تاریخ انتشار : شنبه 25 اردیبهشت 1400 - 23:04
کد خبر : 113791

مشاور رییس جمهور:توسعه بندرکاسپین مهمترین پروژه منطقه آزاد انزلی است

مشاور رییس جمهور:توسعه بندرکاسپین مهمترین پروژه منطقه آزاد انزلی است

“حمیدرضا مومنی” شامگاه شنبه در حاشیه بازدید از منطقه آزاد انزلی با اشاره به نقش مهم بندر کاسپین در تأمین کالاهای اساسی کشور اظهار داشت: این بندرحلقه اتصال کریدور بین المللی چین _ قزاقستان _ ایران و کریدور بین المللی شمال_ جنوب است. وی هدف از دومین سفر خود طی یکماه گذشته به انزلی را

“حمیدرضا مومنی” شامگاه شنبه در حاشیه بازدید از منطقه آزاد انزلی با اشاره به نقش مهم بندر کاسپین در تأمین کالاهای اساسی کشور اظهار داشت: این بندرحلقه اتصال کریدور بین المللی چین _ قزاقستان _ ایران و کریدور بین المللی شمال_ جنوب است.
وی هدف از دومین سفر خود طی یکماه گذشته به انزلی را بررسی عملکرد مناطق آزاد ، جویا شدن از نقطه نظرات بخش خصوصی و بررسی موانع در مناطق آزاد عنوان و تصریح کرد : بخشی از کار با برنامه و قدرت خوبی پیش می رود و امیدواریم بتوانند این پروژه ها را در موعد مقرر به بهره برداری برسانند.
وی در رابطه با پروژه راه آهن منطقه آزاد از رشت به انزلی نیز گفت: بخش اعظم این پروژه در منطقه آزاد است که امیدواریم تلاش شود این پروژه تا پایان دولت تدبیر و امید به بهره برداری برسد.
مومنی تاکید کرد : در حوزه تجارت و نقش منطقه آزاد انزلی با توجه به جایگاه این منطقه در خزر و اقتصاد دریای خزر به نظر می رسد سهم ۳۰ درصدی  حال حاضر در اقتصاد ۳۰ میلیون تنی منطقه آزاد( از سهم خزر در حوزه زیر ساختها) اقدامات جدی تری انجام شود و در این راستا توسعه بندر می تواند تاثیر گذار باشد.
وی خاطر نشان کرد: اگر بتوانیم برای نوستراک یک برنامه ریزی بلند مدت داشته باشیم و در پروژه یک کمربند یک راه نقش بیشتری را برای منطقه آزاد انزلی در نظر بگیریم منطقه آزاد توان آنرا دارد که در این نوستراک و کریدور شمال جنوب نقش آفرینی کند .
مومنی اظهار داشت : به این ترتیب می توانیم امیدوار باشیم منطقه آزاد انزلی نقش جدی در اقتصاد کشور یا در اقتصاد حمل و نقلی و لجستیکی کشور ایفا کند  .
وی اضافه کرد: با برنامه ریزی های انجام شده درصدد افزایش سهم منطقه آزاد در اقتصاد دریای خزر هستیم، این امر قابل دسترسی است و این توان در منطقه آزاد انزلی وجود دارد .
وی در ادامه ماموریت اصلی و شرح وظایف مناطق آزاد را انتقال دانش فنی و تکنولوژی دانست و گفت: این امر با شرکت های دانش بنیان نوپا و شرکت هایی که در این حوزه فعالیت دارند محقق می شود . شرکت های دانش بنیان رشد خوبی را در کلیه مناطق ازاد دارند و منطقه آزاد انزلی هم یکی از سرآمد ترین مناطق آزاد کشور در حوزه شرکت های دانش بنیان است.
مومنی تاکید کرد: قطعا سهم منطقه آزاد انزلی در این حوزه با توافقاتی که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شده افزایش می یابد.  این شرکتها از لحاظ نقشه راه و کمک‌های مطالعاتی در حوزه تامین منابع و در حوزه شرکت های جدیدی که توانمندی های خوبی دارند و خصوصا شرکت هایی که در منطقه آزاد انزلی تمایل به فعالیت دارند باید به سمت اقتصاد دریا محور معطوف شوند.
وی اظهار داشت:امیدواریم بتوانیم تمام مسائل مرتبط با شرکت های دانش بنیان در حوزه های شناخت، بکارگیری و توسعه و رساندن به بلوغ مد نظر در نهایت به تولید منجر شود و این موضوع در دستور کار قرار دارد و منطقه آزاد انزلی تمام تلاش خود را در این زمینه بکار می بندد که در کنار سایر مناطق کشور بتواند این ماموریت را به نحو احسن انجام دهد.
مومنی همچین در خصوص تحقق شعار سال تولید، پشتیبانی ها و مانع‌زدایی ها در مناطق آزاد گفت : در زمینه پشتیبانی آنچه مد نظر مقام رهبری بوده محور و رکن اصلی بحث تولید است و هر اقدام آتی باید در راستای تقویت تولید صورت گیرد.
وی عمده مشکلات بخش تولید را در حوزه های پشتیبانی ها و مانع زدایی ها عنوان و تصریح کرد : مشکلات بخش پشتیبانی ها مسائل مالی است که الان به جد دنبال آن هستیم با بانکهای مختلف جلساتی برگزار شده و در تعامل با بانک مرکزی بدنبال احصاء مشکلات بخش خصوصی هستیم.
مومنی تصریح کرد: در حوزه تامین مالی باید از بانکها و یا بازارهای مالی سرمایه و نقدینگی مورد نیاز را برای سرمایه در گردش تامین کنیم تا بتوانند به بحث تولید بپردازند.
وی در رابطه با مانع زدایی ها یاد آور شد: عمده مشکلات واحدهای تولیدی، بخش خصوصی، تجار و سرمایه گذاران، وارد کننده ها و فعالان اقتصادی در مناطق آزاد  در خصوص موانع موجود است که تاکنون بیش از ۱۸۹ مشکل توسط بخش خصوصی مطرح شده را احصاء و جلساتی را با دستگاههای اجرایی برگزار کردیم .
وی خاطر نشان کرد : در این راستا فردا یکشنبه اولین جلسه با معاون اول ریاست جمهوری جهانگیری و تعدادی از وزراء برگزار می شود تا مشکلات و معضلاتی که مناطق آزاد و فعالان اقتصادی مناطق آزاد با آن مواجه هستند را در این جلسه مطرح کنیم و امیدواریم با پیشنهادات ما این مشکلات به حداقل برسد تا بخش خصوصی بتواند کار خود را انجام دهد .
مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد در این سفر عصر امروز از واحدهای صنعتی شرکت یونگ چن تولید کننده سیلندرهای چاپ و کارخانجات تولیدکننده ماسک لوتوس و واحد تولیدی پوشاک خرد اندیشان، و پروژه در حال احداث اتصال راه آهن سراسری  به بندر کاسپین بازدید کرد . عملیات اجرایی هتل ۵ ستاره در منطقه آزاد انزلی نیز با حضور وی آغاز شد.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد