تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 اردیبهشت 1400 - 14:59
کد خبر : 108882

خرید نان با عطر صلوات در نیمه رمضان

خرید نان با عطر صلوات در نیمه رمضان

امروز اولین ثمره زندگی حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع) در نیمه رمضان پای بر هستی می‌گذارد، فرزندی که کریم است و کرامت رسم ایشان است و ما شیعیان همه جیره‌خوار خوان کرم او هستیم. رسم پخت نان صلواتی هر ساله به همت خیران در استان قزوین اجرایی می‌شود؛ جوانان هیئتی در جای‌جای شهر

امروز اولین ثمره زندگی حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع) در نیمه رمضان پای بر هستی می‌گذارد، فرزندی که کریم است و کرامت رسم ایشان است و ما شیعیان همه جیره‌خوار خوان کرم او هستیم.

رسم پخت نان صلواتی هر ساله به همت خیران در استان قزوین اجرایی می‌شود؛ جوانان هیئتی در جای‌جای شهر قزوین چند روز قبل از میلاد امام حسن (ع) کمک‌های خیران و مردم را جمع‌آوی می‌کنند تا نانوایی‌ها شهر در میلاد امام مجتبی (ع) نان رایگان و صلواتی پخت کرده و به دست روزه‌داران دهند.

احیای یک سنت دیرینه با گوش دادن به یک سخنرانی

علی مجابی یکی از افرادی است که در این زمینه تلاش کرده است، او به ایسنا می‌گوید: سال ۱۳۷۰ همسرم یک سخنرانی گوش داده بود که قدیمی‌های تهران درگذر نان می‌خریدند و به رسم کریم اهل بیت (ع) در بین مردم توزیع می‌کردند. همسرم این پیشنهاد را داد تا ما نیز در قزوین چنین کاری را انجام دهیم.

وی ادامه می‌دهد: سال ۷۰ هر واحد نانوایی طی یک روز ۱۸۰۰ تومان نان پخت می‌کرد با رزمندگان، بسیجی‌ها و هیئت امامزاده اسماعیل (ع) قزوین صحبت کردم و مبالغی جمع‌آوری شد و توانستیم به نیت پنج تن آل عبا تنور پنج نانوایی را بخریم تا در روز میلاد امام حسن(ع) نان صلواتی توزیع کنند؛ پلاکاردی نوشته و سر درب نانوایی نصب کردیم که به اسم کریم اهل بیت (ع) نان رایگان است.

این خیر عنوان می‌کند: هر سال مشارکت خیران افزایش پیدا کرد و اکنون بعد از ۳۰ سال تقریباً اکثر نانوایی‌های قزوین به کمک خیران در شب میلاد کریم اهل بیت (ع) نان صلواتی پخت می‌کنند.

وی تشریح می‌کند: در پی این اقدام تلاش داشتیم تا در دیگر روزهای سال این فرهنگ را نهادینه کنیم چهار سال پیش یک تابلو تهیه کرده و در یک نانوایی قرار دادیم بر سردر تابلو آیه «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی‏ حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً» که اشاره به بخشش افطاری همسر و فرزندان حضرت علی (ع) دارد را درج کردیم تا هم استانی‌ها هنگام خرید نان در حد توان خود با پرداخت هزینه حتی یک عدد نان، فیش خرید نان را در تابلو بچسبانند تا نیازمندان بدون بیان نیازشان از تابلو فیش را برداشته و نان خود را خریداری کنند؛ در حال حاضر چند واحد نانوایی در محله هادی آباد و شهرک کوثر قزوین این اقدام را انجام می‌دهند.

مجابی بیان می‌کند: با دستان خالی این رسم را احیا کردیم و ائمه نیز کرامت بسیاری داشتند. در همان سال‌های ابتدایی این طرح را به نیت شهدای جهاد سازندگی اجرایی کردیم و جمعی از کارکنان هر ساله بخشی از حقوق خود را برای کریم اهل بیت (ع) اختصاص می‌دادند بر اساس عقل و منطق هزینه‌ها تنها برای خرید ۵ نانوایی بود اما وقتی وارد میدان می‌شدیم با مبالغ جمع‌آوری شده تنور ۱۲ نانوایی خریداری می‌شد.

این خیر در پایان سخنانش متذکر می‌شود: در این سال‌ها نانوایان شاهد این صحنه هستند که مردم اعم از مستحق و حاجت‌دار همه با اشتیاق نان می‌برند و در این بین افراد بسیاری نیز حاجت‌روا شدند.

آرزوی دست به جیب نشدن مردم در روز میلاد امام حسن (ع)

ابوالفضل حدادزادگان یکی از جوانانی است که به رسم هرساله در فضای مجازی کمک‌های مردمی را جمع‌آوری می‌کند، وی به ایسنا می‌گوید: بچه‌های شهید مسجد فاطمه‌زهرا (س) در زمان جنگ توزیع نان صلواتی در روز میلاد کریم اهل بیت (ع) را از ۲ نانوایی اطراف مسجد آغاز کردند؛ بعد از جنگ نیز سید علی مجابی این کار را ادامه داد و به لطف خدا و همت دوستان و فضای مجازی این اقدام را پرشورتر انجام می‌دهیم.

وی ادامه می‌دهد: در سه سال گذشته تلاش کردیم تا در جنوب، غرب و شرق تمام نانوایی‌ها نان صلواتی پخت کنند. امسال هم امیدواریم این اتفاق انجام شود، تا الان با کمک‌های جمع‌آوری شده ۲۰ نانوایی سنگک و بربری، برای روز میلاد نان صلواتی پخت خواهند کرد البته در روز منتهی به ولادت میزان مشارکت مردم افزایش پیدا می‌کند.

این خیر عنوان می‌کند: بیشتر تلاش ما برای فرهنگ‌سازی است تا روز میلاد امام حسن(ع) کسی نان نخرد و همه سر سفره کریم اهل بیت (ع) میهمان باشند. سال گذشته به همت کمک‌های مردمی و خیران ۶۰ نانوایی، نان صلواتی دست مردم دادند که امیدواریم امسال این مشارکت افزایش یابد.

وی اضافه می‌کند: چندین هیئت و مسجد در این امر فعال هستند و مناطق اطراف خود را پوشش می‌دهند؛ هدف ما فرهنگ‌سازی است و امیدواریم رسانه‌ها نیز ما را در این امر یاری کنند.

حدادزادگان بیان می‌کند: سفره امام حسن (ع) کریمانه بوده است و اگر ما هم کریمانه بنگریم همه سر سفره کریم اهل بیت (ع) می‌نشینند. همشهریان حتی به اندازه پول یک نان می‌توانند در این طرح مشارکت کنند چون برکت زندگی ما به عنایت اهل بیت (ع) است. در آرزوی روزی هستیم که در قزوین روز میلاد امام حسن (ع) کسی برای خرید نان دست به جیب نشود.

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایسنا، اغلب هیئت‌ها در قزوین توزیع نان صلواتی را در دستور کار خود قرار دادند اما علاوه بر آن برنامه‌های دیگری نیز اجرا می‌کنند.

از توزیع نان صلواتی تا افطاری ساده در روز میلاد

محمدحسن رجبی از فعالان هیئت محبان امام حسن مجتبی (ع) در قزوین می‌گوید: هیئت محبان امام حسن مجتبی(ع) از سال ۷۴ فعالیت خود را آغاز کرده است و هر ساله برنامه گسترده‌ای برای روز میلاد کریم اهل بیت (ع) دارد.

وی ادامه می‌دهد: با ۱۰ واحد نانوایی جنوب شهر هماهنگ شده است تا در روز میلاد امام حسن (ع) نان صلواتی دست روزه‌داران دهند. علاوه بر آن ۲۰۰ بسته معیشتی در بین خانواده‌های آسیب دیده از کرونا توزیع خواهد شد.

رجبی عنوان می‌کند: هیئت بی‌بی فاطمه‌الزهرا (س) شب جمعه جشن ویژه لادت امام حسن (ع) را در تپه نورالشهدا برگزار می‌کند. این هیئت در طول ماه مبارک رمضان ۱۰۰ بسته معیشتی به خانواده‌های آسیب دیده از کرونا اهدا خواهد کرد، همچنین بسته‌های افطاری ساده نیز در منطقه‌ای که هیئت در آن قرار دارد توزیع خواهد شد.

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایسنا، هیئت حسین جان(ع) در شب‌های ماه مبارک رمضان هر شب ۳۰۰ بسته افطاری ساده شامل خرما، نان، پنیر، ماسک و سیب در بین روزه‌داران توزیع می‌کند. در شب میلاد کریم اهل بیت (ع) نیز با همت خیران ۱۴ نانوایی سطح شهرک مینودر نان صلواتی پخت کرده و توزیع خواهند کرد. همچنین مسابقه نقاشی پوستر برای بچه‌ها، ۱۱۰ سری ختم صلوات ۱۴۰۰۰ تایی و توزیع ۷۰ بسته ارزاق در بین نیازمندان شهرک مینودر از دیگر برنامه‌های هیئت حسین جان برای شب میلاد کریم اهل بیت (ع) است.

روز میلاد امام حسن (ع) مردم قزوین میهمان سفره کریم آل طه هستند و این رسم دیرینه پدران ما در قزوین احیا شده است، باشد روزی برسد که در تمام روزها مانند روز میلاد امام حسن (ع) از نیازمندان دستگیری کنیم تا نیازمندی در شهر نباشد.

انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد