تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 اردیبهشت 1400 - 12:54
کد خبر : 112911

جایگاه فعلی شیراز در عرصه گردشگری مذهبی قابل دفاع نیست

جایگاه فعلی شیراز در عرصه گردشگری مذهبی قابل دفاع نیست

روح‌الله نجابت در گفتگو با خبرنگار فارس در شیراز به مناسبت هفته شیراز ضمن اشاره به جایگاه فارس و شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) گفت: با توجه به قرارگیری آستان مقدس حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع)، امامزادگان واجب التکریم، ۲۵ مسجد ثبت ملی در شیراز و وجود هیئاتِ مذهبی با

روح‌الله نجابت در گفتگو با خبرنگار فارس در شیراز به مناسبت هفته شیراز ضمن اشاره به جایگاه فارس و شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) گفت: با توجه به قرارگیری آستان مقدس حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع)، امامزادگان واجب التکریم، ۲۵ مسجد ثبت ملی در شیراز و وجود هیئاتِ مذهبی با قدمت بیش از ۷۰ سال که در طول سال حیات آنان در شهر جاری است، جایگاه فعلی شیراز در عرصه گردشگری مذهبی، قابل دفاع نیست و باید برای رفع این محرومیت گام‌های بزرگ و موثری برداشته شود تا غفلت سال‌های پیشین جبران گردد. 

وی در ادمه با اشاره به قابلیت‌های مذهبی شهر شیراز گفت: درست است که سه ابنیه مذهبی شهر شیراز یعنی آستان حضرت شاهچراغ (ع)، مسجد نصیر الملک و مسجد وکیل از جمله اماکن پر بازدید شیراز به حساب می‌آیند، اما حتی در مورد این سه مکان هم برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات درخوری که لازمه مواجهه با زائران و گردشگران مذهبی باشد وجود ندارد و برای کسی که پا به این اماکن می‌گذارد برنامه هدفمندی تدوین نشده است. 

او افزود: چه بسا اگر در این عرصه با برنامه ریزی علمی-فرهنگی وراد شویم و زائر و گردشگر علاقمند به این اماکن را رها نکنیم، از بروز بسیاری از مشکلاتی که اخیراً شاهد آن بوده ایم و بعضاً تعارضات فرهنگی و عواقب برخوردهایِ ناشی از آن، جلوگیری کنیم. 

گردشگری مذهبی نه تنها یک فرصت اقتصادی، که یک فرصت فرهنگی است 

نجابت با اشاره به مزایای گردشگری مذهبی خاطر‌نشان کرد: حضور گردشگران غیر ایرانی در مکان‌های مذهبی نه تنها یک فرصت اقتصادی‌ بلکه بیشتر از آن، یک فرصت فرهنگی‌ است. اگر این حضور به آشنایی بیشتر گردشگران با فرهنگ و اعتقادات ایرانیان مسلمان بینجامد و بتوان تصویر درست و به دور از جهت‌گیری‌های رسانه‌های معاند و سم‌پاشی‌های دشمنان دین، اسلام و شیعه ارائه کرد، گردشگری مذهبی تبدیل به برگ برنده ما خواهد شد. 

او ادامه داد: آگاهی و آشنایی از فرهنگ و سنن غنی ایرانِ اسلامی نه تنها تصویر ذهنی درستی از فضای کشور را ایجاد می کند بلکه فرصت تقویت و تثبیتِ موضع فرهنگی ایران عزیز را در جهان فراهم می کند؛ لذا با وجود مزیت‌هایی اینچنینی چرا باید به این موضوع بی‌توجهی یا کم‌توجهی شود؟ 

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: نقش غالب و برترِ فارس در این حوزه “فرهنگ” است که در برنامه‌ریزی‌ها و احیای فضایِ گردشگری باید بر این نکته توجه خاص کرد. 

وی زبان فرهنگ را یک زبان مشترک و جهان‌شمول دانست و افزود: فراهم کردن هر زیرساختی باید با نگرش فرهنگی باشد تا اهالی محلات مذهبی برای چگونگی مواجهه با گردشگران ایرانی و غیرایرانی با چالش و مشکلات موجود روبرو نشوند. 

گردشگر امروز، صرفا برای تماشای یک اثر تاریخی سفر نمی‌کند 

نجابت در ادامه در خصوص برنامه‌ریزی برای حضور گردشگران مذهبی گفت: در رویارویی با زائر و گردشگر مذهبی باید برنامه‌ریزی خاص داشته باشیم و به او به‌عنوان یک زیارت‌کننده صِرف و بازیدکننده زودگذر و محدود نگاه نکنیم. گردشگر امروزی دیگر فقط به قصد تماشای یک اثر تاریخی به شیراز نمی‌آید، او به دنبال آشنایی با فرهنگ، آداب و سنن مردم شهر است. برای این نیاز که اتفاقا منفعت ما هم در آن است، باید پاسخ مناسب داشته باشیم. 

عضو مجمع نمایندگان فارس ادامه داد: شناخت صحیح از گردشگر مذهبی و تنوع‌بخشی در مسیرهای گردشگران یکی از ضروریات است. مسیری که نه تنها در آنها اماکن تاریخی و زیارتی معرفی و گنجانده شده باشد، بلکه می‌توان بخشی از جلوه‌هایِ آداب و سنن اعتقادی شهر را نیز در آن قرار داد، به طور مثال بازدید از آب‌انبارها، سقاخانه‌ها و تکیه‌ها را گنجاند. بناهایی که بیشتر با انگیزه‌های مذهبی ساخته شده و فرهنگ متمدنانه و فاخر ایرانی اسلامی را معرفی و یادآوری می‌کند. 

وی افزود: احیا و یا احداثِ خانه‌موزه‌ها برای معرفی شخصیت‌ها و مفاخر مذهبی شهر شیراز و آشنایی بیشتر زائران و گردشگران با تاریخچه حرم‌ها، بیوتات و سبک زندگی بزرگان شهر شیراز و استان فارس می‌تواند موجب حضور و زمانِ ماندن بیشتر گردشگر و مهم‌تر از آن افزایش آگاهی و شناخت آنان با فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی را رقم زد. 

از موقعیت فارس در اقتصاد، فرهنگ و مذهب بهره ببریم 

وی در ادامه به دیگر وجوه گردشگری مذهبی اشاره کرد و گفت: ما در بسیاری از مکان‌ها و محله‌ها و در بعضی زمان‌ها از جمله اعیاد و مناسبت‌های مذهبی شاهد یک حیات و زیست مذهبی خاص در شهر هستیم. با برنامه‌ریزی برای جذب گردشگر در این ایام می‌توانیم به نشر و معرفی فرهنگ و هویت مذهبی شهر شیراز کمک کنیم. ما هزار و ۲۴ امامزاده که صاحب شجره‌نامه و موقوفات هستند در استان فارس داریم، یک سوم مساجد تاریخی و امامزاده‌های کشور در استان فارس قرار گرفته‌اند، لذا با این حجم از ابنیه مذهبی به راحتی می‌توانیم بگوییم که شیراز و استان فارس یکی از شهرها و استان‌های مذهبی کشور است و ما باید از این امکان و قابلیت برای توسعه فرهنگی، مذهبی و اقتصادی شهر و استان‌مان بهره ببریم. 

نجابت تاکید کرد: یادمان نرود که گردشگری یک صنعت پایدار است و یکی از بهترین راه‌ها برای رسیدن به توسعه پایدار و شناساندن فرهنگ و تمدن است و ما باید در چشم‌اندازمان به طور جدی به گسترش آن فکر کنیم. 
 
زمان پساکرونا، دوران احیای بازآفرینی دیدگاه‌های مذهبی است 

نماینده شیراز و زرقان همچنین متذکر شد: البته که کار بر روی وجوه مختلف گردشگری مذهبی زمان‌بر است اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، دورانِ پسا کرونا، زمان احیاء هویت دینی و بازآفرینی دیدگاه‌هایِ مذهبی انسان است، از این رو پیش‌بینی می‌شود گردشگری مذهبی پررونق‌تر از گذشته مورد توجه و انتخاب گردشگران قرار گیرد، لذا باتوجه به وجود تمامی زمینه‌های لازم در استان و شهر شیراز باید این فرصت را مغتنم شمرده و از آن بیشترین بهره‌برداری را کرد و خود را برای روزگار پساکرونا که مطمئنا دوران رونق گردشگری خواهد بود آماده کنیم. 

وی تاکید کرد: ارزانی سفر به ایران برای گردشگران خارجی توجیه سفر را بالا برده و برای ما یک فرصت است تا نه تنها اقتصاد شهر و استان‌مان را بیش از پیش بارور کنیم که فرهنگ و هویت و ارزش‌های ایرانی اسلامی و مذهبی خویش را به جهان بشناسانیم. 

او گردشگری مذهبی در شیراز را نه یک امکان، بلکه یک نیاز دانست که باید به آن پاسخ درست و بجا داد، که نه تنها نیاز گردشگر، که نیاز خودمان نیز هست. 

این نماینده مجلس در پایان این گفتگو اظهار داشت: در این عرصه، باید هم‌سویی و هم‌افزایی بین دستگاه‌های متولی امر شکل گیرد، یادآور می شوم که ما در این دوران علاوه بر تسهیل‌گری و رفع موانع صنعت گردشگری، نیازمند تقویت زیرساخت‌ها، تبلیغات و اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی مضاعف هستیم، ما باید تلاش کنیم تا تصویر ذهنی مخاطب نسبت به شیراز، فارس و کشور بهبود و ارتقا یابد. 
 

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد