تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 اردیبهشت 1400 - 18:07
کد خبر : 110790

اجرای عملیات مقاوم‌سازی طاق تیمچه مظفریه و بازار کاغذفروشان تبریز

اجرای عملیات مقاوم‌سازی طاق تیمچه مظفریه و بازار کاغذفروشان تبریز

احمد حمزه‌زاده روز چهارشنبه در گفت و گویی اظهار کرد: بازار سرپوشیده تبریز سند باشکوه فرهنگ، هنر، تاریخ و اقتصاد آذربایجان است که با توجه به چنین جایگاهی، مرمت و سامان‌دهی این بنای تاریخی همواره در اولویت‌ کاری پایگاه جهانی بازار و اداره‌کل استان است. وی با بیان اینکه مرمت بخش‌های در معرض آسیب و

احمد حمزه‌زاده روز چهارشنبه در گفت و گویی اظهار کرد: بازار سرپوشیده تبریز سند باشکوه فرهنگ، هنر، تاریخ و اقتصاد آذربایجان است که با توجه به چنین جایگاهی، مرمت و سامان‌دهی این بنای تاریخی همواره در اولویت‌ کاری پایگاه جهانی بازار و اداره‌کل استان است.

وی با بیان اینکه مرمت بخش‌های در معرض آسیب و نیازمند استحکام‌بخشی بازار جهانی تبریز به‌طور مداوم در حال اجرا است، افزود: با توجه به اینکه یکی از طاق های واقع در تقاطع تیمچه مظفریه با بازار کاغذ فروشان دچار فرسودگی شده و نیازمند رسیدگی و استحکام‌بخشی بود، عملیات رفع خطر، برداشت دیوار فرسوده، سبک سازی و تعمیر طاق توسط گروه متخصصان و فنی میراث فرهنگی استان در حال انجام است.

حمزه زاده همچنین با اشاره به اقدامات انجام‌ شده در راسته مسجد مقبره و راسته بازار جدید نیز گفت: با توجه به نیاز عایق کاری گنبدهای واقع در راسته مسجد مقبره و راسته بازار جدید، حدود ۵۰۰ مترمربع از گنبدهای راسته های مذکور مورد عایق کاری قرار گرفتند.

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایرنا، مجموعه مسقف بازار تبریز با یک کیلومتر مربع وسعت در ۲۵ شهریور ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۱۰۹۷ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد و در سال ۲۰۱۰ نیز این مجموعه با شماره ثبت ۱۳۴۶ به عنوان یکی از میراث جهانی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

این بازار تاریخی تبریز با داشتن حدود پنج هزار و ۵۰۰ باب حجره، مغازه و فروشگاه، ۴۰ گونه شغل، ۳۵ باب سرا، ۲۵ باب تیمچه، ۳۰ باب مسجد، ۲۰ باب راسته و راسته‌بازار، ۱۱ باب دالان، ۵ باب حمام و ۱۲ باب مدرسه به ‌عنوان اصلی ‌ترین مرکز داد و ستد مردم تبریز و ایران شناخته می‌شود.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد