تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 خرداد 1400 - 13:11
کد خبر : 118397

میزگرد| اولویت‌های فرهنگی و عمرانی شورای ششم اصفهان چیست؟/ چالش‌های دوگانه‌ شورای متخصص یا سیاسی

میزگرد| اولویت‌های فرهنگی و عمرانی شورای ششم اصفهان چیست؟/ چالش‌های دوگانه‌ شورای متخصص یا سیاسی

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از اصفهان، کمتر از دو روز مانده به انتخابات ششمین دوره از شوراهای اسلامی شهر و روستا و این روزها هر گوشه از اصفهان را که ببینیم با وعده‌های نقش بسته بر در و دیوار شهر مواجه می‌شویم.

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از اصفهان، کمتر از دو روز مانده به انتخابات ششمین دوره از شوراهای اسلامی شهر و روستا و این روزها هر گوشه از اصفهان را که ببینیم با وعده‌های نقش بسته بر در و دیوار شهر مواجه می‌شویم.

چند سالی می‌شود که اقبال مردم به لیستی رأی دادن بیشتر شده و ترجیح می‌دهند به احزاب و گروه‌های سیاسی اعتماد کنند، این اقبال مردم به لیست‌های انتخاباتی گروه‌های سیاسی مختلف را ترغیب کرده تا هر یک لیستی تشکیل داده و در معرض انتخاب مردم قرار دهند و وارد پارلمان شهری شوند.

از طرفی عدم شناخت کامل و دقیق وظایف و اختیارات اعضای شورای شهر هم در میان مردم و هم در نامزدهای انتخاباتی باعث شده تا شعارها و وعده‌هایی سر دهند که تطابقی با آنچه وظیفه یک شورا است نداشته باشد و پس از ورود به شورا برای تحقق وعده‌های خود به مشکل برخورند و بعضاً تخلفاتی هم مرتکب شوند.

اینجا است که اهمیت شناخت کامل کاندیداها از اختیارات و وظایف اعضای شوراها و البته اولویت‌های اصلی شهر هویدا می‌شود، در خبرگزاری فارس اصفهان میزبان دو کارشناس حوزه عمرانی و فرهنگی بودیم تا برایمان از اولویت‌های شورای شهر آینده برای اصفهان بگویند.

 

حجت‌الاسلام میثم ریاحی، دبیر انجمن روزنامه نگاران مسلمان اصفهان به عنوان کارشناس فرهنگی و مهدی شاکران سخنگوی جمعیت پیشرفت و عدالت اصفهان به عنوان کارشناس عمرانی در میزگردی به گفت‌وگو پیرامون اولویت‌های شهر اصفهان پرداختند.

فارس: به نظر شما مهم‌ترین اولویت‌های عمرانی و فرهنگی شهر اصفهان در حال حاضر چیست؟

ریاحی: یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها و کارهای شورای شهر، وظیفه و رسیدگی به مباحث فرهنگی و اجتماعی است.

تمدن اسلامی و برنامه‌های دینی اگر در مباحث شهر نهادینه شود، باعث می‌شود تاثیرات به سزایی روی مردم و شهروندان داشته باشد و فرهنگ شهروندی را ایجاد می‌کند و این مسأله مهمی است، بنابراین یکی از کمیسیون‌های مهم شورای شهر، کمیسیون فرهنگی است که در بعضی از ادوار شورای شهر خیلی به این موضوع پرداخته نمی‌شود و همه به دنبال پیگیری مباحث عمرانی شهر هستند.

همه به دنبال پیگیری پیشرفت‌ها هستند و تأکید بر زیرساخت‌های عمرانی دارند و این باعث شده است که بخش اعظمی از فرهنگ دینی اسلامی که باعث می‌شود آیندگان و تربیت اجتماعی و شهروندی ما ساخته شود و در آینده هم برای ما یک پیشرفت و آبادانی بسیار داشته باشد در این مقطع زمانی مغفول واقع شود.

 

شاکران: همانطور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین ارکان مدیریت شهری، یعنی انتخاب شهردار و بعد از آن انتخاب رویکرد شهری، توسط شورای شهر انجام می‌گیرد.

شورای شهری که تشکیل می‌شود لازم است نگاه جامع و کامل و همه جهته به مدیریت شهری داشته باشد تا بتواند بحث‌های عمرانی و فرهنگی و اجتماعی و موارد دیگر را در بر بگیرد.

فارس: از کمیسیون فرهنگی صحبت شد، راجع به اهمیت آن توضیح دهید.

ریاحی: کمیسیون فرهنگی شورای شهر یک سری شرح وظایفی دارد که در آن‌ها درباره مسائل فرهنگی و اجتماعی شهر توضیح داده می‌شود.

اولاً معاونتی در شهرداری به نام معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری وجود دارد که یک سری واحدهایی هم در زیرمجموعه این معاونت است.

یکی از وطایف کمیسیون فرهنگی، نظارت بر عملکرد این معاونت است که این معاونت با توجه به بودجه‌ای هم که به آن اختصاص پیدا می‌کند، ارتباط مستقیم با فرهنگ و مسائل فرهنگی و اجتماعی شهر دارد که اگر نظارت درستی بر این موضوع نشود تقسیم‌بندی‌های منطقه‌ای بودجه در شهرداری‌های شهر و در مناطق مختلف به طور مساوی انجام نشده و صرف افزایش سطح فرهنگی و اجماعی شهر نمی‌شود.

نکته دوم آن است که ضمن آن که لازم است اعضای شورا دخالت نداشته باشد، بتوانند در مسائل فرهنگی شهر ورود پیدا کند.

یکی از اقدامات مهمی که کمیسسیون فرهنگی شورای شهر باید انجام دهد همکاری و مساعدت و پشتیبانی از مراکز فرهنگی و اجتماعی است.

در این ۵ دوره گذشته شورای شهر، نوساناتی را در این موضوع می‌دیدیم، در بعضی از دوره‌ها دیدیم که یک مرتبه بودجه‌های کلانی در بعضی از مراکز فرهنگی تزریق می‌شود و بنابراین یک مرکز اینقدر قوی عمل می‌کند و مرکز دیگر در کف حرکت فرهنگی شهر است و حتی در کوچک‌ترین ایده‌های خودش مانده است و کسی به آن کمک نکرده است.

دوره‌ای داشتیم که اصلاً به این مراکز فرهنگی توجه نشده و نظارت و تعامل و ارتباطی وجود نداشته است؛ یعنی این ارتباطات به کلی در بعضی از ادوار شورای شهر کاملاً قطع شده است.

بزرگ‌ترین مشکل ما این است که این برنامه‌ریزی، یک برنامه‌ریزی کلان نیست و با تغییر در شوراها و مدیریت‌ها این حرکت‌های فرهنگی و نظارت‌های بودجه‌ای در شهر کاملاً حذف شده است.

ماجرای مدیران طردشده و فرهنگسراهای سطح شهر

ریاحی: در مقطعی هم در کنار این مراکز فرهنگی، یک سری مراکزی به نام فرهنگسراها ایجاد شد که برای این فرهنگسراها استراتژی آینده‌نگرانه و برنامه‌ای تدوین نشد که اگر قرار است که این فرهنگسرا در محله ایجاد شود این محله قرار است در ۱۰ سال آینده از کجا به کجا برسد و گاهی مدیریت‌های رانده شده و بعضاً مدیران کنار گذاشته شده و حتی افرادی که حرفه و ایده و تجربه آن‌ها در زمینه فرهنگی نبود می‌آمدند و مسؤولیت آن را بر عهده می‌گرفتند.

بودجه‌هایی هم که در آن جا خرج می‌شد با استراتژی خاصی همراه نبود و این عدم استراتژی فرهنگی در شهر و به ویژه در شورای شهر و کمیسیون فرهنگی، همیشه باعث شده است که ما معضلات و مشکلات و دغدغه‌های بزرگی در شهر اصفهان داشته باشم که هنوز هم حل نشده است و امید داریم که در شورای شهر آینده این مشکل و معضل مرتفع شود.

فارس: وضعیت حوزه عمرانی شهر و عملکرد شوراها در این زمینه چگونه است؟

شاکران: در رأس عملکرد شورای شهر انتخاب شهردار و رویکرد شهرداری است، وقتی که شهردار انتخاب می‌شود و جزء اولین دستوراتی که صادر می‌کند توقف انجام پروژه‌های جدید به بهانه اینکه باید پروژه‌های قبلی تمام شود است، نهایتاً بعد از ۴ سال متوجه می‌شویم که حجم عملکرد شهرداری در انجام پروژه‌های عمرانی کم بوده است.

در حالی که شهرداری اینطوری نیست که شما فکر کنید می‌توانید عملکرد پروژه‌ها را متوقف کنید تا پروژه‌های قبلی تکمیل شود و بعد پروژه جدید را شروع کنید. شهرداری همواره باید در حال افتتاح و کلنگ‌زنی باشد، یعنی پروژه‌ها باید پیوسته و به طور مداوم برنامه‌ریزی شود.

برخی می‌گویند در تأمین بودجه پروژه‌ها دچار مشکل می‌شویم و نمی‌توانیم بوجه را تأمین کنیم به همین دلیل صبر کردیم پروژه قبلی را تمام کنیم و بعد پروژه جدید را شروع کنیم، خب این اشکال به مدیریت اقتصادی و تأمین مالی برمی‌گردد.

کمبود پروژه شاخص در دوره پنجم شورای شهر

شاکران: اگر شما دوره‌های قبلی را نگاه کنید مثلاً دوره سوم و چهارم، می‌بینیم که در هر دوره‌ای یک پروژه شاخصی در سطح اصفهان اتفاق افتاده است اما در این دوره پروژه شاخص کمتر می‌بینیم، این مسأله به نوع نگاهی که در مورد پروژه‌های عمرانی وجود دارد برمی‌گردد.

شهر در حال توسعه است و ما می‌بینیم وقتی که یک شهری توسعه پیدا می‌کند خواه ناخواه زیرساخت‌ها هم باید توسعه پیدا کند و برای زیرساخت‌ها هم، پروژه‌های عمرانی باید توسعه پیدا کند پس بخش عمده‌ای از وظیفه شهرداری‌ها این است که پروژه‌های عمرانی را تعریف کنند و این پروژه‌های عمرانی بتواند به توسعه زیرساخت‌ها و در نهایت به رفاه بیشتر مردم منجر شود.

بخش دیگری از پروژه‌های عمرانی که در شهرها می‌توانیم از آن‌ها نام ببریم پروژه‌هایی هستند که واقعاً شهر را شاخص می‌کنند و پروژه‌های شاخص‌ساز هستند. شما می‌بینید که در خیلی از شهرهای دنیا پروژه‌ای اجرا می‌شود که شهر را با آن پروژه می‌شناسند، در این بخش هم ما می‌بینیم که نه تنها در این دوره بلکه در دوره‌های قبلی هم به آن توجه نکردند بنابراین پروژه‌های عمرانی از این دو جهتی که گفتم اهمیت دارد و درخصوص همین پروژه‌های عمرانی علی‌رغم این که دوستان مدعی بحث‌های بودجه‌ای هستند با یک رویکرد جذب مشارکت و مدیریت مشارکت در هزینه‌ها می‌توانند مشکل هزینه را هم حل کنند.

 

در سطح شهر پروژه‌هایی را می‌بینیم که این‌ها پروژه‌های خرد محسوب می‌شوند و کلان نیستند و کارهای روتینی است که همه شهرداری‌ها انجام می‌دهد؛ منظور من پروژه‌های شاخص است یعنی پروژه‌ای که بتواند گره و مشکل بزرگی را از شهر حل کند.

در حال حاضر شاهد این هستیم که عملیات عمرانی رینگ چهارم شهری در حال انجام و رو به جلو است هر چند که طبق پیش‌بینی‌ها باید از سرعت بالاتری برخوردار باشد اما به هر حال در حال انجام است؛ این طرح خوبی است و می‌تواند بار ترافیکی شهر و ترددهای داخل شهر را کنترل کند اما همانطور که گفتم در بحث پروژه‌های داخل شهری، حقیقتاً مورد بارزی دیده نمی‌شود که در حال انجام باشد.

فارس: تامین مالی این پروژه‌ها چگونه‌ می‌تواند انجام شود؟

شاکران: همه جای دنیا و در بسیاری از کشورهای ثروتمند، انجام پروژه‌ها با مشارکت سرمایه‌گذاران خصوصی انجام می‌شود.

این سرمایه‌گذاران می‌توانند داخلی یا خارجی باشند، باید بینیم که مدیریت شهری چه برنامه‌ها و مشوق‌هایی برای سرمایه گذاران ایجاد می‌کند، بسیاری از پروژه‌ها در نقاط مختلف دنیا همین‌گونه در حال انجام است یعنی پروژه شاخصی توسط یک کشور دیگر یا یک سرمایه گذار خارجی دیگر برنامه‌ریزی و تأمین مالی می‌شود و در حین بهره‌برداری از آن پروژه، سرمایه‌گذار سود خود را بر می‌دارد و بعد از مدت زمان مشخصی این پروژه برای شهر ماندگار می‌شود و سال‌های سال به شهر و مردم خدمت می‌کند.

اینجا باید پرسید چه مقدار از این پروژه‌ها و این سبک سرمایه‌گذاری‌ها در این دوره مدیریت شهری یا دوره‌های قبلی برنامه‌ریزی شده است.

 

اصفهان با خیلی از شهرهای کشور تفاوت دارد، اصفهان شهری است که در دنیا شناخته شده است و میراث بزرگ فرهنگی و تاریخی دارد، باید دید از این وضعیت چقدر استفاده شده است که سرمایه‌گذاران جذب شوند و پروژه‌هایی برای آن‌ها تعریف شود و این پروژه‌ها را با مشارکت بخش خصوصی بتواند انجام دهد.

در این صورت دغدغه‌های مالی هم فراهم نمی‌شود، این مسأله به ساز و کار مدیریتی و خلاقیت در مدیریت مالی شهرداری برمی‌گردد.

وگرنه اینکه وقتی در مدیریت شهری به بن بست می‌خورید لایحه‌ای از طریق مدیریت مالی برای چند برابر کردن عوارض و چند برابر کردن جریمه‌های ماده ۱۰۰ به شورای شهر ببرید وضعیتی را پدید می‌آورد که هر با به شهرداری‌ها می‌رویم علناً عنوان می‌کنند که ما برای بحث حقوق شهرداری و حقوق کارمندان مجبوریم بحث‌های تخلفات شهری را به رسمیت بشناسیم.

برای مدیریت مالی و تأمین مالی برنامه‌ریزی خاصی نشده است

شاکران: با این اوضاع مشخص است که برای مدیریت مالی و تأمین مالی برنامه‌ریزی خاصی نشده است، مثل این است که کشور را به فروش نفت وابسته کنیم؛ با ابتکار عملی که امیدواریم در شورای شهر جدید اتفاق افتد باید له سمت تأمین مالی‌های هوشمندانه به جای تأمین مالی‌های سنتی و دائمی که همیشه بوده است، حرکت کنیم.

اینکه کاری ندارد که جریمه ماده ۱۰۰ را ۵ برابر کنیم و بعد بگوییم ۸۰ تا ۹۰ درصد بودجه تأمین شد.

فارس: چه راهکارهای جایگزین می‌توان داشت تا بتوانیم یک بودجه نسبتاً پایدار برای شهر ایجاد کنیم؟

شاکران: به نظر من این مسأله نیازمند هوشندی است و نیازمند آن است که افرادی که در شورای شهر حضور پیدا می‌کنند در عین حال که نگاهی واقع‌بینانه داشته باشند نگاهی خلاقانه هم نسبت به تأمین بودجه و تأمین مالی داشته باشند.

فارس: به بحث اولویت‌های فرهنگی برگردیم، نظر شما راجع به لیست‌های مطرح برای انتخابات شورای شهر اصفهان چیست؟

ریاحی: همیشه در انتخابات‌های مختلف شورای شهر یا مجلس و حتی ریاست جمهوری، اعلام نظر احزاب مختلف سیاسی و حتی بعضی از گروه‌های اجتماعی را در شهر داشته‌ایم به خصوص برای دو دوره گذشته شورای شهر که مشارکت و حضور کاندیداها برای ثبت‌نام و داوطلبی شورای شهر بالا رفت، تعدد لیست‌ها را در شهر مشاهده کردیم و شاهد این اختلاف نظرها بودیم.

اگرچه اختلاف نظر همیشه طبیعی بوده و دو نفر هم ممکن است اگر در کنار هم قرار بگیرند اختلاف نظر و سلیقه داشته باشند اما مهم این است که اگر ما می‌خواهیم یک شهر موفق و آرام داشته باشیم باید فضای سیاسی و فرهنگی و اجتماعی آن شهر را به صورت آرام دنبال کنیم و دنبال تنش و اختلاف نباشیم؛ یعنی باید با استفاده از وحدت رویه در این خصوص بتوانیم به موفقیت‌های متععد در آرامش شهر برسیم.

یکی از معضلات و مشکلات امروز ما همین تعدد لیست‌ها است، لیستی موفق خواهد بود که حمایت اکثریت مردم را داشته باشد یعنی پشتوانه کاری افرادی که موفق می‌شوند و به شورای شهر ورود پیدا می‌کنند، همین آرا آن‌ها است.

 

ممکن است حتی بین دو گروهی که لیست می‌دهند، یک تعدادی از هر دو گروه به شورا روند اما این موجب می‌شود که در آینده در شورا، این اختلاف نظر و سلیقه‌ها، رخنه کند و ضرر این اختلافات برای مردم است.

بهترین راهکار انتخاب یک لیست واحد است

ریاحی: بنابراین بهترین راهکار وحدت رویه در این حرکت است که همه به یک لیست واحد رأی دهند و آن لیستی باشد که نظر علمای شهر، فرهنگیان شهر و اکثریت احزاب شهر باشد.

از طرفی لیستی می‌تواند پشتوانه بهتری داشته باشد که افرد متخصص‌تری را در خود جای داده باشد و در همه حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی و عمرانی، افراد متخصص باشند و از همه ابعاد و نگاه‌ها به شهر در لیست حضور داشته باشند و بتوانند لوایح و طرح‌های واحدی را در شورا ارائه بدهند و باعث شوند تا شهری پویاتر با نشاط‌تر و هماهنگ‌تر داشته باشیم.

مطالبه‌گری یکی از بهترین روش‌ها برای پیشبرد اهداف و اجرا کردن شعارهایی است که افراد و لیست‌ها پیش از انتخابات دادند و بعد از انتخابات قرار است آن‌ها را عملیاتی کنند.

این مطالبه‌گری، بهترین حرکت است که رسانه‌ها می‌توانند نقش مهمی در این زمینه داشته باشند؛ مشکل اصلی این حرکت‌ها به خصوص در بین احزاب، این است که زمانی که تنور انتخابات داغ می‌شود و قرار است افرادی به عنوان منتخب مردم به داخل شورا فرستاده شوند، احزاب ورود پیدا می‌کنند اما بعد از انتخاب افراد و بعد از ورود منتخبین به شورا، آن تب و تاب و شور و هیجان، از بین می‌رود و این مشکل عمده پیش می‌آید که دیگر به دنبال مطالبات نمی‌روند.

قطعاً باید مطالبات اعضا به ویژه در مجمع نیروهای انقلاب که متشکل از تعداد زیادی از این اعضا است، مطرح شود، افراد آن جا بیایند و بازو باشند.

نامزدها بعد از راه یافتن به شورا پاسخگوی شعارهای انتخاباتی‌شان باشند

ریاحی: بعد از انتخابات بیایند و توضیح دهند که این شعارها را در چه حد اندازه و چه درصدی عملیاتی کرده‌اند و اگر مشکلاتی وجود دارد این مشکلات از کجا است و خیلی واضح در این مورد صحبت کنند، قطعاً در این جا احزاب نقش مهمی دارند و وظیفه احزاب بعد از انتخابات تا پایان دوره ۴ ساله شورای شهر، وظیفه مطالباتی است.

شاکران: باید به موضوعات نگاه واقع‌بینانه داشته باشیم، اینکه ما تمام موضوعاتی که اصلاح برخی در سطح کلان و کشوری است به شورای شهر ربط دهیم و برای مردم انتظاری ایجاد کنیم در حالی که اعضای راه یافته به شورای شهر هم محدودیت‌هایی در اختیارات دارند، مشکل آفرین است.

البته اینکه اعضا نخواستند یا نتوانستند و اختیاری برای حل مشکلات نداشتند هم محل سؤال است.

بحث حمل‌ و نقل و ترافیک در همه جای دنیا معضل است، مردم باید احساس کنند که استفاده از حمل‌ و نقل عمومی به نفع آن‌ها است و تشخیص دهند که استفاده از حمل‌ و نقل عمومی بهتر از استفاده از وسیله نقلیه شخصی است.

اهمیت کار شهرداری‌ها در تشویق مردم به استفاده از  حمل‌ و نقل عمومی

شاکران: لازمه این تشخیص مردم آن است که شهرداری‌ها توانسته باشند راهکار را به اندازه کافی توسعه دهند و در زمینه فرهنگ‌سازی و تشویق مردم هم بتوانند کاری انجام دهند.

در هر دو زمینه ضعف‌هایی وجود دارد که مردم تصمیم می‌گیرند که از وسایل شخصی استفاده کنند؛ نتوانستیم ایستگاه مترو را به صورت هدفمند توسعه دهیم، زمان‌بندی اتوبوس‌ها و برنامه‌ریزی زمانی آن هم مشکل دارد، آیا یک برنامه زمانی را در اختیار شهروندان قرار دادیم که از حمل‌ و نقل عمومی مناسب استفاده کند؟ بحث تاکسیرانی هم نیاز به توسعه دارد.

بحث حمل‌ و نقل را شهرداری‌ها می‌توانند با توسعه زیرساخت و بسته‌های تشویقی برای مردم، گسترش دهند.

در برخی کشورها حتی برای مردمی که داخل وسیله نقلیه عمومی هستند هم برنامه وجود دارد.

یک‌بار یک شرکت دانش‌بنیان شهرک علمی تحقیقاتی به شهرداری طرحی را ارائه داد که طی آن افراد بتوانند در وسیله نقلیه عمومی مطالعه داشته باشند که چنین مسأله‌ای کوچکی هم شهرداری‌ها می‌توانند انجام دهند.

شورای شهر برای حل مسأله آب چه اختیاراتی دارد؟

شاکران: در رابطه با مسأله آب، اینکه شهرداری‌ها و شورای شهر می‌تواند برای بحث آب شرق اصفهان اقدامی داشته باشد، محل بحث است.

بحث آب شرق اصفهان به سیاست‌های کلی برمی‌گردد که حتی می‌بینیم نمایندگان ما در مجلس شورای اسلامی در تراز ریاست جمهوری پیگیری می‌کنند.

شورای شهر می‌تواند وفاق بهتری را با نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای پیگیری‌هایشان داشته باشند و مسأله دیگر هم این است که باید پذیرفت دسترسی به آب برای اصفهان سخت شده است.

شورای شهر و شهرداری‌ها می‌توانند در مناطقی که شغل مردم مرتبط با آب است، با برنامه‌ریزی وضعیت شغلی آن‌ها را تغییر دهند و مسیر را به سمت شغل‌هایی که نیاز کمتری به آب داشته باشد، ببرند.

 

بخشی از وظایف شهرداری‌ها در زمینه حفاظت از محیط زیست است، در همه شهرها نکته مهمی درباره مدیریت پسماند وجود دارد حتی در این حد که آیا در بحث زباله‌ها هم به دنبال طرح‌های مفید رفته‌ایم؟

شهر اصفهان در زمینه مدیریت بازیافت جزء شهرهای پیشرو بوده و است که شهرداری‌ها می‌توانند به خوبی عمل کنند اما بخش عمده محیط‌زیست اصفهان به بحث آلودگی هوا برمی‌گردد.

یک بخش از مشکلات آلودگی هوا به ناوگان حمل‌ و نقل عمومی مربوط است که لازم است اصلاح شود، مدل‌های مختلف حمل‌ و نقل هم باید بررسی شود.

نمی‌توان تنها روی یک گزینه مانند تراموا تمرکز کرد اما به راحتی هم نمی‌توان آن را کنار گذاشت، به نظر من شهر اصفهان محدودیت‌هایی برای مترو دارد مثلا برای ایمن‌سازی و پایدارسازی همین خطوط متروی موجود هم نیاز به حدود هزار میلیارد تومان بودجه داریم.

از طرفی توسعه مترو در بافت‌های سنتی شهر اصفهان محدودیت‌هایی دارد، اگر در شهری بودیم که امکان توسعه و نوسازی کاملاً فراهم بود می‌توانستیم بودجه را صرف مترو می‌کردیم، به همین سبب لازم کار کارشناسی انجام گیرد و بودجه هر منطقه و قسمتی را به فراخور شرایطش به خودش اختصاص دهیم، بنابراین در برخی مسیرها ممکن است تراموا گزینه مناسبی باشد.

شورای شهر و آلودگی هوا

بخشی از آلودگی هوای اصفهان هم به سوخت نیروگاه‌های اطراف شهر برمی‌گردد که شورای شهر می‌تواند در حد توان نسبت به آن اقدام کند.

در حوزه مدیریت پسماند و بازیافت که مربوط به محیط‌زیست هستند، شهرداری‌ها می‌توانند بسیار موفق‌تر در آن عمل کنند.

ریاحی: شورای شهر سیاسی نیست و نباید باشد اما گاهی دچار حواشی سیاسی می‌شود و افراد به صورت سیاسی انتخاب می‌شوند.

به دلیل ورود احزاب و اینکه افراد به صورت سیاسی انتخاب می‌شوند، تفکرات‌شان موجب می‌شود راه و روش حزبی‌شان در شهر اعمال نفوذ کند و نتیجه این را در جامعه و خانواده‌ها می‌بینیم.

در چنین شرایطی نگاه به شهر سیاسی یا اقتصادی می‌شود و مسائل فرهنگی دیده نمی‌شود.

در ادوار مختلف می‌بینیم که وقتی شهر در اختیار جناح‌های سیاسی مختلف قرار می‌گیرد عده‌ای قدرت می‌گیرند و چنان پیش می‌روند که مشکلات عمده حزب مربوطه‌شان مرتفع می‌شود اما بلافاصله بعد از آن وقتی طیف سیاسی تغییر می‌کند، تمام مشکلات قبلی برمی‌گردد به این دلیل که نگاه‌ها به شهر، سیاسی است.

امید است در آینده و با حضور افرادی با نگاه باز در شورای شهر، دیدگاه مردمی، فرهنگی، اجتماعی و عمومی به شهر گسترش یابد.

یک شورای شهر ۴ سال یک شهردار را انتخاب می‌کند و طرح‌هایی را آغاز می‌کند اما بلافاصله پس از این دوره کوتاه ۴ ساله، تغییرات سیاسی رخ می‌دهد و طرح‌ها هم معلق می‌مانند و عملا عملکرد شوراها دو ساله می‌شود، سال اول که ناآشنا هستند و سال آخر هم به دنبال جمع کردن رأی برای دوره بعد و به همین ترتیب عمر مفید شورا دو سال می‌شود.

این فضای سیاسی باعث می‌شود طرح‌ها تحت‌الشعاع قرار گیرد و فضای فرهنگی و اجتماعی مورد غفلت قرار گیرد و ضربه اصلی را مردم متحمل شوند. 

شورای شهر نباید سیاسی باشد

ریاحی: می‌توان گفت که اکثر مردم اصفهان هیچ کاری با فضای سیاسی شهرشان ندارند و تنها خواستار آسایش و آرامش هستند، این کار هم وظیفه مدیران شهری است که آن‌ها نیز از شورای شهر خط می‌گیرند، به همین دلیل شورای شهر نباید سیاسی عمل کند تا خانواده‌ای که صرفاً خواستار یک شهر آرام و آباد می‌خواهد بتواند به هدف اصلی خود برسد.

هر جا که انتخاباتی وجود داشته باشد، سیاسی است

شاکران: نقدی نسبت به صحبت‌های آقای ریاحی که گفته شد شورای شهر نباید سیاسی باشد داشتم، سیاسی بودن در کشور ما لزوماً به معنای بدی نباید تفسیر شود.

هر جا که انتخاباتی وجود داشته باشد، سیاسی است، نمی‌توان انتخابات داشت و رویکرد سیاسی نداشت چون مردم بسیاری از افراد را شخصا نمی‌شناسند بلکه به طیف سیاسی او اعتماد می‌کنند و رأی می‌دهند.

اما اینکه عملکرد شورای شهر علاوه بر آنکه سیاسی باشد باید پیوست فرهنگی، مردمی و اجتماعی هم داشته باشد، درست است و عملا ً اگر طیف سیاسی که وارد شورا می‌شود نخواهد این پیوست‌ها را رعایت کند کنار گذاشته خواهد شد.

اگر انتخابات سیاسی نباشد، پاسخگویی هم وجود ندارد، نباید احزاب را همواره بد دانست البته برخی از این تصورات هم به عملکرد خود احزاب برمی‌گردد که بیشتر به فکر خودشان بودند تا مردم، اما پشتوانه سیاسی باید وجود داشته باشد تا مردم بدانند به چه طیف فکری اعتماد کنند.

جدا از آن که سیاست‌های کلی می‌تواند توسط وزارت مسکن برنامه‌ریزی شود اما مشکل بزرگ آن است که متولی مسکن در کشور ما دو سازمان است.

شهرداری‌ها زیرمجموعه وزارت کشور هستند در حالی که سیاست‌های مسکن را وزارت مسکن و شهرسازی تعیین می‌کند، فعالان حوزه در شهرستان اصفهان و دیگران به شدت از این ناحیه ضرر می‌بینند.

این مشکل باید حل شود و متولی مسکن باید یک ارگان باشد، جالب آن است که در برخی از استان‌ها شهرداری‌ها به صورت خودجوش با ارگان‌های مربوطه هماهنگ شوند و مشکلات مردم را حل کنند اما در برخی از شهرداری‌ها این اتفاق رخ نمی‌دهد و افراد در ارگان‌ها درگیر می‌شوند.

یکی از بخش‌های مهم هزینه ساخت مسکن، هزینه صدور پروانه است

شاکران: در حوزه نظام مهندسی مشکلات بسیاری در این زمینه وجود دارد، در حال حاضر یکی از بخش‌های مهم هزینه ساخت مسکن، هزینه صدور پروانه است.

پول گزافی برای بحث بیمه در هنگام صدور پروانه از مردم گرفته می‌شود و هیچکس هم پاسخگو نیست که این پول کجا است، شورای شهر که نماینده مردم است باید وارد این مسأله شود.

ساختار عدم شفافیت نکته دیگر است، شهرداری و شورای شهر باید به نقطه‌ای برسد که اگر فرد بخواهد پروانه‌ای بگیرد در یک سامانه شفاف تمامی اطلاعات وارد شود.

برخورد مستقیم مردم با مسؤول نهایی فسادزا است، یک فرد عادی وارد شهرداری می‌شود و بر اثر یک سری قوانین یا کدهای منطقه‌ای با نفر سومی ارتباط می‌گیرد و فساد رخ می‌دهد.

شفافیت، شهر الکترونیک

شاکران: شهرداری دوره چهارم ‌فعالیت خوبی را در زمینه شهر الکترونیک شروع کرد و دوره چهارم هم ادامه داد اما واقعا کم است و باید توسعه پیدا کند، اگر ساختار شفاف شود شهرداری‌ها هم مجبور می‌شوند منابع دیگری به غیر از تراکم و فروش شهر برای خودشان پیدا کنند.

در سراسر دنیا شهرداری‌ها متولی نظارت بر کیفیت ساخت‌وساز هستند، به همین جهات گفته شده اهمیت شهرداری و شورای شهر مشخص است.

ریاحی: مسائل شهر فقط محیط زیست و آب و هوا و ترافیک نیست، نسل‌های آینده هم از منابع مهم شهری هستند که این مسأله مغفول واقع شده است و بیشترین مشکلات شهر هم در همین رابطه است.

مسکن، فضای سبز، خیابان و … دغدغه است اما باید یادمان باشد نسل آینده هم منابع مهم شهر هستند که نیاز به نشاط دارند اما نشاط واقعی در شهر وجود ندارد.

سبک زندگی مردم و فرهنگ اسلامی قوی باعث می‌شود که بسیاری از مشکلات شهری هم حل شود یعنی با برطرف شدن مسائل فرهنگی معضلات شهری هم مرتفع می‌شود که امید است با مشارکت دادن مردم در مباحث فرهنگی و اجتماعی شهر از این نقطه عبور کنیم و بتوانیم شهری پویا و با انگیزه داشته باشیم.

اعضای شورای شهر از جوانان کمک بگیرند

شاکران: توصیه‌ای به شورای شهر آینده دارم، وقتی لیست‌های شاخص را می‌بینیم سهمی از جوانان را می‌بینیم اما کافی نیست، درخواست داریم که جوانان را برای کمک فراخوانند، به سراغ شهرک‌های علمی تحقیقاتی و جوانان فرهنگی که بدون منت کار می‌کنند روند.

 

برای تمام مشکلاتی که نام بردیم راهکار وجود دارد و راهکارش هم دست جوانان همین شهر است، در هر کمیسیونی اعضای شورای شهر آینده سعی کنند به سراغ متخصصان جوان همان حوزه روند تا در حل مسائل کمک کنند.

امید است در همین چهار سال بتوان مشکلات مختلف را مرتفع ساخت.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد