تاریخ انتشار : سه شنبه 4 خرداد 1400 - 20:17
کد خبر : 115701

بیش از ۶۰ درصد صاحبان مشاغل خانگی در خراسان رضوی زنان هستند

بیش از ۶۰ درصد صاحبان مشاغل خانگی در خراسان رضوی زنان هستند

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، طاهره طهماسبی امروز در نشست کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری خراسان رضوی اظهار کرد: ۱۶۰ هزار و ۵۹۴ زن سرپرست خانوار در این استان تحت پوشش نهادهای حمایتی

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، طاهره طهماسبی امروز در نشست کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری خراسان رضوی اظهار کرد: ۱۶۰ هزار و ۵۹۴ زن سرپرست خانوار در این استان تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند که از این تعداد ۵۵ هزار و ۸۳۱ نفر هرگز ازدواج نکرده و بقیه از همسر خود طلاق گرفته یا همسرشان فوت کرده است.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی افزود: براساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، سه میلیون و ۱۹۰ هزار زن در این استان زندگی می‌کنند که از این تعداد ۲ میلیون و ۱۶۵ هزار نفر بین ۱۵ تا ۶۴ سال دارند و از این تعداد ۲۵۸ هزار و ۹۰۸ نفر سرپرست خانوار هستند.

وی ادامه داد: پارسال ۳۷ هزار و ۸۵۱ مورد ازدواج و ۱۳ هزار و ۴۵۸ مورد طلاق در خراسان رضوی ثبت شد که میزان ازدواج نسبت به سال ۹۸ با پنج درصد افزایش و میزان طلاق با ۲.۲ درصد کاهش همراه بود.

طهماسبی گفت: یک هزار و ۱۱۵ زن کارآفرین در استان وجود دارد که ۳۱ درصد از این تعداد در بخش صنعت، ۹ درصد در بخش کشاورزی، ۱۴ درصد در بخش صنایع دستی، ۴۶ درصد در بخش خدمات فعال هستند و عمده مشکلات آنان در بنگاه‌های اقتصادی خود، کمبود سرمایه در گردش، بوروکراسی اداری، مشکلات گمرکی، تامین مواد اولیه به خاطر تحریم ها، مشکلات ناشی از شیوع کرونا و نداشتن بازار فروش مطلوب است.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی افزود: بیش از ۶۰ درصد صاحبان مشاغل خانگی در این استان، زنان هستند که مشکلات این گروه از بانوان کمبود منابع، نداشتن بازار فروش، کمبود آموزش‌های مرتبط با اشتغال و بازار است و بخش اعظم این افراد به‌ویژه در روستاها و شهرهای کوچک، سرپرست خانوار یا بدسرپرست هستند که باید تحت پوشش واحدهای اقتصادی خود قرار گیرند.

وی ادامه داد: پارسال ۳۲۴ صندوق خرد زنان روستایی در استان با هشت هزار و ۹۰۶ عضو تشکیل شد و زنان ۲۱۶ روستا در طرح مربوط به این صندوق‌ها شرکت کردند، پارسال ۱۸۷ هزار و ۹۸۷ زن در خراسان رضوی جزو بیمه‌شدگان اصلی و تبعی تامین اجتماعی بودند.

طهماسبی گفت: آمار دقیق از واحدهای اقتصادی ایجاد شده توسط بانوان در خراسان رضوی در دست نیست و لازم است دستگاه‌های اجرایی هر یک به سهم خویش نسبت به شناسایی بانوان کارآفرین در استان اقدام کنند.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی افزود: بیش از ۶۰ درصد دانش‌آموختگان دانشگاهی این استان زنان هستند که بیشترین تعداد در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر را تشکیل می‌دهند و اغلب در سن استخدامی نیز نیستند بنابراین با توجه به تجربه موفق مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان در دانشگاهها و پارک‌های علم و فناوری پیشنهاد می‌شود دستکم در شهرستان‌های بزرگ استان امکانات برای ایجاد مراکز رشد و شرکت‌های دانش بنیان و اشتغال این بانوان فراهم شود.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد