تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 شهریور 1396 - 6:10
کد خبر : 11792

شرایط وجوب نماز آیات چیست

شرایط وجوب نماز آیات چیست

حجت‌الاسلام جواد شبانی، کارشناس فرهنگی، آموزشی ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: مواردی که نماز آیات برای انسان واجب است، در هر شهری اتفاق بیفتد، فقط مردم همان شهر باید نماز آیات بخوانند و بر مردم مناطق دیگر واجب نیست. وی افزود: اما اگر مکان آن‌ها بقدری

حجت‌الاسلام جواد شبانی، کارشناس فرهنگی، آموزشی ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: مواردی که نماز آیات برای انسان واجب است، در هر شهری اتفاق بیفتد، فقط مردم همان شهر باید نماز آیات بخوانند و بر مردم مناطق دیگر واجب نیست.

وی افزود: اما اگر مکان آن‌ها بقدری نزدیک باشد که با آن شهر یکی حساب شود، نماز آیات بر آنها نیز واجب است.

کارشناس فرهنگی، آموزشی ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی  بیان کرد: کسوف خورشید و خسوف ماه، اگر چه مقدار کمى از آن‌ها گرفته شود، از جمله شرایطی است که خواندن نماز آیات واجب می‌شود.

شبانی ادامه داد: زلزله و هر حادثه غیرعادى که باعث ترس بیشتر مردم شود مانند بادهاى سیاه یا سرخ و یا زرد که غیرعادى باشند، تاریکى شدید، فرو رفتن زمین و ریختن کوه، صیحه آسمانى و آتشى که گاهى در آسمان ظاهر مى‏‌شود، از جمله شرایط وجوب نماز آیات است.

وی تصریح کرد: در غیر از کسوف، خسوف و زلزله، باید آن حادثه موجب ترس و وحشت بیشتر مردم شود تا نماز آیات واجب شود و حادثه‌‏اى که ترس‌آور نباشد و یا موجب ترس و وحشت افراد نادرى شود، اعتبار ندارد.

کارشناس فرهنگی، آموزشی ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی  بیان کرد: در مواقعی که زلزله،  رعد و برق و مانند این‌ها اتفاق می‌افتد، نماز آیات باید فوراً خوانده شود و در صورتی که فرد نخواند تا آخر عمر بر او واجب است و هر وقت بخواند ادا است.

شبانی در خصوص شیوه خواندن نماز آیات، افزود: نماز آیات، دو رکعت است و در هر رکعت پنج رکوع دارد.

وی ادامه داد: یک دستور این نماز، این است که انسان بعد از نیت، تکبیر بگوید و یک حمد و یک سوره تمام بخواند و به رکوع رود و سر از رکوع بردارد، دوباره یک حمد و یک سوره بخواند، باز به رکوع رود تا پنج مرتبه و بعد از بلند شدن از رکوع پنجم دو سجده کند و برخیزد و رکعت دوم را نیز مانند رکعت اول بجا آورد و تشهد بخواند و سلام دهد.

کارشناس فرهنگی، آموزشی ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی اظهار کرد: صورت دوم این نماز به این شکل است که بعد از نیت و تکبیره الاحرام، حمد و یک آیه از سوره‌ای را قرائت کرده و رکوع کنیم، سپس سر از رکوع برداشته و همینطور تا رکوع پنجم ادامه دهیم تا این سوره، قبل از رکوع پنجم به پایان رسد.

شبانی با بیان اینکه سپس رکعت دوم را نیز مانند رکعت اول ادامه دهیم، تصریح کرد: چنانچه فرد بخواهد برای هر رکوعی، به یک آیه از سوره اکتفا کند، نباید سوره حمد را بیش از یک مرتبه در اول آن رکعت بخواند.

وی در خصوص صورت سوم این نماز افزود: این نماز را به این شکل نیز می‌توان خواند و آن این است که فرد، یکى از رکعت‌ها را به یکى از دو صورت و رکعت دیگر را به نحو دیگر بجا آورد.

کارشناس فرهنگی، آموزشی ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی در خصوص  صورت چهارم نماز آیات، یادآور شد: در این شکل فرد، سوره‏‌اى را که آیه‏‌اى از آن را در قیام پیش از رکوع اول خوانده، باید در قیام پیش از رکوع دوم یا سوم یا چهارم تکمیل کند که در این صورت واجب است بعد از سر برداشتن از رکوع، سوره حمد را در قیام بعدى اعاده کرده و یک سوره یا آیه‌اى از آن را اگر پیش از رکوع سوم یا چهارم است، قرائت کند، و در این صورت واجب است که آن سوره را تا قبل از رکوع پنجم به آخر برساند.

 

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد