تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 اردیبهشت 1400 - 0:23
کد خبر : 114607

سیاست خارجی رئیسی؛ از وصول چک برجام تا تعامل سازنده اقتصادی با جهان

سیاست خارجی رئیسی؛ از وصول چک برجام تا تعامل سازنده اقتصادی با جهان

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، زهرا مهران راد؛ «مستقل به صحنه انتخابات ۱۴۰۰ آمده‌ام»؛ این جمله را شاید بتوان نقطه عطف بیانیه‌ای دانست که حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی صبح روزشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه در آخرین روز از ثبت نام سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری منتشر کرد و بعد از ان برای ثبت نام در انتخابات

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، زهرا مهران راد؛ «مستقل به صحنه انتخابات ۱۴۰۰ آمده‌ام»؛ این جمله را شاید بتوان نقطه عطف بیانیه‌ای دانست که حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی صبح روزشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه در آخرین روز از ثبت نام سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری منتشر کرد و بعد از ان برای ثبت نام در انتخابات سیزدهم عازم فاطمی شد.

 

99

البته این بیانیه بخش‌های مهم دیگری هم داشت از جمله اینکه:نتیجه انتخابات باید «تحول» واقعی یعنی بازگرداندن امید و نشاط به زندگی مردم باشد؛ و اینکه خدایا تو شاهدی که هیچ‌گاه دنبال مقام و قدرت‌طلبی نبوده‌ام و در این مرحله نیز برخلاف میل و مصلحت شخصی و تنها به منظور انجام وظیفه در جهت اجابت توده مردم و جوامع نخبگان و رعایت مصالح اجتماعی و رفع رنج مردم و ایجاد امید پا به عرصه گذارده‌ام و در این مسیر از تو و اولیائت استمداد می‌طلبم تا خدمت‌گزاری شایسته برای این مردم قدرشناس و رنج کشیده باشم.

*رئیسی را بیش از هرچیز باید مرد عدلیه و عدالت دانست
حجت الاسلام رئیسی را بیش از هرچیز باید مرد عدلیه و عدالت دانست وی که متولد سال ۱۳۳۹ در محله نوغان، مشهد است، ا ز سوابق تحصیلی او اگر فقط به دکتری فقه و حقوق خصوصی او از دانشگاه شهید مطهری بسنده کنیم.

سوابق اجرایی بیشتر این ادعا را ثابت می‌کند، وی کار رسمی خود را بادادستانی همزمان کرج و همدان آغاز کرد، معاونت دادستانی تهران، دادستانی تهران وعضویت در هیات امنای ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، ریاست سازمان بازرسی کل کشور، معاونت اول قوه قضاییه، دادستانی کل کشور، دادستان ویژه روحانیت، عضویت شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران، عضویت در مجلس خبرگان رهبری و هیات رییسه دوره چهارم و پنجم به عنوان نماینده مردم استان خراسان جنوبی، ریاست شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما، عضویت در هیات عالی گزینش کشور، نخستین دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کشور، تولیت آستان قدس رضوی و در آخرین سمت اجرائی در ۱۶ اسفند ماه ۹۷ طی حکمی از سوی مقام معظم رهبری به عنوان رئیس قوه قضائیه منصوب شد، برآیند تمام این مسئولیت‌ها و عملکرد قابل قبول سید ابراهیم رئیسی در این کسوت‌ها همانطور که عنوان شد عملکرد عدالت محور رئیسی را بیش از پیش به رخ می‌کشد.

 

سیدابراهیم رئیسی اظهارات متعددی در حوزه‌های اقتصادی، معیشتی و سیاست داخلی داشته است، اما از آنجا که در این سلسله گزارش‌ها خبرگزاری دانشجو به دنبال بررسی سیاست‌های اعلامی کاندیدا‌های انتخابات ۱۴۰۰ با محوریت سیاست خارجی است برآن شدیم تا به واکاوی نظرات او درعرصه سیاست خارجی، مذاکرات و ارتباط با آمریکا در صورت تشکیل دولت متبوعش بپردازیم.

*راستی آزمایی برجام گزینه ای که رئیسی ۴ سال قبل پیشنهاد داده بود
از آنجا که برجام در سال‌های اخیر سنگ محک اظهار نظر مردان سیاسی ایران شده است به اولین اظهار نظر او در این حوزه پرداختیم، رئیسی درمناظرات انتخاباتی سال ۹۶ درباره اینکه چه راهکاری برای حفظ حقوق ملت ایران در موضوع هسته‌ای و رفع تحریم‌ها با توجه به توافق برجام خواهید داشت و چگونه از نقض حقوق ملت ایران توسط آمریکا و دولت‌های آمریکایی جلوگیری خواهید کرد؟ گفت: برجام یک توافقی است که بر اساس مذاکرات به وجود آمده است و آنچه دولت در فرایندی که طی شده با تمام اشکلاتی که دارد و رسانه‌های گروهی هم بار‌ها به این موضوع اشاره کرده‌اند به وجود آمد، ولی این یک سند ملی است و باید به آن احترام بگذاریم.

 

99

 

وی بر سر همان میزمناظره ادامه داد: آنچه در اصل این مذاکرات مشکل دارد این است که در حین مذاکرات از سوی دولت گفته شد که خزانه ملی خالی است و این یک نظر بد است و همچنین گفته شده که ما اگر این توافق را نکنیم به ما حمله خواهد شد و موارد دیگر به وجود خواهد آمد.

*برجام چکی سفید امضا است که باید نقد می‌شد/ اما دولت توان این کار را نداشت
رئیسی یادآور شد: این موضوع مثل این است که یک فرمانده بگوید در میدان جنگ توانایی ندارم. حالا برجام یک سند است. متاسفانه در اجرا هم تنها ما اجرا کردیم و جمهوری اسلامی به عنوان یک طرف کار تنها مسائل را اجرا کرد.

حالا برجام یک سند است. متاسفانه در اجرا هم تنها ما اجرا کردیم و جمهوری اسلامی به عنوان یک طرف کار تنها مسائل را اجرا کرد.

رئیس دستگاه قضا برجام را به چکی تشبیه کرد که باید نقد شود وادامه داد: به نظر ما، دولت توانایی نقد کردن این چک را ندارد، زیرا در این کار می‌توانستتیم از خود ضعف نشان ندهیم. ما می‌خواهیم بدانیم بعد از این سند چه شد؟ دولت گفته بود همه تحریم‌ها برداشته خواهد شد، ولی هیچ اتفاقی در سفره مردم رخ نداد و از مردم می‌پرسم که چه تغییری در زندگی شما رخ داده است؟

توجه و تاکید رئیسی بر موضوع راستی آزمائی که شاید این روز‌ها ودر آستانه مذاکرات وین و تصمیم آمریکائی‌ها برای انعطاف به خرج دادن در قبال برجام به گوش می‌رسد، ۴ سال قبل و درطول مناظرات انتخاباتی اولین بار از زبان سید براهیم رئیسی شنیده شد وقتی که اعلام کرد:پیشنهاد ساده‌ای برای راستی‌آزمایی ادعای دولت روحانی دارم، مبنی براینکه بانک مرکزی میتواند به سادگی فرایند دریافت پول نفت و استفاده از آن را در مقابل چشم رسانه‌ها توضیح دهد، تا شبهات مطرح پاسخ داده شوند. مردم ایران باید بدانند که آیا پول نفت فروخته شده وارد زندگی آن‌ها می‌شود یا خیر؟

*سیاست روشن و راهبرد جمهوری اسلامی در قبال آمریکا لغو همه تحریم هاست
البته اظهارات رئیسی با محورسیاست خارجی نه فقط محدود به برجام است و نه مختص ۴ سال قبل وی فروردین همین امسال بود که به مناسبت هفته بزرگداشت سربازان گمنام امام زمان (عج) در جمع مدیران و کارکنان وزارت اطلاعات حضور یافت و صرا حتا در مورد توافقات جدید با محوریت برجام اظهارنظر‌هایی داشت که حکایت از ثبات نظر او در این عرصه دارد.

رییس قوه قضاییه در آن نشست با اشاره به تعیین راهبرد ایران در قبال پرونده هسته‌ای از سوی رهبر معظم انقلاب در ۱۹ دیماه سال ۹۹ گفت: امروز سیاست روشن و راهبرد جمهوری اسلامی در قبال آمریکا این است که باید تمام تحریم‌ها را لغو کند و ما راستی آزمایی انجام دهیم و سپس به تعهدات برجام بازگردیم.

 امروز سیاست روشن و راهبرد جمهوری اسلامی در قبال آمریکا این است که باید تمام تحریم‌ها را لغو کند و ما راستی آزمایی انجام دهیم و سپس به تعهدات برجام بازگردیم.

رئیسی در همان جلسه صراحتا اعلام کرد که این راهبرد امروز و دیروز ما نیست و رهبری این راهبرد را نه در اتاق در بسته که در حضور همه مردم ایران اعلام فرمودند و پیگیری هر راهبردی غیر از این قابل قبول دانست.

*در سیاست خارجی پیرو راهبرد ابلاغی رهبری در راستای حفظ عزت و غرور ملی هستم
وی با تاکید براینکه آمریکا اگر ادعایی در خصوص تغییر رویکرد با رفت و آمد دولت‌ها دارد باید در عمل ثابت کند، گفت: برخی می‌گویند دولت جدید در آمریکا با دولت قبلی تفاوت دارد، اما آمریکایی‌ها همواره دنبال برنامه‌های استکباری نسبت به ملت ایران بوده‌اند و هر دولتی که در آنجا بر سر کار آمد این سیاست را دنبال کرد و اگر امروز مدعی خلاف این رویه هستند باید در عمل این مسئله مشخص شود.

* نجات کشور در گرو اجرای راهبرد رهبری در موضوع آمریکا و سیاست خارجی است
رییس دستگاه قضا البته نجات کشور در گرو اجرای راهبرد رهبری در موضوع آمریکا و سیاست خارجی دانست و تصریح کرد: راهبرد رهبر معظم انقلاب در راستای حفظ عزت و غرور ملی است که دشمن می‌خواهد آن را مخدوش کند، اما ما با تبعیت از این راهبرد نباید اجازه دهیم دشمن به هدفش برسد.

تعامل سازنده اقتصادی با دنیا جزء سیاست‌های مهم نظام اسلامی
سید ابراهیم رئیسی در طول این سال‌ها نشان داده است که بیش از لفاظی و شعار، مرد میدان عمل است، مصداق این مدعا را می‌توان در مواضع معطوف او به سیاست خارجی هم به طور مشهود نظاره کرد.
وی دراوایل سالجاری بود که در سفری از پیش اعلام نشده به شهرستان تایباد خراسان رضوی رفت وضمن بازدید از منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در مرز ایران و افغانستان با هدف رفع موانع صادرات کشور، در جریان مسائل و مشکلات این گذرگاه مرزی قرار گرفت و مرزبانان را دلاورمردانی دانست که نقش اصلی را در تامین امنیت کشور ایجاد می‌کنند.

 

 

سیاست خارجی سید ابراهیم رئیسی از اجرای راهبرد رهبری تا تعامل سازنده اقتصادی با دنیا

 

رییس دستگاه قضا مرز دوغارون را به دلیل همسایگی با افغانستان، مرزی با اهمیت دانست که دارای اهمیت ویژه اقتصادی و امنیتی است و ضمن تاکید بر ضوابط رفت و آمد اتباع دو کشور ایران و افغانستان به کشور‌های یکدیگر گفت: وضع ورود اتباع خارجی به کشور و خروج آ‌نها در این مرز باید قانونمند و ضابطه‌مند باشد و زیرساخت‌های موجود برای اجرای این تردد‌ها بازسازی شود.
وی در این سفر به طور مشخص و فردی به گفتگو با جمعی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان و فعالان اقتصادی ایرانی و افغانستانی در گمرک دوغارون و پیگیری مشکلات و معضلات حقوقی و قضایی آن‌ها پرداخت که همه آن‌ها حکایت از اهتمام رئیس دستگاه قضا به توسعه روابط امن اقتصادی با همسایگان ایران دارد.

به هرحال به نظر می‌رسد سید ابراهیم رئیسی در حوزه سیاست خارجی و مسائل بین الملل بیش از هرچیز تابع راهبرد ابلاغی رهبری در راستای حفظ عزت و غرور ملی و تعامل سازنده اقتصادی با دنیا باشد در مورد موضوع برجام هم سیاست روشن و راهبرد جمهوری اسلامی در قبال آمریکا را لغو همه تحریم و راستی آزمایی این ادعای آمریکائی‌ها می‌داند.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد