریت دارایی­‌ها (ASSEST MANEGEMENT) و پشتیبانی مالی کسب و کارهای مردمی شود.

+ سایر بخش‌های پروندۀ مزرعۀ پدری را  {اینــــجا} پی بگیرید

بخش سوم از این یادداشت را در روزهای آتی بخوانید

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد