تاریخ انتشار : یکشنبه 15 مرداد 1396 - 7:07
کد خبر : 10104

ابزاری برای تسهیل خیانت و زندگی‌‌هایی بر روی آب/ چرا زوجین به سمت طلاق می‌‌روند؟

ابزاری برای تسهیل خیانت و زندگی‌‌هایی بر روی آب/ چرا زوجین به سمت طلاق می‌‌روند؟

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از آناج، در دورانی که زندگی می‌‌‌کنیم همه چیز رو به پیشرفت و تغییر گراییده است. سهولت استفاده و دسترسی به فناوری به طور فزاینده‌‌‌‌‌ای در بین افراد بیشتر گشته و حد و مرز روابط با

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از آناج، در دورانی که زندگی می‌‌‌کنیم همه چیز رو به پیشرفت و تغییر گراییده است. سهولت استفاده و دسترسی به فناوری به طور فزاینده‌‌‌‌‌ای در بین افراد بیشتر گشته و حد و مرز روابط با دوستان و افراد غریبه به طور چشمگیری بالا رفته است، بدون تردید فضای مجازی قوانین روابط خانوادگی و حتی روابط زناشویی را تغییر داده است.

چند سالی است که طلاق عاطفی زمینه ساز طلاق گشته که آثار مخرب فردی و اجتماعی زیادی بر روی خانواده و به ویژه فرزندان دارد که باید از سایه داشتن نعمت پدر و مادر محروم شوند. امکانات، پیشرفت تکنولوژی، بالارفتن توقعات گره بر گره مشکلات افزوده و آتش اختلافات در زندگی زناشویی زوجین را چند برابر می‌‌‌کند.

و برخی از مشکلات مانند جدایی زوجین بدون در نظر گرفتن فرزندان، شکسته شدن حرمت‌‌‌ها و گسستگی روابط بین اعضای خانواده را ناشی می‌‌‌شود. در زمان حاضر عمده‌‌‌ترین عواملی که به جدایی زوجین ختم می‌‌‌شود مشکلات اقتصادی، اعتیاد، عدم تفاهم و مسائلی که فضای مجازی به وجود آورنده آن است، باعث جدایی و گسسته شدن روابط حاکم بر خانواده می‌‌گردد که با کمی تامل می‌‌‌توان بخش عمده این مشکلات را ناشی از گسترده شدن فضای مجازی دانست که سرانجام خوب و خوشی را نشان نمی‌‌دهد.

حال زندگی افراد در زیر یک سقف این گونه شکل پیدا کرده که گرچه در کنارهم هستند اما ساعت‌‌‌‌ها باهم هیچ ارتباط کلامی ندارند و سرگرم تبلت و گوشی خود هستند، این گونه افراد در ظاهر زندگی خود را حفظ می‌‌کنند. تکنولوژی رفته رفته جایگزین دوستان و اعضای خانواده می‌‌شود و افراد به جای باهم بودن در فضای مجازی غرق شده‌‌‌اند.

اگر طلاق عاطفی را به عنوان یکی از آسیب‌‌‌های اجتماعی در نظر بگیریم که بیشترین تبعات را در پی دارد، زوجین خود از عواقب آن به درستی آگاه هستند. شاید ریشه این مسئله، مشکلات ناشی از اقتصاد باشد که زوجین هم مجبور می‌‌شوند تا برای ساعت‌‌‌ها به کارکردن از بیرون خانه مشغول باشند که بعد از برگشتن به خانه از خستگی ناشی از کار، صحبت و تعامل کمتری با یکدیگر دارند و همچنین در کنار این مسائل وجود ماهواره، سریال‌‌‌های ترکیه‌‌ای، نقش موثری داشته و به مرور زمان باعث سردی روابط در درون خانواده می‌‌گردد.

اکنون باورود نرم افزارهایی مانند تانگو، لاین، تلگرام، واتس آپ و … دیگر لزومی برای داشتن شماره شخص مورد نظر نمی‌‌‌باشد و به راحتی می توان با تمامی افراد، روابط برقرار کرد که در نتیجه خیانت‌‌‌هایی از سوی زوجین صورت می‌‌گیرد.

فرهنگ سازی فضاهای مجازی

امان اله قرایی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی آناج علل متعددی را برای طلاق برشمرد و تصریح کرد: عدم درک درست از ازدواج، ازدواج‌‌های احساسی، بیکاری، دوستی‌‌های قبل از ازدواج، رسانه‌‌های بیگانه، دخالت والدین، عدم تناسب فرهنگی و سنی، کم رنگ بودن اعتقادات و باورهای دینی، دخالت دوستان و تحت تاثیر قرار گرفتن آن‌ها از جمله عوامل موثر در بروز طلاق هستند و یکی از آن عوامل هم، همین فضای مجازی است که باعث گردیده افراد الگوبرداری و مدل سازی کنند و خود را با مدل‌‌های دیده شده در فضای مجازی همسان نمایند.

وی اذعان داشت: آنان توقعات و خواسته‌‌های خود را در فضاهای مجازی مقایسه می‌‌کنند و طبق تئوری مرتون هدف‌‌های متعددی برای زن به وجود می‌‌آید و باعث می‌‌شود که کم کم به شوهر خیانت کند که این خیانت ابتدا منجر به طلاق عاطفی می‌‌شود و بعد طلاق قطعی را در پی خواهد داشت.

جامعه شناس مطرح کشور ابراز داشت: متاسفانه فضای مجازی، توقعات نا به جا ازهمسر، ازدواج ناخواسته و اجباری و مقایسه زندگی خود با دیگران را موجب می‌‌گردد و باعث می‌‌شود به تدریج فرد از خود بریده شود و در گام اول به سوی طلاق عاطفی و سپس طلاق قطعی حرکت کند.

وی ادامه داد: پس یک عامل دخالت ندارد بلکه فضای مجازی اکنون همه جا را درنوردیده است و رسانه‌‌های بیگانه، ماهواره‌‌ها و سریال‌‌هایی که از شمال و جنوب و شرق و غرب پخش می‌‌گردد پای بندی به اصول و اعتقادات اخلاقی، خانوادگی و ازدواج را سست می‌‌کند و در نتیجه زوجین به سوی خیانت کشیده می‌‌‌‌شوند.

طلاق از لحاظ اجتماعی سلول بنیادی را منفجر می‌‌سازد

قرایی مقدم تصریح کرد: طلاق از لحاظ اجتماعی سلول بنیادی را منفجر می‌‌‌سازد که صدمات غیرقابل انکاری به کل نظام اجتماعی وارد می‌‌کند، از قبیل رواج بی‌‌بند و باری، فحشا، کارهای خلاف، آسیب‌‌‌های روانی، اجتماعی و روحی نتایجی است که طلاق در جامعه به بار می‌‌‌آورد.

وی در پایان افزود: ما باید به جوانان خود وظیفه مداری و مسئولیت پذیری را آموزش بدهیم؛ جوانان ما یاد نگرفته‌‌‌اند که وقتی ازدواج می‌‌کنند وظایف و مسئولیت‌‌هایی دارند؛ اگر اعتقادات دینی و حجب و حیا داشته باشند این کار را نمی‌‌‌کنند.

ازدواج‌‌‌‌‌ها باید ادراکی باشد نه احساسی

 امیر احمدی در گفت‌‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی آناج  در این‌‌باره توضیح داد: در باب سبب شناسی دلایل خیانت می‌‌توان به سردی روابط ، سرد شدن زوجین نسبت به ظاهر یکدیگر، اعتماد به نفس پائین و خودانگاره منفی نسبت به خویش، داشتن اختلالات و مشکلات روانشناختی، ازدواج‌‌های اجباری، برآورده نشدن نیازهای جنسی، انتقام گرفتن، هیجان خواهی، علل اقتصادی و … اشاره کرد.

خیانت‌‌های رفتاری، ذهنی، کلامی

این روانشناس بالینی مطرح کرد: خیانت به انحای مختلفی از قبیل خیانت رفتاری: که شامل برقراری ارتباط مستقیم با شخصی خارج از سیستم خانواده که بخش اعظم آن را روابط جنسی تشکیل می‌‌دهد روی می‌‌دهد؛ از دیگر انواع خیانت به خیانت ذهنی می‌‌توان اشاره کرد که در سال‌های اخیر رشد بالایی هم داشته است.

وی اذعان داشت: اما حالت دیگر خیانت به صورت کلامی است که با گسترش تلفن‌‌‌های همراه و بعد از آن رشد چشمگیر اینترنت و شبکه‌‌های اجتماعی زن یا مرد به صورت تلفنی یا اینترنتی با هم صحبت می‌‌کنند، متاسفانه امروزه به دلیل وجود اینترنت ارتباط جنسی کلامی و حتی تصویری وجود دارد که این هم نوعی خیانت محسوب می‌‌شود و جزو انحرافات جنسی نیز به شمار می‌‌رود.

 کم رنگ شدن روابط، بی اعتمادی تا طلاق

احمدی در پایان یاد آور شد: معمولا زوجین چنانچه با مسئله خیانت در رابطه خود مواجه شوند با مشکلات عاطفی و اجتماعی زیادی می‌‌توانند روبرو شوند که معمولا در صورت عدم کنترل و مشاوره مناسب و جهت دهی و بازسازی مجدد رابطه، به طلاق منجر می‌‌شود.

خیانت تاثیرات منفی عمیقی می‌‌تواند بر رابطه زناشویی بگذارد که از کمرنگ شدن روابط، بی اعتمادی تا طلاق را در بر می‌‌گیرد. طلاق عاطفی حالتی است که در آن زوجین فقط باهم هم خانه هستند و هیچ رابطه عاطفی و زوجی حتی بعضا رابطه جنسی هم باهمدیگر ندارند.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد