روایتی تکاندهنده از تصادفات جادهای استان یزد / اپیدمیولوژی تصادفات را باید کنترل کرد
– اخبار استانها – به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری تسنیم از یزد، هفت اریبهشت ماه در تقویم ایران روز ایمنی حملونقل نامیده شده است. حمل و نقل به عنوان نوعی تجارت و صنعت نقش بسیار مهمی در شکل گیری شهرها و رونق و شکوفایی
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری تسنیم از یزد، هفت اریبهشت ماه در تقویم ایران روز ایمنی حملونقل نامیده شده است. حمل و نقل به عنوان نوعی تجارت و صنعت نقش بسیار مهمی در شکل گیری شهرها و رونق و شکوفایی کشورها دارد. راههای مختلف حملونقلی وسیله ارتباطی انسانها با پیرامونشان است که اهمیت آنها را زمانی درک میکنیم که در استفاده از آنها محدود باشیم یا از کیفیت لازم برخوردار نباشند.
ایمنی حملونقل در امنیت سفر و به طور کلی در زندگی تأثیرگذار است چراکه خطرات و حوادث حمل و نقلی کمتر میشود و به نوعی میتوان گفت کیفیت راهها در کیفیت زندگی نقش مهمی دارد.
حملونقل جادهای به عنوان یکی از راههای ارتباطی بسیار مهم استان یزد با دیگر نقاط کشور برای استان یزد که از قطبهای پزشکی، تجارت، گردشگری و دانشگاهی کشور محسوب میشود، از اهمیت بالایی برخوردار است و ایمنی حملونقل جادهها با توجه به افزایش آمار تلفات و حوادث در سالهای اخیر مهمتر و به امری قابل تأملتر تبدیل شده است.
رضا حسینزاده رکنآبادی با اشاره به نقش زیربنایی حملونقل اظهار داشت: حملونقل یکی از اجزاء مهم اقتصاد ملی است که تأثیر فراوانی بر فرآیند رشد اقتصادی کشور دارد.
وی گفت: حملونقل دربرگیرنده فعالیتهایی گسترده در تمامی زمینههای تولید، توزیع، مصرف کالا و خدمات است که در مجموعه فعالیتهای اقتصادی نقش غیرقابلانکاری بر عهده دارد.
مسئول دبیرخانه کمیسیون ایمنی راههای استان با اشاره به اینکه استان یزد ۶% از کریدور ترانزیتی کشور را به خود اختصاص داده و از جایگاه مهمی در حمل ونقل کشوری برخوردار است، تشریح کرد: استان یزد با جمعیت یک میلیون و ۱۳۸ هزار و ۵۳۳ نفر و با ۱۰ شهرستان در تقاطع کریدور ترانزیتی شمال-جنوب و شرق-غرب کشور واقع شده که رتبه اول خطوط ریلی کشور با ۱۸ درصد، رتبه هفت کشوری در حمل بار با تناژ ۲۵ میلیون و ۷۰۵ هزار و ۷۶۴ تن و جابجایی مسافرسالانه در حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را به خود اختصاص داده است.
وی گفت: تعداد تلفات از سالهای ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ بهطورکلی صعودی شده و هشدار افزایش تعداد تلفات در سالهای متمادی بعدی پس از پایان کرونا را میدهد.
حسینزاده شیب تغییرات تلفات کشوری را تقریباً ثابت ولی از سالهای ۹۶ تا ۹۸ را به طور ملایم افزایشی دانست و افزود: این شیب برای تعداد تلفات در راههای برونشهری استان یزد شدت بیشتری در مقایسه با کشوری داشته که نشاندهنده کاهش وضعیت ایمنی استان یزد در طول سه سال اخیر است.
وی همچنین گفت: تلفات ناشی از قاچاق انسان در سالهای اخیر تأثیر بسزایی بر افزایش تلفات جادهای داشته که باید تمهیدات لازم در این مورد اندیشیده شود.
کارشناس نقاط پرتصادف راههای استان یکی از مشکلات و موانع مهم ایمنسازی محورهای برونشهری استان یزد را عامل انسانی عنوان و بیان کرد: منشأ شروع بروز سوانح با بیش از ۹۰ درصد تصادفات عامل انسانی است.
وی افزود: دلیل اصلی تصادفات با عامل انسانی فقدان آموزشهای لازم و مهارت کافی رانندگان است که با ترکیب با سایر عوامل منجر به بروز سوانح شده و باید با تغییر رویکردها نسبت به اصلاح رفتارهای ترافیکی کاربران برنامهریزی لازم برای کاهش حوادث با عامل انسانی صورت پذیرد.
حسینزاده عامل دیگر در ایمنی جادهها را با توجه به وسعت راهها، کویری بودن استان و عبوری بودن ترافیک از استان در کریدور شمال جنوب و شرق غرب را عامل راه برشمرد و تشریح کرد: افزایش خستگی وخواب آلودگی، بالا بودن میانگین سرعت به نسبت میانگین کشوری و کمبود سرمایهگذاری بخش خصوصی در بخش زیرساخت راه مانند احداث آزادراه و مجتمعهای خدماتی رفاهی کاهش ایمنی جادهها را به دنبال داشته است.
وی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر استان یزد با کاهش شدید اعتبارات راه مواجه بوده، بیان کرد: باوجود اقداماتی نظیر اصلاح شیب شیروانیها، آشکارسازی نقاط حادثهخیز و بهروزرسانی علائم، بهطورجدی پروژههای مختلف برنامهریزیشده بخشندگی راه و توسعه استان با کندی و تأخیرات زیادی روبرو بوده است.
مسئول دبیرخانه کمیسیون ایمنی راههای استان عامل وسایل نقلیه را از دیگر مشکلات ایمنی حملونقل جادهای یزد دانست و گفت: به دلیل شرایط پیشآمده بحران اقتصادی یک دهه اخیر، با کاهش کیفیت تولید خودروهای داخلی روبرو بودیم که اثر آن در تشدید جراحات و فوت رانندگان و سرنشینان وسایل نقلیه نمود پیدا کرده است.
وی اعمال قوانین و جدی برخورد نکردن با رانندگان متخلف را به عنوان دیگر عامل موانع ایمنی حملونقل جادهای بیان کرد و گفت: پایش و اعمال قانون توسط افسران پلیسراه به دلیل کمبود نیروی انسانی با مشکلاتی روبرو بوده، از طرفی ارسال پیامکهای جرائم بطور مناسب اجرایی نشده و جرائم رانندگی مصوب بازدارنده حوادث نبوده است.
حسینزاده سیاستهای اتخاذی در خصوص رفع موانع و ارتقای ایمنی معابر برونشهری استان یزد با منشأ عامل انسانی را برگزاری دورههای آموزشی و ارتقای فرهنگ ترافیکی و رفتار ایمن برای رانندگان کنونی و آموزشهای لازم و با کیفیت بیشتر به رانندگان جوان برشمرد و گفت: بارزترین جلوه فرهنگی در جوامع، کیفیت اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی است و مسئله اینجاست که در حال حاضر نحوه اجرای این قوانین در کشور ما در شأن یک جامعه اسلامی نیست.
وی آموزش رفتارهای درست در رانندگی، عبور و مرور عابران پیاده، آموزش کودکان و والدین همچنین اصلاح روشهای آموزش و آزمون رانندگی، تقویت و بهبود نظام کنترل و نظارت بر حمل و نقل را مؤثر بر نحوه رانندگی و واکنش مردم به مسائل ترافیکی و خطرهای مربوط به آن دانست که میتواند رفتارهای ناایمن رانندگان را کنترل نموده و بسیاری از تصادفات و تلفات شدید را کاهش دهد.
کارشناس نقاط پرتصادف راههای استان استفاده از تجربه کشورهای موفق و در نظر گرفتن گواهینامههای صلاحیت رانندگی در سنین پایه برای کسب مهارتهای لازم از بدو نوجوانی و جوانی پیش از اخذ گواهینامه رانندگی، هماهنگی وهم افزایی مابین دستگاهها و معرفی مدیران و معاونین تمامی ادارات بهعنوان سفیران ایمنی در ایجاد یک حرکت استانی در بهبود تردد ایمن و کاهش خطاهای انسانی، بهرهمندی از پتانسیل فضای مجازی، شبکه شاد، صداوسیما و غیره در ارتقای رفتارترافیکی کاربران و تردد ایمن و هماهنگی با مراتب کشوری و سایر استانهای همجوار در بهبود اثربخشی طرحهای ارتقای تردد ایمن را برای ایمنی حملونقل استان ضروری دانست.
وی لزوم همگرایی مدیران و مسئولان استان به جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی در جهت توسعه صنعت حملونقل با محوریت حملونقل بار و مسافر با هدف معرفی قطب حملونقل کشور و کانون اتصال کریدور شمال جنوب کشور، در سند توسعه استان و افزایش سهم برخورداری استان یزد از اعتبارات مصوب راهسازی و راهداری را به عنوان یکی از خطمشیهای افزایش ایمنی تردد با منشأ راه برشمرد.
حسینزاده با اشاره به اینکه مشارکت معادن در بودجهگذاری بخشی از بهبود تردد ایمنی استان یزد میتواند تأثیرگذار باشد، بیان کرد: الزام معدنداران به بودجهگذاری، کنترل دقیق تردد وسایل نقلیه سنگین از محورهای مواصلاتی و احقاق ماده ۲۳ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در خصوص هزینه نمودن اعتبارات ناشی از جرائم رانندگی در ارتقا ایمنی راهها عواملی است که رعایت آنها تاحد زیادی به ایمنی راهها منجر میشود.
تعیین نرخ بلیت حمل و نقل عمومی جادهای و دریایی به اتحادیههای تعاونی سپرده شدعقبگرد وزارت صمت در روند توزیع تایر سنگین/ احتمال وقوع مجدد بحران در نظام حمل و نقل کشورکاهش سوانح جادهای مهمترین برنامه ترافیکی ناجای در استان قزوین است
وی گفت: با الزامخودروسازان داخلی به تولید خودروی ایمن و درخور شهروندان با توجه بهنقش و اهمیت وسایل نقلیه ایمن در سوانح ترافیکی و کاهش شدت حوادث، تشدید کنترل و نظارت بر مراکز معاینه فنی و سبک و سنگین و اعمال سیاستهای تشویقی و تشدید جرائم در خصوص رانندگان پر خطر متناسب با رفع نواقص فنی خودروها میتوان شاهد افزایش ایمنی حملونقل با منشأ وسایل نقلیه بود.
مسئول دبیرخانه کمیسیون ایمنی راههای استان در نظر گرفتن نرخ مناسب جرائم رانندگی متناسب با شرایط مالی راننده بهنحویکه هرگونه رفتار ناشایست و غیر ایمن با اعمال قانون کنترل شود،
صدور پیامکهای جریمه رانندگان و احقاق کنترل متوسط سرعت در محورهای مواصلاتی که نسبت به کنترل سرعت لحظهای تقدم دارد را از خطمشیهای افزایش ایمنی تردد با منشأ قانون برشمرد.
گره کار و گرهگشایی کار به دست ما انسانها است تا در هر سمتی که هستیم برای ایمنی زندگی خود و دیگران بهترین اقدامات را انجام دهیم تا ایمنی امری مانند حملونقل جادهها که تأثیر بسزایی در رونق و پیشرفت استان دارد، از نگاه ما دور نماند و به یک رؤیای دست نیافتنی تبدیل نشود چراکه از ماست که بر ماست.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰