جلیلی: چرا سهم زنان از نقشآفرینی در فضای مجازی فقط باید ۱۳ درصد باشد؟
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، سعید جلیلی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری، صبح امروز (جمعه ۲۱ خرداد) در همایش دختران رأیاولی که در مجموعه فرهنگی شهدای سرچشمه برگزار شد، حضور یافت. محور سخنان جلیلی در این همایش بدین شرح است: –
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، سعید جلیلی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری، صبح امروز (جمعه ۲۱ خرداد) در همایش دختران رأیاولی که در مجموعه فرهنگی شهدای سرچشمه برگزار شد، حضور یافت.
محور سخنان جلیلی در این همایش بدین شرح است:
– یکی از ظلمهایی که به زنها میشود، نگاه جنسیتی به زن است نه نگاه هویتی.
– قرآن کریم که همه ما افتخار داریم که تمام تلاش ما این باشد آموزههایش را در زندگی به کار بگیریم، وقتی صحبت میکند از هر نوع کمال و تعالی، فرقی را قائل نیست بین اینکه خانمها و آقایان متفاوت باشند در عرصه کمالجویی و پیشرفت. مبنا را عمل صالح قرار میدهد.
– هر برنامهریزی که میشود باید نقش زن را در نظر بگیرد و گرنه ناقص و ضعیف خواهد بود و نتیجه لازم را نمیگیرد. این هم عرصههای محدودی نیست.
– رأی دادن زنان که یک حق کوچک بهشمار میرود، در اروپا کمتر از صدسال است که رواج یافته است، یعنی زنان در کشوری مثل انگلیس حتی حق رأی هم نداشتند. بعد ببینید زنان در اندیشه دینی چه جایگاهی دارند. به صراحت قرآن بیان میدارد که خانمها میآمدند با پیامبر بیعت میکردند. آن هم در عرصههای سیاسی و اجتماعی. بعد غربیها میشوند مدعی حقوق زن و ما میشویم متهم حقوق زن.
– دو نگاه غلط به زنان وجود دارد؛ یک نگاه ظرفیت بزرگی را که در زنان وجود دارد برای اصلاح فرد و اجتماع، میخواهد به غلط محدود کند. یک نگاه دیگر، نگاه ابزاری به زن است. همین غربیهایی که بعد از آن همه نگاه آزادیخواهی، میگفتند زن حق ندارد یک رأی در صندوق بیاندازد، بعد از اینکه جنگهای جهانی انجام شد، دیدند به نیروی کار نیاز دارند و زنها میتوانند نیروی کار باشند و بعد طرفدار زنها شدند. یعنی نگاه ابزاری به زن.
– قرآن وقتی میخواهد از یک فرد مومن مثال بزند یک خانم مؤمن را مثال میزند. مثالش از یک فرد با ایمان یک خانم است.
– ما باید در موضوع زنان، مدعی باشیم نه مدافع. در زمانی که معاون آمریکا و اروپای وزارت خارجه بودم و به کشورهای اروپایی میرفتم، وقتی صحبت از حقوق زن میشد اینها را به رخ میکشیدیم و آنها حرفی برای گفتن نداشتند.
– در نروژ در جلسهای که مربوط به حقوق زنان بود، خانم کارمند وزارت خارجه گفت یک دوره مأموریت تهران بودم. علاقه مند شدم اندیشه اسلام درباره خانمها را بدانم. رفتم کارشناسی ارشد پیام نور شرکت کردم. وقتی میخواندم میدیدم چه مباحث قوی درباره زنان دارید و چرا اینها را مطرح نمیکنید.
– کتابهای خاطراتی مثل دختر شینا و گلستان یازدهم را بخوانید تا ببینید خانمها در انقلاب و دفاع مقدس چه نقشی داشتند.
– حجاب یعنی چه؟ اصلاً حجاب یعنی لباس اجتماعی بانوان؛ یعنی ضرورت حضور زن در جامعه. چون اگر حضور زن در جامعه ضرورت نداشته باشد که حجاب معنی نداشت. صحبت از یک لباس اجتماعی است، با همه حکمتهایی که رب العالمین تدبیر کرده است برای انسان.
– این حضور اجتماعی باید در محیطی امن و آرام باشد تا به این ظرفیت بزرگی که میتواند جامعه را اصلاح کند کسانی با نگاه سوء و ابزاری نگاه نکند.
– ما باید بتوانیم نقش زنان را بازنمایی کنیم. تجربههای موفقی ا که در همین سالهای انقلاب وجود داشته است باید بازنمایی بشود.
– خارجیها سریالهای کرهای و ژاپنی را راجع به نقشآفرینی زنان میسازند. این در حالی است که در هر خانواده ما دهها چهره از خانمها میبینید که چه نقش بزرگی را در شکلگیری خانواده ایفا کردهاند و چه فرزندان را تقدیم کردهاند. در زندگی مادربزرگها نگاه کنید که چه کارهایی انجام دادهاند. در کره و ژاپن سریال میسازند بعد ما این نقشهای بزرگ زنانمان را بازنمایی نمیکنیم.
– این روزها همه میگوییم نقش خانمها مهم است. خب در عرصه فضای مجازی که خانمها هیچ محدودیتی هم ندارند، چرا فقط ۱۳ و نیم درصد کار مفید و نقش موثر مربوط به خانمهاست؟ این باید پنجاه درصد باشد.
ادامه دارد…
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰