تاریخ انتشار : دوشنبه 16 فروردین 1400 - 7:58
کد خبر : 104389

استفاده از ظرفیت پنج ضلع حیاتی کشور برای تحقق شعار سال

استفاده از ظرفیت پنج ضلع حیاتی کشور برای تحقق شعار سال

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از روز دوشنبه ایرنا، مقام معظم رهبری هر ساله در نخستین ساعات سال جدید شمسی شعار و راهبردی را برای کشور انتخاب و معرفی می کنند تا بدین وسیله مسوولان و مردم این شعار را سرلوحه اقدامات خود در سال جدید

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از روز دوشنبه ایرنا، مقام معظم رهبری هر ساله در نخستین ساعات سال جدید شمسی شعار و راهبردی را برای کشور انتخاب و معرفی می کنند تا بدین وسیله مسوولان و مردم این شعار را سرلوحه اقدامات خود در سال جدید قرار داده و براساس آن به اقدامات اجرایی بپردازند.
این شعارها در سال های اخیر رنگ و بوی اقتصادی به خود گرفته که نشان دهنده توجه و نگاه ویژه مسوولان کشور به مسائل اقتصادی و تلاش برای برطرف کردن مشکلات موجود در این حوزه است.
یکی از نکات و مسایل مهم در زمینه شعار سال بی توجهی برخی از مسوولان به اجرایی شدن آن و در نتیجه باقی ماندن آن در سطح سخنرانی، همایش، بنرهای تبلیغاتی و محافل سیاسی است که باعث شده آنگونه که باید و شاید این شعارها جلوه عملیاتی به خود نگیرد و مشکلات اقتصادی را همچنان پابرجا بگذارد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان قزوین برای بررسی راهکارها و چگونگی عملی کردن شعار سال و راهکارهای اجرایی کردن آن گفت و گویی را با دکتر حاکم قاسمی عضو هیات علمی دانشگاه بین الملل امام خمینی (ره) ترتیب داده که متن آن به شرح ذیل است.

ایرنا. نامگذاری سال و اعلام شعار سال از سوی مقام معظم رهبری از چه جهاتی حایز اهمیت است؟
نامگذاری سال ۱۴۰۰ به نام سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها، دلالت بر این دارد که تولید و توجه به تولید داخلی بسیار حایز اهمیت است و راه برون رفت از مجموعه مشکلات به ویژه مشکلات اقتصادی است که جامعه با آن رو به رو می باشد. نکته دیگر این است که تولید داخلی اگر چه به عنوان راه برون رفت از مشکلات به حساب می آید، اما با موانع و چالش های زیادی رو به رو است و از این رو نیاز به حمایت و پشتیبانی دارد.

البته وقتی صحبت ، حمایت از تولید می شود، نباید به حمایت گلخانه ای روی بیاریم و باید به گونه ای باشد که بخش تولید وابسته به دولت و حمایت های آن باقی بماند، بلکه منظور آن است که موانع موجود بر سر راه تولید داخلی در بخش های مختلف برطرف شود و با رفع این موانع بخش تولید قدرتی پیدا کند که بتواند راه خود را پیش ببرد.
نامگذاری سال و انتخاب شعار تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها، از آن جهت حایز اهمیت است که می تواند توجهات را به سمت موضوع تولید داخلی جلب کند و با تمرکز نیروها و توجهات به این سمت، تلاشها را در جهت رفع مشکلات مختلف بخش تولید متمرکز نماید.
البته باید به این نکته هم توجه داشت که راه عملیاتی شعار سال و تحقق آن، تنها سخنرانی، تبلیغات، موضع گیری و برگزاری همایش نیست و این راه از این مسیر طی نمی شود، بلکه باید اقداماتی را انجام داد که شعار سال جلوه عملیاتی تر بگیرد.

ایرنا. راهکارهای عملیاتی شدن این شعار را در چه موضوعاتی می بینید؟
پاسخ. راهکار عملیاتی شدن آن است که این شعار تبدیل به سیاست، راهبرد و راهکارهای سیاستی شود، اگر این مهم اتفاق بیفتد و برای تحقق شعار سال، سیاست ها، راهبردها و راهکارهای عملیاتی ارایه شود می توان امیدوار بود که زمینه های تحقق شعار سال فراهم شود.
این سیاست ها، راهبردها و راهکارهای سیاستی باید در بخش های مختلف ارایه شود، به طور مثال در بعد ساختاری لازم است که برخی از ساختارها کنار گذاشته شوند و برخی باید اصلاح و ترمیم بشوند، برخی هم باید ایجاد شوند.
در این زمینه قوای مختلف، هر سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه و در کنار آنها مردم و تولید کنندگان مسوولیت دارند و در جهت اجرایی شدن شعار سال می توانند ایفای نقش کرده و باعمل به وظایف خود راه اجرایی شدن شعار سال را فراهم کنند.
ایرنا. قوای سه گانه در زمینه عملیاتی کردن شعار سال چه وظایفی دارند؟
نهادهای مختلف در زمینه عملیاتی شدن شعار سال نقش دارند و می توانند با ارایه برنامه ها و اقدامات مختلف  راه های عملیاتی شعار سال را هموار کنند.
یکی از این قوا، قوه مقننه است که در این زمینه قانون گذاران باید قوانین لازم را بررسی، اصلاح و در صورت نیاز قوانین جدیدی را تصویب کنند.
در بخشی از حوزه ها باید تعارضات قانونی و تناقض ها از بین برود، چراکه بسیاری از قوانین نیازمند بروز رسانی هستند و مجلس شورای اسلامی در این زمینه باید پیشگام باشد.
قوه مجریه براساس وظایف و کارکردهایی که دارد لازم است که فرآیند های لازم را بررسی، اصلاح و ایجاد کند تا بدین وسیله موانع تولید برطرف شود و از طرف دیگر باید امکانات لازم را برای تولیدکنندگان تامین و منابع، ظرفیت ها و فرصت های مورد نیاز را برای تولیدکنندگان ایجاد کند.
نهاد های نظارتی و قوه قضاییه باید نظارت دقیق و به هنگام داشته باشند چراکه خیلی اوقات شاهد این هستیم که در برخی از امورات که نیاز بوده این دستگاه ها ورود نکرده و بدین وسیله انحراف هایی در بخش تولید به وجود آمده که نتایج زیانباری به بار آورده است.

اگر هر یک از این نهادها شعار سال را متناسب با وظایف خود تبدیل به راهبرد و راهکارهای سیاستی نماید و بر اساس آن عمل کنند، می توانند گام های بلندی در جهت عملیاتی شدن این شعار به جلو بردارند.

ایرنا. وظیفه مردم و تولید کنندگان در زمینه عملیاتی شدن شعار سال چیست؟
بخشی دیگر از عوامل تحقق شعار سال مربوط به مردم می شود، مردم باید از الگوها و شیوه هایی تبعیت کنند که به تقویت تولید داخلی منتهی شود.
در این جهت استفاده از کالای داخلی یکی از مهم ترین موضوعات در این باره به حساب می آید که باید توسط مردم اجرایی شود و این مهم نیاز به فرهنگ سازی دارد و باید فرهنگ مصرف کالای تولید داخل در بین مردم رواج پیدا کند .
تولید کنندگان هم نباید به عنوان بخشی از مردم صرفا به دنبال سود کوتاه مدت باشند و کالای بی کیفیت تولید کنند بلکه آنها نیز باید به فکر ارتقای کیفیت محصولات خود باشد و فرهنگی در بین تولیدکنندگان به وجود بیاید که به بالابردن کیفیت کالا و خدمات خود بیندیشند و برای بلند مدت و کسب سود مستمر و بلندمدت برنامه ریزی کنند.
ایرنا. سخن پایانی
در مجموع به نظر می رسد برای تحقق شعارهای سالانه باید آنها را تبدیل به سیاست کرد، این سیاست ها هم نباید تنها با توجه به وضع موجود تعیین شود بلکه باید با نگاه بلند مدت و ترسیم چشم انداز آینده، در چارچوب نقشه راهی که برای رسیدن به وضع مطلوب طراحی و ترسیم می شود، قرارگیرد تا به شکل سیاستی یکپارچه اجرایی شود.

رصدهای مستمر از وضعیت جهانی و توجه به تغییرات و تحولاتی که بروز می کند و در آینده ممکن است به وقوع بپیوندد لازمه این نوع سیاستگذاری است که باید به صورت کارشناسی انجام شود تا بتواند نیازهای کشور را در سالهای پیش رو و در بلند مدت هم ببیند.

دنیای کنونی روز به روز در حال تغییر، تکامل و پیشرفت است، بنابر این نمی توان بدون توجه به آنها برای توسعه کشور سیاستگذاری و برنامه ریزی کرد.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد