تاریخ انتشار : سه شنبه 25 خرداد 1400 - 17:04
کد خبر : 118290

بدترین اثر سوءرفتار خواص جامعه، تبدیل منکر به فرهنگ عمومی است

بدترین اثر سوءرفتار خواص جامعه، تبدیل منکر به فرهنگ عمومی است

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار مهر، حشمت‌الله قنبری بعد از ظهر امروز در همایش امر به معروف در انتخابات خرداد ۱۴۰۰ که با حضور مسئولین، نخبگان و فعالان فرهنگی، سیاسی و اجتماعی این استان در سالن همایش شرکت برق کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد:

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار مهر، حشمت‌الله قنبری بعد از ظهر امروز در همایش امر به معروف در انتخابات خرداد ۱۴۰۰ که با حضور مسئولین، نخبگان و فعالان فرهنگی، سیاسی و اجتماعی این استان در سالن همایش شرکت برق کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر از مهمترین فرایض الهی و منطبق با سرشت و فطرت انسان است.

وی افزود: اگر این فریضه از زندگی انسان کنار گذاشته شود، حرکت به سمت یک زندگی مومنانه غیر ممکن خواهد بود.

استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ اسلام با بیان اینکه خداوند انسان را با موهبت مختار بودن آفریده است، گفت: لازمه شناخت خیر و معروف و اجتناب از منکر علم است، لذا هرگز نباید بحث تعلیم و تربیت انسان‌ها تعطیل شود.

قنبری با بیان اینکه نازل شدن کتاب‌های الهی و مبعوث شدن پیامبران با هدف تربیت و منظم کردن انسان‌ها بوده است، تصریح کرد: متأسفانه انسان‌ها خودشان را میزان نمی‌کنند و همواره به دنبال میزان کردن دیگران هستند.

وی با تاکید بر اینکه یک جامعه دینی ویژگی‌های ممتازی دارد، گفت: مردم ما قبل از پیروزی انقلاب نیز مسلمان بودند اما سرنوشت کشور همیشه به طور مخفیانه در دست جریان یهودیت و بهائیت بود، لذا امام خمینی (ره) با شناخت معروف و تشخیص منکر و با اتکا به ایمان و انسجام بر پایه امر به معروف و نهی از منکر در مقابل حکومت دست نشانده محمدرضا شاه ایستاد.

قنبری ادامه داد: امام (ره) جامعه‌ای بر مبنای تعلیمات الهی را تربیت کرد که مردم مسئولین را یاور امام زمان می‌دانستند اما امروزه متأسفانه مردم حتی به خالص‌ترین و متدین‌ترین مسئولین بدبین شدند که این امر باعث لکه دار شدن تربیت جامعه شده است.

وی با بیان اینکه کلمه آقازاده در فرهنگ دینی ما یک مفهوم والا است، افزود: متأسفانه امروز هر کس می‌خواهد یک شخص را به عنوان منکر معرفی کند به او لقب آقازاده می‌دهند این قضیه توسط دشمنان اسلام برای لکه دار کردن مفاهیم دینی و از بین رفتن حساسیت مردم نسبت به این مفاهیم مدیریت می‌شود.

قنبری با گلایه از اینکه در نظام دیوانی کشور امر خدا به اندازه‌ی یک آئین نامه اجرایی مورد تاکید قرار نمی‌گیرد، گفت: واژه امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک فریضه مُر قرآن است، لذا نباید جایگاه والای آن را تنزل داد چراکه در این صورت جایگاه ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها در جامعه با هم جابه‌جا می‌شوند.

پژوهشگر تاریخ اسلام با تاکید بر اینکه باید در جامعه شناخت و معرفت دقیق نسبت به معروف به وجود بیاید، تصریح کرد: ممکن است مسئولان جامعه به نام دین مسئولیتی را بپذیرند اما به دلیل عدم شناخت نسبت به معروف شناخت، تبدیل به طاغوت شوند و سقوط کنند.

‏وی با اشاره به اینکه اصل بر نهی از منکر نیست و باید نسبت به دین به شناخت برسیم، گفت: زمانی که شخصی در جامعه معروف و شناخته می‌شود ممکن است به علت عدم شناخت زمینه‌های منکرات نیز در او به وجود می‌آید، همین عوامل نیز باعث شده است که برخی‌ها گمان می‌کنند که اگر این دولت برود یک منکر رفته است.

قنبری با اشاره به ویژگی‌های دولت حضرت علی (ع)، بیان کرد: یکی از راه‌های سعادت رسیدن جامعه متدین نگاه‌کردن به بالادستی‌ها است، اما برخی از مسئولین شناسنامه دار و معتبر کشور مردم را با دروغگویی تحقیر می‌کنند و حیا در جامعه را از بین می‌برند، لذا آن جامعه افول پیدا می‌کند و همه می‌خواهند دیگری را تربیت کنند.

وی با تاکید بر اینکه کسی که مردم به او رأی می‌دهند و مقامی را می‌پذیرد باید در برابر بلاها سینه ستبر مردم شود، گفت: نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری معلم اخلاق جامعه هستند که مردم به آنها نگاه می‌کنند، اما در مناظرات انتخاباتی پیش رو قاعده و اصول یک مناظره صحیح و منطقی وجود ندارد.

قنبری با بیان اینکه به علت رعایت نشدن استانداردهای زمامداری و سیاسی در کشور زمینه‌های اشتغال کم شده و سن ازدواج بالا رفته است که یک منکر در جامعه اسلامی است، خاطر نشان کرد: منکر واردات ۲۰ میلیارد دلاری کالای قاچاق به کشور است که در سال حداقل یک میلیون فرصت شغلی را نابود می‌سازد.

پژوهشگر دنیای اسلام دیگر جنبه‌های منکرات در جامعه اسلامی را تجمل گرایی، اشرافیت طلبی، تبعیض و دروغگویی بسیاری از صاحب‌منصبان کشوری دانست که باعث ایجاد چهره قبح در جامعه شده است.

وی تاکید کرد: زمانی که خواص کشور مرجعیت و اعتبارشان را از دست بدهند، هر گناه و بلایی بر سر جامعه نازل می‌شود که مهمترین اثر آن تنزل اعتقادات جامعه است و مردم دیگر گناه را گناه نمی‌دانند که بدترین و ویرانگرترین آثار این سو رفتارها تبدیل منکر به فرهنگ عمومی جامعه است.

به گفته قنبری، در این فضای به وجود آمده اقامه کردن فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه هزینه دارد و به دلیل این خفت اجتماعی آمران آن با تردید صحبت می‌کنند.

وی با بیان اینکه ما به عنوان سربازان خدا باید امر به معروف را در جامعه اقامه کنیم، گفت: شناخت معروف کار سختی است و ما باید با شناخت مصادیق آن را شناسایی کنیم و نیز در جهت اصلاح رفتارهای منکراتی در جامعه خصوصاً در بین خواص گام برداریم.

قنبری با تاکید بر اینکه بی‌رحمانه‌ترین برخوردها با منکر باید با خواص کشور انجام شود، گفت: انتخابات پیش رو یکی از پیچیده‌ترین انتخابات نظام جمهوری اسلامی است که بدترین نوع فتنه‌ها توسط دشمنان در حال انجام است، اما خوشبختانه خریداری ندارد.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد