تاریخ انتشار : دوشنبه 16 مرداد 1396 - 4:57
کد خبر : 10149

کاهش نرخ باروری، زنگ خطری برای کاهش جمعیت/ روند افزایشی طلاق و کاهش ازدواج در کهگیلویه و بویراحمد + تصاویر

کاهش نرخ باروری، زنگ خطری برای کاهش جمعیت/ روند افزایشی طلاق و کاهش ازدواج در کهگیلویه و بویراحمد + تصاویر

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرس ،سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد در این همایش گفت: ارتقاء پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری بیش از سطح جانشینی، رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرس ،سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد در این همایش گفت: ارتقاء پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری بیش از سطح جانشینی، رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزندآوری، کاهش سن ازدواج و حمایت از زوج های جوان و توانمندسازی آنان در تامین هزینه های زندگی از جمله سیاست های کلی جمعیت ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبری است.

دکتر اورنگ ایلامی با بیان اینکه نرخ باروری کلی متوسط تعداد فرزندان که یک زن در طول دوران باروری خود به دنیا می آورد، است، افزود: نرخ باروری کلی باید حداقل ۲.۱ فرزند (سطح جانشینی) باشد تا از منفی شدن رشد جمعیت پیشگیری شود.

عوامل تاثیر گذار بر کاهش نرخ باروری کلی

وی سن ازدواج، افزایش متوسط فاصله بین ازدواج و فرزندآوری و فاصله تولد بین فرزندان، افزایش روند تمایل به تک فرزندی، افزایش روند آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد، طلاق، سقط و رفتارهای پرخطر و وضعیت اقتصادی و اجتماعی را از جمله عوامل تاثیر گذار بر کاهش نرخ باروری کلی عنوان کرد.

دکتر ایلامی با بیان اینکه نرخ باروری کلی در استان کهگیلویه وبویراحمد  2.15 است، اظهار داشت: یکی از شاخص های مهم در باروری، سن مادر است به طوری که قدرت باروری با افزایش سن، به ویژه بعد از ۳۵ سالگی کاهش می یابد.

وی اظهار داشت: اگر باروری کلی کمتر از ۲.۱ شود با رشد منفی جمعیت روبه رو می شویم، که در صورت ادامه این روند با پیری جمعیت، کاهش نیروی کار و دیگر معضلات مواجه می شویم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان تصریح کرد: نرخ باروری کلی جمعیت در سال ۵۱، ۵.۹ درصد بوده که در سال ۸۹ به ۱.۸ رسیده است، که این روند زنگ خطری برای کاهش جمعیت است.

وی افزود: یکی از شاخص های توسعه پایدار، حفظ امنیت و اقتدار ملی، جمعیت جوان، سالم و پویا است که باید از همین امروز در زمینه رشد جمعیت چاره ای اندیشید.

مهمترین رویکرد های در دست اقدام در وزارت بهداشت و درمان

دکتر ایلامی در پایان ارتقاء مشاوره‌های حین و پس از ازدواج با تاکید بر مهارت های زوجین و سلامت جنسی با رعایت چارچوب های مذهبی، فرهنگی و اجتماعی، فرهنگ سازی به منظور ارزش دانستن ازدواج سالم و تشکیل خانواده، افزایش آگاهی جامعه درباره اهمیت فرزندآوری سالم و اجتناب از تک فرزندی، مشاوره جهت کاهش میانگین فاصله زمانی بین ازدواج و فرزند اول را از جمله مهمترین رویکردهای در دست اقدام وزارت بهداشت و درمان عنوان کرد.

وضعیت ازدواج و طلاق در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل ثبت احوال استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این همایش با بیان اینکه جامعه از طریق توسعه انسانی به مسیر پیشرفت دست خواهد یافت، گفت: برای رسیدن به توسعه پایدار، انسان را باید محور توسعه به حساب آوریم، و بر روی منابع صالح خود سرمایه گذاری کنیم؛ و قدردان فرزندان و سرمایه‌های ملی در هر جایگاهی باشیم.

وی بیان کرد: دو دستگاه مرکز آمار ایران و ثبت احوال در تولید و انتشار آمار جمعیتی کشور متولی و نقش آفرین هستند، که مرکز آمار ایران به صورت میدانی و با بهره گیری از آخرین تکنولوژی‌های روز و ابزار سرشماری اطلاعات جمعیتی را جمع آوری می‌کند.

وی اضافه کرد: ثبت احوال آمار ثبتی را به خصوص ثبت وقایع چهارگانه حیاتی را ثبت می‌کند، و همچنین تغییر و تحولات در حوزه جمعیتی را رصد کرده، و نتایج را با بهره گیری از پایگاه داده جمعیتی در ثبت احوال کشور استخراج و در نظام آماری کشور قرار می‌دهد.

وی بیان داشت: متاسفانه استان کهگیلویه و بویراحمد در سال‌های ۹۳ و ۹۴ با روند افزایشی و شیب تند طلاق و کاهش ازدواج روبرو بود و سال ۹۵ نسبت به سال‌های گذشته نیز با افزایش مقوله ازدواج روبرو شد.

این مسوول اظهار کرد: ثبت احوال کشور با بیش از هزار و ۳۰۰ دستگاه اجرایی در هزار و ۸۰۰ نقاط مختلف کشور به صورت آنلاین ارتباط دارد، و این دستگاه با استفاده از سامانه اعلام هویتی، خدمات زیادی را به مراجعه کنندگان نهادها و مراکز دانشگاهی و بسیاری از دستگاه‌های خدمات رسان دیگر ارائه می‌دهد.

وی افزود: اهراز هویت رأی دهندگان که دیروز در مراسم تحلیف حکم ریاست جمهوری در صحبت وزیر کشور به آن اشاره شد، خود سند و مدرک محکمی از نقش آفرینی سازمان ثبت احوال است.

همایش بزرگداشت روز ملی جمعیت با شعار" جمعیت و نقش آن در توسعه پایدار" با حضور استاندار، معاونین و مدیران کل و جمعی از مسئولین استانی، شهرستانی و کشوری در سالن حکیم جرجانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج برگزار شد.

               

 

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد