تاریخ انتشار : دوشنبه 27 اردیبهشت 1400 - 10:12
کد خبر : 114070

زخم شوراهای نارفیق بر پیکر مازندران/ همه دعوتید به یک چالش

زخم شوراهای نارفیق بر پیکر مازندران/ همه دعوتید به یک چالش

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: بیش از ۱۹ هزار نفر برای انتخابات شوراهای اسلامی در شهرها و روستاهای استان مازندران کاندیدا شدند و از مجموع نامزدها دو هزار و ۳۰۰ نفر در حوزه شوراهای شهر هستند و از این بین حدود ۶۰۰ نفر رد صلاحیت شدند. کارنامه پنجمین دوره شوراهای اسلامی در برخی شهرهای مازندران از

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: بیش از ۱۹ هزار نفر برای انتخابات شوراهای اسلامی در شهرها و روستاهای استان مازندران کاندیدا شدند و از مجموع نامزدها دو هزار و ۳۰۰ نفر در حوزه شوراهای شهر هستند و از این بین حدود ۶۰۰ نفر رد صلاحیت شدند.

کارنامه پنجمین دوره شوراهای اسلامی در برخی شهرهای مازندران از جمله ساری، بابل و سلمانشهر از سیاهی هم فراتر رفته است، تمامی ۹ عضو شورای شهر ساری، چند عضو شورای شهر بابل و تمامی اعضای شورای شهر سلمانشهر دستگیر شدند.

بروز تخلف در شورای شهرهای بزرگ و مهم مازندران که اکنون متخلفان آن در کنج زندان و بازداشت به سر می‌برند، بیش از هرچیز، ضرورت شایسته گزینی برای ورود به نهاد مردمی شوراها را الزامی می‌سازد.

از سوی دیگر به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران و فعالان سیاسی اجتماعی، شفافیت شاخصه و مقوله مهمی است که هر مسئول از بدو حضور برای تصدی مسئولیت باید به آن توجه اساسی داشته باشد. این در حالی است که تخلفات برخی از شوراییان باعث شد که شورای شهر در بعضی از شهرها منحل شود، خبرگزاری مهر نیز اخیراً با همکاری «جنبش ازما» چالشی برای ارزیابی شایستگی‌های نامزدهای شوراها راه انداخته که طی آن کاندیداها می‌توانند با ثبت نام در این چالش، به پویش شفافیت بپیوندند.

شفافیت در حال حاضر خواسته بسیاری از فعالان و تشکل‌های سیاسی و گروه‌های مردمی و دانشجویی است. تشکل‌ها اعتقاد دارند تا وقتی شفافیت مطلوبی وجود نداشته باشد نمی‌توان به وعده‌های نامزدها اعتماد کرد.

زخم شوراهای نارفیق بر پیکر مازندران/ همه دعوتید به یک چالش

رئیس ستاد انتخابات ریاست جمهوری جبهه انقلاب اسلامی در مازندران تعهد و انقلابی بودن را قید لازم دانست و گفت: اگر به پسا انتخابات فکر کنیم و برنامه داشته باشیم، با آسیب مواجه نمی‌شویم.

شکراله رضازاده در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه به شدت به شفافیت اعتقاد کامل دارم، افزود: مصلحت اندیشی دلیلی برای عدم شفافیت نیست و در لیستی که ارائه خواهیم داد یکی از معیارها و شاخص‌ها شفافیت خواهد بود که شامل شفافیت آرا، مالی و ارتباطات خواهد بود.

ساری به عنوان مرکز استان حائز اهمیت است ولی کار را به دوستان شورا سپردیم و از نظرات همه افراد مؤثر و ذی نفوذان سالم و انقلابی استفاده می‌کنیم تا به یک جمع بندی برسیم

وی با بیان اینکه مردم تأثیر اعضای شوراها را در زندگی به عینه می‌بینند و اگر درست عمل کنند، نوعی آورده برای نظام محسوب می‌شود از این رو جریان انقلاب برای این موضوع برنامه دارد، درباره انتخابات شورا در ساری گفت: ساری به عنوان مرکز استان حائز اهمیت است ولی کار را به دوستان شورا سپردیم و از نظرات همه افراد مؤثر و ذی نفوذان سالم و انقلابی استفاده می‌کنیم تا به یک جمع بندی برسیم و در بابل به تناسب تعداد اعضای شورا لیست خواهیم داد.

وی با عنوان اینکه وظیفه جامعه فقط رأی دادن نیست، افزود: اگر به بعد از رأی دادن فکر کنیم با مشکلاتی نظیر شوراهای ساری و بابل مواجه نخواهیم بود و نظر ما این است که شهرداران انقلابی داشته باشیم.

همزمان با شکل گیری جنش ازما و چالش شفافیت، بسیاری از نامزدها و داوطلبان انتخابات شوراها در مازندران با پیوستن به این جنبش عنوان کردند، این جنبش به دنبال شفافیت و ترویج شایستگی است.

شوراهای گذشته شفافیت نداشتند

محمدتقی حسین زاده دبیر جبهه همبستگی نیروهای انقلاب اسلامی در مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه آن چیزی که سبب شرمساری و سرافکندگی مردم به ویژه در شورای شهر استان شده است، عدم شفافیت نمایندگان در شورا بوده است.

وی با اظهار اینکه راستگویی و شفافیت در ذات آدم متعهد نهفته است، خواستار پاسخگویی و شفافیت نامزدها و داوطلبان انتخابات شد و گفت: شفافیت و پاسخگویی جزو اولین ویژگی‌های داوطلب باید باشد.

وی با اشاره به حضور افرادی غیرمرتبط و بیکار برای حضور در شوراها اظهار داشت: متأسفانه این افراد از شورا به عنوان تیری در تاریکی یاد می‌کنند و به عنوان شغل به آن می نگردند، مسئله اصلی ناشی از ناکارآمدی مسئولان امر بوده و سبب شده تا افراد جویای کار و غیرمتخصص برای حضور در شورا گام بردارند.

حسین زاده تصریح کرد: همه ما باید پاسخگو و مسئول کارهایمان باشیم و خود را در معرض چالش شایستگی قرار دهیم.

وضعیت و کارنامه نامناسب شوراها در شهرها و روستاهای مازندران، لزوم پیوستن به جنبش و چالش شایستگی را بیش از هر استان دیگری ضروری می‌سازد و اگرچه هیئات نظارت و اجرایی با همکاری دستگاه‌های نظارتی سعی کردند با بررسی دقیق، سره را از ناسره جدا کنند اما اینک نوبت به داوطلبان رسیده تا در بدو امر، خود را در معرض یک چالش مهم به نام شایستگی و شفافیت قرار دهند.

در بین ثبت نام کنندگان برای انتخابات شوراهای شهرها و روستاها نام برخی از افرادی که سابقه عضویت در شوراها را دارند و چندان پاسخگوی عملکردشان نبودند و کارنامه روشنی نیز ندارند، دیده می‌شود و جالب آنکه این افراد که بسیاری از آنان رد صلاحیت نیز شدند، تلاش کردند تا با اعمال فشار، به اهداف خود دست یابند.

مهدی سعادتی رئیس هیئت عالی نظارت بر ششمین دوره انتخابات شوراها در مازندران با بیان اینکه رصد صلاحیت کاندیداها با اسناد ارائه شده توسط دستگاه‌های امنیتی در کمیسیون بررسی شکایات انجام می‌شود، گفت: فشار کاندیداهای رد صلاحیت شده که پشت برخی از جریانات سیاسی پنهان شده‌اند، تأثیری بر روی بررسی پرونده‌ها توسط هیأت عالی نظارت نخواهد داشت.

زخم شوراهای نارفیق بر پیکر مازندران/ همه دعوتید به یک چالش

رئیس هیئت عالی نظارت بر ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاهای مازندران افزود: کمیسیون بررسی پرونده کاندیداهای شاکی، با حضور مستقیم نمایندگان مراجع استعلام و دستگاه‌های امنیتی انجام می‌شود و اسناد مستندی از کاندیداها ارائه می‌کنند که جای دفاع وجود ندارد.

فشار کاندیداهای رد صلاحیت شده به هیئت نظارت

سعادتی با اشاره به اینکه فشار رسانه‌ای وارد شده توسط کاندیداهای رد صلاحیت شده در فضای مجازی به هیأت عالی نظارت به دلیل قاطعیت در کار رسیدگی پرونده‌ها است، افزود: هیأت عالی نظارت ابتدا سفارش ناپذیر است.

وی فشار برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به هیأت عالی نظارت را به دلیل حمله برخی از جریانات سیاسی به آنها دانست و تصریح کرد: کار بررسی پرونده‌ها هنوز تمام نشده و کاندیداها به نتایج اعلام شده خوشبین نباشند چرا که در اعمال ماده ۶۳ در صورت رو شدن اسناد و مستندات جدید احتمال تغییر نتیجه نیز وجود دارد.

حدود یکماه تا آزمون انتخابات باقی مانده و بی شک توجه به شایستگی‌ها، صداقت، عملکرد و شفافیت می‌تواند از جمله راه‌های انتخاب و گزینش شایستگان برای تصدی امور شهری و روستایی باشد تا بار دیگر مازندران از روزنه برخی افراد ناسالم در نهاد مدنی شورا، به چالش کشیده نشود.

در این راستا خبرگزاری مهر در طرحی به نام جنبش از ما از نامزدهای انتخاباتی و مردم درخواست دارد تا با حضور در سایت azma.net در چالش شفافیت شرکت کنند یعنی به صورت شفاف عملکرد و برنامه‌های حوزه‌های مختلف را به بوته نظرات مردمی و قضاوت بگذارند و این آمادگی وجود دارد که حتی مطالب بیان شده توسط نامزدهای انتخاباتی در خبرگزاری مهر و همچنین سایت «از ما» منتشر شود.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد