تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 اردیبهشت 1400 - 20:11
کد خبر : 110819

قدر، فرصتی برای کنار زدن حجاب‌ها

قدر، فرصتی برای کنار زدن حجاب‌ها

آیت‌الله هادی عباسی خراسانی در گفت وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه قدر می تواند معانی مختلفی داشته باشد، گفت: یک معنا اندازه و اندازه‌گیری است که در آیه سوم سوره طلاق آمده است. شب قدر، شب اندازه‌گیری است و خدا مقدر است، خدا شب قدر را رسانده و زمان را برای انسان قرار

آیت‌الله هادی عباسی خراسانی در گفت وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه قدر می تواند معانی مختلفی داشته باشد، گفت: یک معنا اندازه و اندازه‌گیری است که در آیه سوم سوره طلاق آمده است. شب قدر، شب اندازه‌گیری است و خدا مقدر است، خدا شب قدر را رسانده و زمان را برای انسان قرار داده است و زمان نیاز به مدیریت دارد. خدا هر روز حساب ما را با چند هزار ثانیه پر می‌کند و این نیاز به حساب و کتاب دارد همچنین زمان قله‌ای دارد و قله آن ماه رمضان است.

وی بابیان اینکه شب قدر شبی است که حساب و کتابمان را مشخص می‌کنیم، ادامه داد: معنی دیگر قدر، منزلت، شرافت، عظمت و بزرگی است که در سوره انعام آمده است. شب قدر، قلب ماه مبارک رمضان است و قرآن در شب قدر نازل شده است. عظمت ماه رمضان به نزول قرآن است نه روزه داری و قرآن نیز در شب قدر نازل شده.

وی افزود: معنی سوم شب قدر، تنگنا، فضای محدود و عدم گشایش است و در این شب فرشته‌ها به زمین می‌آیند به شکلی که جا برای زمینیان اندک می‌شود و انسان اگر مومن واقعی باشد نزول فرشتگان را درک می‌کند.

عباسی خراسانی با اشاره به اینکه انسان عاقل زمان و قله‌ آن را از دست نمی‌دهد، بیان کرد: شب قدر دقیقه نود است و لحظات آخر هم‌ نگرانی هست و شادمانی. باید این نگرانی را رفع کرد همچنین شب قدر شب آرامش است. ما باید بهترین استفاده را ببریم و این شب را مغتنم بشماریم و حضرت زهرا(س) نیز بچه‌هایشان را در این شب بیدار نگاه می‌داشتند تا از دقایق بهره ببرند.

وی تاکید کرد: بعضی شاید گمان کنند شب قدر مربوط به اسلام است ولی این شب از زمان خلقت آدم تا انقراض عالم بوده، هست و خواهد بود.

شب زنده‌داران، مقربین درگاه حق

استاد سطح عالی حوزه تصریح کرد: حضرت موسی(ع) گفت‌وگویی با خدا دارد که از همه سحرخیزان و شب زنده‌داران تقاضا می‌کنم این مناجات و گفتمان را در این شب پیاده کنند. این معنی مدیریت زمان است. این گفت‌وگو این دو مطلب را می‌رساند؛ اول اینکه شب قدر همیشه بوده و در میان امت اسلامی به کمال رسید و معرفی شد و دوم اینکه آسان خواه و ارزان فروش نباشیم با خدا معامله کنیم.

وی افزود: حضرت موسی فرمودند: «خدایا من دوست دارم جز مقربین درگاهت باشم.» خداوند در جواب فرمودند: «قرب من برای کسانی است که شب قدر شب زنده‌دار باشند.»

وی ادامه داد: حضرت موسی پرسیدند: «خدایا من دوست دارم رحمت شما را کسب کنم.» حضرت حق پاسخ دادند: «رحمت من برای کسی است که به مسکین رحم داشته باشد.» مسکین و فقیر فرق می‌کند. فقیر محتاج است و بیان نمی‌کند ولی مسکین محتاج است و حاجتش را بیان نمی‌کند. در مباحث خارج فقه آمده است اگر مخیر به انتخاب بین مسکین و فقیر باشیم، مسکین مقدم است. این پویش‌هایی که در ماه رمضان برای اطعام نیازمندان انجام می‌شود تا به دیگران کمک کند رحمت الهی را به خود بانیان اختصاص می‌دهد.

عباسی خراسانی بیان کرد: حضرت موسی گفتند: «خدایا من دوست دارم از صراط راحت بگذرم.» خداوند فرمودند: «صدقه دادن در شب قدر گذر از صراط را راحت می‌کند.» یک جنبه صدقه مالی است. صدقه می‌تواند اخلاق خوب، بیان مطالب علمی، دعا برای دیگران و… باشد.

وی گفت: حضرت موسی گفتند: «می‌خواهم از بوستان و میوه‌های بهشت استفاده کنم.» خداوند فرمودند: «کسی که در شب قدر تسبیح بگوید این‌ها نصیبش می‌شود.» در این شب با گفتن تسبیح حضرت زهرا(۳۴ مرتبه الله اکبر، ۳۳ مرتبه الحمدلله، ۳۳ مرتبه سبحان الله) و تسبیح حضرت امیرالمومنین (۳۰ مرتبه سبحان الله) می‌تواند به این نعمات دست یابد.

استاد حوزه ادامه داد: حضرت موسی فرمودند: «می‌خواهم از آتش دوزخ نجات پیدا کنم.» خداوند پاسخ دادند: «کسی که در شب قدر استغفار کند از آتش دوزخ نجات پیدا می‌کند.»

وی بیان کرد: در آخرین فراز حضرت موسی فرمودند: «من طالب رضای تو هستم.» خداوند فرمودند: «کسی که در شب قدر دو رکعت نماز بخواند رضایت مرا جلب می‌کند.» نماز این شب دو رکعت است و در هر رکعت یک حمد و هفت مرتبه توحید خوانده می‌شود.

نویسنده کتاب الهی‌نامه گفت: در الهی نامه گفته‌ایم که: «الهی سرنوشت را می‌شود از سر نوشت.» خدا قرآن نازل کرده قرآن هم تحویل می‌گیرد. قرآن سائل دعا کردن است. در این شب‌ها با دعا کردن شرنوشت خودمان و دیگران را تغییر می‌دهیم.

وی یادآور شد: انسان دو اجل دارد، اجل معلق و حتمی. اجل حتمی قابل تغییر نیست نه زود میرسد و نه دیر. اجل معلق یا مشروط، به اعمال انسان وابسته است. کار خوب این اجل را به تاخیر می‌اندازد و گناه آن را زودتر می‌رساند.

وی تاکید کرد: با دعا کردن می‌شود زمان اجل معلق را تغییر داد. دعا پیدآورنده و تغییردهنده سرنوشت است. اگر اجل حتمی باشد با احیای شب قدر و دعا کردن می‌توان دست پر از دنیا رفت.

عباسی خراسانی ادامه داد: در الهی نامه گفته‌ایم: «الهی سنگین آمده‌ام مرا در این شب قدر سبک باز گردان.» باید از خدا خواست ما را که با کوله باری از گناه آمده‌ایم پاک گرداند. «الهی سبک آمده‌ام مرا در این شب قدر سنگین باز گردان.» و با رحمت و معرفتش دست ما را پر کند.

وی با اشاره به این بخش از الهی‌نامه «بگذار بمانم بی‌گناه که هیچ چیزی ندارم جز آه!» افزود: امام صادق(ع) می‌فرمایند: «آه اسمی از اسما الهی است.» آه بر همه جهان پیروز است. مردان بزرگ مثل مانند حضرت علی(ع) که آه و سلاحشان هماهنگ است و مناجات و شمشیر را کنار هم دارند.

وی بیان کرد: امام رضا در این شب‌ها به قرائت قرآن، صلوات زیاد بر رسول الله که دعای مستجاب است، صدقه زیاد، ذکر خدا، خوبی به برادران دینی و اطعام کردن دیگران سفارش کرده‌اند.

استاد حوزه گفت: آیه آیه قرآن درجات بهشت است که می‌توانیم در این ایام به خصوص شب قدر این درجات را طی کنیم. بهترین ذکر دوست ذکری است که دوست، دوست دارد و چیزی که خدا دوست دارد قرائت آیات الهی است.

وی تاکید کرد: معنی قرآن به سر همین است. یعنی خدایا جانم و مغزم همه به فدای قرآن، قرآن فرمانده تن و جان من باشد و همه چیز من در خدمت قرآن باشد. کسی که اندیشه‌اش در خدمت قرآن باشد، نه در بند شبهه است و نه شهوت. پیامبر فرمودند: «امت مرا دو چیز شکست می‌دهد یکی شبهه‌های علمی و یکی شهوت‌های عملی.» کسی که شب قدر را درک کند اهل آسیب نیست.

توبه حقیقی، بازگشت دل است

وی یادآور شد: توبه حقیقی به بازگشت دل است. سمت و سوی اعمال، افعال و اخلاق باید خدایی بشود. مقام معظم رهبری نیز گفته‌اند: «ما باید اهل اقدام و اختیار به موقع باشیم.» شب قدر شبی است که باید اراده بازگشت به خوبی‌ها را داشته باشیم. شب قدر هجرت از بدی‌ها بخوبی‌هاست. دعا علامت و اثر توبه است. این دعاها که می‌خوانیم اثر توبه ماست و حقیقت توبه ما اراده قلبی ماست. باید در این شب به خدا متصل شویم و با اراده حقیقی از گناه دوری کنیم.

عباسی خراسانی با بیان اینکه تلقین دو نوع دارد، تصریح کرد: یکی بعد از مرگ است که دیگران به انسان می‌گویند و یکی در شب قدر که خود انسان خودش را تلقین می‌دهد. در این شب هم ذکر زبانی باید گفت و هم اراده قلبی داشت. دقایق اول و آخر در این ماه جمع شده، یک اراده توبه و یک استغفرالله کارساز است.

وی بیان کرد: در محضر استادمان آیت‌الله بهاالدینی بودیم، کسی آمد و گفت: می‌خواهم توبه کنم. ایشان فرمودند: برو یک استغفرالله حقیقی بگو. استادمان حضرت علامه حسن زاده نیز فرمودند: استعفار، به اراده حقیقی است. این‌ها سخن کسانی است که مسیر را رفته‌اند.

وی تاکید کرد: این ذکرها و احیای این شب‌ها اثر بازگشت انسان است. ممکن است افراد ذکر بگویند اما توبه نکرده باشند، عده‌ای نیز بدون ذکر هم توبه می‌کنند و عده‌ای هم توبه حقیقی دارند و هم ذکر زبانی که این درجه از همه بالاتر است.

استاد حوزه با اشاره به اینکه تا دامن داریم باید خوشه بچینیم، ادامه داد: شب قدر برای کشیک نفس است. باید مراقب اعمال و رفتارمان باشیم تا به کمال و معرفت برسیم. خداوند هم رحمت دارد و هم غضب. باید از غضب الهی پناهنده به رحمت الهی شویم. از خدا نباید ترسید؛ زیرا خودمان هستیم که ححاب خودمانیم. «حافظ تو خود حجاب خودی از میان برخیز»

وی بیان کرد: در این شب برای رفع بیماری و گرفتاری‌های جهان به خصوص کرونا بسیار دعا کنیم؛ زیرا امام صادق(ع) فرمودند: «با زبانی که معصیت نکردی دعا کن.» برای یکدیگر دعا کنیم و التماس دعا بگوییم.

وی در آخر گفت: از شما تشکر می‌کنم برای نشر معارف، این ایام را تسلیت عرض می‌کنم و این شب قدر را تبریک می‌گویم؛ زیرا شب قدر را باید تبریک گفت وشب بیست و سوم هم که احتمال شب قدر بیشتر است.

انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد