تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 اردیبهشت 1400 - 11:21
کد خبر : 108765

راهکارهای یک اقتصاددان برای افزایش تولید

راهکارهای یک اقتصاددان برای افزایش تولید

دکتر احمد جعفری صمیمی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: افزایش تولید موجب ایجاد افزایش اشتغال، کاهش بیکاری و کنترل قیمت ها می‌شود که پاسخ تمام مسائل اقتصاد کلان است اما در اجرا کار چندان ساده ای نیست. وی تصریح کرد: برای افزایش تولید تمام دستگاه ها و بخش ها باید با هم متحد

دکتر احمد جعفری صمیمی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: افزایش تولید موجب ایجاد افزایش اشتغال، کاهش بیکاری و کنترل قیمت ها می‌شود که پاسخ تمام مسائل اقتصاد کلان است اما در اجرا کار چندان ساده ای نیست.

وی تصریح کرد: برای افزایش تولید تمام دستگاه ها و بخش ها باید با هم متحد باشند اما وظیفه اصلی با توجه به اینکه در قانون اساسی هم ذکر شده به عهده دولت است.

استاد گروه اقتصاد دانشگاه مازندران، خاطرنشان کرد: بهترین کاری که دولت برای افزایش تولید می تواند انجام دهد تقویت بخش خصوصی و برداشتن موانع است که برای این کار باید برای مسئولان اجرایی هدف گذاری و ارزیابی عملکرد انجام شود. 

جعفری صمیمی گفت: موانع کلی مانند تحریم، نوسانات نرخ ارز، تورم، کسری بودجه دولت و غیره وجود دارد که دولت می تواند با برنامه‌ریزی دقیق و همکاری همه جانبه مشکلات را برطرف کند. 

وی با اشاره به اینکه قوانین خوبی در کشور وجود دارد اما در اجرا نظارت نمی شود، افزود: البته در درجه اول قانونگذار نباید قانونی را که دست و پاگیر و پیچیده باشد وضع کند چرا که همین پیچیدگی باعث درو زدن قانون و روی آوردن به فساد می شود.

استاد گروه اقتصاد دانشگاه مازندران سوءاستفاده از امکانات دولتی برای منافع شخصی را تعریف فساد دانست و گفت: متاسفانه فساد یکی از مشکلات اساسی است.

جعفری صمیمی بیان کرد: مجموعه زیادی بر تولید و موانع تولید اثر می گذارد که به برنامه همه جانبه و دقیق نیاز دارد و مسئولان دولتی هم باید از مدیران مختلف به صورت دقیق عملکرد را بخواهند و پیشرفت ها در عمل بررسی شوند.

وی با بیان اینکه هر استانی مزیت های نسبی نسبت به سایر استان ها دارد، گفت: بخش کشاورزی در مازندران به دلیل اینکه عمدتا به صنایع و مواد غذایی وابسته است یکی از مهمترین بخش ها محسوب می شود و همچنین بخش خدمات، جهانگردی، تورسیم و صنایع پاک نیز می توانند در این استان نقش بسیار مهمی در تولید ایفا کند.

استاد گروه اقتصاد دانشگاه مازندران افزود: در اکثر کشورهای موفق دولت برای تشویق کشاورز، محصولات کشاورزی را به چند برابر قیمت بازار از کشاورز می خرد اما در استان مازندران کشاورز به دلیل نیاز مالی و وام ها محصول خود را زودتر از موعد به دلال‌ها پیش فروش می‌کند در صورتی که تعاونی‌ها و غیره وجود دارد اما در عمل اتفاق نمی‌افتد.

جعفری صمیمی اضافه کرد: کاهش قدرت خرید مردم از تورم بالا به وجود می‌آید و افزایش تورم نیز کاهش ارزش پولی ملی را به دنبال خواهد داشت که علت اصلی افزایش نقدینگی و یکی از ریشه‌های مهم ایجاد افزایش نقدینگی دولت است.

وی با اشاره به اینکه دولت یکی از بخش های مهم اقتصاد کلان هست، یادآور شد: دولت باید درآمد های پایدار و اساسی را با برنامه ریزی خیلی دقیق کسب کند اما چون درآمد های دولت کم است ساده‌ترین راه استقراض از بانک مرکزی است که این استقراض افزایش حجم پول را به دنبال دارد و چون با افزیش تولید همراه نیست در نتیجه قیمت ها بالا و قدرت خرید مردم پایین میاد و ارزش پول ملی کاهش پیدا می کند.

انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد