تاریخ انتشار : شنبه 25 اردیبهشت 1400 - 19:39
کد خبر : 113757

کدام چهره‌های مطرح در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت نام کردند؟

کدام چهره‌های مطرح در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت نام کردند؟

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو- امیر قشقایی، سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت، ثبت‌نام سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری آغاز شد و درحالی ۵ روز بعد به پایان رسید که شفتگی‌های فراوانی به دنبال داشت. تعداد ثبت‌نام‌های این دوره ریاست‌جمهوری، چیزی بالغ بر ۳۰۰ نفر بوده  که به نوبه خود این حجم از داوطلب برای مهم‌ترین انتخابات یک کشور چیز عجیبیست.

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو- امیر قشقایی، سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت، ثبت‌نام سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری آغاز شد و درحالی ۵ روز بعد به پایان رسید که شفتگی‌های فراوانی به دنبال داشت.

تعداد ثبت‌نام‌های این دوره ریاست‌جمهوری، چیزی بالغ بر ۳۰۰ نفر بوده  که به نوبه خود این حجم از داوطلب برای مهم‌ترین انتخابات یک کشور چیز عجیبیست. مورد عجیب دیگر این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری تنوع بالا در کاندیداهای آن است. از معاون و وزیر گرفته تا حضور نظامیان.

احزاب و جبهه‌های مختلف کشور نیز که تا قبل انتخابات، نامزدهای خود را معرفی نمی‌کردند، درنهایت در واپسین ثانیه‌های روز اخر ثبت‌نام، از گزینه‌های خود رونمایی کردند. آن هم نه یک گزینه، بلکه چندین گزینه از هر جناح برای ریاست‌جمهوری به پای میزهای ثبت‌نام آمدند و در این بین جنجال‌هایی نیز به پا شد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

داوطلبان روز اول ثبت‌نام

در اولین روز از ثبت‌نام ریاست‌جمهوری ۵۷ داوطلب ثبت‌نام کردند. حضور نظامیان در اولین روز بسیار پررنگ بود.

سعید محمد، اولین داوطلب نظامی در انتخابات و در عین حال معروف‌ترین آنان بود که با حضور در وزارت کشور خبر قطعی از شرکت خود در سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری کشور داد. او فرمانده سابق قرارگاه خاتم‌الانبیا است که ماه گذشته از حضور خود در انتخابات خبر داده بود. او جوانی ۳۸ ساله است که دولت خود را دولت جوان و تحول‌خواه می‌نامد.

سردار حسین دهقان، دیگر نظامی ثبت‌نامی در روز اول بود او  وزیر پیشین دفاع کشور بوده که درحال حاضر مشاور فرمانده کل قوا در امور دفاعی کشور است. او با کلید واژه دولت سازنده به میدان آمده و اعلام کرد که هم برنامه‌های مشخصی دارد و هم کابینه‌اش را از الان چیده است.

محمد زارع فومنی، دبیر کل حزب مردمی اصلاحات از دیگر چهره‌‌های ثبت‌نامی در روز اول بود که تاکید کرده ۵۰ درصد کابینه‌اش را زنان تشکیل می‌دهند و معاون اول او حتما یک خانم خواهد بود.

محمد حسن نامی، وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در وزارت کشور به ثبت‌نام در انتخابات پرداخت و خود را از جامعه ارتش و دارای پایگاه‌های مردمی معرفی کرد.

وهاب عزیزی دبیر کل جبهه جهادگران ایران اسلامی هم با شعار”جهاد برای حل مشکلات مردم” رسما وارد کارزار انتخابات شد.

داوطلبان روز دوم

روز دوم ثبت‌نام انتخابات، یکی از پرحاشیه‌ترین روز‌ها بود که چهره‌های قدیمی و جنجالی در آن اقدام به ثبت‌نام کردند.

محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت نهم و دهم کشور از کسانی بود که در روز دوم ثبت‌نام با حضور در وزارت کشور اعلام کاندیداتوری خود را به گوش طرفدارانش رساند. البته احمدی‌نژاد یک خط و نشان هم کشید که اگر مثل گذشته رد صلاحیت شود، انتخابات را تحریم خواهد کرد. یعنی نه در آن شرکت می‌کند و نه از کسی طرفداری. او که با حدود ۱۰۰ همراه به وزارت کشور آمده بود جنجال‌هایی نیز هنگام ورود و خروج خود به همراه داشت و درپایان هم با بالارفتن از نرده‌های وزارت کشور با طرفدارانش سخن گفت.

کدام اصلاح طلب و اصولگرا مطرح در انتخابات ثبت نام کردند؟

 

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نائب رئیس مجلس یازدهم، داوطلب دیگر انتخابات بود. او که همراه دخترش برای ثبت‌نام آمده بود، اعلام کرد که با نزدیکانش آمده تا بگوید دولت نباید سهم احزاب و بازی‌های سیاسی باشد، بلکه دولت متعلق به جوانان است.

رستم قاسمی، وزیر نفت دولت احمدی‌نژاد با داشتن یک گل قرمز در دست به نام نویسی در انتخابات ۱۴۰۰ پرداخت و هدف اصلی دولت خود را رفع تحریم‌ها اعلام کرد.

صادق خلیلیان، محمد عباسی، حسن سبحانی، محمدشریف ملک‌زاده، محمدحسن قدیری، قدرتعلی حشمتیان، داوطلبین مستقل روز دوم ثبت‌نام ریاست‌جمهوری بودند.

داوطلبان روز سوم

روز سوم ثبت‌نام ریاست‌جمهوری فضای اصلاحی به خود گرفته بود.

علی مطهری نماینده سابق مجلس که پیش‌تر در انتخابات مجلس یازدهم رد صلاحیت‌ شده بود به طور رسمی در روز سوم انتخابات، اسم نویسی کرد. او در پاسخ به احتمال رد صلاحیتش گفت که امیدوار است شورای نگهبان کاسه داغ‌تر از آش نشود! و در نهایت گفت که هرچه شورای نگهبان بگوید مامور به تبعیت از آن است.

محمود صادقی نماینده مجلس دهم و دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها چهره دیگر ثبت‌نامی جبهه اصلاحات بود. او که از چهره‌های رادیکال اصلاح‌طلبان است تاکید کرده که در صورت رد صلاحیت انتخابات را تحریم نخواهد کرد و با گزینه اصلی اصلاحات نیز رقابت نخواهد کرد.

محسن مهرعلیزاده دیگر چهره اصلاحات، با دو نوه خود در وزارت کشور حاضر شد و ثبت‌نام کرد. او دولت خود را دولت تحول و عدالت نامید و اعلام کرد که دولت اینده باید روحیه عملگرایانه داشته باشد.

رامین مهمان‌پرست سخنگوی پیشین وزارت خارجه از دیگر چهره‌‌های ثبت‌نامی بود که از طرح بنزین ۲۰ هزارتومانی سخن گفت و خیلی هم به او انتقاد شد.

داوطلبان روز چهارم

شاهین محمد صادقی، عضو هیات رئیسه دو دوره مجلس پس از ثبت‌نام در ستاد انتخابات کشور اعلام کرد که دولت توکل و تغییر تشکیل می‌دهد و کرونا را هم تا پایان سال جمع می‌کند.

مصطفی تاج‌زاده چهره آشنا و رادیکال اصلاح‌طلبان به همراه همسر خود در وزارت کشور حاضر شد و خود را  دیگر نامزد اصلاحات معرفی کرد و هنگام خواندن بیانیه عجیب خود نیز بغض معناداری کرد که توجهات بسیاری را جلب کرد. تاجزاده در بیانیه خود، با حجاب اجباری مخالفت نمود و همچنین عنوان کرد نگاه طالبانی به دین ندارد.

فریدون عباسی، رئیس سابق انرژی اتمی و نماینده مجلس یازدهم نیز در انتخابات ۱۴۰۰ ثبت‌نام کرده است.

علیرضا افشار، فرمانده پیشین مقاومت بسیج از دیگر داوطلبان ریاست جمهوری در روز چهارم بود.

روز پایانی و در عین حال سرنوشت‌ساز ترین روز ثبت‌نام

صبح روز شنبه که آخرین روز ثبت‌نام ریاست‌جمهوری بود یکی از مهم‌ترین نامزدهای ریاست‌جمهوری یعنی علی لاریجانی اقدام به ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری کرد. او که رئیس چند دوره از مجلس شورای اسلامی بود، نشست خبری جالبی را نیز برگزار کرد. اقای لاریجانی ادعا کرد که برخلاف شایعه‌ها او دولت سوم روحانی نخواهد بود. لاریجانی همچنین اشاره کرد که مستقل شرکت کرده است و بیانات اخیر رهبری باعث حضور ایشان در انتخابات شده است.

کدام اصلاح طلب و اصولگرا مطرح در انتخابات ثبت نام کردند؟

 

لاریجانی همچین کنایه‌ای به سعید محمد و آیت‌الله رئیسی داشت که وضع فعلی کشور پادگان یا دادگاه نیست که زور راه حل آن باشد.

محسن هاشمی دیگر چهره اصلاحات است که مطابق پیش‌بینی‌ها برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ ثبت‌نام کرده است.

سید شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد و دارایی دولت نهم و دهم از دیگر اشخاص سرشناس ثبت‌نامی بود.

عباس آخوندی، وزیر مستعفی راه و شهرسازی دولت روحانی از دیگر چهره‌‌های اصلاح‌طلب انتخابات ۱۴۰۰ است. پیش‌تر رفتار خشونت آمیز او با یک خبرنگار خانم حاشیه‌ساز شده بود.

در نهایت آیت‌الله رئیسی چهره شاخص اصول‌گرایان نیز با صدور بیانیه خود اعلام  کرد که نیازمند تحول همه‌جانبه و نظام‌مند برای نیل به ایران قوی هستیم. آیت‌الله رئیسی سپس با حضور در وزارت کشور به طور رسمی وارد کارزار انتخاباتی شد.

آیت‌الله رئیسی بیان کردند:عدالت با سخنرانی، سرودن شعر و نوشتن نیست، بلکه برنامه میدانی و عملی است.با شعار «دولت مردمی برای شکل گیری ایرانی قوی در پرتو کار و کرامت» به میدان آمده ایم و معیشت مردم و مساله اقتصادی کشور دغدغه اصلی جامعه است.

کدام اصلاح طلب و اصولگرا مطرح در انتخابات ثبت نام کردند؟

 

عزت‌الله ضرغامی رئیس اسبق رسانه ملی نیز با حواشی شبیه به احمدی‌نژاد در وزارت کشور حاضر شد.

او با شمار زیادی از هواداران خود مقابل وزارت کشور آمد و درگیری نیز هنگام ورود و خروج خود به درب وزارت داشت. مینی‌بوس هوادارن او در فضای مجازی بسیار حاشیه‌ساز شد.

مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری نیز برای حضور در انتخابات ثبت‌نام کرد او که از حامیان روحانی در سال ۹۲ بود که نمایندگی مجلس دهم را نیز در کارنامه دارد.

علیرضا زاکانی، چهره شاخص مجلس دهم و یازدهم نیز به طور رسمی در انتخابات ثبت‌نام کرد. او حضور خود را به علت ارایش جدید رقبای ریاست‌جمهوری خواند و انتقادات تندی نیز به علی لاریجانی وارد کرد.

اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست‌جمهوری به‌عنوان مهم‌ترین چهره اصلاح طلب در روز پایانی ثبت‌نام کرد. هنگام قرائت بیانیه‌اش نیز بغض معناداری کرد تا بسیار حاشیه‌ساز شود. خیلی‌ها بغض او هنگام شمردن مشکلات مردم را بازیگری دانستند.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخص مصلحت که سابقه چندین دوره حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری را دارد، این دوره نیز در روز آخر اعلام حضور خود را برای کاندید شدن اعلام کرد.

او نیز تشر تندی به لاریجانی زند و گفت درست است مملکت پادگان و دادگاه نیست اما محله فلسفه‌بافی هم نیست.

سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت و وزیرسابق امور خارجه کشور نیز در این دوره  اعلام نامزدی کرد تا شمار نامزدهای اصول‌گرا نیز افزایش پیدا کند.

محمدجواد حق‌شناس عضو شورای فعلی شهر تهران نیز که پیش‌تر در انتخابات شوراهای ۱۴۰۰ رد صلاحیت شده بود برای انتخابات ریاست‌جمهوری نیز ثبت‌نام کرد تا شانس خود را برای ریاست‌جمهوری نیز امتحان کند.

زهرا شجاعی، دبیرکل مجمع زنان اصلاح‌طلب، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی و رسول منتجب‌نیا دبیر کل جزب جمهوریت از دیگر ثبت‌نامی‌های وزارت کشور در روز آخر بودند.

 

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد