تاریخ انتشار : شنبه 22 خرداد 1400 - 16:08
کد خبر : 117972

علم‌الهدی: در شش برنامه توسعه و ساختار دولت‌ها، اندیشه انقلاب بازتاب ندارد

علم‌الهدی: در شش برنامه توسعه و ساختار دولت‌ها، اندیشه انقلاب بازتاب ندارد

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، همایش انتخاباتی پرسش و پاسخ بانوان دانشگاهی با نمایندگان آیت‌الله رئیسی، پیرامون مسائل حوزه زنان به همت بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا و با حضور دکتر جمیله علم‌الهدی، همسر آقای رئیسی و سید محمد حسینی، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد

علم‌الهدی: در شش برنامه توسعه و ساختار دولت‌ها، اندیشه انقلاب بازتاب ندارد

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، همایش انتخاباتی پرسش و پاسخ بانوان دانشگاهی با نمایندگان آیت‌الله رئیسی، پیرامون مسائل حوزه زنان به همت بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا و با حضور دکتر جمیله علم‌الهدی، همسر آقای رئیسی و سید محمد حسینی، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دانشگاه برگزار شد. 

 

در این همایش ابتدا نمایندگان دانشجویی و دانشگاهی پیرامون حوزه زنان به بیان مسائل خود پرداختند و سوالات و مطالبات خود را از دولت آینده و رئیس جمهور آن مطرح کردند. 

علم‌الهدی: در شش برنامه توسعه و ساختار دولت‌ها، اندیشه انقلاب بازتاب ندارد

سپس در ابتدا، دکتر جمیله علم‌الهدی، همسر آیت‌الله رئیسی و استاد دانشگاه و اندیشمند نمونه جهان اسلام به بیان سخنان خود پرداخت که متن صحبت‌های ایشان به شرح زیر است: 

بیشتر مسائل مطرح شده حول تحصیل و اشتغال بانوان می باشد. بانوان خواستار این هستند که هم‌زمان، هم تحصیل داشته باشند و هم مسئولیت های اجتماعی را به دوش بکشند. دوران اوایل انقلاب نیز این مسائل وجود داشت و دوگانه خانه نشینی و بیرون رفتن مطرح بود که در کنار این مسائل امام الگوی سوم را مطرح کرد. برتری زنان ایرانی بر دیگر زنان دنیا در این مسئله است که چهل سال پیش مسائل مختلفی را حول این الگوی سوم مطرح کردند.

جریان فمنیستی خانواده‌گرا شدند

تقریبا حدود بیست سالی است که جریان فمنیستی خانواده‌گرا شدند. البته که فمنیست‌های غرب‌گرا هنوز به سمت خانواده محوری نرفتند. زنانی که در انقلاب حضور داشتند به خاطر مسئولیت اجتماعی خود در آنجا بودند و در راهپیمایی ها شرکت می کردند.

علم‌الهدی: در شش برنامه توسعه و ساختار دولت‌ها، اندیشه انقلاب بازتاب ندارد

الگوی سوم از ابداعات انقلابی حضرت امام بود. باید گفت که خانم‌های مبارز اغلب خانواده‌دار بودند و این الگوی سوم مورد حمایت فمنیست‌های کشورهای مختلف نیز قرار گرفت. اما در حال حاضر سوالات و مسائلی پیرامون حوزه زنان به وجود آمده است. خصوصا در مسئله‌ای مانند حجاب در جامعه امروز.

ما یک جریان فکری در منظومه رهبر معظم انقلاب از بعد از امام خمینی تا حال حاضر داشتیم و در جریان راهبری ایشان مشکلی نداشتیم. به نظر می‌رسد جریانی وجود دارد که می‌خواهد فضای حاکم بر آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت کشور به سمت این رود که همه چیز خوب باشد و همه معتقد به اسلام و قرآن باشند.

در جواب باید گفت که انسان دارای اراده آزاد است و همیشه در حال شک و تردید است. اگر این نگاه فناورانه حاکم باشد، به جایی می‌رسیم که عده‌ای می‌گویند پیامبران نیز مدیریت نداشتند. اما اسلام می‌‍گوید که آزادی نباید محدود باشد و این روند امروز امری طبیعی بوده است و باید با حمایت‌هایی فعالیت‌های این حوزه بازنگری شود.

متاسفانه دولت‌های گذشته ما انعکاس صدای اسلام نبودند و بسیار استبدادی طراحی شده‌اند. در حال حاضر دانشگاه‌ها از تربیت دور هستند و تفکر کارخانه‌ای وجود دارد که سعی دارد رفتار و باورها را تغییر دهد. اندیشه اسلامی می‌گوید که اگر باورها تغییر کند خیلی از مسائل به سمت حل خواهد رفت.

به عبارتی اگر بخواهیم شخصی متدین باشیم، باید باورهای دینی را قبول داشته باشیم. امروزه در حوزه اخلاق و تربیت فردی خوب پیش رفته‌ایم، اما از مدل مطلوب فاصله داریم. زمانی که در اول انقلاب ما استبداد را کنار زدیم، انرژی زیادی در آن زمان آزاد شد که متاسفانه صرف نحوه نظم‌دهی سیستم آن زمان نشد.

در شش برنامه توسعه و ساختارهای دولت های ما آن اندیشه انقلاب و جمهوری اسلامی بازتاب داده نشده است

بعد از آن دولت‌های فربه‌ای با بروکراسی‌های مختلف به وجود آمدند که این دولت‌ها، دولت‌های مدرن هستند که به نوعی کارآمدی لازم را ندارند. در شش برنامه توسعه و ساختارهای دولت های ما آن اندیشه انقلاب و جمهوری اسلامی بازتاب داده نشده است. در طول این مدت همیشه شاهد بوده ایم که دولت‌ها و رهبر معظم انقلاب در جدال قرار داشتند. البته که ما باید این دوره بلوغ را پشت سر می‌گذاشتیم تا به گام دوم انقلاب می‌رسیدیم.

عده ای به همه چیز نگاه آزادی دارند و می‌خواهند از اسلام جدا شوند البته که در سوی مقابل افراد دیگری نیز داریم که شهید شده‌‍اند و همیشه دم از حفاظت از انقلاب و حجاب می‌زدند.

بعد از جنگ چیزی که حاکم بر کشور شد، این بود که همیشه در محافل مختلف دوگانه دولتی و خصوصی یا لیبرالیسم و سوسیالیسم مطرح بود. انقلاب فرهنگی نیز در دانشگاه‌ها به صورت واقعی اتفاق نیفتاد و دانشگاه‌ها همچنان به صورت مستعمره جلو می‌روند. دانشگاه‌ها نباید صرفا مقلد باشند و باید این سیر تقلیدی تغییر کند و رهبری نیز بارها بر این مسئله تاکید کردند.

تا اینکه بعد از چهل سال از انقلاب اسلامی در برنامه‌ای تحت عنوان گام دوم انقلاب سیر جدیدی از سوی رهبری ابلاغ شد. در مسائل زنان انواع سلطه‌های مختلفی وجود دارد. از سلطه جنسی آقایان بر زنان که همیشه زنان به دنبال مقابله با آن بودند و باید گفت که انسان‌ها برای آزادی خود باید مبارزه کنند.

علم‌الهدی: در شش برنامه توسعه و ساختار دولت‌ها، اندیشه انقلاب بازتاب ندارد

در طول تاریخ همیشه حجاب یک امر سیاسی بوده است

نظام استبدادی می‌خواهد بر زنان سلطه پیدا کند. باید گفت که آزادی زنان باید در ید خودشان حفظ شود و حجاب یک راهکار برای حفظ این آزادی است. حجاب یک وظیفه شرعی صرف نیست و در طول تاریخ همیشه حجاب یک امر سیاسی بوده است. جنبش های اخیر در جهان همیشه اغلب به خاطر حجاب یا مسائل جنسی بوده است.

مدرنیزاسیون برای ورود به ایران مجبور بود که حجاب را بردارد و طعم تلخ بدحجابی با طعم شیرین فعالیت های اجتماعی زنان گره زده شد. زمانی که امام فرمود حجاب قانون شود، این مسئله برای حفظ آزادی زنان بود و به عبارتی در آن زمان اسم سلطه استبداد را آزادی گذاشتند. سرمایه داری سکس دنبال این استبداد است و منشا آن در انگلیس و بریتانیا است. امروزه شاهد هستیم که برخلاف این استبداد خانواده ها توانستند مدافع حرم پرورش دهند و استبداد نتوانست خانواده را از بین ببرد.

در پایان باید گفت دیدگاه‌های آقای رئیسی متفاوت از دیدگاه‌های رهبری نیست و کارنامه ایشان این مسئله را تایید می کند. اگر قرار باشد تحول و توسعه در مسائل زنان اتفاق بیفتد باید خود زنان پیش قدم شوند و دانشگاه الزهرا سلام الله علیها به عنوان دانشگاه نخبه کشور باید در این مسائل ورود جدی داشته باشد.

 

امروزه باید افراد توانمند در حوزه زنان شناسایی و به کار گرفته شوند

در بخش بعدی، دکتر سیدمحمد حسینی، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر کل دانشگاهیان ایران اسلامی در این همایش سخنرانی کردند و به پرسش حضار پاسخ دادند که گزارش صحبت‌های ایشان بدین نحو است: 

علم‌الهدی: در شش برنامه توسعه و ساختار دولت‌ها، اندیشه انقلاب بازتاب ندارد

اگر زندگانی حضرت معصومه سلام الله علیها مطالعه شود، نقش زن در فعالیت‌های اجتماعی به عینه مشاهده می شود. نگاه جنسیتی صرف درست نیست و باید گفت که بحث عدالت فقط در فساد مطرح نیست. برخی از غرب‌گراها می‌خواهند همان تفکر غرب‌گرایی را در ایران اجرا کنند. عدل یک معنای وسیعی دارد. عده‌ای در گذشته شعارهای زیادی دادند و در کابینه خود هیچ خانمی را به کار نگرفتند اما امروزه باید افراد توانمند در حوزه زنان شناسایی و به کار گرفته شوند.

در سال‌های گذشته زمانی که تهاجم فرهنگی مطرح شد، عده‌ای گفتند که این مسئله توهم است و برای افراد خارجی و ساخت فیلم‌هایشان فرش قرمز پهن کردند. اگر کسی مانند آقای رئیسی، رئیس جمهور شوند، همه فعالان دانشگاهی و دانشجویی باید به ایشان کمک کنند. اگر روحیه فعال و جهادی باشد، بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد.

عملکرد آقای رئیسی برای همه برنامه است و باید واقعیت‌ها را از نزدیک دید و در پی حل آنان رفت و با نشستن صرف در پاستور چیزی حل نخواهد شد. ما زمانی که بدون توجه به ظرفیت‌های بومی به برنامه‌های نظام جهانی عمل کردیم؛ در حوزه جمعیت به آن شکل ضربه خوردیم و حتما دولت آینده به این مسئله توجه ویژه خواهد داشت. به عبارتی بسیاری از مسائل با همکاری دولت و قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی حل خواهد شد.

عملکرد منفعلانه عده‌ای باعث شد کشور در بخش‌های مختلف دچار رکود شود. بار اصلی بر دوش دولت است و رئیس جمهور و وزیران آن باید اهل کار باشند. کلام رئیس جمهور باید برای همه وزرا فصل‌الخطاب باشد و کار را در بخش‌های مختلف مدیریت کند. اقتصاد، فرهنگ و علم و فناوری از اولویت‌های اساسی کشور است و رهبری نیز بارها به آن‌ها اشاره کردند و اولویت کشور یک چیز نیست.

مسائل باید به دست دانشگاه‌ها حل شود

بسیاری از مسائلی که در آن مشکل وجود دارد، باید به دانشگاه‌ها سپرده شود و به عبارتی مرکز تحول از سمت دولت‌ها باید در دانشگاه‌ها باشد. ارتباط وسیعی بین دانشگاه‌ها و وزارتخانه‌ها در دولت آینده باید ایجاد شود و همچنین این روحیه پاسخگویی باید همواره ادامه داشته باشد.

امیدواریم معاونت خانواده و امور زنان با حمایت افراد فعال این حوزه به جایگاه اصلی خود در دولت آینده بازگردد. آقای رئیسی نیز نگاه تنگ نظرانه در حوزه مسائل زنان ندارند و این روند خود را ادامه خواهند داد.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد