تاریخ انتشار : دوشنبه 13 اردیبهشت 1400 - 9:37
کد خبر : 110163

کاهش ورودی و سرعت رسیدگی به دعاوی از دستاوردهای اجرای طرح مصلحین در مساجد است

کاهش ورودی و سرعت رسیدگی به دعاوی از دستاوردهای اجرای طرح مصلحین در مساجد است

“یدالله موحد” در نشست انعقاد تفاهمنامه ما بین دادگستری و اداره کل تبلیغات اسلامی استان  در زمینه طرح مصلحین و حکمین قرآنی در مساجد سراسر استان اظهار کرد: استفاده از ظرفیت مساجد به منظور اجرای هر چه بهتر طرح مصلحین و حکمین قرآنی و توسعه فرهنگ صلح و سازش اقدام مبارکی است که در استان

“یدالله موحد” در نشست انعقاد تفاهمنامه ما بین دادگستری و اداره کل تبلیغات اسلامی استان  در زمینه طرح مصلحین و حکمین قرآنی در مساجد سراسر استان اظهار کرد: استفاده از ظرفیت مساجد به منظور اجرای هر چه بهتر طرح مصلحین و حکمین قرآنی و توسعه فرهنگ صلح و سازش اقدام مبارکی است که در استان کرمان شروع شده و روز به روز شاهد اثرگذاری بیشتر آن خواهیم بود.

 وی حجم بالای ورودی پرونده ها به مراجع قضایی را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: کاهش کارکرد نهادهای مدنی مانند خانواده، مساجد و میانجیگری، موجب افزایش ورود اختلافات و دعاوی به دستگاه قضایی خواهد شد.

موحد با اشاره به این مطلب که هر چه کارکرد نهادهای حاکمیتی و عمومی ضعیف شود، دعاوی و اختلافات بیشتری شکل گرفته و به دستگاه قضایی وارد می شود، عنوان کرد: کارکرد صحیح بسیاری از نهادهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و  فرهنگی مانع  بروز  بخش عمده ای از جرایم و دعاوی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قوه قضاییه با حجم بالای مراجعات و تراکم دعاوی روبرو است، ادامه داد: حجم بالای پرونده های ورودی به مراجع قضایی پیام خوبی ندارد و در شان نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست و قوه قضاییه در سند تحول قضایی  به خوبی به این موضوع توجه کرده و بنا دارد نقش نهادهای مدنی و عمومی را در پیشگیری از دعاوی و اختلافات در محاکم پررنگ تر کند.

رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به آغاز طرح مصلحین و حکمین قرآنی در مساجد سراسر استان با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی، گفت: استفاده از ظرفیت نهادهای مدنی و مردمی در رفع اختلافات و دعاوی از راهبردهای اصلی سند تحول قوه قضاییه است و مسجد به عنوان یک پایگاه اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و مردمی در این راستا نقش بسیار اثرگذاری دارد.

وی با بیان اینکه واقعیت این است که ما در سابق باید به موضوع رفع دعاوی و اختلافات با استفاده از ظرفیت نهادهای مدنی و مردم بیشتر توجه و مشارکت جویی می کردیم، افزود: مشارکت با نهادهای رسمی، مدنی و مذهبی در جهت پیشگیری از اختلافات و دعاوی و رسیدگی به آنها با همکاری معتمدین، متنفذین و افرادی که نفوذ کلام دارند در قوه قضاییه به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته است.

موحد ایجاد شوراهای حل اختلاف را در راستای رفع اختلافات و دعاوی براساس صلح و سازش دانست و گفت: طرح های جدید قوه قضاییه از جمله میانجیگری، مصلحین و حکمین قرآنی، داوری و …. از روش های جایگزین دادرسی رسمی است که اثرات مثبتی از جمله کاهش هزینه ها، سرعت دادرسی، توسعه اعتماد به مقام صادر کننده رای و حل نزاع همراه با از بین بردن ریشه ای اختلافات را به دنبال دارد.

وی ضمن اشاره به ظرفیت هیات های مذهبی، روحانیت و مساجد در توسعه فرهنگ صلح و سازش در جامعه، گفت: مسجد به عنوان کانونی تاریخی، دینی، فرهنگی و معنوی در اجرای رویکردهای قوه قضاییه برای توسعه صلح و سازش با استفاده از ظرفیت های مدنی و متنفذین نقش و جایگاه ویژه ای دارد که بر این مبنا طرح مصلحین و حکمین قرآنی در مساجد سراسر استان کرمان با همکاری سازمان تبلیغات آغاز شده تا قبل از شکل گیری پرونده در دستگاه قضایی، نسبت به رفع دعاوی و اختلافات اقدام شود.

وی با اشاره به اجرای موفق ایده هر مسجد یک حقوقدان در استان کرمان، یادآور شد: در سطح استان کرمان ۵۳۵۰ نفر به عنوان مصلح و حَکَم قرآنی آموزش های لازم را فراگرفته اند تا در راستای رفع دعاوی و اختلافات گام های اثرگذاری برداشته شود.

انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد